Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
The Economist -lehdessä 2011 julkaistussa Jukka Rislakin kirjoituksessa kerrotaan, että Sodankylä oli Gary Powersin U-2 -lennon varakenttä.

"A Russian missile downed Gary Powers' U-2 on May Day 1960 when he was flying from Pakistan to Norway. Powers had with him a map showing that in an emergency he could land on Sodankylä airport in Finnish Lapland. He also said so in Soviet court after being taken prisoner."

http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/12/finland-and-american-intelligence
Kyllä.
Pyssykylä on ollut varakenttänä. Sama on ollut SR71 Blackbirdin keikoilla, että joitain kenttiä on ollut suomesta hätäkenttinä.... Tampere ja Pori, ellen väärässä ole....
 
Kyllä.
Pyssykylä on ollut varakenttänä. Sama on ollut SR71 Blackbirdin keikoilla, että joitain kenttiä on ollut suomesta hätäkenttinä.... Tampere ja Pori, ellen väärässä ole....

Enpä ole koskaan kuullut, että Blackbirdeillä tai A-12 Oxcarteille olisi annettu suomalaisia kenttiä hätälaskupaikoiksi. Bodö toimi ajoittain varalaskupaikkana niille koneille, jotka tiedustelivat Kuolan ja Murmanskin seutuja. Itämeren ns. "Baltic Express" -lennot alkoivat Englannista ja sinne myös päättyivät.
 
Enpä ole koskaan kuullut, että Blackbirdeillä tai A-12 Oxcarteille olisi annettu suomalaisia kenttiä hätälaskupaikoiksi. Bodö toimi ajoittain varalaskupaikkana niille koneille, jotka tiedustelivat Kuolan ja Murmanskin seutuja. Itämeren ns. "Baltic Express" -lennot alkoivat Englannista ja sinne myös päättyivät.
Voi olla , mutta miten se oli, kun sitä muualta SR71 ammuttiin moottori ongelmien myötä ja joka meni suomen yli ja Itämerta myöten kohti englantia... jonka ruotsalaiset sitten myös valokuvasi kun se ei päässyt yhdellä mopolla kovin kovaa ja viggenillä sai kuvan mokomasta??? Eikös sen turvakenttänä ollut Pori, mutta kun pysyi ilmassa yhdellä mopolla ja pilotti uskoi selviävän Englantiin, niin suunnitelmaa ei käytettykkään???
Vai onko tuokin vain messitarinoita??
 
Voi olla , mutta miten se oli, kun sitä muualta SR71 ammuttiin moottori ongelmien myötä ja joka meni suomen yli ja Itämerta myöten kohti englantia... jonka ruotsalaiset sitten myös valokuvasi kun se ei päässyt yhdellä mopolla kovin kovaa ja viggenillä sai kuvan mokomasta??? Eikös sen turvakenttänä ollut Pori, mutta kun pysyi ilmassa yhdellä mopolla ja pilotti uskoi selviävän Englantiin, niin suunnitelmaa ei käytettykkään???
Vai onko tuokin vain messitarinoita??

Tässä karttoja, joissa kuvattuna tuo Baltic Express -reitti. SR-71:t eivät tiettävästi koskaan käyneet tuon ylempänä Itämerellä, vaan kuten reittikartta osoittaa, pysyivät selvästi poissa Suomen ilmatilan liepeiltä.

CUcrX1rWwAAYHfT.webp kuva.gif

Ruotsalaiset tosiaan onnistuivat hätyyttelemään amerikkalaisia Viggeneillään. Kannattaa lukaista tämä tarina.

http://forums.ubi.com/showthread.php/261462-SR71-vs-J-37-Viggen-Very-intresting-story-Forums

Tällä foorumilla myös lisää ja vähän tarkemmin.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=46&t=4336&start=15

Parissakin lukemassani ruotsalaisessa ilmailukirjassa on esitetty Viggenin nappaama valokuva Blackbirdistä.

