Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuinkas paljon edullisempia noi kaksipaikkaiset vanhat Drakenit ja Migit oli a) hankkia ja b) operoida? Niissähän ei ollut tutkia, yms... taisteluvarustuksia, joten avioniikaltaan ne olivat jo pienempiä kustannuksiltaan ja huolloltaan.
 
Kun tuossa aiemmin mainittiin saksalainen loikkari lentokoneella niin tuli mieleen yleisemminkin tämä puoli sodasta, ja lähinnä siis WWII..

Muistelisin että suomalainen propagada tiedoitustoiminta harhaanjohdetuille neuvostoliittosotilaille :) lupasi jopa jonkun mojovan summan dollareita jos loikkaa koneineen Suomeen.. Olikohan montakin tulijaa? Toisin päin tuskin oli.. :)

Sitten yleisimminkin; oliko esim. Saksalla ja Briteillä samanlaista houkuttelua ja paljonkohan sitten koneita vaihtoi puolta sodan aikana..?
 
Juttu on maksumuurin takana.

Neuvostokoneen tähtimoottorin tie kuivalle maalle oli pitkä prosessi - Nyt moottorin koti on Raatteen portissa
Julkaistu: 15.7.2019 klo 15:42
Kiantajärvestä noin vuosi sitten nostetun moottorin julkistamistilaisuus järjestettiin Raatteen portissa viime viikolla.

Tapani Meriläinen laittoi 9-sylinterisen tähtimoottorin näyttelykuntoon viime talvena. Siviilisukellusryhmää nosto-operaatiossa johtanut Pekka Simula kehuu moottorin kuntoa. – Kyseessä on todennäköisesti parhaassa kunnossa oleva kotimaisesta järvestä koskaan nostettu lentokonemoottori, Simula sanoo.
Tapani Meriläinen laittoi 9-sylinterisen tähtimoottorin näyttelykuntoon viime talvena. Siviilisukellusryhmää nosto-operaatiossa johtanut Pekka Simula kehuu moottorin kuntoa. – Kyseessä on todennäköisesti parhaassa kunnossa oleva kotimaisesta järvestä koskaan nostettu lentokonemoottori, Simula sanoo. Kuva: Laura Hiltunen
 
Katsoin tuota meidän Drakenien määriä ja mitä variantteja siellä oli. Meillä oli kuusi B-tyypin yksipaikkaista Drakenia tutkilla ja aseistuksella, ja nämä lueteltiin harjoitushävittäjiksi meidän ilmavoimien toimesta. Oliko tämä vain joku kirjanpidollinen taktiikka vältellä Pariisin rauhansopimuksen 60 koneen rajaa, vai mitenkä täysillä aseilla ja varustuksilla olevat voitiin luokitella harjoitushävittäjiksi (Wikipedian mukaan).
 
Öö..mitä?
http://airrecognition.com/index.php...289-russian-navy-upgrades-be-12-aircraft.html
Russian Navy upgrades Be-12 aircraft
The Russian Navy is upgrading antisubmarine Be-12 aircraft, the Izvestia daily writes. ...Be-12 is the oldest aircraft of the Russian Navy. It made the maiden flight in 1960 and its production ended in 1973....
Tarve ei ole kadonnut mihinkään mutta Venäjällä ei rahat riitä uuteen malliin eli jatketaan käyttöikää...
 
Tarve ei ole kadonnut mihinkään mutta Venäjällä ei rahat riitä uuteen malliin eli jatketaan käyttöikää...
Tosiaankin näin. Vaan jotenkin tuntuu jo epätoivoiselta alkaa sepittämään runkoa, joista nuorimmatkin ovat 46-vuotiaita. No, lentäähän se B-52 tietysti vielä.
Tarkemmin selvitettäessä, niin näyttää siltä, että taas on yksi Venäjän superaseista jäänyt kehittämättä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-12
Noita oli siis vuonna 2013 käytössä enää yhdeksän kappaletta. Aika pientä joukkoa aletaan nyt korjaamaan.
Nämä piti korvata tällä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_A-40
mutta ilmeisesti jotain on mennyt vikaan.
https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/a-42.htm
 
Katsoin että kaiken kaikkiaan Lapin lennoston Drakenit maksoivat 200 miljoonaa markkaa 12 kpl 1970, ja sitten myöhemmin hankitut 15 63 miljoonaa markkaa. Inflaatiolaskurilla tämä oli Hornet-hankinnam vuotena 1,2 miljaria markkaa. Ja varmaan samaa luokkaa kuuluisa Draken-"puoli"laivue Pirkkalaan 1980. Ja jos Mig-21bis oli suunnilleen samaa luokkaa hinnaltaan, niin tämä tarkoittaa että Drakenit ja Migit olivat paljon edullisemmat kuin Hornetit.

Jos kaikkien noiden laskettaisiin maksaneen 4 miljardia markkaa, olisi DK ja Migit olleet vain murto-osa Hornettien hankinnasta.


Löysin lähteen, joka sanoi että Mig-21-F13-hankinta maksoi 12 miljardia markkaa, mihin en usko, koska se olisi ollut 1960 vuonna niin iso osa BKTstä.
 
Löysin lähteen, joka sanoi että Mig-21-F13-hankinta maksoi 12 miljardia markkaa, mihin en usko, koska se olisi ollut 1960 vuonna niin iso osa BKTstä.
Summalle voi olla selityksenä se että Suomessa tehtiin 1963 rahauudistus jossa markan arvoa muutettiin radikaalisti. Tuosta summasta pitää ottaa kaksi nollaa pois jotta luku olisi vertailukelpoinen -63 jälkeiselle tilanteelle.
 
Hornettien kanssa meillä oli aluaikoina yli 80% käytettävyys ja tavoite oli 70%.

Vaikka kuinka Googlasin niin en löytänyt vastaavia lukuka Migeille ja Drakeneille. Mutta ymmärtääkseni tuon sukupolven koneilla oli hieman alhaisempi kuin nykyisen sukupolven koneilla.
 
Back
Top