Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuosta tuli mieleen, ajalta kun olin viela Suomessa, varsin huumorintajuinen osastosihteeri:
Oli ostanut nilkkaan jonkun helyn ja totesi asiasta, etta "kato, nyt mulla on kullitettu nilkka":):confused:
Sellaisia nilkkahelyjä on nuo jutut swedujen avusta kriisissä... kullitettuja... 8)
Ne ei auta meitä mitenkään, meillä pitää olla itsellemme kyky taistella ja tutka koneet ovat eräs vahvimpia apuja tilannetietoisuuden muodostamisessa ja välittämisessä. Ilmatankkaus pitää olla myös mahdollista, jolloin voimme taata jatkuvan valmiuden pysyä liikkeellä vaikka 100 tuntia yhteen menoon tärkeimmillä koneilla.
Kallioon pitää louhia kunnon huoltopisteet, josta kalusto nostetaan liftillä sitten pintaan moottorit käyden, sitten samantien taivaalle. Perseen Raapimista on oikeaan sotaan varustautumiseen verrattuna kotimaan hommat nyt. "Uskotaan ruotsin tulevan apuun" voi vittu, ennemmin Jeesus lentää, kuin swedut auttaa meitä konfliktissä.
 
Sellaisia nilkkahelyjä on nuo jutut swedujen avusta kriisissä... kullitettuja... 8)
Ne ei auta meitä mitenkään, meillä pitää olla itsellemme kyky taistella ja tutka koneet ovat eräs vahvimpia apuja tilannetietoisuuden muodostamisessa ja välittämisessä. Ilmatankkaus pitää olla myös mahdollista, jolloin voimme taata jatkuvan valmiuden pysyä liikkeellä vaikka 100 tuntia yhteen menoon tärkeimmillä koneilla.
Kallioon pitää louhia kunnon huoltopisteet, josta kalusto nostetaan liftillä sitten pintaan moottorit käyden, sitten samantien taivaalle. Perseen Raapimista on oikeaan sotaan varustautumiseen verrattuna kotimaan hommat nyt. "Uskotaan ruotsin tulevan apuun" voi vittu, ennemmin Jeesus lentää, kuin swedut auttaa meitä konfliktissä.

Jos liityttäisiin tämän nelikirjaimisen organisaation täysivaltaiseksi jäseneksi, saataisiin kriisi- ja sotatilanteessa näitä tueksi.

197_1.webp

Sotatilanteessa ruotsalaisetkin tutka- ja tulenjohtokoneetkin olisivat varmasti hyödyllisiä, mutta kun maidemme välillä ei tosiaan ole mitään konkreettista yhteistyösopimusta sodan ajan varalle, niin yhteistyökin on sitten rauhan ajan harjoitusyhteistyötä. Minkähänlainen mahtanee muuten olla omien kiinteiden tutkiemme taistelunkestävyys ?
 
tutka koneet ovat eräs vahvimpia apuja tilannetietoisuuden muodostamisessa ja välittämisessä. Ilmatankkaus pitää olla myös mahdollista, jolloin voimme taata jatkuvan valmiuden pysyä liikkeellä
Nain on. Huomasitko, kuinka se venalainen kentsu oli keksinyt, mita kautta USA:n merijvk ja lentoase Suomeen tulee. Just sielta, mihin Iskander ei ylla:cool:. Eli sinne (tai Ruotsiin!) nama tukikoneetkin pitaisi sijoittaa:D. Siis silloin kun alkaa nayttamaan silta, etta on aihetta. Onhan meilla neljan tukikohdan linja, mutku...
 
Minkähänlainen mahtanee muuten olla omien kiinteiden tutkiemme taistelunkestävyys ?
Niin... Tuo on varmaan vahvin argumentti F-35 valinnan puolesta (sitten kun siihen saa kunnon risteilyohjuksia, counter air nousee rinnalle).
 
Juu, tutkakone antamassa tilannekuvaa olisi tosiaan hyvä. Siihen liittyen, mitä niillä Learien tutkasysteemeillä tehdään? Vai onko hys-hys?
Kattelin myös, että oli Ruskan Hawkeissa lisäpallit siipien alla. Oulunsalosta varustautuivat pitkiin lentoihin? Meillä Tikkakoskella ne lojuivat aina hallin nurkassa.
 
oli Ruskan Hawkeissa lisäpallit siipien alla
Juuri Hawkeilla tuota BAE 146:n tankkeriversiota testattu... ei kai nyt normaalikoulutuskoneisiin tuollaisia lisakoukeroita rakenneta?
 
mitä niillä Learien tutkasysteemeillä tehdään?

