Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Äkkivilkaisu kirjahyllyyn:
Warbirdtech Volume 24, Convair B-36 Peacemaker
Katso liite: 96289Katso liite: 96290Katso liite: 96291Katso liite: 96292Katso liite: 96293

Alkuperäisillä jättiläisrenkailla kone tarvitsi erityisen kestävän alustan. Hieman myöhemmin kehitettiin useampirenkaiset laskutelineet (jarrujen suunnittelu ja valmistaminen oli hidastanut tämän laskutelinekonseptin käyttöön ottoa). Näillä voitiin toimia normaaleilta isoille pommikoneille soveltuvilta kentiltä. Pikanttina lisänä liitekuvissa koemielessä testatut urahihnalaskutelineet.

Jättiläispyörien suhteellista pintapainetta en äkikseltään huomannut, mutta nelipyöräinen 156 psi ja kammottavasti ujeltava ”nauhalaskuteline” 57 psi. Jälkimmäisellä olisi pintapaineen puolesta voinut laskeutua pehmeämmille kentille.

Metallien liimausasiaa täytyy tutkia tarkemmin.
Mulla on lähteinä, taitaa olla muuten sama kirjoittaja kuin tuossa (Dennis R. Jenkins), kirjat "Magnesium Overcast" ja "Cold War Peacemaker". Tosin luennasta muutama vuosi.
 
Tuo ydinreaktorilla varustettu versio oli erikoinen. Piti rakentaa miehistölle säteilysuojat, niin koneesta tulikin epäkäytännöllinen ja painava kuin mikä. Jos en väärin muista. Ja tietääkseni ryssällä oli vastaavanlainen koeprojekti. Atomimiilulla varustettu TU-95. Tekivät sen sitten ilman miehistön säteilysuojaa.
NB-36 ydinreaktorilla oli lentäjien mukaan hiljaisin kone millä olivat lentäneet.
Moottorien ääntä ei kuullut ollenkaan vahvan lyijyvuorauksen taakse.
 
Taitaa vaan olla historiallisesti raiskattu yksilö, sillä käsittääkseni tuossa on R-4360-moottori, jollaista aidossa Sea Furyssä ei koskaan ollut. Äänikin on siten väärä, koska alkuperäinen moottori on luistiventtiileillä, R-4360 on lautasventtiilimoottori. Ja sylinterimääräkin on väärä (28 vs. 18).
Tässä v. 2019 kuvatussa pätkässä kerrotaan kyseisessä koneyksilössä olevan R-2800 moottorina eli

Samaa tukee myös toiseen koneyksilöön asennettavasta moottorista kertova Key aero, tosin sivulla mainitaan Centauruksen tehoksi mystinen 1480 hp. Olisiko ensimmäisessä numerossa painovirhe, tyypillinen teho Centauruksessa voisi olla 2480 hp lentoonlähdössä. Asennettu R-2800 on hivenen Centaurusta aneemisempi, mutta tehoa siinäkin on ja luotettavuutta + varaosien saatavuutta ajatellen on varmasti hyvä ratkaisu kun ko. koneyksilö ei ole ilmeisesti unlimited -tyyppinen kisarassi.

Kuukelikuukelilla kuikuiltuna Wikipedian Sea Fury -sivulta:
”Around a dozen heavily modified Sea Furies are raced regularly at the Reno Air Races as of 2009. Most of these examples were modified to replace the original sleeve valve Centaurus radial with the Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major or the Wright R-3350 Duplex-Cycloneradial engine.[79] These include Dreadnought and Furias, which have had Wasp Major engines installed.[79]
 
NB-36 ydinreaktorilla oli lentäjien mukaan hiljaisin kone millä olivat lentäneet.
Moottorien ääntä ei kuullut ollenkaan vahvan lyijyvuorauksen taakse.
Höyry
Tässä v. 2019 kuvatussa pätkässä kerrotaan kyseisessä koneyksilössä olevan R-2800 moottorina eli

