Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Ilmasota

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 19.06.2015.

  1. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Päälle 3000 konetta meni Lend-Lease -apuna neukuille. Ensiesiintyminen itärintamalla kesällä 1942. Nyt heitän hatusta, että näitä alkoi näkyä Suomen vastaisella rintamalla 1943 aikana. Ja kesällä 44 koko ajan käytössä. Käsittääkseni juuri A-20 -torpedokoneilla upottivat Kotkan satamaan saksalaisen ilmatorjuntaristeilijä Nioben.
     
    Fremen, TBman, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. John Hilly

    John Hilly Kenraali

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    2,170
    Tykkäykset:
    2,343
    Pisteet:
    636
    Suomen ilmatorjunnan viimeisin pudotus oli Boston, joka pudotettiin Lauttasaaren raskaan patterin toimesta aselevon solmimisen jälkeen, siis ennen välirauhan solmimista.
     
    Fremen, Merten sheriffi, tulikomento ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  3. Mainos



  4. Leaderdog

    Leaderdog Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    2,008
    Tykkäykset:
    4,296
    Pisteet:
    636
    Tärkeää historiaa omalta kohdaltamme:

     
    Sarek1, Gyllis1, TBman ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    On muuten niin legendaarinen dokkari kun vaan olla ja voi. Mutta olen nähnyt tuosta kaksi erilaista versiota. Ensimmäisen muistan nähneeni telkusta kesällä 2004. Se oli muuten sama kuin tuo sinun laittamasi, mutta siinä oli lisänä suomalaisten hävittäjälentäjien muisteluksia. Mukana oli ainakin Kyösti Karhilan ja Hemmo Leinon, sekä Sakari Heiskasen tarinaa.

    EDIT: Joo, tämä vaikuttaisikin olevan JUURI se versio, josta puhuin. :oops:
     
    Fremen, Kalastaja, JR49 ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. TBman

    TBman Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    3,643
    Tykkäykset:
    4,890
    Pisteet:
    1,286
    Näitä saksalaisia Stuka iskuja pappa muisteli. Kyllä taisi olla niin, että ilman tuotakin apua, saataisi olla kyrillisiä aakkosia muksuilla koulussa...
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2017
    Erkki, JR49, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    5,460
    Tykkäykset:
    5,361
    Pisteet:
    1,286
    Kirjassa Den dolda alliansen (=Salattu liitto) Mikael Holmström, joka on pitkän linjan puolustusasioiden journalisti, kertoo että Drakeneita oli Ruotsissa varastoitu luolastoihin Suomen tarpeita varten valmiiksi maalattuina Suomen väreihin. Pääosin kirja käsittelee Naton ja Ruotsin yhteistyötä ja yhteisiä operatiivisia suunnitelmia kylmän sodan aikana, mutta joitakin muitakin Suomea koskevia juttuja kirjassa on. Kirjassa kerrotaan myös, miten yhteistö kuihtui ja loppui kun demarit joutuivat sivuun hallituksesta.
     
    Fremen, JR49, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    80-luvun alussa PV:n komentajana toiminut Jaakko Valtanen kommentoi tuota kirjaa niin, että Suomi olisi kriisitilanteessa yrittänyt ostaa nuo Drakenit, eli ei niitä ilmaiseksi olisi saatu.
     
    Leaderdog, Sarek1, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  9. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    5,460
    Tykkäykset:
    5,361
    Pisteet:
    1,286
    Talvisodassa saatiin lainaa Ruotsista saman verran kuin Suomen puolen vuoden valtionbudjetti. Siihen vielä päälle jatkosodan aikaiset lainat Ruotsilta. Sotien jälkeen Ruotsi antoi ne kaikki anteeksi.

    Juu , kyllä ne olisi ostettu.
     
    Leaderdog, Ikarus, Sardaukar ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Erikoinen pyyntö Sveitsistä. Joku sikäläinen ilmailumuseo pyytää Suomea lahjoittamaan heikäläisille yhden Hawkin.

    http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005210782.html

    Amiraali evp. Juhani Kaskeala on toiminut välikätenä Suomen puolustusvoimien suuntaan. Sveitsiläisten motiivina Hawkin saamiselle on se, etteivät Sveitsin omat ilmavoimat ole Hawkia museoineet. Mk 66 -konetta eivät sentään pyydä, koska ne ovat Suomella aktiivikäytössä.

    Tämmöisestä on muuten olemassa jo ennakkotapaus. Yksi käytöstä poistettu Hawk on tätä nykyä Viron Tartossa paikallisessa ilmailumuseossa. Yhtään ei sen sijaan ole tällä hetkellä näytteillä kotimaan ilmailumuseoissa (tietääkseni).
     
    Leaderdog, Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  11. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    711
    Tykkäykset:
    569
    Pisteet:
    76
    Viimeksi muokattu: 15.05.2017
    Leaderdog, Sarek1, Fremen ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  12. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Löysin Doriasta tämmöisen tutkielman, joka käsittelee ilmavoimien lentokoulutusta ja asentotajun säilyttämistä. Tutkimuksen päätelmät pätevät varmasti ihan yhtä hyvin myös siviili-ilmailun puolella, sillä lentoturvallisuuteenhan tämä aihe liittyy.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Leaderdog, TBman, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  13. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,831
    Tykkäykset:
    7,820
    Pisteet:
    636
    Olipas mielenkiintoista tarinaa ja pätee siviili-ilmailun puolellakin, aivan kuten totesit.
    Täytyypä lukea ajan kanssa huolellisesti läpi.

