Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
$(KGrHqFHJE!FBoG5Rq)cBQin)L66C!~~60_35.JPG

@JR49 , @tulikomento onko tuo se teidän kulttikirja?
Kyllä, juuri tästä alkoi kiinnostus Koreaan! Sinultakin sitten löytyy, hieno homma. Hyvät kuvat, ja mukavasti perustietoa tulee koko sodasta. Jäänyt mieleen se vaikuttava kuva, jossa lentäjät marssivat tehtävään portin läpi, jonka yllä lukee "Mig Alley".
 
Kyllä, juuri tästä alkoi kiinnostus Koreaan! Sinultakin sitten löytyy, hieno homma. Hyvät kuvat, ja mukavasti perustietoa tulee koko sodasta. Jäänyt mieleen se vaikuttava kuva, jossa lentäjät marssivat tehtävään portin läpi, jonka yllä lukee "Mig Alley".

Ei minulla valitettavasti tuota ole, vaan täytynee jostakin hommata.
 
Vietnamin ilmasota toi kuvioihin mukaan ilmatorjuntaohjukset. SA-2:t alkoivat tuottaa siinä määrin tappioita, että jotain oli tehtävä ohjusasemien neutraloimiseksi. Pelkkä sähköinen häirintä, ECM ei pelkästään riittänyt. Sota synnytti ohjusten tuhoamiseen erikoistuneet koneet ja miehistöt, "Wild Weaselit".

Ensimmäiset taktiikat ja tekniikat ohjusten tuhoamiseksi kehitettiin 1965 operaatio Rolling Thunderin yhteydessä. Aivan ensimmäiset Wild Weasel -miehistöt olivat vapaaehtoisia. Koneina käytettiin kaksipaikkaisia F-100 Suber Sabreja. Koneen rajoitukset tulivat kuitenkin nopeasti esiin, eikä se kyennyt selviytymään Pohjois-Vietnamissa korkean uhka-asteen alueilla. Rooli siirtyi F-105 F:lle, kaksipaikkaisille Thunderchiefeille.

F-105 F:t oli varustettu tutkavaroittimilla sekä SA-2:n tutkiin hakeutuvilla ohjuksilla (AGM-45 Shrike, myöhemmin AGM-78 Standard Arm). Ohjukset voitiin ampua näköetäisyyden ulkopuolelta. Jos taas jouduttiin rynnäköimään suoraan ohjusasemaa vastaa, käytettiin useimmiten rypälepommeja. Myöhemmin käytettiin modifioitua G-versiota. Thunderchiefien suurien tappioiden vuoksi myös F-4 Phantomia ryhdyttiin käyttämään Wild Weasel -roolissa.

Alkuvaiheessa taktiikkana oli käyttää neljän Wild Weaselin lentuetta hävittäjäpommittajien iskuosaston edellä, jolloin nämä pyrkivät neutralisoimaan ilmatorjuntaohjusten tutkat tai vähintään kiinnittämään niiden huomion pois pommittajista. Wild Weaselit lensivät ensimmäisinä vihollisen maalitauluiksi ja poistuivat uhka-alueilta viimeisinä. Tehtävät saattoivat tilanteesta riippuen venyä yli kolmen ja puolen tunnin mittaisiksi ennen paluuta Thaimaassa sijainneisiin tukikohtiin.

F-105 F ei ollut varustettu tutkahäirintälaitteilla, koska sen roolina oli toimia hämäyksenä ja suojella pommitusosastoja tarjoamalla itsensä maalitauluksi. Tarkoitus oli yllyttää ilmatorjuntaohjusasemat ampumaan ja näin paljastamaan itsensä amerikkalaisten vastatoimille.




F-105 F Thunderchief.webp



F-4 C Wild Weasel.webp


Wild Weaselien tunnus. YGBSM = You got to be shitting me

Hihamerkki.webp
 
mukden.jpg
Kuva esittää juurikin F-86A-mallia Kimpon tukikohdassa. 4th Fighter Wing on valmiina.

Sabret saapuvat Koreaan joulukuussa 1950
Kommunistit painoivat Koreassa päälle kiinalaisten voimin kuin lumiaura. Massiiviset hyökkäykset ajoivat UN:n joukot pois 38 pituuspiirin pohjoiselta osalta, ja tilanne oli kriittinen. Mig-15:n ylivoiman pelättiin olevan juuri se tekijä, joka kääntää sodan lopullisesti kommunistien voitoksi.
Sabre oli ainoa hävittäjä, jolla riitti kykyä vastata uhkaan. Lentotukialus Cape Esperance toi ensimmäiset Tokion satamaan 10.12. 1950. Valitettavasti, suojaustoimenpiteistä huolimatta, suolavesi oli vahingoittanut arvokkaiden hävittäjien laitteita varsinkin polttoainepuolella ja elektroniikassa. Jotkut yksilöt tarvitsivat viikonkin korjausaikaa vaiheessa, jossa aika oli tosiaan kortilla. Mahtanut olla kuumottava tilanne johdolle.

First_F-86s_arrive_in_Korea_on_USS_Cape_Esperance_Nov_1950.jpg
Tässä autenttinen kuva ajankohdalta. Cape Esperance matkalla Sabret kannellaan.

Oli päätetty, että kaksi laivuetta toimii etulinjassa Koreassa ja yksi reservinä Japanissa. Viisi päivää Japaniin saapumisen jälkeen, etujoukko lensi Kimpon tukikohtaan. Joukko koostui seitsemästä koneesta, jotka olivat tässä vaiheessa ainoat toimintakuntoiset. Etujoukko A:ksi nimetty joukko aloitti lentotoiminnan saman tien, mutta joutui heti päiväksi maahan lumimyrskyn vuoksi.
17.12.1950 etujoukkoa johtanut everstiluutnantti Bruce Hinton ampui alas ensimmäisen Migin Sabrella. Ensimmäisen monista ilmavoitoista, joita kertyi tälle kolmen hävittäjälaivueen lennostolle 516 kappaletta. Yksinomaan ässiä tuli Koreassa 25 kappaletta. Tämä lennosto on keskiössä, kun puhutaan ilmasodasta Koreassa.


Eversti Bruce Hinton eli vuoteen 2009, ja jäi historiaan ensimmäinen Sabre-pilottina, joka pussitti MIG-15-koneen. Tässä hänen muistokirjoituksensa.
http://www.legacy.com/obituaries/chicagotribune/obituary.aspx?n=bruce-hinton&pid=133578210


Lt. Col. Bruce Hinton stands beside the North American F-86A Sabre in the Korean War Gallery at the National Museum of the U.S. Air Force. The museum's F-86 is is marked as the 4th Fighter Group F-86A flown by Lt. Col. Bruce Hinton on Dec. 17, 1950, when he became the first F-86 pilot to shoot down a MiG. (U.S. Air Force photo)


Ehkä tutuinta on käyttää termiä 4th Fighter Wing, jonka siis muodostivat laivueet 334, 335 ja 336. Tarkkaavaisimmat huomaavat, että ainakin kaksi ensimmäistä laivuetta osallistuivat Vietnamin sotaan F-105-kalustolla. Eli näitä legendaarisia Takhlin F-105 -porukkaa.
Tässä tarkemmin siitä ajasta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Takhli_Royal_Thai_Air_Force_Base

Erityisen mielenkiintoista henkilökohtaisesti oli huomata jatkumo Mig Alley -kirjasta Ukkosen jyrinää -kirjaan. Viimeksi mainittu vain sivuaa mainittuja laivueita, mutta silti samasta asiasta puhutaan. Näiden yksiköiden kohdalla ilmasodan historiaa arvostava on kunnioituksesta mykkänä.