Samaa tukee myös toiseen koneyksilöön asennettavasta moottorista kertova Key aero, tosin sivulla mainitaan Centauruksen tehoksi mystinen 1480 hp. Olisiko ensimmäisessä numerossa painovirhe, tyypillinen teho Centauruksessa voisi olla 2480 hp lentoonlähdössä. Asennettu R-2800 on hivenen Centaurusta aneemisempi, mutta tehoa siinäkin on ja luotettavuutta + varaosien saatavuutta ajatellen on varmasti hyvä ratkaisu kun ko. koneyksilö ei ole ilmeisesti unlimited -tyyppinen kisarassi.

Kuukelikuukelilla kuikuiltuna Wikipedian Sea Fury -sivulta:
”Around a dozen heavily modified Sea Furies are raced regularly at the Reno Air Races as of 2009. Most of these examples were modified to replace the original sleeve valve Centaurus radial with the Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major or the Wright R-3350 Duplex-Cycloneradial engine.[79] These include Dreadnought and Furias, which have had Wasp Major engines installed.[79]
Olet oikeassa. Haku tunnuksella WH589 vei harhateille. Yksi sivusto väitti tosiaan moottoriksi Wasp Majoria. Mutta tuo Key Aero tosiaan vahvistaa motiksi R-2800. Välillä olisi ollut R-3350.

Sitren tuo tehojuttu. 2100 hv on nimellinen lentoonlähtöteho ilman vesiruiskutusta. Jos koneeseen on asennettu vesiruiskutusta, niin siitä lähtee n. 2500 hv. Tosin C-sarjan moottori antoi 2800 hv P-47M/N-mallissa (vesiruiskutusta + 115/145).
 
Onhan se ollut näköolosuhteissa tapahtuvassa torjunnassa.
Siinähän oli kaksi 30mm Aden tykkiä ja kaksi Rb24 ohjusta (sidewinder)
Taistelunjohtokeskus on pystynyt ohjaamaan koneen maalin tuntumaan.

Eihän Mig 21-F malleissakaan ollut tutkaa. Tutka tuli suomen Migeihin vasta Bis mallissa.
Mielenkiintoista on se, että ilmavoimat ei ole laskenut noita B-Drakeneita tai myöskään kaksipaikkaisia C-Drakeneita koneidensa lukumääriin, ja ilmoittaa nettisivujen kalustokuvauksissaan, että käytössä oli 36 Drakenia.
 
Kotimaan ilmatilassa sattui ja tapahtui 50-luvulla. Tämän tapahtuman näkivät metsätöissä olleet isoisä ja pari enoa.

Uteliaisuudesta: Muistatko mihin sävyyn kyseiset sukulaiset ovat tapausta muistelleet?

Sain muutaman epämääräisen muistelon aiheeseen, eli joku oli kerännyt jonkun sukulaisensa tarinan talteen. Niitä yhdisti että vanhat ihmiset pitivät asian käsittelyä tosi ahdistavana. Ihmiset muistivat ilmataistelun, mutta pelotti kun viranomaiset eivät tehneet mitään. Se että valtiovalta kiisti tapahtuneen tuntui tosi ahdistavalta, kun asiasta ei missään kerrottu niin 30v myöhemmin ihmiset epäili omia muistojaan valemuistoiksi.
 
Uteliaisuudesta: Muistatko mihin sävyyn kyseiset sukulaiset ovat tapausta muistelleet?

Sain muutaman epämääräisen muistelon aiheeseen, eli joku oli kerännyt jonkun sukulaisensa tarinan talteen. Niitä yhdisti että vanhat ihmiset pitivät asian käsittelyä tosi ahdistavana. Ihmiset muistivat ilmataistelun, mutta pelotti kun viranomaiset eivät tehneet mitään. Se että valtiovalta kiisti tapahtuneen tuntui tosi ahdistavalta, kun asiasta ei missään kerrottu niin 30v myöhemmin ihmiset epäili omia muistojaan valemuistoiksi.