Tämä tapaus taas liippaa lähelle Suomeakin. Tosin tuosta ei selviä, että lennettiinkö tämä A-12 Oxcart -keikka laisinkaan vaiko ei.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57636-cia-paljasti-erikoisen-suunnitelman-nettisivuillaan
 
Kyllä.
Pyssykylä on ollut varakenttänä. Sama on ollut SR71 Blackbirdin keikoilla, että joitain kenttiä on ollut suomesta hätäkenttinä.... Tampere ja Pori, ellen väärässä ole....
Ainakin A12-koneen varakenttä oli suomalainen suo. Veikkaanpa että Suomen lentokenttien kiitotiet olivat aivan liian lyhyitä.

''A CIA spy plane A-12 Oxcart is fueled above the Norwegian Sea and flies very fast (more than 3 x supersonic) into Finnish air space at an altitude of 78 500 feet. South of Rovaniemi (in Lapland), the pilot turns to the flight path that takes him straight toward Leningrad. Just before the border, he makes a sharp turn to the right to avoid Russian air space and flies on west above the Baltic Sea. He had to find out how Russian radars worked and photograph them. In case of emergency, he could land on Finnish soil. During all of the flight, a secret radio station would receive SIGINT. It was probably the National Security Agency station on the compound of the American Embassy in Helsinki.''

Lähde: http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/12/finland-and-american-intelligence
 
Viimeksi muokattu:
Tässä karttoja, joissa kuvattuna tuo Baltic Express -reitti. SR-71:t eivät tiettävästi koskaan käyneet tuon ylempänä Itämerellä, vaan kuten reittikartta osoittaa, pysyivät selvästi poissa Suomen ilmatilan liepeiltä.

Katso liite: 14774 Katso liite: 14775

Ruotsalaiset tosiaan onnistuivat hätyyttelemään amerikkalaisia Viggeneillään. Kannattaa lukaista tämä tarina.

http://forums.ubi.com/showthread.php/261462-SR71-vs-J-37-Viggen-Very-intresting-story-Forums

Tällä foorumilla myös lisää ja vähän tarkemmin.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=46&t=4336&start=15

Parissakin lukemassani ruotsalaisessa ilmailukirjassa on esitetty Viggenin nappaama valokuva Blackbirdistä.

Tämä tapaus taas liippaa lähelle Suomeakin. Tosin tuosta ei selviä, että lennettiinkö tämä A-12 Oxcart -keikka laisinkaan vaiko ei.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57636-cia-paljasti-erikoisen-suunnitelman-nettisivuillaan

Hyviä juttuja tosiaan tuolla foorumilla.
Varmaan ei suomi ole ollut "turvasatama" noilla keikoilla, olisi varmaan venäläiset tulleet pällistelemään konetta suomeen, jos olisi joutunut hätäsuunnitelmia käyttäen pötkähtämään suomeen jonnekin...

On se ollut julman nopea kone tuttavie, millähän nykyään hoitavat nuo kuvauskeikat, ei taida enään lentää SR71 koneet...
 
On se ollut julman nopea kone tuttavie, millähän nykyään hoitavat nuo kuvauskeikat, ei taida enään lentää SR71 koneet...

Sateliitithan nykyään hoitavat suuren osan. Mutta tämä on varmaan oleellisin seuraaja nimenomaan kuvauskoneen roolissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel

the-rq170-sentinel-spy-drone_502910ff297af_w1500.jpg
 
Juu, nuo on tietysti olemassa.
Onkos Venäjän miehet koskaan käyneet Amerikan kotimaanpäällä kuvauskeikoilla lentokoneella, vai onko satelliitti hoitanut kuvaushommat tyystin?
Olihan Neuvostoliitossakin kehitteillä nopea, strateginen tiedustelu- ja pommikone. Sitä en tiedä lensivätkö ne koskaan Yhdysvaltoihin asti. Netti on pullollaan epämääräisiä kuvia Neuvostoliiton konekehitelmistä, tässä muutama.

Sukhoi T4MS 200 (1969)
200_1_0-600x240.jpg


Myös julkisuuteen päässyt prototyyppi T4 Sotka oli ilmeisesti osa tätä samaa projektia.
T4small.jpg


Mikoyan 301 hypersooninen lentokone vuodelta 1990:
124234677.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Juu, nuo on tietysti olemassa.
Onkos Venäjän miehet koskaan käyneet Amerikan kotimaanpäällä kuvauskeikoilla lentokoneella, vai onko satelliitti hoitanut kuvaushommat tyystin?

