JR49
Respected Leader
Piti koneesta suuresti, mutta korosti, että vasta modifikaatioiden jälkeen. Se oli lentäjän kone, ketterä kuin mikä. Lentäjiä koulutettiin siihen jotain 87 kpl.Mitäs Gnat-pilotti kertoili koneella lentämisestä? Kuoreveden Hallissa oli Gnat tolpan nokassa vielä 90- luvulla, lieneekö vielä.
Nehän ostettiin tietyllä tapaa raakileina, ja voisi sanoa, että koelentotoiminta vietiin sillä loppuun vasta Suomessa. Täydellä teholla 30 min lentoaikaa, mutta kertoi lentäneensä sillä puolitoista tuntiakin matkaa.
Kertoi kaikki kaputit seikkaperäisesti lentäjien nimet ja kohtalot tarkasti mainiten. Yksi kuoli siten, että Gnatin trimmi piti heti lentoonlähdön jälkeen säätää nopeasti ihan etuasentoon. Lentäjä kokeili sitten säätää trimmiä jo valmiiksi etuasentoon ennen starttia, "minäpä kokkeilen", ilmeisesti savolainen kaveri. Tonttiin tuli. Yksityiskohdat saattavat selvitä paremmin Kohtalokkaat lennot osa 2 -kirjasta.
Lauri Pekurista puhuttaessa kysäisi minulta Pekurin ensimmäisestä sukunimestä, ja oli kovin ilahtunut, kun saatoin sen kertoa kuin apteekin hyllyltä . Tämä oli omiaan edistämään keskustelua. Antoi myös luonnehdinnat mm. Teppo J. Suonperästä...
Tämä oli muuten toinen Gnat-lentäjä, johon olen törmännyt aikojen saatossa. Aika sattuma.