tulikomento
Supreme Leader
Tämä pakistanilainen ex-hävittäjäkuski on lentänyt mielenkiintoisella kalustolla kuten MiG-17, MiG-19 ja Mirage III.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitäs miggejä suomella oli?Tämän haastattelun mukaan Kanadan ilmavoimien majuri Bob Wade oli ensimmäinen länsimainen pilotti joka pääsi lentämään MiG-29:ä vuonna 1989.
The First Western Pilot to Fly the Soviet MIG 29 Fighter (106) - Cold War Conversations
What was it like to be the first western pilot to fly the most advanced Soviet fighter aircraft? At the 1989 Abbotsford Air Show, during the dying days of the Cold War, Canadian CF-18 pilot Major Bob Wade became the first Western pilot to fly a So...www.buzzsprout.com
Mitäs miggejä suomella oli?
Tämä pakistanilainen ex-hävittäjäkuski on lentänyt mielenkiintoisella kalustolla kuten MiG-17, MiG-19 ja Mirage III.
Onko tosi juttu ? Tietääkö kukaan missä nuo Lockheed P-3:t ovat nyt? Tai mitä käyttöä venäläiset niille keksivät?
Vuonna 1998 löydettiin Karjalasta BW-372 -hävittäjälentokone, jonka luutnantti Lauri Pekuri pakkolaski 25. kesäkuuta 1942 palavana järveen.
Konetta oli etsinyt 1990-luvun alusta alkaen yhdysvaltalais–suomalais–venäläinen ryhmä.
Etsinnät oli käynnistänyt hävittäjä-ässä Heimo Lampi. Koneen etsinnästä oli sovittu Yhdysvaltain Pensacolassa, Floridassa sijaitsevan laivaston museon kanssa.
Karjalan tasavallan hallitus yhdessä moskovalaisen Aviazaptsast-yhtiön kanssa toimitti koneen etsintäryhmän sen nostettua Irlantiin, korvaamatta neljän vuoden työtä etsijöille, löytäjälle ja nostajille. Koneen nostajan Karjalan hallitus pidätti. Aviazaptsast maksoi Karjalan hallitukselle koneesta korkeintaan 125 000 dollaria, vaikka amerikkalainen etsintöjä alkuvaiheessa rahoittanut Marvin Kottman oli tarjonnut koneesta 500 000 dollaria. Suurimmaksi osaksi etsijät itse rahoittivat etsinnät, mutta eivät ole saaneet edes omia kulujaan takaisin kuten ei ole saanut Kottmankaan. Lain mukaan kone oli Venäjän federaation omaisuutta. Irlannissa konetta yritettiin 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa myydä noin kymmenen miljoonan dollarin hintaan muun muassa internetin kautta.
Kuulemma Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo, jolle Heimo Lampi siis oli esittänyt etsintöjä ja hankkinut etsijät, vaihtoi koneen sen etsintäryhmältä kaapanneen ”yrityksen” kanssa kolmeen vanhaan Lockheed P-3 Orion -merivalvontakoneeseen, mutta maksutapa on voinut olla muukin. Tässä kaupassa, jonka asiapaperit eivät kestä päivänvaloa, kone siirtyi Yhdysvaltain laivastolle. Asiapapereiden epäselvyyksien vuoksi Brewster-372 ei vieläkään ole esillä Pensacolassa, Floridassa. Kone on ainoa säilynyt Brewster. Yhdysvaltain laivasto halusi sen museoonsa, koska se oli laivaston ensimmäinen yksitasoinen tukialushävittäjä, ja siten suuren muutoksen symboli.
Brewster F2A – Wikipedia
fi.wikipedia.org