Ilmasota

Soviet Combat Aircraft of the Second World War, vol 2, s. 142 kuvatekstit:

”A Polikarpov I-16 suspended under the wing of a TB-3. This SPB composite was used to good effect during the war.”

”An I-16 armed with a pair of FAB-250 bombs slung under the wing of a TB-3.”
Katso liite: 56430
Aika matalalla noiden pommien siivekkeet, saattoi I-16 pilotti toivoa vähemmän pomppuista kiitorataa...
 
Tu-141 -laukaisu:

Ukraina käyttää näitä neuvostoajan droneja edelleen, ja eilen illalla yksi sellainen rojahti Zagrebiin: on toisaalta mahdollista että se on venäläinenkin, vaikka virallisesti Venäjä ei ole käyttänyt näitä vuosikymmeniin. Vanhoja lennokkeja kuitenkin varastoidaan usein hyvin pitkään maalilennokeiksi yms joten ei täysin mahdotonta että se olisi ollut venäläinenkin.

Mutta millainen lentolaite se on? No kuten kuvasta näkyy, se on varsin iso rohjake, noin MiG-21:n kokoinen. Pituutta on 14 metriä ja painoa yli viisi tonnia. Työntövoimaa antaa parin tonnin verran KR-17A -suihkumoottori.
1024px-M-141_Cruise_Missile.JPG


Tu-141 kehitettiin soivaksi osaksi VR-2 'Strizh' -kompleksia korvaamaan tehokas mutta kallis Tu-123: kannustimena on voinut olla myös USAFin tehokas AQM-34 Lightning Bug -ohjelma Vietnamissa. Toisin kuin nykylennokit, kylmän sodan aikaiset laitteet eivät olleet kauko-ohjattavia vaan ne lensivät ennalta määrättyä reittiä inertia- tai radionavigoinnin avulla. Lennon lopussa ne laskeutuivat laskuvarjon avulla (toivottavasti) pehmeästi. Tu-141:n nokkaan pystyi asentamaan monipuolisesti sensoreita: sekä näkyvän että ip-alueen kameroita, tutkan tai elsolaitteistoa.

Ukraina otti Tu-141:n uudestaan käyttöön 2014 Donbasin sodan alettua ja ainakin yksi sellainen ammuttiin alas. Nykysodankäyntiin Tu-141 tuntunee toivottoman kankealta järjestelmältä, kone pitää noutaa mihin se sitten putoaakin ja filmit kehittää. On toki mahdollista että Ukraina on laittanut siihen jotain modernimpaa kamerakalustoa.

Suurta määrää näitä ei ainakaan wikilähteiden mukaan tehty, n. 150 kappaletta. Kovin montaa niitä ei varmaan ole käyttökunnossa enää missään.

Se miten Brezhnevin ajan muinaismuisto päätyi Kroatiaan on vielä vähän mysteeri. Ukrainalainen Tu-141 on voinut vanhuuttaan prakata ja lähteä lentämään satunnaiseen suuntaan, tai sitten Venäjä on laukaissut lennokin 'tyhmänä' lentämään suoraan ja kiusaamaan Ukrainan ilmapuolustusta. Kroatian mukaan lennokki havaittiin tulemasta Unkarin puolelta 1300 metrin korkeudessa 700km/h nopeudella, ja se putosi Zagrebiin opiskelija-asuntoloiden lähelle lennettyään noin 7 minuuttia Kroatian ilmatilassa. Kroatialaiset ovat ilmeisen harmistuneita ettei Unkarista vissiin mitenkään varoitettu tunnistamattoman lentolaitteen tulosta. Riippuen siitä mistä suunnasta lennokki on tullut, se on voinut lentää myös Romanian ilmatilassa.

Koneesta tehtiin myös miniversio Tu-143 taktiseen tiedusteluun, sitä vietiin ulkomaillekin, mm. Syyriaan ja on ilmeisesti Venäjälläkin vielä käytössä.
 

Liitteet

  • tu143.jpg
    tu143.jpg
    70.7 KB · Luettu: 5
Viimeksi muokattu:
Mistä sitä tietää, miten ukrainalaiset Tu-141 käyttävät. Voihan tuota käyttää myös venäjän ilmapuolustuksen syöttinä. Mielenkiinnolla odotan, mikä on venäläisten mobilisoimien An-2 koneiden käyttötarkoitus. Varmaan paras arvio tällä hetkellä on vastaava käyttö kuin azereilla.
 
Eihän noilla ikivanhoilla droneilla paljoa käyttöarvoa ole, täkynä toimiminen lienee nykyään se pääpointti. Jos sattuvat selviämään ja tuomaan kuvia niin se on vain boonusta.

Sen paremmin Ukraina kuin Venäjäkään ei myöntänyt että Zagrebin mysteerilennokki olisi niiden. Krimillä ammuttiin alas toinen kappale:

FNk8NV1XEAApCpD


Donbassin ensimmäisessä sodassa Ukraina käytti myös pikkusisko Tu-143:aa. Tämä yksilö näyttää toimineen suunnitellulla tavalla, valitettavasti pehmeä lasku tuli vihollisen puolelle:
Tu-143-screenshot.png
 
Back
Top