Ilmasota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Viggen oli ensimmäinen kone jossa oli lentotietokone:

Olen aina ollut kiinnostunut ruotsalaisten sotakoneista. Ja Viggenissä on vaan jotain äärimmäisen kiehtovaa. Rujo, sotakoneen näköinen laitehan se on. Mutta on ne ruotsalaiset vaan osanneet ja osaavat yhä sotakoneita rakentaa. Tosin 60-luvun Viggenissä taisi olla jo mukana melko lailla amerikkalaista tekniikkaa. Tai ainakin lisenssiin perustuvaa jenkkitekniikkaa.

Olen aina ollut kiinnostunut ruotsalaisten sotakoneista. Ja Viggenissä on vaan jotain äärimmäisen kiehtovaa. Rujo, sotakoneen näköinen laitehan se on. Mutta on ne ruotsalaiset vaan osanneet ja osaavat yhä sotakoneita rakentaa. Tosin 60-luvun Viggenissä taisi olla jo mukana melko lailla amerikkalaista tekniikkaa. Tai ainakin lisenssiin perustuvaa jenkkitekniikkaa.
Viggenissä oli paljon sellaista joka ei edes päällepäin näkynyt ja ominaisuuksiltaan oli todellakin aikoinaan euroopan kärkeä.

Liitteet

• Viggen.webp
    Viggen.webp
    79.5 KB · Luettu: 31
Laitan nyt tähän enkä tuonne kirjoihin yhden Viggen kirjan mikä itseltä löytyy.
Tämä on kuvapainotteinen ja tekstit on Saksa/Englanti mutta mielestäni oikein hyvä kirja.

Liitteet

• Viggen 01.webp
    Viggen 01.webp
    98.1 KB · Luettu: 29
  • Viggen 02.webp
    Viggen 02.webp
    93.5 KB · Luettu: 19
  • Viggen 03.webp
    Viggen 03.webp
    118.5 KB · Luettu: 19
  • Viggen 04.webp
    Viggen 04.webp
    106.8 KB · Luettu: 28
Laitan nyt tähän enkä tuonne kirjoihin yhden Viggen kirjan mikä itseltä löytyy.
Tämä on kuvapainotteinen ja tekstit on Saksa/Englanti mutta mielestäni oikein hyvä kirja.

Minulla on tämä ruotsinkielinen Viggen -opus. Lähinnä artikkeleita eri aiheista. Koneen suunnittelu, järjestelmät, millainen oli lentää, käyttöhistoria jne. Erikoisin juttu kertoo siitä miten legendaarinen Chuck Yeager pääsi kaksipaikkaisen Viggenin kyytiin.

705.webp

Kun Kreikka ja Turkki kävivät lyhyen ilmataistelun.

F5 vs F-102 voisi ajatella yksipuoleiseksi, mutta ei deltasiipi aivan surkea ollut. Huonot ohjukset haittasivat enemmän.

Arvioita su 57 kyvyistä ja ryssien ongelmista kehittää sen kyvykkyyttä.

Kiinalaisilla jo paremmat vehkeet, jos kinukit alkaisivat myydä hävittäjiään ulos muille, niin ryssän tulevat markkinat pienentyy huomattavasti. Kiina ja Iran akselille.

Back