Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämän haastattelun mukaan Kanadan ilmavoimien majuri Bob Wade oli ensimmäinen länsimainen pilotti joka pääsi lentämään MiG-29:ä vuonna 1989.

 
Tämän haastattelun mukaan Kanadan ilmavoimien majuri Bob Wade oli ensimmäinen länsimainen pilotti joka pääsi lentämään MiG-29:ä vuonna 1989.

Mitäs miggejä suomella oli?
 
Onko tosi juttu ? Tietääkö kukaan missä nuo Lockheed P-3:t ovat nyt? Tai mitä käyttöä venäläiset niille keksivät?

Vuonna 1998 löydettiin Karjalasta BW-372 -hävittäjälentokone, jonka luutnantti Lauri Pekuri pakkolaski 25. kesäkuuta 1942 palavana järveen.
Konetta oli etsinyt 1990-luvun alusta alkaen yhdysvaltalais–suomalais–venäläinen ryhmä.
Etsinnät oli käynnistänyt hävittäjä-ässä Heimo Lampi. Koneen etsinnästä oli sovittu Yhdysvaltain Pensacolassa, Floridassa sijaitsevan laivaston museon kanssa.

Karjalan tasavallan hallitus yhdessä moskovalaisen Aviazaptsast-yhtiön kanssa toimitti koneen etsintäryhmän sen nostettua Irlantiin, korvaamatta neljän vuoden työtä etsijöille, löytäjälle ja nostajille. Koneen nostajan Karjalan hallitus pidätti. Aviazaptsast maksoi Karjalan hallitukselle koneesta korkeintaan 125 000 dollaria, vaikka amerikkalainen etsintöjä alkuvaiheessa rahoittanut Marvin Kottman oli tarjonnut koneesta 500 000 dollaria. Suurimmaksi osaksi etsijät itse rahoittivat etsinnät, mutta eivät ole saaneet edes omia kulujaan takaisin kuten ei ole saanut Kottmankaan. Lain mukaan kone oli Venäjän federaation omaisuutta. Irlannissa konetta yritettiin 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa myydä noin kymmenen miljoonan dollarin hintaan muun muassa internetin kautta.

Kuulemma Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo, jolle Heimo Lampi siis oli esittänyt etsintöjä ja hankkinut etsijät, vaihtoi koneen sen etsintäryhmältä kaapanneen ”yrityksen” kanssa kolmeen vanhaan Lockheed P-3 Orion -merivalvontakoneeseen, mutta maksutapa on voinut olla muukin. Tässä kaupassa, jonka asiapaperit eivät kestä päivänvaloa, kone siirtyi Yhdysvaltain laivastolle. Asiapapereiden epäselvyyksien vuoksi Brewster-372 ei vieläkään ole esillä Pensacolassa, Floridassa. Kone on ainoa säilynyt Brewster. Yhdysvaltain laivasto halusi sen museoonsa, koska se oli laivaston ensimmäinen yksitasoinen tukialushävittäjä, ja siten suuren muutoksen symboli.

 
Onko tosi juttu ? Tietääkö kukaan missä nuo Lockheed P-3:t ovat nyt? Tai mitä käyttöä venäläiset niille keksivät?

Vuonna 1998 löydettiin Karjalasta BW-372 -hävittäjälentokone, jonka luutnantti Lauri Pekuri pakkolaski 25. kesäkuuta 1942 palavana järveen.
Konetta oli etsinyt 1990-luvun alusta alkaen yhdysvaltalais–suomalais–venäläinen ryhmä.
Etsinnät oli käynnistänyt hävittäjä-ässä Heimo Lampi. Koneen etsinnästä oli sovittu Yhdysvaltain Pensacolassa, Floridassa sijaitsevan laivaston museon kanssa.

Karjalan tasavallan hallitus yhdessä moskovalaisen Aviazaptsast-yhtiön kanssa toimitti koneen etsintäryhmän sen nostettua Irlantiin, korvaamatta neljän vuoden työtä etsijöille, löytäjälle ja nostajille. Koneen nostajan Karjalan hallitus pidätti. Aviazaptsast maksoi Karjalan hallitukselle koneesta korkeintaan 125 000 dollaria, vaikka amerikkalainen etsintöjä alkuvaiheessa rahoittanut Marvin Kottman oli tarjonnut koneesta 500 000 dollaria. Suurimmaksi osaksi etsijät itse rahoittivat etsinnät, mutta eivät ole saaneet edes omia kulujaan takaisin kuten ei ole saanut Kottmankaan. Lain mukaan kone oli Venäjän federaation omaisuutta. Irlannissa konetta yritettiin 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa myydä noin kymmenen miljoonan dollarin hintaan muun muassa internetin kautta.

Kuulemma Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo, jolle Heimo Lampi siis oli esittänyt etsintöjä ja hankkinut etsijät, vaihtoi koneen sen etsintäryhmältä kaapanneen ”yrityksen” kanssa kolmeen vanhaan Lockheed P-3 Orion -merivalvontakoneeseen, mutta maksutapa on voinut olla muukin. Tässä kaupassa, jonka asiapaperit eivät kestä päivänvaloa, kone siirtyi Yhdysvaltain laivastolle. Asiapapereiden epäselvyyksien vuoksi Brewster-372 ei vieläkään ole esillä Pensacolassa, Floridassa. Kone on ainoa säilynyt Brewster. Yhdysvaltain laivasto halusi sen museoonsa, koska se oli laivaston ensimmäinen yksitasoinen tukialushävittäjä, ja siten suuren muutoksen symboli.


Eiköhän ryssät diilanneet P-3:t eteenpäin jonnekin vinkuintiaan. Tuolta Arizonasta AMARG-varikolta noita löytyy hyödynnettäviksi.

p3.jpg
 
Mielenkiintosen olonen uusi sarja Areenassa.

 
YLE:n sivuja selatessa tuli vastaan tiedetoimittaja Jari Mäkisen tekemä juttu HX-hankkeesta. Ihan mielenkiintoista asiaa.

 
Kotimaiset ilmailumuseot, varsinkin Suomen Ilmailumuseo kunnostautui 2000-luvulla ja 2010-luvulla ilmasotaseminaarien järjestäjänä. Tuolloin yleisö pääsi kuulemaan sotalentäjäveteraanien muisteluksia. Nyt tämä aika alkaa olla ohi kun ei ole enää muistelijoita.

Sen sijaan tässä olisi minusta markkinarakoa. Miksei tehtäisi kuten norjalaiset ? Heidän kylmän sodan lentäjänsä esiintyvät yleisölle ja kertovat kokemuksistaan. Uskoisin että suomalaisten Draken- ja MiG-21 -kuskien muistelukset kyllä kiinnostaisivat.

 
Juuri nyt alkoi mielenkiintoinen sarja radiossa. Juttua MIG, Mersu yms. juttua mm. Jyrki Laukkasen kertomana:

Yle radio Yksi
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top