Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä.The Economist -lehdessä 2011 julkaistussa Jukka Rislakin kirjoituksessa kerrotaan, että Sodankylä oli Gary Powersin U-2 -lennon varakenttä.
"A Russian missile downed Gary Powers' U-2 on May Day 1960 when he was flying from Pakistan to Norway. Powers had with him a map showing that in an emergency he could land on Sodankylä airport in Finnish Lapland. He also said so in Soviet court after being taken prisoner."
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/12/finland-and-american-intelligence
Kyllä.
Pyssykylä on ollut varakenttänä. Sama on ollut SR71 Blackbirdin keikoilla, että joitain kenttiä on ollut suomesta hätäkenttinä.... Tampere ja Pori, ellen väärässä ole....
Voi olla , mutta miten se oli, kun sitä muualta SR71 ammuttiin moottori ongelmien myötä ja joka meni suomen yli ja Itämerta myöten kohti englantia... jonka ruotsalaiset sitten myös valokuvasi kun se ei päässyt yhdellä mopolla kovin kovaa ja viggenillä sai kuvan mokomasta??? Eikös sen turvakenttänä ollut Pori, mutta kun pysyi ilmassa yhdellä mopolla ja pilotti uskoi selviävän Englantiin, niin suunnitelmaa ei käytettykkään???Enpä ole koskaan kuullut, että Blackbirdeillä tai A-12 Oxcarteille olisi annettu suomalaisia kenttiä hätälaskupaikoiksi. Bodö toimi ajoittain varalaskupaikkana niille koneille, jotka tiedustelivat Kuolan ja Murmanskin seutuja. Itämeren ns. "Baltic Express" -lennot alkoivat Englannista ja sinne myös päättyivät.
Voi olla , mutta miten se oli, kun sitä muualta SR71 ammuttiin moottori ongelmien myötä ja joka meni suomen yli ja Itämerta myöten kohti englantia... jonka ruotsalaiset sitten myös valokuvasi kun se ei päässyt yhdellä mopolla kovin kovaa ja viggenillä sai kuvan mokomasta??? Eikös sen turvakenttänä ollut Pori, mutta kun pysyi ilmassa yhdellä mopolla ja pilotti uskoi selviävän Englantiin, niin suunnitelmaa ei käytettykkään???
Vai onko tuokin vain messitarinoita??
Ainakin A12-koneen varakenttä oli suomalainen suo. Veikkaanpa että Suomen lentokenttien kiitotiet olivat aivan liian lyhyitä.Kyllä.
Pyssykylä on ollut varakenttänä. Sama on ollut SR71 Blackbirdin keikoilla, että joitain kenttiä on ollut suomesta hätäkenttinä.... Tampere ja Pori, ellen väärässä ole....
Tässä karttoja, joissa kuvattuna tuo Baltic Express -reitti. SR-71:t eivät tiettävästi koskaan käyneet tuon ylempänä Itämerellä, vaan kuten reittikartta osoittaa, pysyivät selvästi poissa Suomen ilmatilan liepeiltä.
Katso liite: 14774 Katso liite: 14775
Ruotsalaiset tosiaan onnistuivat hätyyttelemään amerikkalaisia Viggeneillään. Kannattaa lukaista tämä tarina.
http://forums.ubi.com/showthread.php/261462-SR71-vs-J-37-Viggen-Very-intresting-story-Forums
Tällä foorumilla myös lisää ja vähän tarkemmin.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=46&t=4336&start=15
Parissakin lukemassani ruotsalaisessa ilmailukirjassa on esitetty Viggenin nappaama valokuva Blackbirdistä.
Tämä tapaus taas liippaa lähelle Suomeakin. Tosin tuosta ei selviä, että lennettiinkö tämä A-12 Oxcart -keikka laisinkaan vaiko ei.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57636-cia-paljasti-erikoisen-suunnitelman-nettisivuillaan
Mielenkiintoisia pelejäAsiasta toiseen, myös rautaesiripun toisella puolen kehitettiin omia tiedustelukoneita. Seuraavassa dokumentissa avataan hieman näistä kehitelmistä;
On se ollut julman nopea kone tuttavie, millähän nykyään hoitavat nuo kuvauskeikat, ei taida enään lentää SR71 koneet...
Juu, nuo on tietysti olemassa.Sateliitithan nykyään hoitavat suuren osan. Mutta tämä on varmaan oleellisin seuraaja nimenomaan kuvauskoneen roolissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel
Olihan Neuvostoliitossakin kehitteillä nopea, strateginen tiedustelu- ja pommikone. Sitä en tiedä lensivätkö ne koskaan Yhdysvaltoihin asti. Netti on pullollaan epämääräisiä kuvia Neuvostoliiton konekehitelmistä, tässä muutama.Juu, nuo on tietysti olemassa.
Onkos Venäjän miehet koskaan käyneet Amerikan kotimaanpäällä kuvauskeikoilla lentokoneella, vai onko satelliitti hoitanut kuvaushommat tyystin?
Juu, nuo on tietysti olemassa.
Onkos Venäjän miehet koskaan käyneet Amerikan kotimaanpäällä kuvauskeikoilla lentokoneella, vai onko satelliitti hoitanut kuvaushommat tyystin?
Venäjä pudotti vahingossa vakoilusatelliitin Yhdysvaltoihin
Venäjän tiedustelusatelliitti Kosmos 2495 on todennäköisesti pudonnut ja hajonnut ilmakehässä Yhdysvaltain keskiosien yllä 3. syyskuuta.
Putoaminen näkyi tulipallona, josta Yhdysvaltain meteorijärjestö on kerännyt yli 30 havaintoa. Spaceflight 101 -sivusto on julkaissut havainnoista ja saatavilla olevista tiedoista laajan analyysin.
