Ilmasota

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Mitäs Gnat-pilotti kertoili koneella lentämisestä? Kuoreveden Hallissa oli Gnat tolpan nokassa vielä 90- luvulla, lieneekö vielä.
Piti koneesta suuresti, mutta korosti, että vasta modifikaatioiden jälkeen. Se oli lentäjän kone, ketterä kuin mikä. Lentäjiä koulutettiin siihen jotain 87 kpl.
Nehän ostettiin tietyllä tapaa raakileina, ja voisi sanoa, että koelentotoiminta vietiin sillä loppuun vasta Suomessa. Täydellä teholla 30 min lentoaikaa, mutta kertoi lentäneensä sillä puolitoista tuntiakin matkaa.
Kertoi kaikki kaputit seikkaperäisesti lentäjien nimet ja kohtalot tarkasti mainiten. Yksi kuoli siten, että Gnatin trimmi piti heti lentoonlähdön jälkeen säätää nopeasti ihan etuasentoon. Lentäjä kokeili sitten säätää trimmiä jo valmiiksi etuasentoon ennen starttia, "minäpä kokkeilen", ilmeisesti savolainen kaveri. Tonttiin tuli. Yksityiskohdat saattavat selvitä paremmin Kohtalokkaat lennot osa 2 -kirjasta.
Lauri Pekurista puhuttaessa kysäisi minulta Pekurin ensimmäisestä sukunimestä, ja oli kovin ilahtunut, kun saatoin sen kertoa kuin apteekin hyllyltä :). Tämä oli omiaan edistämään keskustelua. Antoi myös luonnehdinnat mm. Teppo J. Suonperästä...
Tämä oli muuten toinen Gnat-lentäjä, johon olen törmännyt aikojen saatossa. Aika sattuma.
 

John Hilly

Kenraali


JH-7. Alert5/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Hävittäjän hurja maahansyöksy tallentui videolle
Kasperi Summanen | 22.05.2019 | 23:54

Kiinalaiskoneen miehistön on väitetty menehtyneen turmassa.

Kiinalainen JH-7-hävittäjäpommikone on syöksynyt maahan Ledongin alueella Hainanissa. Maahansyöksy tallentui alla näkyvälle liikennekameravideolle. Kone putoaa lähes pystysuoraan alas ja räjähtää tulipalloksi asuinkerrostalojen lähellä.

Asiasta tässä kertovan ilmailusivusto The Aviationistin mukaan kaksipaikkaisen koneen pilotin ja aseupseerin kohtalosta liikkuu ristiriitaisia tietoja. Joissain lähteissä miehistön on kerrottu menehtyneen ja toisissa pelastuneen. Varmaa tietoa ei ole.

Sosiaalisessa mediassa on julkaistu myös videoita, joissa kerrotaan näkyvän turman jälkiä (alla). Eräällä videolla näkyy myös sähkölinjoista roikkuva varjo. Se saattaa kuitenkin olla koneen jarruvarjo eikä miehistönjäsenen laskuvarjo.

1980-luvun lopulla ensilentonsa lentänyt konetyyppi kärsi tiettävästi alkuaikoinaan useita onnettomuuksia. Viime vuosina ainoa tunnettu onnettomuus sattui vuonna 2011. Tuolloin Xianin lentonäytökseen osallistunut kone syöksyi maahan Kiinan Puchengissa.


 

tulikomento

Ylipäällikkö
 
Top