Mielenkiinoista ja aikaa kuvaavaa on se, että venäläiset seurasivat Wängströmiä Suomeen kaikessa rauhassa.
Illun olisi pitänyt nousta mersulla taivaalle ja tiputtaa kaikki!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiinoista ja aikaa kuvaavaa on se, että venäläiset seurasivat Wängströmiä Suomeen kaikessa rauhassa.
Niin olisi!Illun olisi pitänyt nousta mersulla taivaalle ja tiputtaa kaikki!
Niin olisi!
(No jos halutaan hiusta rueta halkomaan, heinäkuussa -49 Illu siirtyi Ilmavoimista lopullisesti reserviin ja toinen juttu olisi ollut sodan kuluttamalla Mersulla livakasti liikkuneen Griffon-Spitin kiinni saaminen. Puhumattakaan MiG-15:sta. Ehkä uudella moottorilla ja vesi-metanoli ruiskutuksella olisi voinut kaikki irti ottaen onnistua. Tosin meidän Mersuissa yhdessäkään tainnut olla MW-50 tehonlisäystä.
Toisaalta kun korkeutta muutetaan nopeudeksi niin tosi hyvät vauhdit saa vaikka ilman moottoria.)
Eikö Suomessa käytetty alempi oktaanista bentsiiniän joten kaikkia tehoja ei saatu ulos, näin muistelisin.Suomella oli muutama kappale korkeusahtimella varustettuja Mersuja. Niillä teoriassa saattoi saavuttaa 14km lentokorkeuden. Meillä sellaisia korkeuksia ei saavutettu, liekö tosissaan yritettykään. Mersun korkeusennätys Suomen ilmavoimissa oli muistaakseni 10700 metriä.
Mersun korkeusennätys Suomen ilmavoimissa oli muistaakseni 10700 metriä.
Eikö Suomessa käytetty alempi oktaanista bentsiiniän joten kaikkia tehoja ei saatu ulos, näin muistelisin.
Saksahan yritti juuri tuon polttoainepulan vuoksi epätoivoisesti päästä kiinni Bakun öljyyn. No, ei päässyt.
Samaa huonetta ja sukua SA kuvassa 145034:Mielenkiintoinen kone @Ottoville :n postauksen alemmassa kuvassa, kuusi moottorinen Junkers Ju 390, niinsanottu Amerika Bomber. Tarkoituksena pommittaa Yhdysvaltojen itärannikkoa Euroopasta käsin mutta vain kaksi prototyyppiä valmistettiin.
Polttoaineesta ei ollut varsinaisesti pulaa ennen kuin Saksan ilmatilan hallinta oli liki menetetty ja jalostamot pommitettu vuoden 1944 jälkimmäisellä puoliskolla.
Uudessa Ilmailuhistoriallisessa lehdessä tarinaa MiG-21:stä ja painepuvuista.
Referoin muutamaa kohtaa:
Pidettiin, kun lennettiin yli 15 km tai nopeammin kuin 1,5 M. Kyseessä ei ollut varsinaisesti mikään mukavuusvaruste..
Kypärässä oli kaulus joustavaa kumia ja kaulan kohdalta tiukka. Päähän vetäminen vaani hiuksia. Jos tehtävä peruuntui ja kypärä piti vetää pois kuivasta päästä, taas meni tukko hiuksia. Hikisestä päästä se luiskahti pois helposti.
Puvun koeponnistus oli melkomoista. Hengissä pitävä vaikutus perustui mekaaniseen puristamiseen. Pukua kiersi paisuntakumit, joihin koneen järjestelmä runttasi paineen ja kiristi puvun tiukaksi. Kun painetta syötettiin myös umpinaiseen päähineeseen- kaulan kortsu tiukkasi sen - niin hengitys muuttui toisin päin kuin vapaassa ilmassa. Nyt paine tunki keuhkoihin ja se piti vaivoin puhaltaa pois. Puhuakin olisi piänyt voida. Kielen asentoa piti opetella, muuten se räplätti hauskasti kurkussa. Muutaman sanan pystyi kerralla sanomaan.
Kun puvun pito testattiin, niin piti liikutella myös raajoja. Kasaan rutistettuna kun oli, niin siitä tuli kämmenen kokoisia mustelmia selkään.
( Hannu Valtosella, jutun kirjoittajalla oli kertomansa mukaan vaimolle vähän kotona selittämistä.)
Jutussa on mainittu myös, että Jantusen Paveli veti huhujen mukaan 21:llä alakauttavedon täydellä poltolla 1200 metristä. Kirjoittajan mukaan puolen sekunnin viive pystyvaiheessa olisi riittänyt onnettomuuteen. Liike oli tuosta korkeudesta liian hazardi keskimääräiselle ohjaajalle. Valmistajan prosedyyrin mukaan aloitus 8000 metristä tyhjäkäynnillä nopeudella 450 km/h, korkeuden menetys 3500 metriä.
Paljon muutakin tarinaa MG:stä ja sillä lentämisestä.