Ilmasota

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Mitäs Gnat-pilotti kertoili koneella lentämisestä? Kuoreveden Hallissa oli Gnat tolpan nokassa vielä 90- luvulla, lieneekö vielä.
Piti koneesta suuresti, mutta korosti, että vasta modifikaatioiden jälkeen. Se oli lentäjän kone, ketterä kuin mikä. Lentäjiä koulutettiin siihen jotain 87 kpl.
Nehän ostettiin tietyllä tapaa raakileina, ja voisi sanoa, että koelentotoiminta vietiin sillä loppuun vasta Suomessa. Täydellä teholla 30 min lentoaikaa, mutta kertoi lentäneensä sillä puolitoista tuntiakin matkaa.
Kertoi kaikki kaputit seikkaperäisesti lentäjien nimet ja kohtalot tarkasti mainiten. Yksi kuoli siten, että Gnatin trimmi piti heti lentoonlähdön jälkeen säätää nopeasti ihan etuasentoon. Lentäjä kokeili sitten säätää trimmiä jo valmiiksi etuasentoon ennen starttia, "minäpä kokkeilen", ilmeisesti savolainen kaveri. Tonttiin tuli. Yksityiskohdat saattavat selvitä paremmin Kohtalokkaat lennot osa 2 -kirjasta.
Lauri Pekurista puhuttaessa kysäisi minulta Pekurin ensimmäisestä sukunimestä, ja oli kovin ilahtunut, kun saatoin sen kertoa kuin apteekin hyllyltä :). Tämä oli omiaan edistämään keskustelua. Antoi myös luonnehdinnat mm. Teppo J. Suonperästä...
Tämä oli muuten toinen Gnat-lentäjä, johon olen törmännyt aikojen saatossa. Aika sattuma.
 

John Hilly

Kenraali


JH-7. Alert5/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Hävittäjän hurja maahansyöksy tallentui videolle
Kasperi Summanen | 22.05.2019 | 23:54

Kiinalaiskoneen miehistön on väitetty menehtyneen turmassa.

Kiinalainen JH-7-hävittäjäpommikone on syöksynyt maahan Ledongin alueella Hainanissa. Maahansyöksy tallentui alla näkyvälle liikennekameravideolle. Kone putoaa lähes pystysuoraan alas ja räjähtää tulipalloksi asuinkerrostalojen lähellä.

Asiasta tässä kertovan ilmailusivusto The Aviationistin mukaan kaksipaikkaisen koneen pilotin ja aseupseerin kohtalosta liikkuu ristiriitaisia tietoja. Joissain lähteissä miehistön on kerrottu menehtyneen ja toisissa pelastuneen. Varmaa tietoa ei ole.

Sosiaalisessa mediassa on julkaistu myös videoita, joissa kerrotaan näkyvän turman jälkiä (alla). Eräällä videolla näkyy myös sähkölinjoista roikkuva varjo. Se saattaa kuitenkin olla koneen jarruvarjo eikä miehistönjäsenen laskuvarjo.

1980-luvun lopulla ensilentonsa lentänyt konetyyppi kärsi tiettävästi alkuaikoinaan useita onnettomuuksia. Viime vuosina ainoa tunnettu onnettomuus sattui vuonna 2011. Tuolloin Xianin lentonäytökseen osallistunut kone syöksyi maahan Kiinan Puchengissa.


 

tulikomento

Ylipäällikkö
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Laitetaan tämäkin nyt tänne..ehken taas..en muista olenko laittanut...

 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Protheon_93

Kenraali
Katselin listausta Suomen Drakeneista ja Wikistä löytyi tällainen yksilö
  • ''cn 35252 keltainen "52" lentomekaanikkojen harjoituskoneena Hallissa vuodesta 1978 - ei lentänyt Suomessa.''
Onko tämä ollut joku vaurioitunut yksilö, joka ei ole enää ollut lentokelpoinen, mutta on vielä voinut toimia mekaanikkojen harjoitusvälineenä? Sillä itseäni ihmetyttää se, että olisi ostettu varta vasten kalliita hävittäjiä, joita ei aiotakaan edes käyttää lentotehtävissä.
 

PSS

Ylipäällikkö
Katselin listausta Suomen Drakeneista ja Wikistä löytyi tällainen yksilö
  • ''cn 35252 keltainen "52" lentomekaanikkojen harjoituskoneena Hallissa vuodesta 1978 - ei lentänyt Suomessa.''
Onko tämä ollut joku vaurioitunut yksilö, joka ei ole enää ollut lentokelpoinen, mutta on vielä voinut toimia mekaanikkojen harjoitusvälineenä? Sillä itseäni ihmetyttää se, että olisi ostettu varta vasten kalliita hävittäjiä, joita ei aiotakaan edes käyttää lentotehtävissä.
Tulihan tuota -85 käpisteltyä. Jos oikein pinnistän muistini, se oli jonkin sortin palovauriokone, joka oli tuomittu hylätyksi. Oli sitten otettu opetuskappaleeksi.
 

apumekaanikko

Kersantti
Tulihan tuota -85 käpisteltyä. Jos oikein pinnistän muistini, se oli jonkin sortin palovauriokone, joka oli tuomittu hylätyksi. Oli sitten otettu opetuskappaleeksi.
Toinen muistikuva vuodelta -81. Puhuttiin, että lentäjä olisi selviytynyt supersakkauksesta jotenkin ällistyttävän pienellä kilometrimäärällä, vetänyt koneen vaakalentoon hyvin matalalla ja tuonut koneen kentälle ~ehjänä :poop: . Paitsi että G-voimat olivat aiheuttaneet niin isot vauriot runkoon, että kone meni ns. lunastukseen. Ehjät osat kannibalisointiin ja ylikuormittunut runko jätettiin meidän apumeisseleiden ihmeteltäväksio_O silloiselle kuin myös tulevalle vuosituhannelle ;-)
 
Top