Nooh, tuli tämä yksi muutaman vuoden ikäinen uutinen mieleen Venäjän keihäänkärkiosastosta satelliittitiedustelupuolella. Ainakin vielä vuonna 2014 Venäjällä oli vielä kiertoradalla filmikameratason satelliittia, senkin kuvat sattui ikävästi tipahtamaan satelliitin mukana Pohjois-Amerikkaan että jenkit pääsevät näkemään mitä ovat yrittäneet satelliitillaan kuvailla.

Lisäksi kun muistetaan että viime kuussa Venäläinen tiedustelulaiva hävisi taistelun Mustallamerellä Togolaiselle karjankuljetusalukselle niin päästään nopeasti arvaukseen että itänaapuri satsannee tällä hetkellä eniten rautaan ja sen määrään kuin laatuun (as usual)

Venäjä pudotti vahingossa vakoilusatelliitin Yhdysvaltoihin
Venäjän tiedustelusatelliitti Kosmos 2495 on todennäköisesti pudonnut ja hajonnut ilmakehässä Yhdysvaltain keskiosien yllä 3. syyskuuta.

Putoaminen näkyi tulipallona, josta Yhdysvaltain meteorijärjestö on kerännyt yli 30 havaintoa. Spaceflight 101 -sivusto on julkaissut havainnoista ja saatavilla olevista tiedoista laajan analyysin.

Toistaiseksi satelliitin osia ei ole kerrottu löytyneen. Arvioiden mukaan tiiviimmät osat päätyivät lähelle Yhdysvaltain ja Kanadan rajaa. Maanpinnalle asti on luultavasti päätynyt esimerkiksi viimeiset kuvat sisältävä filmikapseli, joka oli suunniteltu selviämään putoamisesta.

Vaikuttaa siltä, että tekninen vika esti satelliitin pudottamisen Venäjälle. Vielä 12 tuntia ennen putoamista satelliitti oli radalla, jolta luonnollinen putoaminen olisi kestänyt viikkoja.

Todennäköisesti satelliitin rakettimoottorien jarrutuspoltto jäi suunniteltua pienemmäksi eikä siksi riittänyt tuomaan satellliittia jyrkästi alas. Näin tiedustelusatelliitti putosi ilmakehään aiottua myöhemmin - Yhdysvaltojen yllä.

Osa havaitsijoista näki satelliitin aiheuttaman kirkkaan tulipallon taivaalla yli puolen minuutin ajan. Monet myös raportoivat siitä irronneen useita kappaleita. Tulipallosta ei toistaiseksi ole julkaistu kuvia. Satelliitin hajoamisen jäljiltä jäänyt pölypilvi näkyy säätutkakuvassa.

Kosmos 2495 oli 6,3 metriä pitkä, 2,7 metriä leveä ja massaltaan 5 700 kiloa. Laukaisun aikaan sillä oli 900 kiloa polttoainetta. Tiedustelusatelliitti laukaistiin kiertoradalle 6. toukokuuta 2014.

Lähes kaikki nykyisistä vakoilusatelliiteista käyttävät digitaalikameroja ja lähettävät kuvat radiolinkin kautta. Yhdysvaltain yllä pudonneessa Kobalt-M-tyypin satelliitissa oli kuitenkin 1960-luvulta periytyvä teknologia.

Kobalt-M-tiedustelusatelliitit käyttävät filmikameroita ja palauttavat ottamansa filmikuvat maanpinnalle kapseleissa, joita on yhteensä kolme kappaletta. Saadakseen tarkkoja kuvia tiedustelukohteista ne ovat matalilla radoilla vain noin 200 kilometrin korkeudessa ja käyttävät välillä moottoreitaan kompensoidakseen ilmakehän jarrutusta.


