Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ilmavoimat kunnioittaa Mauri Maunulan muistoa Hornet-ylilennolla Helsingin Pakilassa keskiviikkona, 23. lokakuuta.

Ylilento on siunaustilaisuuden yhteydessä kello 11.45–12 välisenä aikana. Neljä F/A-18 Hornet -hävittäjää jylisee kyseisenä aikana Pakilan Hyvän Paimenen kirkon yli. Ylilennon ajankohta sovitetaan siunaustilaisuuden kulkuun ja se toteutetaan etelästä pohjoiseen noin 300 metrin korkeudessa.

Maunula oli viimeinen sotalentäjistämme ja "Pilvenveikoista" elossa. Hän lensi koneita Smolikista Blenheimiin ja oli myös Marsalkan kotiinpaluun perämies.

Hän kuoli syyskuussa mutta siunaustilaisuus on huomenna.

 
Ilmavoimat kunnioittaa Mauri Maunulan muistoa Hornet-ylilennolla Helsingin Pakilassa keskiviikkona, 23. lokakuuta.

Ylilento on siunaustilaisuuden yhteydessä kello 11.45–12 välisenä aikana. Neljä F/A-18 Hornet -hävittäjää jylisee kyseisenä aikana Pakilan Hyvän Paimenen kirkon yli. Ylilennon ajankohta sovitetaan siunaustilaisuuden kulkuun ja se toteutetaan etelästä pohjoiseen noin 300 metrin korkeudessa.

Maunula oli viimeinen sotalentäjistämme ja "Pilvenveikoista" elossa. Hän lensi koneita Smolikista Blenheimiin ja oli myös Marsalkan kotiinpaluun perämies.

Hän kuoli syyskuussa mutta siunaustilaisuus on huomenna.


Kättä lippaan viimeiselle sotalentäjälle. :salut: Omasta aselajista / puolustushaarasta taitaa vielä olla elossa kaksi tai kolme rajajääkäriä. Heilläkin ikää jo kaikilla takuulla päälle sata vuotta.
 

Ryssänromu tappoi 2017 koneella lentäneen USAF:n pilotin. Nokkateline ei lukittunut, laskua kokeillessa kone sai vaurioita. Su-27 takaisin taivaalle, takapenkkiläisen heittoistuin toimi normaalisti, pilotti tuli sukkana penkkeineen maahan.
 
Imperial War Museumin uutuusvideo Mitsubishi Zeron vaiheista.

Ketteryys vai suoja? Se taisi olla peruskysymys. Amerikkalaisten mukaan Zeken kanssa oli vaikeaa koko ensimmäinen vuosi mutta että kokeneen japanilaispilotin käsissä se oli vaarallinen sodan loppuun asti. Siinä on jotain hienoa, jotain samaa työkoneena kuin Mersussa, josta Rall sanoi, että kyllä sillä pärjäsi kaikille, mitä siellä killui. No niin kai Rall pärjäsi.

Tosin Tyynellämerellä lopulta hengissä ei tainnut keikkua kovin paljon kokeneita. Saburo Sakai oli kuulemma niin arvokas, että kun hän lopussa ilmoittautui Kamikaze-tehtävään useasti, hänen esimiehensä hylkäsi anomukset: Typeryyksiä! Sinä lennät ja koulutat!

Näitä rekonstruktioita, joihin on ympätty arkistofilmiä, löytyy kyllä muitakin. Ja nuo konetyyppien erot tulevat selville. Sakai sanoi myöhemmin pumpanneensa Southerlandin Wildcatiin niin monta luotia, että hänen Zeronsa olisi jo aikapäiviä ollut tulipallona. Mutta ensin olisi pitänyt saada Zero tähtäimeen...

 

Ruotsalaiset saivat sodan jälkeen liittoutuneiden myötävaikutuksella Messerschmitt Me P.1101:n piirustukset. Niiden pohjalta naapurimaamme kehitti ensimmäisen suihkuhävittäjänsä. Se sai nimen Saab 29 Tunnan.

Ranskalaiset, jotka jostain syystä pitävät itseään myös toisen maailmansodan voittajavaltiona, olivat löytäneet P.1101:n kaikki dokumentit luolasta mikrofilmeinä. He eivät suostuneet luovuttamaan niitä amerikkalaisille.

Mutta jenkeillä oli käsissään lähes valmis prototyyppi.

Ilmeisen onnistuneesti natsien ja liittoutuneiden välillä tasapainoillut Ruotsi sai Sveitsistä P.1101:n piirustukset.

Lentokoneinsinööri Lars Brisingin johdolla niistä syntyi Saab 29 Tunnan (tynnyri).

Se lensi ensimmäisen kerran 1948, ohjaamossa brittiläinen koelentäjä Robert A. Moore.

Tunnan-koneita valmistettiin 1951–1956 kaikkiaan 661 kappaletta.

IMG_2438.webp

IMG_2439.webp

IMG_2435.webp
 

Se mitä olen Tunnania nähnyt ilmassa muutamissa länsinaapurin lentonäytöksissä, niin liikehdinnän perusteella sanoisin maallikkona ja lonkalta heitettynä, että kone on samaa sarjaa F-86 Sabren ja MiG-15:n kanssa.
 

Tunnan oli soiva peli ilmassa paksusta olemuksestaan huolimatta.
Esim. Messerschmittin ja Focke-Wulfin ja ylipäätään saksalaisilta sotasaaliiksi saadun ilmailuteknologian sekä aerodynaamisen tutkimuksen vaikutus näkyy selvästi niin idän kuin lännen sotilasilmailun kehityksessä toisen maailmansodan jälkeen.

Ruotsalaisten kehittämät Tunnan ja Lansen sekä myös Draken ja Viggen edustavat jatkumoa, jonka alkulähteet ovat jäljitettävissä saksalaisten tutkimustietoon ja luonnoksiin.
 
Back
Top