Merenpohjan 3D-jutut tehdaan tutkasysteemeilla. Ei kai mikaan esta tekemasta vastaavaa ilma/ satelliittikuvien tarkentamiseksi?
- IL-28 "pommarithan" virallisesti hinasivat IT-maaleja, mutta oikeasti viettivat valtaosan ajastaan Itarajan tuntumassa
- teki muuten sakemannit Koivu-linjansa tueksi sellaiset tykistokartat (oli pari professorismiesta, oli Luftwaffea kuvaamassa, piirtoryhmaa), etta Suomessa vasta tietokoneilla, myohaan, paasty samaan tasoon. Kasvullisuusvyohykkeet oli merkitty tarkemmin kuin mita taalla on symboleita kaytossa
 
Juuri Hawkeilla tuota BAE 146:n tankkeriversiota testattu... ei kai nyt normaalikoulutuskoneisiin tuollaisia lisakoukeroita rakenneta?
Täh?
Siis Hawkeille on kyllä aina ollut lisäpolttoainesäiliöt, mutta minun palvelusaikanani ne lojuivat vaan nurkissa. "Hawk ei ole janoinen kone." oli peruste.
Ja lunttasin just Ilmavoimien määrittelemää Learin käytöstä; maalinhinaus, merivalvonta ja elso.
 
Vanhanaikaista sekin, Italian satelliitiltahan on vuokrattu "osa-aikaa" Itarajan kuvaamiseksi: tykistokartat talle puolelle ja kaukovaikuttamisen :cool: kartat samoista kuvista, samalla rahalla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
isäpolttoainesäiliö
Nuo sailiothan ovat ilmatankkauksen versio "Light", toisin kuin tankki tayteen.

En ymmarra muuta perustetta, kuin etta Hawkien varustaminen ja sitten lentaminen on tullut halvemmaksi kuin oikean havittajan lainaaminen testeihin.

Elso onkin mielenkiintoinen. CASA koneissa on roll-on/roll off SIGINT (kuin myos merivalvonta-) paketti, eli vahan toiinen juttu kuin ELSO.
- nimikkeitahan voidaan myos tarkoituksella tiputella vahan;) sinnepain
 
Siihen liittyen, mitä niillä Learien tutkasysteemeillä tehdään? Vai onko hys-hys?

Ilmavoimien Learjet -kalustolla suoritetaan merivalvontalentoja. Konetyyppihän korvasi Il-28:t tässä roolissa. Valvontatutka on tuo möykky rungon alapuolella. Mitään ilmavalvontakykyä ei sentään ole. SIGINT & ELINT -tehtäviä toki suoritetaan, mutta kuten sanoitkin, ei näistä juuri tietoa ole saatavilla.

1.webp

Svedujen Saab 340 AEW&C olisi varmasti omassa lajissaan tutkavalvonta- ja taistelunjohtokoneena ihan hyvä. Ainakin tutkan pitäisi olla AESA-tyyppiä.

saab340aew2ll2.webp
 
Nuo sailiothan ovat ilmatankkauksen versio "Light", toisin kuin tankki tayteen.

En ymmarra muuta perustetta, kuin etta Hawkien varustaminen ja sitten lentaminen on tullut halvemmaksi kuin oikean havittajan lainaaminen testeihin.

Elso onkin mielenkiintoinen. CASA koneissa on roll-on/roll off SIGINT (kuin myos merivalvonta-) paketti, eli vahan toiinen juttu kuin ELSO.
- nimikkeitahan voidaan myos tarkoituksella tiputella vahan;) sinnepain
Säiliöt voidaan kiinnittää vain sisempiin ripustimiin eli vain niihin tulee pa-letkut. Mutta kertaakaan ei minun palvelusaikana laitettu alle. Taosivat mainita, että Hawkilla tehtyä Suomen ympärilentoa rajoja hipoen ne oli otettu käyttöön, mutta muuten olivat lähinnä "varalla".
Ja juu, sana elso taakse voi pistää paljon.
 
Juu, israelilaiset (ja heilta koneensa ostaneet italialaiset) ovat bisnesjet'tiin mentaessa joutuneet laittamaan tutkan molempiin kylkiin.
- noita Saab on myynyt ainakin Pakistaniin (Intia lentaa paljon isompia ex_NL koneita, joihin Israel on lyonyt tutkat paalle) ja Persian lahdelle

Tutkan toimintasade on hyva tarkistaa, koska naapuri on muuntanut laivasto-ohjuksista lentokonelaukaisuun, parin sadan km paahan yltavia AWACS-killereita
- senkin takia niiden pitaisi lennella siella Merenkurkun tienoilla
 
Ihme kun on viela tassakin "roll-on/roll off SIGINT (kuin myos merivalvonta-) paketti" vaivauduttu, koska Learjetit ja Dornierit yhteen laittamalla merivalvontakykya tulee jo aikalailla (tosin Dornierithan on pian menossa uusix)
 
Valmistautuminen on kyllä Ruususen unessa meillä.
AWACS kone olisi hyvillä valinnoilla 50 vuoden palveluskäyttö kelpoinen. Tutkan oikeita päivityksiä ja homma toimii.. Mutta miten meillä, ei edes märkiä päiväunia...
Koneen oikea lentoalue olisi tosiaan merenkurkun tienoilla, läntisessä suomessa, jolloin alasampuminen olisi tosi hankalaa... Mutta näkisi Moskovaan asti helposti.
 
