Ikarus
Respected Leader
Oli huippuässiä, jotka tykkäsi Mersusta enemmän kuin FW:stä. Rall, Hartmann ja moni muukin.Hehe, appelsiinit ja omenat, yksi tykkää tytöstä ja toinen äidistä. Tottumus on toinen luonto ja harjoittelu tekee mestarin. Esimerkiksi Messerscmitt 109 eri versioineen oli saksalaisille huippuässille tuttu ja turvallinen työhansikas, mutta samaan aikaan noviiseille varmasti jossain määrin jännittävä kokemus.
Eräänä huomionarvoisena tekijänä WW2 ilmasodassa olivat taisteluista johtumattomat tappiot. Näihin vaikuttivat luonnollisesti monet tekijät, mutta myös ohjaamoergonomialla ja käytettävissä olevilla instrumenteilla on vaikutusta siihen, millaisissa olosuhteissa konetta on turvallista lentää.
En väitä, että Gregin videot olisivat Jumalan lakitauluja, mutta niissä käsitellään mielestäni paljon kiinnostavia asioita ja tunnelmaa nostattavaa nippelipornoa. Ota, mutta reippaasti ja sinnittele tai katso pätkissä. Itse tein siten, että kuuntelin juttuja kuulokkeilla ja välillä aina kävin kurkistamassa padista mittaristokuvia samalla kun imuroin huushollia ja puhdistelin nukkasihtejä yms. eli keräsin hellavääpeliltä plussapisteitä. Rejäl sats, sano ruottalainen.
Human Factors in WW2 US Fighters siis ensiksi ja sitten vasta se toinen (Neuvostoliiton hävittäjien vertailujaksoa odotellessa).
Saksalaiset piti FW:n ohjaamoa tilavana ja sitä se Bf 109:n ohjaamoon verrattuna varmasti olikin. Mersumiehet eivät tykänneet FW:n tähtimoottorin tärinästä.
Korkealla Mersu oli viimeisiä FW:n versioita lukuunottamatta parempi. 190 D ja Ta 152 toimi hyvin myös korkealla. Mutta näiden tullessa käyttöön sota oli jo Saksan osalta kaputt.