Ilmasota

tulikomento

Ylipäällikkö
Ruotsalainen koulutuselokuva lentotukikohdan puolustamisesta. Ajankohta 70-luvun alku.

 

tulikomento

Ylipäällikkö
Karjalan Lennoston suhdetoimintaa.

https://siivet.fi/ajankohtaista/mig-lentajat-muistivat-ala-asteen-opettajaansa-ylilennolla/?fbclid=IwAR1HNfrdJW1mySQww5Jg5x-ryHt3QqFp7zs3kcxkFTXRtxKFMUEaQ7MgAd8


Antti Laajalahti muistelee erästä tällaista matalan profiilin muistolentoa Karjalan Lennoston Killan Facebook-ryhmässä.

Asuimme 90-luvulla Sonkajärvellä. Lapset kävivät koulua Savonvirran ala-asteella. Alaluokkien opettaja jäi eläkkeelle erään vuoden kevätjuhlan jälkeen. Johtajaopettaja mietti kuinka juhlistaisimme kauan työtä tehneen eläkkeelle jäävän opettajan viimeistä työpäivää.

Olin kuullut että joku hänen entisistä oppilaista on lentäjänä Karjalan Lennostossa. Heitin enemmän huulena, että pyydetään Lennostosta ylilento. Johtajaopettaja kysyi, että olisiko se mahdollista. Kehotin ottamaan yhteyttä Karjalan Lennostoon. Niin hän tekikin ja sai vastauksen, että ei voi varmaksi luvata, mutta jos on hyvä sää, niin on syytä olla ulkona klo.12.00.

Tuona päivänä oli poutasää. Johtaja opettaja käski kaikki ulos vähän ennen kahtatoista, myös keittiön väen. Jemptisti kahdeltatoista tuli pohjoisen suunnasta kolme MiG-21-hävittäjää kauniissa muodostelmassa lipuen hitaasti koulun yli.

Eläkkeelle jäävälle opettajalle kerrottiin, että siellä meni sinun oppilaasi. Opettaja nieleskeli tovin aikaa ja kuivaili silmiään.

Tohtinee todeta, että harvan opettajan eläkkeellelähtöä muistetaan näin näyttävästi. Ei vain lentokoneen ylilennolla, vaan kolmen koneen muodostelmalla.

Opettaja Maija Piirainen sai tilanteesta varmasti kauniin muiston ja sekä näkyvän että tuntuvan osoituksen hänen opetuksensa hyödyllisyydestä. Pikkupojista on kasvanut isoja miehiä, oikein lentäjiä.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Eversti evp. Anders Johanssonin haastattelun postasin ketjuun aiemmin. Tässä olisi miehen esitelmä urastaan Ruotsin ilmavoimissa kylmän sodan aikana. Jos toinen kotimainen sujuu niin suosittelen. Ihan mielenkiintoista tarinaa.


Tämä on myös hyvä juttu:

 
Viimeksi muokattu:

Rovaniemi ilmatankkerien tukikohtana – Reserviläinen oli mukana KC-135-koneen tankkauslennolla

Marraskuussa 2018 100th ja 459th ilmatankkauslaivueiden koneet saapuivat Rovaniemelle kotitukikohdistaan Englannista ja Yhdysvalloista.
Trident Juncture toi paikalle myös belgialaisia Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon -hävittäjiä.
Alun perin tarkoituksena oli myös se, että USAF:n Boeing F-15 Eagle -hävittäjät olisivat tukeutuneet Suomeen. Niiden tulo kuitenkin peruuntui.

KC-135 on todellinen kylmän sodan veteraani. Alun perin niiden tarkoitus oli tukea jatkuvasti ilmassa pysyviä ydinaseilla varustettuja B-52 Stratofortress -pommikoneita.
Konetyyppi perustuu Boeing 707 -matkustajakoneeseen. Tankkerin ensilento tapahtui elokuussa 1954. Ensimmäinen KC-135 toimitettiin USAF:lle vuonna 1957 ja uusinkin vuonna 1965.
Koneita on uudistettu vuosien varrella moneen kertaan. Yhteensä 500 Stratotankeria sai CFM-56-ohivirtausmoottorit.
Ne tunnetaan tyyppinimellä KC-135R. Koneita on edelleen käytössä vajaat 400 kappaletta.

Tehtävä Norjanmerellä

Reserviläinen sai Suomessa harvinaisen mahdollisuuden päästä mukaan KC-135-koneen tankkauslennolle.
Trident Juncture -harjoituksen aikana sää pohjoisessa vaihteli melkoisesti.
Lentopäivänä aurinko paistoi ja aamulla Airpron jäänpoistoajoneuvo pesi yön aikana huurrekerroksen kerännyttä Stratotankeria.

KC-135-koneissa on nykyisin kolmen hengen miehistö: kapteeni, perämies ja puomioperaattori. Lennolla oli mukana myös USAF:n valokuvaaja, joka toimi suomalaismedian isäntänä.