Detaljina mainittakoon, että tätä nykyä 4th Fighter Wing kurmoottaa terroristeja Strike-Eaglella.
https://en.wikipedia.org/wiki/4th_Fighter_Wing#Korean_War
 
Katso liite: 4834
Sain hommattua vihdoin itselleni tuon Valtosen kirjan, vaikuttaa mielenkiintoiselta, täytyy ottaa iltalukemistoksi.
Se on. Jos en väärin muista, siinä käsitellään myös Mersun tuotantovauhtia. Se on alati yllättävä tieto, että pitkälle piti sotaa käydä siten, että työläiset olivat vain kuusi tuntia töissä. Piti pitää keskiluokka tyytyväisenä näet. Taisi vasta Stalingrad antaa uskallusta polkaista kunnon sotatalous käyntiin.
 
Se on. Jos en väärin muista, siinä käsitellään myös Mersun tuotantovauhtia. Se on alati yllättävä tieto, että pitkälle piti sotaa käydä siten, että työläiset olivat vain kuusi tuntia töissä. Piti pitää keskiluokka tyytyväisenä näet. Taisi vasta Stalingrad antaa uskallusta polkaista kunnon sotatalous käyntiin.

Mitä pikaisesti olen sitä ehtinyt silmäillä, Valtonen on todella huolella paneutunut asiaan.
 
Vietnamin ilmasota toi kuvioihin mukaan ilmatorjuntaohjukset. SA-2:t alkoivat tuottaa siinä määrin tappioita, että jotain oli tehtävä ohjusasemien neutraloimiseksi. Pelkkä sähköinen häirintä, ECM ei pelkästään riittänyt. Sota synnytti ohjusten tuhoamiseen erikoistuneet koneet ja miehistöt, "Wild Weaselit".

Ensimmäiset taktiikat ja tekniikat ohjusten tuhoamiseksi kehitettiin 1965 operaatio Rolling Thunderin yhteydessä. Aivan ensimmäiset Wild Weasel -miehistöt olivat vapaaehtoisia. Koneina käytettiin kaksipaikkaisia F-100 Suber Sabreja. Koneen rajoitukset tulivat kuitenkin nopeasti esiin, eikä se kyennyt selviytymään Pohjois-Vietnamissa korkean uhka-asteen alueilla. Rooli siirtyi F-105 F:lle, kaksipaikkaisille Thunderchiefeille.

F-105 F:t oli varustettu tutkavaroittimilla sekä SA-2:n tutkiin hakeutuvilla ohjuksilla (AGM-45 Shrike, myöhemmin AGM-78 Standard Arm). Ohjukset voitiin ampua näköetäisyyden ulkopuolelta. Jos taas jouduttiin rynnäköimään suoraan ohjusasemaa vastaa, käytettiin useimmiten rypälepommeja. Myöhemmin käytettiin modifioitua G-versiota. Thunderchiefien suurien tappioiden vuoksi myös F-4 Phantomia ryhdyttiin käyttämään Wild Weasel -roolissa.

Alkuvaiheessa taktiikkana oli käyttää neljän Wild Weaselin lentuetta hävittäjäpommittajien iskuosaston edellä, jolloin nämä pyrkivät neutralisoimaan ilmatorjuntaohjusten tutkat tai vähintään kiinnittämään niiden huomion pois pommittajista. Wild Weaselit lensivät ensimmäisinä vihollisen maalitauluiksi ja poistuivat uhka-alueilta viimeisinä. Tehtävät saattoivat tilanteesta riippuen venyä yli kolmen ja puolen tunnin mittaisiksi ennen paluuta Thaimaassa sijainneisiin tukikohtiin.

F-105 F ei ollut varustettu tutkahäirintälaitteilla, koska sen roolina oli toimia hämäyksenä ja suojella pommitusosastoja tarjoamalla itsensä maalitauluksi. Tarkoitus oli yllyttää ilmatorjuntaohjusasemat ampumaan ja näin paljastamaan itsensä amerikkalaisten vastatoimille.