Valmistautuminen on kyllä Ruususen unessa meillä.
AWACS kone olisi hyvillä valinnoilla 50 vuoden palveluskäyttö kelpoinen. Tutkan oikeita päivityksiä ja homma toimii.. Mutta miten meillä, ei edes märkiä päiväunia...
Koneen oikea lentoalue olisi tosiaan merenkurkun tienoilla, läntisessä suomessa, jolloin alasampuminen olisi tosi hankalaa... Mutta näkisi Moskovaan asti helposti.

Eiköhän se ole vaan laskettu, että oma AWACS-kyky tulisi maksamaan niin maan p*rkeleesti. Ja sen ylläpito varsinkin. Mutta ilmasotastrategisessa mielessä näistä olisi varmasti etua (näin maallikon mielestä). Sotatilanteessa omien kiinteiden tutkiemme oletan olevan vihulaisen maaliluettelon yläpäässä. Ja kun kaukovalvontatutkat ovat tuhoutuneet, alkanee aukkoja syntyä ilmatilannekuvan muodostamiseen.
 
Ja kun kaukovalvontatutkat ovat tuhoutuneet, alkanee aukkoja syntyä

Nuo uudemmat Giraffit ovat aika kantavia, niilla voi paikkailla. Tosin, onko niita yhtaan enempaa kuin mita tuliyksikoiden valittomiin tarpeisiin menee?
 
Eiköhän se ole vaan laskettu, että oma AWACS-kyky tulisi maksamaan niin maan p*rkeleesti.
Luulen, etta se mita on laskettu on kyvyn hankkimisen ja yllapitamisen hinta vrt. vastustajan ko. kyvyn tuhoaminen tai etaalla pitaminen.

Lantisia, supernopeita AWACS-killer ohjuksia Eurooppaan on kai hankkinut vain Italia. Nyt vielakin nopeampi versio on saatu valmiiksi; en muista (lukeneeni) mihin koneisiin se kay - vai onko viela ehditty integraoida mihinkaan. Kantama tietty kay, tutkakokeen kantamaan verrattuna, "haasteelliseksi", mutta onhan nyrkkeilyssakin ulottuvuudella merkitysta, eli etaalla pitaminen auttaa.
 
Luulen, etta se mita on laskettu on kyvyn hankkimisen ja yllapitamisen hinta vrt. vastustajan ko. kyvyn tuhoaminen tai etaalla pitaminen.

Lantisia, supernopeita AWACS-killer ohjuksia Eurooppaan on kai hankkinut vain Italia. Nyt vielakin nopeampi versio on saatu valmiiksi; en muista (lukeneeni) mihin koneisiin se kay - vai onko viela ehditty integraoida mihinkaan. Kantama tietty kay, tutkakokeen kantamaan verrattuna, "haasteelliseksi", mutta onhan nyrkkeilyssakin ulottuvuudella merkitysta, eli etaalla pitaminen auttaa.

Venäjällä ilmeisesti on jonkinlainen kyky ampua etäältä alas tutkavalvontakoneita. Novator K-100 -ohjus on käsittääkseni jo integroitu (tai sitä ollaan integroimassa) Su-27 -sarjan koneisiin.

AWACS-Killer-3A.webp

Lisäksi on ollut puhetta Kh-31 -merimaaliohjuksen käyttämisestä myös näissä "anti-AWACS" -tehtävissä.

https://oppositelock.kinja.com/awacs-killers-1746639101

Another AWACS Killer development is a variant of the Kh-31 anti-ship cruise missile, given the NATO codename AS-17 “Krypton.” The Kh-31 is very fast - Mach 3+ - and can be carried by tactical fighters like the Flanker. In addition to having a more traditional radar seeker that can detect ships, it also has an anti-radition seeker that can home in on the radar output of ships deemed the greatest anti-air threat (like the US Navy’s AEGIS air warfare vessels). The Russians then got the brilliant idea of taking this seeker-equipped missile, swapping out the anti-ship warhead for presumably an air-burst fragmentation warhead more appropriate for downing aircraft, and aiming it at the enemy’s AWACS and jamming assets.
 
Kyllä tutka kalustomme on nykyisellään hyvinkin tarkkaan merkitty Venäjällä muistiin. Siksi liikkuva kalusto on erityisen arvokasta tilannekuvan ylläpidossa.
AWACS olisi huippulaatua tilannekuvan muodostamiseen ja sitä venäläiset jännittää, että saadaanko suomeen tätä kalustoa, tai jos swedut sanovat/sopivat kanssamme, että auttavat meitä tosipaikkassa, niin Kremlin karhu murisee swenssoneille ja pupujussit pistää päänsä pensaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top