Tämä "MiG-25 Mach 3.2 Siinain yläpuolella ja moottorit hajalle" -tapaus on ilmeisesti jonkunlainen legenda joka on länsimaiseen ilmailukirjallisuuteen jäänyt kiertämään. Jefim Gordonin MiG-25 -kirjan mukaan lentopäiväkirjoista ei löydy juuri Mach 2.8 ylityksiä. Mahdollisesti MiG on ollut suihkuvirtauksessa ja israelilaisen tutkan maanopeus on näyttänyt 3400km/h nopeutta?
Netistä löytyvien MiG-25 lentäjien (tai sellaisiksi itseään väittävien eniveis) juttujen mukaan kone kiihtyi Mach 2.5 jälkeen helpommin kuin ennen sitä. Jos lentäjä ei ollut tarkkana, niin Mach 3 saattoi ylittyä ennen kuin nopeutta ehdittiin hidastaa. Sekään ei käynyt niin nopsaan, esimerkiksi jälkipolttoa ei saanut ottaa pois päältä yli Mach 2.2 nopeuksissa.
Aina kun lentokoneen käsikirja-arvot lennolla ylitetään niin se tietenkin tarkastetaan, ja siihen on kuulunut myös moottorien irroitus, muttei se välttämättä tarkoita että ne on hajonneet.
Intialaisen MiG-25 -lentäjän muistelmia:
https://hushkit.net/2018/12/12/loneliness-at-mach-3-interview-with-a-mig-25-foxbat-pilot/
Mielenkiintoista että tiedustelulennot olivat lähes täysin automatisoituja.