Katso liite: 4826



Katso liite: 4827


Wild Weaselien tunnus. YGBSM = You got to be shitting me

Katso liite: 4828

Wild Weaseleilla oli myös muistaakseni merkittävä rooli EW-komentokeskuksien ja ilmatorjunnan lamauttamisessa Persianlahden sodassa. Tuohon hommaan taisi osallistua myös F-117 ja Strike Eaglet.
Ilmeisesti teknologia ei paljon parantunut, kun "Wild Weaseleiden" työjuhta oli F-4G myös Persianlahden sodassa :D
 
Last edited by a moderator:
Nykyään ei taida olla varsinaisia "Wild Weasel" koneita. SEAD/DEAD roolia hoitaa USAF F-16CJ varustettuna HARMeilla ja HTS-podeilla sekä sitten US NAVY/USMC Hornetit ja Growlerit.

Toi F-16CJ malli tais tulla tuotantoon juuri 90-luvun alussa, mutta ei tainnut osallistua Persianlahden kampanjaan.
 
Nykyään ei taida olla varsinaisia "Wild Weasel" koneita. SEAD/DEAD roolia hoitaa USAF F-16CJ varustettuna HARMeilla ja HTS-podeilla sekä sitten US NAVY/USMC Hornetit ja Growlerit.

Toi F-16CJ malli tais tulla tuotantoon juuri 90-luvun alussa, mutta ei tainnut osallistua Persianlahden kampanjaan.

Jep. Ja tuo HTS-podi menee kaikkiin F-16-koneisiin. (Block 30/32 lähtien).
 
Noista Vietnamin muistelmista tuli mieleeni Ed Rasimuksen kirja When Thunder Rolled, joka on käännetty myös suomeksi. Majuri Rasimukselle kertyi sata taistelulentoa F-105 Thunderchiefillä ja toisella keikalla F-4 Phantomilla peräti 150. Hän oli siitä harvinainen lentäjä, että hän lähti myös toiselle kiinnitykselle Vietnamiin 1970-luvun puolella. F-105-lentäjillä oli ollut 50% tappiot kaatuneina tai sotavankeina (usein sama asia) eikä ketään vaadittu palaamaan.

Kirja on hyvin mielenkiintoinen muutamilta osiltaan. Minulle uutena tietona tulivat USAAF:n ja toisaalta US Naval AF:n aivan ilmeiset reviiririidat ja kahden tuuman paksuinen VOKS, jota piti noudattaa. Jo Vietnamissa nähtiin suuriin omiin tappioihin johtavaa politiikkaa, joka sekoittaisi kenen tahansa täysjärkisen sotilaan pään.

Vuonna 1966 Pohjois-Vietnam oli jaettu seitsemään eri lentoalueeseen, joilla jokaisella oli omat yksityiskohtaiset sääntönsä. Lisäksi Kiinan vastaisella raja-alueella oli erikseen 32 km leveä kieltoalue, jolle ei saanut ollenkaan mennä. Hanoin ympärillä oli kuudentoista kilometrin kieltoalue ja Haiphongin ympärillä kahdeksan kilometrin. Kaikki taistelulennot Thaimaassa olevilta amerikkalaisilta sotilaskentiltä Etelä-Vietnamin alueelle oli kokonaan kielletty, vaikka amerikkalaisjoukot olivat millaisessa kusessa tahansa Vietkongin kanssa.

Ilmatorjuntaohjuspatterien paikat oli raivattu ja tasoitettu, joten tiedustelukoneet havaitsivat ne helposti rakennusvaiheessa. Ne merkittiin VOKSiin. Rakennusaikana niitä ei saanut tulittaa. Vasta jos niistä ammuttiin ohjus, ohjusaseman tuleen sai vastata. Lentäjät olisivat halunneet tuhota ne rakennusvaiheessa, mutta koska siellä oli venäläisiä rakentamassa ohjusasemia, niitä ei korkeimpien esikuntien (tai poliitikkojen määräyksestä) saanut tulittaa.

Thunderchiefien suuret tappiot tulivatkin sittemmin lähinnä ilmatorjuntatulen vuoksi. Vuosien 1965 ja 1968 välillä Kaakkois-Aasiassa Yhdysvallat menetti yli 330 F-105-konetta.