Linkki: https://www.avaruus.fi/uutiset/kant...ngossa-vakoilusatelliitin-yhdysvaltoihin.html
 
Nooh, tuli tämä yksi muutaman vuoden ikäinen uutinen mieleen Venäjän keihäänkärkiosastosta satelliittitiedustelupuolella. Ainakin vielä vuonna 2014 Venäjällä oli vielä kiertoradalla filmikameratason satelliittia, senkin kuvat sattui ikävästi tipahtamaan satelliitin mukana Pohjois-Amerikkaan että jenkit pääsevät näkemään mitä ovat yrittäneet satelliitillaan kuvailla.

Lisäksi kun muistetaan että viime kuussa Venäläinen tiedustelulaiva hävisi taistelun Mustallamerellä Togolaiselle karjankuljetusalukselle niin päästään nopeasti arvaukseen että itänaapuri satsannee tällä hetkellä eniten rautaan ja sen määrään kuin laatuun (as usual)

Yksi kuuluisimmista satelliittitapauksista on tämä vuoden 1978 tapaus. NL:n RORSAT -meritiedustelusatelliitti tipahti Kanadaan. Sotkun siivoaminen ei ollut mikään pikkujuttu, kun satelliitin voimanlähteenä näet toimi ydinreaktori.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kosmos_954
 
Olihan Neuvostoliitossakin kehitteillä nopea, strateginen tiedustelu- ja pommikone. Sitä en tiedä lensivätkö ne koskaan Yhdysvaltoihin asti. Netti on pullollaan epämääräisiä kuvia Neuvostoliiton konekehitelmistä, tässä muutama.

Sukhoi T4MS 200 (1969)
200_1_0-600x240.jpg


Myös julkisuuteen päässyt prototyyppi T4 Sotka oli ilmeisesti osa tätä samaa projektia.
T4small.jpg


Mikoyan 301 hypersooninen lentokone vuodelta 1990:
124234677.jpg

Liekkö tuo 301 lentänyt?
 
Viimeksi muokattu:
Sateliitithan nykyään hoitavat suuren osan. Mutta tämä on varmaan oleellisin seuraaja nimenomaan kuvauskoneen roolissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel

the-rq170-sentinel-spy-drone_502910ff297af_w1500.jpg

Ei tolla rimpulalla SR-71 tai U-2 keikkoja hoideta. RQ-170 on häiveominaisuuksilla höystetty hieman taktisen tason lennokkeja suorituskykyisempi väline. Kelpaa jos ei tartte syvälle vihamieliseen ilmatilaan mennä. Jos RQ-180 on olemassa tai tulossa lähivuosina käyttöön niin siinä on korvaaja noihin vaativimpiin keikkoihin sekä todellinen jatke siihen mitä RQ-3 Darkstarin myötä aikoinaan oli tulossa. 2000-luvun vaihteessa ei tainnut oikein olla suurta tarvetta tuollaiselle ja siitä seurasi että vain Global Hawk päätyi oikeasti tuotantoon asti.

Eiköhän RQ-170 tuotantomäärä ole laskettavissa melkein yhdenkäden sormilla. 251 ei ainakaan pidä paikkaansa :D
 
Ei tolla rimpulalla SR-71 tai U-2 keikkoja hoideta. RQ-170 on häiveominaisuuksilla höystetty hieman taktisen tason lennokkeja suorituskykyisempi väline. Kelpaa jos ei tartte syvälle vihamieliseen ilmatilaan mennä. Jos RQ-180 on olemassa tai tulossa lähivuosina käyttöön niin siinä on korvaaja noihin vaativimpiin keikkoihin sekä todellinen jatke siihen mitä RQ-3 Darkstarin myötä aikoinaan oli tulossa. 2000-luvun vaihteessa ei tainnut oikein olla suurta tarvetta tuollaiselle ja siitä seurasi että vain Global Hawk päätyi oikeasti tuotantoon asti.

Eiköhän RQ-170 tuotantomäärä ole laskettavissa melkein yhdenkäden sormilla. 251 ei ainakaan pidä paikkaansa :D

Joo, kyllähän tuo enempi vaikuttaisi taktisen tason lennokilta. Lockheed kehitti kylläkin aikoinaan ihan strategisen tason tiedustelulennokin. D-21:stä oli tarkoitus käyttää niissä tilanteissa, jossa ei oltaisi uskaltauduttu enää U-2:lla tai SR-71:llä vahvasti puolustettuun ilmatilaan.

