Kommentoidaan nyt kiireellä eli katsomatta: Fw 190D ei kaarra tiukemmin kuin P-51D, koska Fw:n siipikuormitus on niin paljon suurempi ja Fw ei kestä "vetoa" (paha kärkisakkaaja).Kumpi ja kampi kaartelivat, tällä kertaa FW 190 Dora ja P-51 Mustang
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kommentoidaan nyt kiireellä eli katsomatta: Fw 190D ei kaarra tiukemmin kuin P-51D, koska Fw:n siipikuormitus on niin paljon suurempi ja Fw ei kestä "vetoa" (paha kärkisakkaaja).Kumpi ja kampi kaartelivat, tällä kertaa FW 190 Dora ja P-51 Mustang
Voi taivas varjele! Kuuntelin tuota Gregiä siihen asti, kun se rupesi puhumaan "shokkijäähdytyksestä" syynä, ettei vesiruiskutus olisi toiminut. Voi hevon vagina. Vesiruiskutuksen vaikutus sylinterinpään lämpöihin ei todellakaan tule äkillisenä ja niin suurena, että se aiheuttaisi tuo äkillisen jäähtymisen ongelman, joka aiheutuu tyypillisesti siitä, että vedetään syöksyssä tehot pois ja silloin jäähtyy äkillisesti liikaa. Ja tuokaan ei aiheuta yleensä ongelmia ennen kuin tuntimäärä on vähintään kolminumeroisia lukemia, joita tuossa vaiheessa hyvin harva Fw:n moottori edes saavutti.MW 50 oli vesi-metanoliseosta suihkutteleva laite, jolla saksalaiset saivat moottorista jonkin aikaa enemmän tehoa irti. Menetelmän käyttöönotto ei kuitenkaan tapahtunut ihan käden käänteessä, mutta miksi? Greg pohtii asiaa.
Eikö P-51 ollut kärkisakkaaja sekin?Kommentoidaan nyt kiireellä eli katsomatta: Fw 190D ei kaarra tiukemmin kuin P-51D, koska Fw:n siipikuormitus on niin paljon suurempi ja Fw ei kestä "vetoa" (paha kärkisakkaaja).
Erittäin hyvä kysymys. Jonkin verran hankaluutta aiheuttaa, että periaatteessa kärkisakkaajia ovat kaikki koneet, jos sakatessa kone kaatuu siivelleen. Mutta käytännössähän iso ero on, miten pahasti kaatuu. Pikaisesti luin muutamia koelentoraportteja, niin P-51 ei ollut paha tässä suhteessa. P-51H:n kohdalla jopa sanotaan, että "kone antaa ennemminkin tunteen vajoamisesta kuin sakkauksesta".Eikö P-51 ollut kärkisakkaaja sekin?
Ao. ominaisuus tosin taisi olla 2.MS hävittäjissä ennemmin sääntö kuin poikkeus, toki joissain pahempi kuin toisissa.
Voi jos olisi edes henkistä munaa tehdä siitä lentokuntoinen, vaikkei sillä lennettäisikään.Panssari -lehti tietää kertoa, että Tikkakosken entisöintitiimin seuraava kone VL Myrskyn jälkeen olisi Fokker CX.
Myrskyn valmistuttua näyttelykuntoon museon väki ei suinkaan aio jäädä lepäämään laakereillaan ja nauttimaan aikaansaannoksestaan. Seuraava iso projekti, Fokker C.X, on jo tiedossa. Kaksitasoinen ja kaksipaikkainen konetyyppi suunniteltiin tiedustelukoneeksi, jolla oli myös syöksypommituskyky. Suomen Ilmavoimissa palveli kaikkiaan 39 yksilöä. Ilmavoimamuseolla on tallessa kahden koneyksilön osia, mutta paljon joudutaan tekemään uustuotantona museossa.
Voi jos olisi edes henkistä munaa tehdä siitä lentokuntoinen, vaikkei sillä lennettäisikään.
Niinpä. Suomessa on tuo "warbirdien" tilanne Ruotsiin verrattuna surkea.Eipä taida olla Suomessa tapana. Gauntlet taitaa olla jokseenkin ainoa poikkeus.
Niinpä. Suomessa on tuo "warbirdien" tilanne Ruotsiin verrattuna surkea.
Kyllä, mutta kun se on Suomessa paljon huonompi jopa kansantalouksien kokoihin suhteutettuna.Ruotsi on Suomea suurempi maa, enemmän harrastajia ja asiasta kiinnostuneita tahoja. Joista kaikki eivät ole persaukisia. Ei varmaan tarvitse mainita kuin nämä esimerkit.
Biltema Airshow
Biltema Airshow kommer fra vår grunnlegger Sten-Åke Lindholm og hans store flyinteresse. Formålet med Biltema Airshow er å gi besøkende en ekstraordinær opplevelse og samtidig formidle et stykke flyhistorie. Dette er noe både unge og gamle setter pris på.www.biltema.no
Kyllä, mutta kun se on Suomessa paljon huonompi jopa kansantalouksien kokoihin suhteutettuna.
Miksei Motonet hommaa omaa konetta. Edes jonkun halvemman...
No se on kyllä totta. Nimenomaan kulttuurillisista syistä.Äh, turha tuollaisesta warbird -kulttuurista Suomen oloissa on edes haaveilla. Ei ole eikä tule. Valitettavasti.