Koska KC-135 voi kuljettaa myös rahtia, sen kyljessä on suuri ylös aukeava ovi. Koneeseen kuljettiin sen kautta Finavian portaita pitkin.
Sisustus on karu: rungon lämpöeristeet ja putkitukset ovat näkyvissä ja lattiaa miinoittavat erilaiset rahtikonttien siirtelyyn tarkoitetut rullat ja kiinnikkeet.
Lisäksi valaistus on hämärä, joten ensikertalaisen on oltava tarkkana koneessa liikkuessaan.

Lennolle varattu 60-luvun alussa valmistunut KC-135R osoittautui käynnistysvaiheessa vialliseksi, mutta onneksi vieressä oli toinen samanlainen, joka oli valmiiksi pesty huurteesta mutta jonka tehtävä puolestaan oli peruuntunut.
Nyt ei saatu paikalle Finavian portaita, vaan median edustajat seurasivat koneen miehistöä alas ohjaamon ahtaan lattialuukun tikapuiden kautta. Toiseen koneeseen kiivettiin samalla tavalla.

Matkustajaversioista poiketen KC-135-koneissa on vain neljä ikkunaa.
Kangasistuimet taittuvat alas tilan reunoilta. Jalkatilaa vähensivät lattialle kiinnitetty rahtikontti sekä sen kiristysliinat.

28884

28892

28886


Pulaa vastaanottajista

Kun Stratotanker nousi ilmaan Rovaniemen lentoasemalta, se alkoi varsin nopeasti lentää odotuskuviossa kentän länsipuolella.
Myöhemmin kävi ilmi, että laskutelineiden sisäänotossa oli ongelmia. Yli 50-vuotiaiden koneiden luotettavuus ei selvästi ole paras mahdollinen.

Kun telineet saatiin sisään, ilmatankkeri suuntasi Ruotsin ja Norjan yli Atlantille, jossa tarkoituksena oli siirtää polttoainetta Trident Juncture -harjoitukseen Norjasta operoiville koneille.
Asiakkaiksi oli luvassa muun muassa ranskalaisia Dassault Mirage 2000 ja suomalaisia Boeing F/A-18 Hornet -hävittäjiä.

Lennon edetessä kävi kuitenkin ilmi, että polttoainetta tarvitsevien koneiden lennot oli sääolosuhteiden vuoksi yksi toisensa jälkeen peruttu.

KC-135 jäi kuitenkin kiertelemään tankkereille varattuun ilmatilaan Norjanmerellä samalla kun radiolla etsittiin mahdollisia polttoainetta tarvitsevia koneita.
Lopulta neljä belgialaista Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon -konetta kertoi tankkaustarpeestaan.

28887

Työpaikka makaavassa asennossa

Stratotankerin takarungon alla on polttoaineen siirtoon tarkoitettu teleskooppimainen puomi, jota koneen rungon takaosan pohjalla makaava operaattori ohjaa ikkunansa kautta.
Tankkauskontakti saadaan niin, että vastaanottaja lentää koneensa KC-135:n alle ja puomi ohjataan sen vastaanottoaukkoon.

Puomioperaattori makaa mahallaan ja pitää päätään koholla leukatuen avulla. Hänen edessään on konsoli, jolla tankkaus suoritetaan.
Puomia ohjataan vasemmalla olevalla sauvalla. Operaattorin kummallakin puolella hieman korkeammalla on makuualustat tarkkailijoille, tässä tapauksessa suomalaismedian edustajille.

Siirtolentojen aikana puomioperaattori istuu ohjaamossa lentäjien takana miehistöön aiemmin kuuluneen suunnistajan istuimella.
Kun tankattavat koneet lähestyvät, hän siirtyy paikalleen koneen takaosaan. Siellä on huomattavasti kylmempää kuin ohjaamossa, koska makuualusta on aivan koneen pohjassa.

Ensimmäiseksi avataan aerodynaaminen suojus, joka on operaattorin ikkunan edessä. Sitten puomi lasketaan ”lentämään” ilmavirtaan.
Siinä on pienet ohjaussiivekkeet, joilla se voidaan ohjata vastaanottavan koneen tankkausaukkoon.

28888

28889

Hornet-ohjaajan kelpuutus

Tyypillisesti ilmatankkaus tapahtuu 3-8 kilometrin korkeudessa. Koneiden nopeus on noin 520 kmh.
Operaatiossa vaaditaan tarkkaa ja erityisesti rauhallista lentämistä vastaanottavan koneen ohjaajalta.
Oman haasteensa tuo se, että tankkauksia suoritetaan kaikissa olosuhteissa, myös pimeässä ja huonossa säässä.

KC-135:ssä on tarjolla myös toinen tankkausmenetelmä, joka tunnetaan vapaasti suomennettuna nimellä kori ja letku.
Siivessä olevasta säiliöstä lasketaan hinaukseen letku, jonka päässä on suppilomainen kori.
Tankkaavan koneen eturungosta nousee lyhyt puomi, jonka sen ohjaaja lentää kontaktiin.