Joskus 90-luvulla esitetyssä YLE:n MOT-ohjelmassa haasteltiin muuatta rajamiestä, joka oli omin silmin todistanut kyseisen ilmataistelun Itä-Lapin taivaalla. Kertoi juuri näin, että havainnot piti käskystä lakaista maton alle ja teeskennellä tietämätöntä.
 
Uteliaisuudesta: Muistatko mihin sävyyn kyseiset sukulaiset ovat tapausta muistelleet?

Sain muutaman epämääräisen muistelon aiheeseen, eli joku oli kerännyt jonkun sukulaisensa tarinan talteen. Niitä yhdisti että vanhat ihmiset pitivät asian käsittelyä tosi ahdistavana. Ihmiset muistivat ilmataistelun, mutta pelotti kun viranomaiset eivät tehneet mitään. Se että valtiovalta kiisti tapahtuneen tuntui tosi ahdistavalta, kun asiasta ei missään kerrottu niin 30v myöhemmin ihmiset epäili omia muistojaan valemuistoiksi.
Tapahtumaa muisteltiin suvun sisällä kiinnostavana tapahtumana. Viranomaisten vaikeneminen ei sen kummemmin vaikuttanut. Realiteetit olivat tiedossa, sillä meillä ei ollut tuolloin mitään, millä tilanteeseen olisi kyennyt vaikuttamaan. Koneet tulivat ja menivät. Osaa sukulaisista oli ilmailukärpänen päässyt puraisemaan, joten mielenkiinto ja uteliaisuus kuvaa ehkä parhaiten suhtautumista.

Sää oli selkeä. Koneet tulivat rajan yli karkeasti ottaen Kelloselän kohdalta ja ne näkyivät hyvin taivaalla. Kuului jymähtelyä ja kumahtelua, johon pappa oli sodan käyneenä miehenä tuumannut että hävittäjät ampuvat isompaa konetta konetykillä. Jos en itse muista kerrottua väärin, amerikkalaiskone laski lentokorkeutta hyökkäilyn yhteydessä hyvin loivassa kulmassa.
 
Tapahtumaa muisteltiin suvun sisällä kiinnostavana tapahtumana. Viranomaisten vaikeneminen ei sen kummemmin vaikuttanut. Realiteetit olivat tiedossa, sillä meillä ei ollut tuolloin mitään, millä tilanteeseen olisi kyennyt vaikuttamaan. Koneet tulivat ja menivät. Osaa sukulaisista oli ilmailukärpänen päässyt puraisemaan, joten mielenkiinto ja uteliaisuus kuvaa ehkä parhaiten suhtautumista.

Sää oli selkeä. Koneet tulivat rajan yli karkeasti ottaen Kelloselän kohdalta ja ne näkyivät hyvin taivaalla. Kuului jymähtelyä ja kumahtelua, johon pappa oli sodan käyneenä miehenä tuumannut että hävittäjät ampuvat isompaa konetta konetykillä. Jos en itse muista kerrottua väärin, amerikkalaiskone laski lentokorkeutta hyökkäilyn yhteydessä hyvin loivassa kulmassa.
Stratojet muutti korkeutta nopeudeksi. Olettaisin, että se meni loivassakin liussa 1000 km/h kaasu täysin auki, Mig-17 vähän yli 100 km/h lujempaa.

Mig-17 ei ollut häävi aselavetti epävakautensa vuoksi. Lisäksi kun sen toiminsäteessäkään ei ollut kehumista, oli Sratojetillä ihan hyvät saumat selvitä.
 
+ lisä q/a
Wasn't the aim-4 even worse at tracking than 9b's though? Or am I mistaken?
Nope. Way better. Sidewinder was something like half the cost or less, though
Falcon also generally needed a fire control system to be more effective than Sidewinder, which was an added weight and cost over just slapping more sidewinders on something. But for bomber defense, we needed the best.
 
Back
Top