FW 190:
Appelsiinit ja omenat. Ahtaus ja lentäjien keskimääräinen koko saattavat olla yhteydessä toisiinsa?
190 (A -mallit) ei ollut ilmeisesti kovin kylmä kone lentää, sillä korkeahkoista ohjaamolämpötiloista raportoitiin myös myöhemmässä vaiheessa sotaa. Jos kiinnostaa, voin kaivaa kirjallisuuslähteen tälle hyllystä.
Aika montaa konetta lentänyt ja testannut Erich Brown piti FW 190:tä ohjattavuudeltaan ja hallittavuudeltaan erittäin hyvänä. Kone oli hänen mielestään hyvä lennettävä myös huonoissa sääolosuhteissa, mikä voi ehkä hieman viitata täällä käytyyn keskusteluun ergonomiasta ja lentäjän työkuormasta.
———
Itselainaaminen on ehkä vähän haram, mutta laitan nyt tähän vaikka edelliseltä sivulta löytyy. Kannattaa katsoa tuo Gregin jenkkikonevideo ensin ja sitten muutamia muita käsittelevä osa. Minulla postauksessa järjestys on nurin kurin.
———
Hehkutusta tai ei, kommandogerät oli ilmeisen toimiva ratkaisu. Hyviä ratkaisuja oli muissakin koneissa.
Edit: ”Kuplaohjaamo” eli huomion kiinnittäminen ympärille näkemiseen oli eräs toimivista ratkaisuista.