Rasimus näki lihavia maaleja, kuten MiG-hävittäjien kentän tai suuria polttoainevarastoja - mutta ne olivat kieltolistalla. Kentälle laskeutuvia koneita ei saanut myöskään tulittaa. MIG-lentäjissä oli paljon venäläisiä ja kenttien tekninen henkilökunta oli pitkälti venäläistä.

Hanoin ympärillä olevaa laajinta ja pohjoisinta aluetta sai tulittaa vain Washingtonin erityisluvalla. Käytännössä lupa olisi pitänyt saada presidentiltä.

Rasimus ei peittele katkeruuttaan siitä, että operaatio Rolling Thunder muistuttaa ilveilyä. Kaikki ovat nähneet oikeita maaleja mutta lupa annetaan kaataa tuhansia tonneja räjähdysainetta johonkin kahden polun risteykseen, josta "saaliiksi saatiin taktinen polkupyörä ja norsu".

USA oli auttavinaan Etelä-Vietnamia mutta voittaakseen sodan sen olisi pitänyt ottaa riski avoimesta konfliktista kiinalaisia ja neuvostoliittolaisia sotilaita vastaan. Ja heidän sotilaitaan oli kaikissa tärkeissä kohteissa Pohjois-Vietnamin alueella. Niinpä USA pelasi outoa tuhoon tuomittua peliä.

Neuvostoliitto ei koskaan myöntänyt lähettäneensä sotilasneuvonantajiaan sinne - eikä tuota jälkikäteismyöntöä ole tullut käsittääkseni Venäjältäkään. Mutta esimerkiksi 1970-luvulla erään tst-hekolaivueen upseerikerhon seinällä oli verinen Neuvostoliiton lippu. Miten se sinne joutui? Etelä-Vietnamissa jonkun pataljoonan partio mönki viidakossa ja sen piti yöpyä jollain kukkulalla. Se pyysi hekoja tarkastamaan ympäristön. Tiedustelukopteria ammuttiin, mutta kokematon lentäjä unohti merkata alueen savuilla. Cobrien huomautettua tästä se lähti suorittamaan merkkausta. Tiedustelukopteri ammuttiin alas. Oli pimeää. Suojaava Cobra lensi alueen yli monta kertaa ennen kuin maassa hermot pettivät. Ja kun kokenut lentäjä sai tulta vastaansa, se veti ylös, kääntyi ja hyökkäsi ampuen välittömästi kuusi rakettia.

Alueella alkoi oikea sota. Lopulta viisi Cobraa ampui raketteja alueella suojaten pientä partiota, joka halusi vain nukkua yhden yön kukkulalla. Olivat osuneet jonkin tärkeän esikunnan sekaan. Aamulla tehtiin maahanlasku alueella jo olleen partion luokse. Uusi tiedustelukopteri ilmoitti, että täällä on kaikkea, mutta en ole vielä nähnyt parempaa naamiointia. Vihollinen irtautui mutta ansoituksissa haavoittui vaikeasti seitsemän amerikkalaista. Tiedustelukopterin tuhossa menetettiin kolme ja lisäksi yhden Cobran tähystäjä sai surmansa käsiasetulesta.

Ja siellähän se oli muiden ruumiiden seassa. Pieni Neuvostoliiton lippu paperittoman valkoihoisen neuvonantajan paidassa.

Koala_kansi_143_160x0.jpg



http://koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=143
 
Viimeksi muokattu:
Thunderchiefien suuret tappiot tulivatkin sittemmin lähinnä ilmatorjuntatulen vuoksi.

