Ilmasota

Hornetin tultua mukaan kisaan tarjosivat jo uudempaa C-versiota.
Pikku-Gripen ja tuo (vaikka olis C, UAE:han loi poytaan $2 mrd. xtraa lisakehittelyn kustannusten kattamiseksi, jotta sai soivan pelin, eika nekaan ole huonoja, joita Israel tarjoaa Turkin Phantomeita varten kehittamallaan ELTAn tutkalla... UAE tais saada perati AESAn, joka ei ole ihan helppo juttu sovittaa, riittavan ison paneelin kanssa pieneen ja teravaan nokkaan)
- tuostahan on hyvia havaintokuvia, naillakin sivuilla, Gripenin osalta

Mutta, mutta: se koko
- asekuorman ja polttoaineen kun laskee yhteen, niin ihan pienet koneet eivat enaa tayta kurantteja vaatimuksia
 
Hauskaa patkaa; olikohan useammasta leikattu yhteen?

Mutta maasto muistutti minua sveitsilaisesta kaveristani, joka harrasti Ski Balet -juttuja (olympialajina tuolla on nykyaan joku uusi nimi) ja niinpa hanet laitettiin asevelvollisuusaikana jaatikolle lentokonevahtiin
- vanhanaikaista?
- ei suinkaan; ei tutkatkaan vuoren lapi nae (ja eniten katsottiin alaspain, koska tutkavalvonta hoisi ylasektorin)

On muuten hyvan nakoista kun afterburner paalla kaydaan niin lahella jaatikkoa. etta puuterilumi pollyaa.
 
Hauskaa patkaa; olikohan useammasta leikattu yhteen?

Mutta maasto muistutti minua sveitsilaisesta kaveristani, joka harrasti Ski Balet -juttuja (olympialajina tuolla on nykyaan joku uusi nimi) ja niinpa hanet laitettiin asevelvollisuusaikana jaatikolle lentokonevahtiin
- vanhanaikaista?
- ei suinkaan; ei tutkatkaan vuoren lapi nae (ja eniten katsottiin alaspain, koska tutkavalvonta hoisi ylasektorin)

On muuten hyvan nakoista kun afterburner paalla kaydaan niin lahella jaatikkoa. etta puuterilumi pollyaa.

Näytti myös vaihtuvan konetyypitkin. Alussa oli Legacy Horneteja, jotka sitten vaihtuivat Super Horneteiksi. Hieno video tuo missä Sveitsin Hornet ja Luftwaffen MiG-29 telmivät.

Tässä kokonaisena.

 
Tuli muuten mieleen, että Youtubessa on viisiosainen dokumenttisarja, jossa Yhdysvaltain laivaston nuorehkot hävittäjälentäjät ottavat mittaa Saksan ilmavoimien kokeneista piloteista, jotka lentävät MIG-29:llä. Tässä dokkarisarjan ensimmäinen osa:
 
Tuli muuten mieleen, että Youtubessa on viisiosainen dokumenttisarja, jossa Yhdysvaltain laivaston nuorehkot hävittäjälentäjät ottavat mittaa Saksan ilmavoimien kokeneista piloteista, jotka lentävät MIG-29:llä. Tässä dokkarisarjan ensimmäinen osa:

Olen käsittänyt niin, että Luftwaffen MiG-29:t toimivat pääasiassa NATO:n aggressoreina. Ilmapuolustustehtävissä käytettiin sitten enempi F-4 Phantomeita aina siihen asti kunnes saivat Eurofighterit käyttöön.

Tässä mielenkiintoista asiaa.

https://www.16va.be/mig-29_experience.htm
 
Olen käsittänyt niin, että Luftwaffen MiG-29:t toimivat pääasiassa NATO:n aggressoreina. Ilmapuolustustehtävissä käytettiin sitten enempi F-4 Phantomeita aina siihen asti kunnes saivat Eurofighterit käyttöön.

Tässä mielenkiintoista asiaa.

https://www.16va.be/mig-29_experience.htm
Siirtyiköhän derkkulan puolelta myös MiG-29 pilotteja yhdistyneen
Saksan ilmavoimien palvelukseen?
Vai onko nuo Bundesluftwaffen, vanhan Länsi-Saksan kuskeja kaikki?

Olettaa sopii, että työkalu Saksan piloteilla olisi ollut paras tietämys tuosta 29:stä.
 
Siirtyiköhän derkkulan puolelta myös MiG-29 pilotteja yhdistyneen
Saksan ilmavoimien palvelukseen?
Vai onko nuo Bundesluftwaffen, vanhan Länsi-Saksan kuskeja kaikki?

Olettaa sopii, että työkalu Saksan piloteilla olisi ollut paras tietämys tuosta 29:stä.

Oikeassa olet. Kun Saksat yhdistyivät, lakkautettiin Itä-Saksan Nationale Volksarmee kokonaisuudessaan. Hyvin harva DDR-upseeri sai jatkaa Bundeswehrissä. Yksi selkeä poikkeus tosin oli, nimittäin juuri MiG-29 pilotit ja mekaanikot. Saksalaiset katsoivat syystäkin, että MiG-29 oli asejärjestelmä jota kehtasi tarkastella lähemmin. Niinpä joitain tiettyjä lentäjiä ja teknisen puolen upseereita värvättiin jatkamaan palvelustaan Luftwaffessa. Muistaakseni nyrkkisääntö oli, että palvelusarvoa alennettiin jonkin verran, eli eivät suoraan saaneet jatkaa itäsaksalaisilla sotilasarvoillaan.