M21Ship2-cropped.webp

Laukaisualustana toimi pääasiassa B-52 -pommikone. Ainakin joitain kertoja D-21:llä lennettiin Kiinan ilmatilaan ja ainakin yksi päätyi jonnekin päin Siperiaa. D-21 -ohjelma lakkautettiin 70-luvun alussa.
 
Liekki tuo 301 lentänyt?
Koitin kaivella nettiä ja joitakin lyhyitä englanninkielisiä artikkeleitakin aiheesta löytyi. Konetyypin olemassaolo on myönnetty joskus 1997.

http://translate.google.sk/translate?prev=hp&hl=sk&js=n&u=http://www.hitechweb.genezis.eu/futurebombers2.htm&sl=sk&tl=en&history_state0=&swap=1
MiG 301/321

In the mid-1980s, the OKB MiG under the leadership of NZ Matjuku began work on two projects of hypersonic aircraft that would use conventional non-cryogenic hydrocarbon fuel. The first was the space shuttle MiG-2000 and the second high-speed MiG machine was 3.01 / 3.21, in coarse lines starting from the MiG 7.01 remote fighter. There is very little information available about this aircraft. The maximum speed was calculated by Western intelligence services at approximately 4500 km / h in a flight level of 25 to 27 km, with two turbocharged engines of unadjusted type, located in a common gondola below the vertical tail surface. Mach 3 speeds like classic jet engines, and at higher speeds they are re-engineered into a naval arrangement (similar to type A-12 / SR-71). To improve flight characteristics in various flight modes and especially because of the possibility of taking off from Russian field runways, the machine was equipped with wings with variable geometry. On most of the surface of the fuselage should be used clad steel, supplemented with titanium. The only officially published data was the maximum take-off weight at 80 tons, of which about half is to produce fuel. In 1997, the existence of a hypersonic aircraft project at a speed of more than 5000 km / h was also confirmed by the OKB MiG sources, with two versions: a bomber with four internal airborne missiles and a SIGINT reconnaissance machine and a radar with lateral By SLAR. The original source for the external appearance of the machine is the drawing by Piotr Butowski.


http://testpilot.ru/russia/mikoyan/301/mig301_e.htm
Type 3.01 reconnaissance and bomber

In the year 1998, OKB Mikoyan-Gurevich continued works on a hypersonic aircraft (type 3.01). In the early 1990s, USSR's Air Force treated the program as an «extreme priority» project. Fuselage of the aircraft is welded out of sheet steel, power station is made up of 2 engines - combination of turbojet and ramjet. While reaching of Mach 3.5 speeds powerplants will work as usual turbojet engines, after that, it will switch to «straight doted thrust» mode. According to western «spy agents», approximate cruise speed of such an aircraft will be about 4250 km/h at a height of 25-27 km. Extreme dimensions of the aircraft will require variable-geometry wings in order to take off from the air fields in service of Russian AirForce. Approximate take-off weight will is expected to be about 80 tones, where fuel will take up about half the space. It's planned that the Type-301 aircraft will produced in two major variants: reconnaissance and bomber missile-carrier variants carrying 4 extreme range air-to-ground missiles in the internal tanks.
 
Viimeksi muokattu:
"Rovaniemen lentokentän parkkipaikalle kerääntyi aamulla yhdeksältä noin 30 mielenosoittajaa, joilla oli banderolleja monella eri kielellä, muun muassa tekstillä "U.S. Army go home"

Eivät nämä rauhanpuolustajat sitten vieläkään ole oppineet tuntemaan Yhdysvaltain asevoimien eri puolustushaaroja.
1f603.png
:D U.S Air Force kun on hieman eri asia kuin maavoimat.

http://yle.fi/uutiset/3-9625781
Aika laimeahan tuo mielenosoitus sitten loppupeleissä oli. Muutama hippi siellä täällä:
13-3-9626261.jpg

13-3-9626249.jpg

13-3-9626263.jpg

13-3-9626264.jpg

Jos ens vuonna sit saatas "US Air force" tuon "US Armyn" tilalle?
 
Back
Top