Ohjukset vei osan, muuta nimenomaan tykkituli oli pahinta. Merkitystä sillä, olitko hyvä vai huono lentäjä ei ollut lennettäessä sulkutuleen, ainostaan onni ratkaisi selvisitkö.
It-tykkejä vastapuolella oli paljon. Lentäessään ensimmäistä sotalentoaan täysin vihreä Rasimus ihmetteli, miksi viidakko on täynnä salamavaloilla kuvaavia, ei onnekseen tajunnut, että häntä kohti ammutaan ja paljon, ihan kaikella mitä vastustajalla oli käsillä. Onnekas osuma AK-47:lla saattoi olla kohtalokas.
@Vonka onnistuit hienosti referoimaan olennaisen tuosta kirjasta Ukkosen Jyrinää.:solthum:
 
Voin suositella kaikille tämän ketjun hepuille dokkarisarjaa Dogfights.

dogfightsDVD.webp

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogfights_(TV_series)

Ilmasodan historiaa käydään läpi yksittäisten ilmataisteluiden tasolla aina ekasta maailmansodasta 1999 Kosovon sotaan asti. Painottuu aika paljolti jenkkinäkökulmaan, mutta mukana on myös mm. Israelin ilmavoimien ässien sotatarinoita. Kaikki jaksot löytynevät Youtubesta. Sarjaa tehtiin kaksi tuotantokautta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jalkaväen käsiasein suorittamalla ilma-ammunnalla ollut millainen vaikutus? Onko Iljushin tullut tonttiin kun Rokka on lasauttanut Suomi-KP:lla? Entä nykyään? Sitä kaiketi puolustusvoimissa opetetaan yhä.
 
Laitan tässä muutaman suosikkijaksoni huippuhyvästä kahdeksanosaisesta dokkarisarjasta Wings over Vietnam. Jokainen jakso käsittelee ilmasodan eri osa-aluetta todella kattavasti ja mielenkiintoisesti. Wild Weaseleista kertovan jakson laitoinkin jo aiemmin.

Operaatio Rolling Thunder



Ilmataistelut



Operaatio Linebacker II

 
Onko jalkaväen käsiasein suorittamalla ilma-ammunnalla ollut millainen vaikutus? Onko Iljushin tullut tonttiin kun Rokka on lasauttanut Suomi-KP:lla? Entä nykyään? Sitä kaiketi puolustusvoimissa opetetaan yhä.

Ei kyllä tulisi tonttiin Sturmovikki.Oli pakko käyttää raskaampia tykkejä kuin 9mm parabellum. Ironista kylläkin, täysin päinvastainen suhde oli olemassa pommikoneiden ja konepistoolien välillä.

Konepistooleilla ei ammuttu sturmovikkeja - vaan pommareihin modifioitiin ilmasta-maahan ampuvat konepistoolit. Konepistoolit asennettiin pommikuiluun luukkujen taakse. Konepistooleja oli rivissä n.88kpl. Kyseessä oli prototyyppi Tupolev 2 pommikone. Kokeilu ei kuitenkaan ollut erittäin tehokas loppujalopuksi.
88ppsh.jpg


Tuuriosuma pohjassa olevaan öljynjäähdyttimeen kuitenkin saattoi vaurioittaa pahasti sturmovikin. Tähän riitti perus-kk esim. 7.92mm mauser. Saksalainen ässä Hartmann kuvaili juurikin tätä jäähdyttimen haavoittuvuutta elämänkerrassa.


Olihan kuitenkin IL-2 vahvasti panssaroitu ohjaamossa, elikkä panssariterästä käytettiin koneessa.

Wikipediassa kerrotaankin että jatkosodassa kaikesta huolimatta käytiin sturmovikeja vastaan "villin lännen kaksintaisteluja" .

Vaadittiin periaatteessa se 40mm bofors It- tykki että tulee varmasti tonttiin! 20mm tykillä jos osuu moottoriin tai ohjaamoon niin sekin varmaan tuottaa hyvää vaikutusta. Raskaalla It- tykillä kun osuu niin ei jää ku märkä läntti.

Tuli mieleen vaan Otto Cariuksen elämänkerrasta (tankki ässä). Hänen tiikeri-panssariyksikkönsä todisti mielenkiintoista tapausta kerran itärintamalla.
Tiikeri otti jyvälle 88mm kanuunallaan neuvostopommikoneen. Ihme kyllä, kuti osui pommariin vaikka ennakon ottaminen onkin hieman erilaista tällaisessa ilmasodankäynnissä verrattuna maasotaan. Pommari tietenkin tuli tonttiin. Tiikeri osoitti hampaidensa vaarallisuuden. :D
 
Viimeksi muokattu:
Yksi Pohjois-Vietnamia vastaan käydyn ilmasodan kovimmista kriitikoista oli ilmavoimien eversti Jack Broughton.


