Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siivet -lehden Facebookista nämä:


Johann Hans von Bargen 14.10.1914 - 6.7.1944.

Yli 400 sotalentoa Puolassa, Ranskassa, Kreikassa, Pohjois-Afrikassa ja itärintamalla lentänyt Stuka-taituri menehtyi Äyräpään taivaalla auttaessaan pientä Suomea puolustautumaan idän vihollista vastaan. Ilmatorjunta osui hänen syöksypommittajaansa eikä hänen ruumistaan koskaan löydetty.


476837357_3024468877707697_5402945196405409391_n.webp

477779311_3024467314374520_4800399329564285629_n.webp

476838681_3024468971041021_4761191520035951652_n.webp
 
Kuhlmeysta on ollut varmaan juttua mutta olkoon vielä.

Kurt Kuhlmey tunnetaan hyvin Suomessa kesän 1944 torjuntataisteluiden ajalta, ja hän oli ensimmäinen Yhdysvalloissa amerikkalaiseen suihkukoneeseen (F-104 "Starfighter") koulutettu lentäjä kahden muun kanssa. Kolmikon muut olivat Steinhoff, Barkhornin entinen lentueenkomentaja toisen maailmansodan aikana, ja Dietrich Hrabak.

Kuhlmey ehti nähdä maailmaa, jos kohta erilaista taivastakin. Taistelupaikkoja Stuka-lentäjälle olivat Puola, Ranska, Norja, Englanti, Krim, Kreeta, Pohjois-Afrikka, Karjalankannas ja Tartto. 1945 hän taisi olla jo yleisesikunnassa viimeiset viikot.

Bonnissa vuonna 1993 kuolleen kenraalin hautajaisissa oli seppele, jossa luki: "Aus einem dankbaren Finnland" (kiitolliselta Suomelta).

Kuhlmeyn hautapaikka on lähellä Bonnin keskustaa, jos kiinnostaa ohikulkiessa viedä sinivalkoiset terveiset. Kreuzbergkirchen kirkko, reilut 400 m pohjoiseen. Kirkko on hautausmaan eteläpuolella. Hautausmaan varsinainen parkkipaikka on osoitteessa Servitenweg 11.

1000013382.webp
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_2025-03-11-17-23-53-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
II/JG 54:n komentaja Erich Rudorffer (oik.) Immolassa 21.6-44. Ei ollut mikään nöösipoika, 222 ilmavoittoa. Toimi Kuhlmeyn hävittäjäsuoja osastossa.

Rudorfferin suojelusenkeli toimi hienosti, hänet ammuttiin alas yli tuhannella sotalennolla yhteensä 16 kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma keskustelunsa olisi, miten hyvin pudotusmäärät pitävät paikkansa, mutta en jaksa sitä kakkaa tonkia.

Ainakin tyyppitunnistus on mennyt usein pieleen. On pudotettu koneita, joita vastustajan lähteissä ei ole ollut koko taistelussa jne.

Maailman mittakaavassa on silti ihan hyvää tulosta tullut jopa neuvostolähteitä kampaamalla.
 
Tuoretta juttua vanhasta koneesta.
Suomalaisillekin tuttu Folland Gnat


Ja aina, kun Gnat mainitaan, pitää muistaa oma "Chuck Yeagerimme" eli Lauri Pekuri, joka ylitti ensimmäisenä suomalaislentäjänä Suomessa äänennopeuden Gnatilla ja oli ensimmäinen suomalaislentäjä kaksinkertaisella äänennopeudella kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Siihen kun lisää 18,5 ilmavoittoa, ja sen että hän oli hakemassa Mersut 1943, ammuttiin kahdesti alas ja oli toisella kerralla viikon syvällä vihollisalueella samoilemassa sloboja karkuun ja sitten Spalernajassa vankina voi sanoa, että aika paljon Karjalan lennoston komentajan paikalta 52-vuotiaana eläköitynyt ehti touhuta.
 
Ja aina, kun Gnat mainitaan, pitää muistaa oma "Chuck Yeagerimme" eli Lauri Pekuri, joka ylitti ensimmäisenä suomalaislentäjänä Suomessa äänennopeuden Gnatilla ja oli ensimmäinen suomalaislentäjä kaksinkertaisella äänennopeudella kokeillessaan Mirage III -hävittäjää. Siihen kun lisää 18,5 ilmavoittoa, ja sen että hän oli hakemassa Mersut 1943, ammuttiin kahdesti alas ja oli toisella kerralla viikon syvällä vihollisalueella samoilemassa sloboja karkuun ja sitten Spalernajassa vankina voi sanoa, että aika paljon Karjalan lennoston komentajan paikalta 52-vuotiaana eläköitynyt ehti touhuta.
Hyvät kirjatkin on:
Hävittäjälentäjä
Spalernajan sotavanki
 
Back
Top