Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juuri nyt alkoi mielenkiintoinen sarja radiossa. Juttua MIG, Mersu yms. juttua mm. Jyrki Laukkasen kertomana:

Yle radio Yksi

Huomasin itsekin. Ehdit ensin. :) Joo, tosi mielenkiintoinen ja asiallisesti laadittu radiojuttu.
 
Juuri nyt alkoi mielenkiintoinen sarja radiossa. Juttua MIG, Mersu yms. juttua mm. Jyrki Laukkasen kertomana:
YLE lle täydet pisteet tästä! Jyrki Laukkasen lisäksi mukana ovat Ilmavoimamuseon johtaja Kaj Meclin sekä ev evp Pekka Visuri. Toimittajakin onnistuu ja antaa asiantuntevien herrojen kertoa.

Pääosin jo tunnettua asiaa, mutta yksi ainakin mulle uusi tietokin oli: Ilmavoimamuseossa näytillä oleva jenkeiltä takavarikoitu ilmakuvauskamera oli kiinnitetty Saksasta avustuksia tuovaan rahtikoneeseen. Avustukset vietiin pohjoiseen josta köyhiä silloin löytyi enemmän. Jenkit kuitenkin lenteli sinne pitkin itärajaa ja kuvaili neukkumaata niin pitkälle kun näkyi.

Muoks!
Jenkeiltä takavarikoitu kamera on tuttu kun tarina lukee museon vitriinissäkin. Mutta en muista ennen kenenkään uskaltaneen kertoa, että jenkit kuvasi Neuvostoliittoa. Oliskohan pelätty jälkikäteisiä moitteita.
 
Viimeksi muokattu:
YLE lle täydet pisteet tästä! Jyrki Laukkasen lisäksi mukana ovat Ilmavoimamuseon johtaja Kaj Meclin sekä ev evp Pekka Visuri. Toimittajakin onnistuu ja antaa asiantuntevien herrojen kertoa.

Pääosin jo tunnettua asiaa, mutta yksi ainakin mulle uusi tietokin oli: Ilmavoimamuseossa näytillä oleva jenkeiltä takavarikoitu ilmakuvauskamera oli kiinnitetty Saksasta avustuksia tuovaan rahtikoneeseen. Avustukset vietiin pohjoiseen josta köyhiä silloin löytyi enemmän. Jenkit kuitenkin lenteli sinne pitkin itärajaa ja kuvaili neukkumaata niin pitkälle kun näkyi.

Täällä on tarinaa siitä jenkkien Convairista.

 
Kattokaapa 6:14 kohdalta. Koneesta puuttuu koukku ja kaveri pysäyttää jarruilla. En tiennyt, että se on edes mahdollista tuon kokoisila ja painoisilla koneilla tukialuslaskeutumisessa!
Kone SBD Dauntless. Laskunopeus 121 km/h. Jos oletetaan, että tukialus ajaa vastatuuleen sen minkä pääsee, vaikkapa 50 km/h ja tuuli on 50 km/h ja lentoonlähtö ja laskeutuminen lentokoneella suoritetaan aina mahdollisuuksien mukaan aina vastatuuleen. (Tukialus saadaan helposti suunnattua vastatuuleen, jos ei olla missään rannikolla tai matalikolla ja tukialuksen konevoimalla saadaan siis se toinen 50 km/h apuja.) Dauntlesille jarrutettavaa maanopeutta ei jää kuin 21 km/h ja se riittää. Tyynellä säällä olisi luultavasti mennyt väkisinkin pitkäksi.

Lentokone etenemä voi riittävän kovassa tuulessa olla jopa negatiivinen suhteessa maahan eli se näyttää maasta katsottuna ''peruuttavan''.
 
Back
Top