Näissä on vakavia ristiriitoja. Joissakin lähteissä mainitaan myös 4:1 ja nekin kevään 1945 yksittäisistä taisteluista. Lukujen täytyy koskea vain viimeisiä vaiheita, että silloin oltaisiin jossain tavoitteessa koneen kehityksen kanssa.
Kirjoituksista huomaan, että jotkut tutkijat tai harrastajat erottavat maaoperaatiot omaksi sodankäynnikseen. Me 262 -koneitahan ammuttiin alas myös, kun ne kävivät pommittamassa kuorma-autoja ja tulivat laskuun, ns. rottajahtina.
SItten oli vielä itärintaman käyttö.
Noissa linkeissä on jotain, joka viittaa siihen, että puhutaan yksittäisistä taisteluista ja hävittäjäkäytöstä. Lisäksi pitää varmaan ottaa huomioon, että kyse niissäkin esimerkeissä oli suihkuhävittäjä vastaan nelimoottoriset pommikoneet.
Mikä tietysti entistä enemmän todistaa myös sen puolesta, että pari vuotta aikaisemmin koneen olisi ollut hyvä olla valmiina, että olisihan sillä ollut merkitystä massapommituksiin. Mutta jos tädillä ois, sehän olisi jo setä, kuten tässä jo aiemmin todettiin.
Kiitos linkistä, vakkei kovin kummoinen lähde olekaan, niin siitä näkee, että tuo 5:1 voittosuhde perustuu 262 pilottien ilmavoittoilmoituksiin, niihin ei hirveästi kannata perustaa. Vaikka saksalaisten ilmavoittoilmoitusten tarkkuus olivat 1943 asti ehdottomasti parhaasta päästä, niin Taistelu Britannian aikana kuitenkin saksalaisten hävittäjälentäjien ilmavoittoilmoituksista vain vähän yli kolmasosassa brittihävittäjä todellisuudessa tuhoutui. Näihin vastustajan alueen yllä saatuihin ilmavoittoihin liittyy tietysti "harmaa alue" eli pakkkolaskun tehneet mutta korjauskelpoisiksi osoittautuneet tapaukset. Ohjeissa luki, että koneen täytyi tuhoutua tai vaurioitua korjauskelvottomaksi, jotta voitiin varmistaa ilmavoitoksi, mutta monissa tilanteissa tuon varmistaminen ei ollut realistinen vaatimus. Mutta 1943 - 44 lentäjien hyväksytyistä USAAFin raskaista päiväpommittajista Saksa yllä saaduista ilmavoitoista/lopullisista tuhoamisista vain n. ½ tapauksissa pommittaja todellisuudessa menetettiin. 1944 lopulla pudotusten varmistussysteemi oli jo käytännössä toimintakyvytön. Daniel & Gabor Horvathien Verified
Victories Top JG 52 Aces over Hungary 1944-45 kirjassa on ihan hyvä esitys LW:n systeemistä ja se myös näyttää, miten samassa rykmentissäkin eri lentäjien ilmavoittoilmoitusten paikkansapitävyys vaihteli suuresti.
10.4.1945 on aivan sodan loppupuolta. Sen jälkeen tehtiin vain murto-osa 262 pilottien ilmavoittoilmoituksista, ainakin Foreman & Harvey
The Messerschmitt Me262 Combat Diary (1995) mukaan. Nuo edellisessä viestissäni antamat luvut ovat Pricen artikkelista International Air Power Review Vol 23:ssa (2007). Esim. Caldwellin
Day Fighters in Defence of the Reich. A War Diary, 1942 – 45 (2011) mukaan "
27 Me 262s were lost , although this number is uncertain." Sodan lopun sakujen kirjanpito ei enää ollut parhaimmillaan. Foreman & Harveyn mukaan 30 Me 262:ta ammuttiin alas ja Franz Schallin kone tuhoutui kun se ajoi pommikuoppaan Parchimissa. Ja KG(J) 54 oli hävittäjä-, ei hävittäjäpommittajayksikkö. 2-moottorikelpoisista ja mittarilentotaitoisista lentäjistä oli paha pula, ja yhtenä ratkaisuna 262-lentäjien saamiseksi otettiin käyttöön KG(J) yksiköt, joista KG(J) 54 taisi olla ainoa, joka saavutti taisteluvalmiuden. Olikohan Peltzillä osuutensa ratkaisussa. Yksi suurempi päivä, jolloin saavutettiin 4:1 oli 31.3.45, jolloin Pricen mukaan 262:t lensivät 58 torjuntalentoa, pudottivat todennäköisesti 14 pommittajaa ja 2 hävittäjää menettäen itse 4 262:ta. Yhtenä selittävänä tekijänä on, että pommittajista 3 oli Halifaxeja ja 4 Lancastereita. 262:t hyökkäsivät 460 brittipommittajan kimppuun ja pudottivat 7 ennekuin saattohävittäjät ehtivät paikalle. Tämäkään ei ole noin yksinkertainen juttu, Caldwellin mukaan vain 2 262:ta ammuttiin alas, Foreman & Harveyn mukaan 6, Caldwellin mukaan 262 pilotit tekivät ilmavoittoilmoitukset 14 Lancista ja yhdestä Halista sekä 3 B-17:stä. Foreman & Harveyn mukaan 16 Lancista ja yhdestä Halista sekä 3 B-17:stä ja 1 B-24 + 1 B-24 HSS. Lisäksi 2 P-51 HSS:ää, outoa minusta, mutta kai tulkittava pahoin vaurioituneiksi. Britit menettivät 11 pommittajaa ja 8th AF 5, brittien mukaan it pudotti 2 heidän pommittajistaan ja 2 törmäsi. Jos ajatellaan että 262:illa oli osuutta yhteentörmäykseen ja että it todella pudotti 2 brittikonetta ja myös 2 8th AF:n pommittajaa niin pudotussuhteeksi tulee 6:1, 3:1 tai 2:1, riippuen siitä, montako 262:ta todellisuudessa ammuttiin alas. No niin, tämähän alkaa muistuttaa vanhaa ATK-alan aksioomaa "garbage in, garbage out", joten tämä tästä.
Ps. Unohtui mainita, että Foreman & Harveyn mukaan 10.4.45 lisäksi yhdeksän 262:ta tuhoutui maassa Burgin kentän pommituksessa, 2./JG 7:n, 10./NJG 11:n ja 6./NAGr 6:n koneita, kolme kustakin.