    Itse olen ilman omaa mittarikelpparia aina vältellyt näkölento-olosuhteiden menettämistä kaikin mahdollisin keinoin.
    Paras keino huonojen näkölento-olosuhteiden vallitessa on jättää lähtemättä.

    Yksilöllisiä erojakin lienee. Syöksykierrettä olen oikaissut, (koulutuksessa ja tarkoituksella) siinä lentotilassa ei harha-aistimus meikäläiseen iskenyt.
    (Pyörimisen loputtua on mahdollista saada harha-aistimus, että pyöriminen jatkuu kierteen vastakkaiselle puolelle.)

    Muutoin olen varma, että pilvessä ilman keinohorisonttia ja koulutusta sen lukemiseen, on hommat lopullisesti paketissa alta minuutin.
    Eikä mitenkään onnellisessa päätöksessä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2017
    Leaderdog, TBman ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Kainuun Sanomissa aika villiä tarinaa. Mukamas U-2 olisi käynyt Kajaanissa 50-luvun lopulla tai 60-luvun alussa.

    http://www.kainuunsanomat.fi/kainuu...ce=highfi&utm_medium=rss&utm_campaign=generic
     
    Leaderdog, Mikoyan, TBman ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  16. miheikki

    miheikki Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    20.04.2010
    Viestejä:
    6,126
    Tykkäykset:
    7,997
    Pisteet:
    1,286
    Suut puhuu, kädet tekevät.
    #YYA

     
    Leaderdog ja TBman tykkäsivät tästä.
  17. Leaderdog

    Leaderdog Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    2,008
    Tykkäykset:
    4,296
    Pisteet:
    636
    Woima asuu täällä, tuplana 18623643_1330705647020299_3894752015680535295_o.jpg ;
     
    Sarek1, Ikarus ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  18. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,829
    Tykkäykset:
    2,028
    Pisteet:
    1,286
    Olisko toi edes teoriassa mahdollista? Meinaan vaan että toi kiitotie ei ole ollut 60-luvun alussa varmaan edes 2 km. Konehan nousee kevyesti, mutta jos se on jo murjottu laskussa niin voi olla vaikea ainakaan lentäen sitä sieltä pois saada. Toki siivet kun saa irti niin konehan menisi pieneenkin tilaan myöhempää siirtoa varten.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  19. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,831
    Tykkäykset:
    7,820
    Pisteet:
    636
    U2 on todella häjy kone laskea. Jos oli hyvää tuuria, heikko tuuli ja taitava pilotti niin saattoihan se ehyeksikin jäädä.;)
     
    TBman, tulikomento ja Leaderdog tykkäsivät tästä.
  20. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    7,348
    Tykkäykset:
    22,477
    Pisteet:
    1,286
    Minusta menee samaan kategoriaan kuin meilläpäin liikkuva urbaanilegenda siitä, että 60-luvun alussa amerikkalainen U-2 olisi laskeutunut Lappeenrannan kentälle.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  21. TBman

    TBman Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    3,643
    Tykkäykset:
    4,890
    Pisteet:
    1,286
    Tuo U2 vaikea hallittavuus maanpinnalle on nyt sitä, mitä tarkoitin siinä kopteri keskustelussamme, eli, kone on rakennettu "pyramidin" huipulla lentämisen, eli todella korkeaan ilmanalaan, joka pakottaa tiettyihin aerodynaamisiin ratkaisuihin siiven profiilissa ja painopisteessä, sekä aerodynaamisen nostovoimakeskiön ja painopisteen suhteessa toisiinsa.
    Siksi kone on maaefektialueella superkriittinen ja äärimmäisen pienikin asia muuttaa lentoa välittömästi.
    Jos olette lentäneet Pik 3c Kajavalla, niin siinä koneessa on tuota samaa, mutta ilman korkealle tarkoitettua aerodynamiikkaa, kun profiili on niin tehokas aikalaistensa tapaan, että laskussa ollessasi maaefektialueella jos lentäjäkaverisi radanlaidasta päättävät yhdessä puhaltaa laskun loppuvetovaiheessa kohti konetta, se lähtee uudelleen nousuun... :)
     
    Ikarus ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  22. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    711
    Tykkäykset:
    569
    Pisteet:
    76
    The Economist -lehdessä 2011 julkaistussa Jukka Rislakin kirjoituksessa kerrotaan, että Sodankylä oli Gary Powersin U-2 -lennon varakenttä.

    "A Russian missile downed Gary Powers' U-2 on May Day 1960 when he was flying from Pakistan to Norway. Powers had with him a map showing that in an emergency he could land on Sodankylä airport in Finnish Lapland. He also said so in Soviet court after being taken prisoner."

    http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/12/finland-and-american-intelligence
     
    TBman, Sarek1, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu