Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hehe, appelsiinit ja omenat, yksi tykkää tytöstä ja toinen äidistä. Tottumus on toinen luonto ja harjoittelu tekee mestarin. Esimerkiksi Messerscmitt 109 eri versioineen oli saksalaisille huippuässille tuttu ja turvallinen työhansikas, mutta samaan aikaan noviiseille varmasti jossain määrin jännittävä kokemus.

Eräänä huomionarvoisena tekijänä WW2 ilmasodassa olivat taisteluista johtumattomat tappiot. Näihin vaikuttivat luonnollisesti monet tekijät, mutta myös ohjaamoergonomialla ja käytettävissä olevilla instrumenteilla on vaikutusta siihen, millaisissa olosuhteissa konetta on turvallista lentää.

En väitä, että Gregin videot olisivat Jumalan lakitauluja, mutta niissä käsitellään mielestäni paljon kiinnostavia asioita ja tunnelmaa nostattavaa nippelipornoa. Ota, mutta reippaasti ja sinnittele tai katso pätkissä. Itse tein siten, että kuuntelin juttuja kuulokkeilla ja välillä aina kävin kurkistamassa padista mittaristokuvia samalla kun imuroin huushollia ja puhdistelin nukkasihtejä yms. eli keräsin hellavääpeliltä plussapisteitä. Rejäl sats, sano ruottalainen. ;)

Human Factors in WW2 US Fighters siis ensiksi ja sitten vasta se toinen (Neuvostoliiton hävittäjien vertailujaksoa odotellessa).
Oli huippuässiä, jotka tykkäsi Mersusta enemmän kuin FW:stä. Rall, Hartmann ja moni muukin.

Saksalaiset piti FW:n ohjaamoa tilavana ja sitä se Bf 109:n ohjaamoon verrattuna varmasti olikin. Mersumiehet eivät tykänneet FW:n tähtimoottorin tärinästä.

Korkealla Mersu oli viimeisiä FW:n versioita lukuunottamatta parempi. 190 D ja Ta 152 toimi hyvin myös korkealla. Mutta näiden tullessa käyttöön sota oli jo Saksan osalta kaputt.
 
Windillä ja Tuomaisella lähemmäs 400 sotalentoa ja Juutilaisella yli 430. Eli kyllä siellä varmasti rauhan aika ja harjoitus- ja koelennot mukaan lukien on täytynyt useammallekin kaverille kertyä pitkälti yli 600 tuntia tiimaa.
Pitäisi tutkia lentopäiväkirjat, mutta kannattaa muistaa, että meillä sotalennot olivat lyhyitä verrattuna oikeastaan minkä tahansa rintaman amerikkalaisiin. Esimerkiksi Fiatissa oli hyvin polttoainesäiliökin. Ja harjoituslennot olivat sitäkin lyhyempiä. Oikeastaan lentotuntien määrä ei kerro välttämättä lentokokemuksesta mitään, vaan parempi verrokki on lentojen määrä; eteni tuon ajan kalustolla kun sekä lähtö että lasku olivat lennon vaikeimmat osat. Hyvä verrokki on vaikkapa suihkuliikennelentäjä vs. "puskalentäjä". Jälkimmäisen tuntimäärä on mitätön verrattuna edelliseen, mutta todellinen lentokokemus on huimasti suurempi.
 
Hehe, appelsiinit ja omenat, yksi tykkää tytöstä ja toinen äidistä. Tottumus on toinen luonto ja harjoittelu tekee mestarin. Esimerkiksi Messerscmitt 109 eri versioineen oli saksalaisille huippuässille tuttu ja turvallinen työhansikas, mutta samaan aikaan noviiseille varmasti jossain määrin jännittävä kokemus.

Eräänä huomionarvoisena tekijänä WW2 ilmasodassa olivat taisteluista johtumattomat tappiot. Näihin vaikuttivat luonnollisesti monet tekijät, mutta myös ohjaamoergonomialla ja käytettävissä olevilla instrumenteilla on vaikutusta siihen, millaisissa olosuhteissa konetta on turvallista lentää.

En väitä, että Gregin videot olisivat Jumalan lakitauluja, mutta niissä käsitellään mielestäni paljon kiinnostavia asioita ja tunnelmaa nostattavaa nippelipornoa. Ota, mutta reippaasti ja sinnittele tai katso pätkissä. Itse tein siten, että kuuntelin juttuja kuulokkeilla ja välillä aina kävin kurkistamassa padista mittaristokuvia samalla kun imuroin huushollia ja puhdistelin nukkasihtejä yms. eli keräsin hellavääpeliltä plussapisteitä. Rejäl sats, sano ruottalainen. ;)

Human Factors in WW2 US Fighters siis ensiksi ja sitten vasta se toinen (Neuvostoliiton hävittäjien vertailujaksoa odotellessa).
Yritin. Tai siis pikaisesti katsoin tuon jenkkipätkän. Jos tuo YouTuben Greg on sama Greg kuin yhdellä lekofoorumilla, niin ihmettelen, että miksi se tekee noin huonoja videoita. Koska tärkeimpiä jenkkikoneita on hyvin entisöityinä olemassa, niin miksi hän ei kuvaa noita videoita "Kermie Cam -tyyliin" aidoissa ohjaamoissa esitellen ohjaamon käyttölaitteet ja samalla selostaen*. Nytkin hän vain pajattaa ja köyttää still-kuvia ja pahimmillaan jotain prkleen pc-simulaattorinäkyniä. Ei prkl!

*Foorumin Greg on ainakin läheisesti tekemisissä noitten entisöityjen koneiden kanssa.
 
Calle Geust luennoi Helsingin suurpommituksista.


Ville Jalovaaran esitelmä samasta aiheesta.


Tässäpä vielä yksi juuri äsken julkaistu Sotahistoriallisen seuran esitelmä Helsingin pommituksista.

 
Back
Top