Toistaiseksi satelliitin osia ei ole kerrottu löytyneen. Arvioiden mukaan tiiviimmät osat päätyivät lähelle Yhdysvaltain ja Kanadan rajaa. Maanpinnalle asti on luultavasti päätynyt esimerkiksi viimeiset kuvat sisältävä filmikapseli, joka oli suunniteltu selviämään putoamisesta.
Vaikuttaa siltä, että tekninen vika esti satelliitin pudottamisen Venäjälle. Vielä 12 tuntia ennen putoamista satelliitti oli radalla, jolta luonnollinen putoaminen olisi kestänyt viikkoja.
Todennäköisesti satelliitin rakettimoottorien jarrutuspoltto jäi suunniteltua pienemmäksi eikä siksi riittänyt tuomaan satellliittia jyrkästi alas. Näin tiedustelusatelliitti putosi ilmakehään aiottua myöhemmin - Yhdysvaltojen yllä.
Osa havaitsijoista näki satelliitin aiheuttaman kirkkaan tulipallon taivaalla yli puolen minuutin ajan. Monet myös raportoivat siitä irronneen useita kappaleita. Tulipallosta ei toistaiseksi ole julkaistu kuvia. Satelliitin hajoamisen jäljiltä jäänyt pölypilvi näkyy säätutkakuvassa.
Kosmos 2495 oli 6,3 metriä pitkä, 2,7 metriä leveä ja massaltaan 5 700 kiloa. Laukaisun aikaan sillä oli 900 kiloa polttoainetta. Tiedustelusatelliitti laukaistiin kiertoradalle 6. toukokuuta 2014.
Lähes kaikki nykyisistä vakoilusatelliiteista käyttävät digitaalikameroja ja lähettävät kuvat radiolinkin kautta. Yhdysvaltain yllä pudonneessa Kobalt-M-tyypin satelliitissa oli kuitenkin 1960-luvulta periytyvä teknologia.
Kobalt-M-tiedustelusatelliitit käyttävät filmikameroita ja palauttavat ottamansa filmikuvat maanpinnalle kapseleissa, joita on yhteensä kolme kappaletta. Saadakseen tarkkoja kuvia tiedustelukohteista ne ovat matalilla radoilla vain noin 200 kilometrin korkeudessa ja käyttävät välillä moottoreitaan kompensoidakseen ilmakehän jarrutusta.
Linkki: https://www.avaruus.fi/uutiset/kant...ngossa-vakoilusatelliitin-yhdysvaltoihin.html
Nooh, tuli tämä yksi muutaman vuoden ikäinen uutinen mieleen Venäjän keihäänkärkiosastosta satelliittitiedustelupuolella. Ainakin vielä vuonna 2014 Venäjällä oli vielä kiertoradalla filmikameratason satelliittia, senkin kuvat sattui ikävästi tipahtamaan satelliitin mukana Pohjois-Amerikkaan että jenkit pääsevät näkemään mitä ovat yrittäneet satelliitillaan kuvailla.
Lisäksi kun muistetaan että viime kuussa Venäläinen tiedustelulaiva hävisi taistelun Mustallamerellä Togolaiselle karjankuljetusalukselle niin päästään nopeasti arvaukseen että itänaapuri satsannee tällä hetkellä eniten rautaan ja sen määrään kuin laatuun (as usual)
Olihan Neuvostoliitossakin kehitteillä nopea, strateginen tiedustelu- ja pommikone. Sitä en tiedä lensivätkö ne koskaan Yhdysvaltoihin asti. Netti on pullollaan epämääräisiä kuvia Neuvostoliiton konekehitelmistä, tässä muutama.
Sukhoi T4MS 200 (1969)
Myös julkisuuteen päässyt prototyyppi T4 Sotka oli ilmeisesti osa tätä samaa projektia.
Mikoyan 301 hypersooninen lentokone vuodelta 1990:
Sateliitithan nykyään hoitavat suuren osan. Mutta tämä on varmaan oleellisin seuraaja nimenomaan kuvauskoneen roolissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel
Ei tolla rimpulalla SR-71 tai U-2 keikkoja hoideta. RQ-170 on häiveominaisuuksilla höystetty hieman taktisen tason lennokkeja suorituskykyisempi väline. Kelpaa jos ei tartte syvälle vihamieliseen ilmatilaan mennä. Jos RQ-180 on olemassa tai tulossa lähivuosina käyttöön niin siinä on korvaaja noihin vaativimpiin keikkoihin sekä todellinen jatke siihen mitä RQ-3 Darkstarin myötä aikoinaan oli tulossa. 2000-luvun vaihteessa ei tainnut oikein olla suurta tarvetta tuollaiselle ja siitä seurasi että vain Global Hawk päätyi oikeasti tuotantoon asti.
Eiköhän RQ-170 tuotantomäärä ole laskettavissa melkein yhdenkäden sormilla. 251 ei ainakaan pidä paikkaansa
Koitin kaivella nettiä ja joitakin lyhyitä englanninkielisiä artikkeleitakin aiheesta löytyi. Konetyypin olemassaolo on myönnetty joskus 1997.Liekki tuo 301 lentänyt?
Aika laimeahan tuo mielenosoitus sitten loppupeleissä oli. Muutama hippi siellä täällä:"Rovaniemen lentokentän parkkipaikalle kerääntyi aamulla yhdeksältä noin 30 mielenosoittajaa, joilla oli banderolleja monella eri kielellä, muun muassa tekstillä "U.S. Army go home"
Eivät nämä rauhanpuolustajat sitten vieläkään ole oppineet tuntemaan Yhdysvaltain asevoimien eri puolustushaaroja.U.S Air Force kun on hieman eri asia kuin maavoimat.
http://yle.fi/uutiset/3-9625781