Idea oli, että nämä entiset DDR:n ammattimiehet kouluttaisivat Luftwaffen henkilöstön käsittelemään MiG-29 -kalustoa. Samallahan koneet modernisoitiin NATO-standardeihin. JG 73 "Steinhoff" otti koneet haltuunsa, kun yksikkö siirrettiin entisen DDR:n alueelle Laagen tukikohtaan Rostockin lähelle.
 
entiset DDR:n ammattimiehet kouluttaisivat Luftwaffen henkilöstön käsittelemään MiG-29 -kalustoa. Samallahan koneet modernisoitiin NATO-standardeihin.
Onko mitaan yhteista hurjan paljon myohemmin tehdyn Puolan Migien modernisoinnin kanssa?
- Bulgariahan meinasi laittaa omansa samasta putkesta lapi, mutta taisi olla hintalappu liian kova
 
Onko mitaan yhteista hurjan paljon myohemmin tehdyn Puolan Migien modernisoinnin kanssa?
- Bulgariahan meinasi laittaa omansa samasta putkesta lapi, mutta taisi olla hintalappu liian kova

En nyt ihan tarkalleen osaa sanoa missä varustuksessa Saksa kauppasi koneet Puolalle. Mutta avioniikka oli varmasti länsimaistettu. Pari vuotta sitten uutisoitiin, että uusin päivityskierros ostettiin Saabilta.

http://www.airforce-technology.com/...olish-air-forces-mig-29-modernisation-4669762
 
Hyva nahda, etta Puolalla ja Saabilla taas skulaa. Ruotsalaiset kai tykkasivat vahan kyttyraa, kun CV90:ta testattiin ja testattiin vuosikaupalla... joka paattyi sen kopiointiin
- ei lisensointiin niin kuin meidan AMV:n kanssa
- kumpia rannikkopuolustusohjuksia Puola lopulta osti (norjalaisia vai Saabilta; tuokinhan paatyi oikeuteen, tieda oliko valilla vai lopuksi)?
 
Hyva nahda, etta Puolalla ja Saabilla taas skulaa. Ruotsalaiset kai tykkasivat vahan kyttyraa, kun CV90:ta testattiin ja testattiin vuosikaupalla... joka paattyi sen kopiointiin
- ei lisensointiin niin kuin meidan AMV:n kanssa
- kumpia rannikkopuolustusohjuksia Puola lopulta osti (norjalaisia vai Saabilta; tuokinhan paatyi oikeuteen, tieda oliko valilla vai lopuksi)?

Pikainen vastaus vaikkei ilmasotaan liitykään. Puolan laivastolle hankittiin RBS-15 Mk.III.

EDIT: piti ihan tarkistaa.

Eli laivoihin ostivat Saabin ohjuksia. Rannikkopuolustukseen norjalaiset NSM:t.
 
Viimeksi muokattu:
Tiesittekö muuten että britit lensivät 50-luvulla amerikkalaisten laskuun erittäin vaarallisia tiedustelulentoja syvälle NL:n alueelle ? Koneina käytettiin amerikkalaisia RB-45 Tornado pommittajia joihin maalattiin RAF:n tunnukset. Ja sitten asia jota Britannia ei ole koskaan myöntänyt, nimittäin se että myös brittilentäjiä lensi 50-luvun lopulla Lockheed U-2:lla.

 
Mielenkiintoinen uutinen muutaman päivän takaa.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il..._h_stynyt_tiedusteluj_rjestelm_otettu_vastaan

Casa C-295M-kuljetuskoneeseen asennettava tiedustelulaitteisto on otettu vastaan. Alkuperäinen toimitusaika oli 2013, joten hieman myöhässä tuli Suomeen.

Dragon Shield -valvontajärjestelmä tilattiin vuonna 2010 yhdysvaltalaiselta Lockheed Martin Overseas Corporation -yhtiöltä. Yhtiö vastasi järjestelmätoimituksen lisäksi asentamisesta CASA C-295M-koneeseen. Dragon Shieldillä korvattiin aiempi Fokker F.27 -koneeseen asennettu elektronisen tiedustelun järjestelmä.
 
Mielenkiintoinen uutinen muutaman päivän takaa.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il..._h_stynyt_tiedusteluj_rjestelm_otettu_vastaan

Casa C-295M-kuljetuskoneeseen asennettava tiedustelulaitteisto on otettu vastaan. Alkuperäinen toimitusaika oli 2013, joten hieman myöhässä tuli Suomeen.

Dragon Shield -valvontajärjestelmä tilattiin vuonna 2010 yhdysvaltalaiselta Lockheed Martin Overseas Corporation -yhtiöltä. Yhtiö vastasi järjestelmätoimituksen lisäksi asentamisesta CASA C-295M-koneeseen. Dragon Shieldillä korvattiin aiempi Fokker F.27 -koneeseen asennettu elektronisen tiedustelun järjestelmä.
Noniin.
Onneksi tuli pömpeli Casaan. Kun on moduuli, niin oletettavasti on nopea lastata ja vaihtaa koneeseen...
 
Noniin.
Onneksi tuli pömpeli Casaan. Kun on moduuli, niin oletettavasti on nopea lastata ja vaihtaa koneeseen...

Jonkinlainen konttihan se vissiin on. Ja koneessa mitä ilmeisimmin jonkinlaiset kiskot johon asennetaan tms.

Tässä linkissä muuten ainoa julkistettu kuva suomalaisen ELINT / SIGINT -koneen sisältä. Heikkolaatuinen, mutta kuvaa vanhaa ilmavoimien DC-3:a. Koneen sisäiset tiedustelulaitteet tunnettiin nimillä "Leena" ja "Ursula." Tiedustelu-Fokkerin sisuskaluista ei ole julkaistu kuvia lainkaan.

http://www.spyflight.co.uk/c47tp.htm
 
Back
Top