30Broughton-Obit-master675.webp


Vuosien 1966 ja 1967 välisenä aikana Broughton komensi Takhlin lentotukikohtaan sijoitettua 355. taktista hävittäjärykmenttiä, joka oli varustettu Thunderchiefeillä. Broughton joutui itse henkilökohtaisesti kokemaan turhauttavat poliitikkojen laatimat ilmasodan rajoitukset ja voimankäyttösäännöt. Broughtonin lentäjät iskivät heinäkuussa 1967 Haip Hongin satamaan ja tulivat samalla rynnäköineeksi satamassa ollutta neuvostoliittolaista rahtilaivaa vastaan.

Jack Broughton halusi suojella omia lentäjiään ja hävitti raskauttavana todisteena pidetyt koneiden tykkikamerafilmit. Asia kuitenkin paljastui ja sekä komentaja että tämän suojelemat lentäjät päätyivät sotaoikeuden eteen. Miehien katsottiin syyllistyneen ilmavoimien maineen mustaamiseen sekä VOKS:n noudattamatta jättämiseen. Käytännössä eversti Broughtonin sotilasura oli mennyttä ja hänet hiillostettiin eroamaan.

Broughton jatkoi yhden miehen sotaansa Valkoista taloa ja Pentagonia vastaan kirjoittamalla kokemuksistaan ilmasotaa käsitelleitä kirjoja. Niissä hän esitti murskaavaa kritiikkiä sodanjohdon menettelytapoja kohtaan.

Henk. koht. arvostan erityisesti "Thud Ridgeä", joka ilmestyi jo vuonna 1969.

51pvtKmeU6L__SY344_BO1,204,203,200_.webp
 
Viimeksi muokattu:
Onko jalkaväen käsiasein suorittamalla ilma-ammunnalla ollut millainen vaikutus? Onko Iljushin tullut tonttiin kun Rokka on lasauttanut Suomi-KP:lla? Entä nykyään? Sitä kaiketi puolustusvoimissa opetetaan yhä.

oppitunti intissä, kokelaan toimesta. 2010. Käsittääkseni nykyisin hän on reservin vänrikki.

Näytettiin animaatiovideo jossa SU-25 frogfoot rynnäkkökone syöksypommittaa rypälepommeilla jotain tietokoneukkoja.

Lopuksi vänskä toteaa kuivaan sävyyn: "yksi rynnäkkökone tuhoaa sekunneissa jalkaväen joukkueen"

Hyvä puoli kuitenkin on yleisesti ottaen että huonolla säällä, ukkosmyrskyssä, sumussa ja yöllä pommitustarkkuus heikkenee. Samoin pommitustoiminta rajoittetaan yleensä sellaisilla alueilla, jonne ammutaan tykistön ammuntaa. Elikkä haupitsien kranaatit ilmassa eivät tee gutaa lentokoneille. Yleensä siis joutuu kärsimään joko vihollisen tykistöstä, tai ilmapommituksista.


Se ilma-ammuntakoulutus mitä opetettiin, liittyi enemmän tuollaiseen enempi realistiseen koulutukseen elikkä itkolla jotain helikopteria simulaattorilla...

Ehkäpä hidas kuljetushelikopteri on ainoa kohde johon modernissa sodassa saadaan vahinkoa tai pudotuksia käsiaseilla (ak-47 aseet ja huonommat)

Itkolla kyllä tippuu hitaat kuljetushelikopterit kunhan osuu tarpeeksi monta kertaa ja tarpeeksi hyvin. Tuossahan ei ole mitään panssarointiakaan. Jenkit menettivät muutamia Chinook kuljetushelikoptereita Afganistanin sodassa talibanien ammus- It- tulitukseen (sergei, itko, ak-47 talibanien mahdollisia aseita)
 
Back
Top