Suomalaiset F/A-18 Hornetit käyttävät tätä menetelmää kuten muutkin merivoimien käyttöön tarkoitetut amerikkalaiset koneet.
Tällä menetelmällä polttoainetta siirtyy noin 500 kiloa minuutissa (puomin kautta virtaa suurempi määrä).

Ilmavoimat on jo pitkään vuokrannut USAF:n KC-135-koneita tankkauskelpuutusten hankkimiseen ohjaajilleen.
Ensin harjoitellaan simulaattorissa ja sitten kaksipaikkaisessa F/A-18D-koneessa opettajan kanssa.
Harjoituksissa polttoainetta ei siirretä, kuivakontaktit riittävät.

Mikäli operaatio on hallussa, siirrytään yksipaikkaiseen koneeseen opettajan valvoessa toisesta Hornetista.
Kolmas tankkauslento tapahtuu täysin itsenäisesti.

Jos näillä lennoilla on kertynyt noin tusina kontaktia tankkeriin ilman ongelmia, hän saa ilmatankkauskelpoisuuden, joka on ohjaajan kokemuksesta riippuen voimassa puoli vuotta tai vuoden.
Se voidaan uusia yhdellä lennolla kahdella tankkaussuorituksella.

28890


28891


Trident Juncture 18 -harjoitus

Joka kolmas vuosi järjestettävä Trident Juncture on NATO:n niin sanotun korkean näkyvyyden harjoitus.
Nyt toimintaa oli 25.10–7.11.2018 Norjan, Ruotsin ja Suomen alueilla.

Suomesta oli mukana 600 sotilasta ja yhdeksän Hornetia. Hävittäjistä viisi toimi Örlandista Norjasta, loput Rovaniemeltä.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Sain kuulla mielenkiintoisen tarinan @Torni :lta, pyysi referoimaan tänne.

Tonkopurolla Suomutunturin kupeessa meni jossain vaiheessa sotaa, (1942?) Pe-2 mäkeen ja eräs paikallinen tyhjensi kraaterin myöhemmin sankolla vedestä ja veti Klimovin traktorilla kuivalle maalle.

Torni kuuli tarinan alueella liikkuessaan ja kävi katsomassa löytäjällä olevaa moottoria. Toisen puolen sylinteriryhmä oli mahdollisesti irti.
Ikävä kyllä kamera ei sattunut hänellä matkaan, vuosi oli 1999.

@Torni :lla on Klimovin venttiileitä, hän voisi postata tänne kuvia niistä. Venttillit on erittäin hyvässä kunnossa, jopa sarjanumerot näkyy.
Moottori oli ollut yllättävän hyvässä hapessa noin päällisin puolin.

Mikähän kone mahtoi olla kyseessä ja mikä oli miehistön kohtalo?

Mahdollisesti Klimov on tänäkin päivänä löytäjällä. Olisi moottorilla jonkunlaista arvoa, esim. museot?

edit: Pe-2 pommitti Kemijärven kenttää ja saksalainen hävittäjä ampui sen alas.
Moottori oli Kemijärvi-Kuusamo hiekkatien varressa kymmenkunta kilometriä vuonna 1999.
 
Viimeksi muokattu:

Torni

Luutnantti
Lahjoittaja
Pyysin luotetulta foorumi ystävältä apua tässä asiassa, kun tiesin hänet ilmailuharrastajaksi.
Pyrin välttämään itse kaikkia tälläisiä poliittisia foorumia, kun tämä vaali hässäkkä.

Nuo venttiilit olleet minulla jo tosiaan vuodesta 1999v asti. Tarina se kuinka ne sain on pitkä ja puoletkaan ei uskoisi. Minulla on sellainen muistikuva, että alas ampujien/ampujan nimet oli tiedossa?

Löytyisikö Venäjän arkistoista pe-2 miehistön nimeä. Minulla ei ole tarinasta mitään muistikuvaa pe-2 miehistön kohtalosta.
 

TBman

Ylipäällikkö
Pyysin luotetulta foorumi ystävältä apua tässä asiassa, kun tiesin hänet ilmailuharrastajaksi.
Pyrin välttämään itse kaikkia tälläisiä poliittisia foorumia, kun tämä vaali hässäkkä.

Nuo venttiilit olleet minulla jo tosiaan vuodesta 1999v asti. Tarina se kuinka ne sain on pitkä ja puoletkaan ei uskoisi. Minulla on sellainen muistikuva, että alas ampujien/ampujan nimet oli tiedossa?

Löytyisikö Venäjän arkistoista pe-2 miehistön nimeä. Minulla ei ole tarinasta mitään muistikuvaa pe-2 miehistön kohtalosta.
Kyllä on pe-2 jossain Tonkopurolla. Meiltä sinne ei ole kuin n. 110 km linnuntietä. Isä taitaa tietää, tai ainakin joskus muisteli tietävänsä kuka sen pudotti.
Pitääkö ottaa "kuumalinja koillislappiin".
 
Top