Ilmasota

Tämä postaus sopii ehkäpä parhaiten tähän säikeeseen.

Ukrainan reissulla tuli käytyä Pultavassa, ukrainalaisittain Poltavassa, entisen Poltava-4 -lentotukikohdan alueella sijaitsevassa ilmailumuseossa, museon pääpainon ollessa NL:n strategisten ilmavoimien pommikoneissa - toki museoalueelta löytyy paljon muutakin katsottavaa ilmailusta ja sotahistoriasta ynnä -tekniikasta kiinnostuneille. Lyhyehkössä kuvien ryydittämässä blogissa katsaus museossa käyntiin:

Strategisten ilmavoimien museossa entisessä Poltava-4 lentotukikohdassa:

https://vartiopaikalla.blogspot.com/2019/09/strategisten-ilmavoimien-museossa.html

Laitetaan vielä jokunen kuva, joita ei ole blogissa. Tietty blogissakaan ei ole kuin murto-osa niistä sadoista kuvista, joita alueelta otin - pitää jossain vaiheessa tehdä omakansio kuvista.

Pultava12.jpg

Tupolev Tu-160, taustalla Tu-134UBL ja jossain siellä Tu-160 takana (piilossa) Antonov An-2.

Vartiopaikalla330.jpg

Pintamaaleja (laivoja) vastaan tarkoitettu MKB Raduga Kh-22 -risteilyohjus sijoitettuna Tu-22M3 siipiripustimeen.

Pultava13.jpg

Tupolev Tu-16K-26, siipiripustimessa Raduga KSR-2 risteilyohjus ja koneen ympärillä FAB-pommeja.

Kirjoitus ja kuvat kiinnostanee @tulikomento @setämies
 
Löysin Wikipediasta Lapin Lennoston Drakenien hinnan, joka oli 200 miljoonaa markkaa 1970-vuonna 12 Suomessa rakennetulle Drakenille ja Ruotsista ostettiin 15 käytettyä muutama vuosi myöhemmin 63 miljoonaan markkaan. Nykyrahassa tämä siis olisi reilut 300 miljoonaa euroa.

Sitten Mig-21F13 maksoi 12 miljardia markkaa eli nykyrahassa 280 miljoonaa euroa.

Onko tietoa kenelläkään siitä mistä saisi infoa siitä paljonko Satakunnan lennoston 18 yksipaikkaista ja 2 kaksipaikkaista Drakenia maksoi? Entäs Mig-21bis-versiot?

Kaikesta tästä koittaisin extrapoloida, että meidän Draken+Mig-kalusto yhteensä maksoi siis noin miljardin tienoilla nykypäivän rahassa. Ja Hornetit taas muutaman miljardin ja nyt HX 10 miljardia. Eli suunnilleen joka hankintakierroksella hinta on noussut muutamakertaiseksi.
 
Tietoisku 80-luvun alusta:
On muuten hyvä filmi. Oikea suomennos olisi "päätöskorkeus".
Todella tärkeä asia ilmailussa ja kerran päätettyjä minimikorkeuksia ei saa ohittaa. Mieleenpainuvimmat kotimaiset esimerkit oli turbovinkan (redigo) tuhoutuminen koelentokeikalla jolloin kuoli pääkoelentäjä Janhunen ja Jääskeläinen, sekä Piipon Ari joka kuoli samalla konetyypillä Belgian ilmailushowssa saman ilmiön vuoksi. Sekä Juupajoella NH-413 epänormaalin lentotilan palautumiskokeissa, jolloin exit-päätös meni ohi ei korkeuden puolesta, vaan nopeuden ylityttyä.


Tämä lista koostuu lähinnä epäonnistuneista päätöksistä. Pahinta tässä on se, että me elävät käsitetään selkeästi virheellisen päätöksen aiheuttaneen nuo menehtymiset, mutta voimme päätyä samalle listalle jo seuraavana päivänä, jollei päätöskorkeus asia ole selkäytimessä. Vaikea homma.
 
Saatanan littu perkele. Alkuvuodesta olin tohkeissani kun liikkui huhu jonka mukaan 109 tulee Suomeen. En sitten halunnut pilata elämääni kuuntelemalla RR konetta Mersun keulalla sen sijaan vimmatusti etsin josko jossain päin olisi oikea DB 109 lentonäytös. En löytänyt kunnes nyt sain tietooni että tällainen oli järjestetty ja vieläpä G14 ja kaiken kukkuraksi pilootti oli kuulemma vetänyt ihan kovilla kierroksilla. Nyt vaan täytyy alkaa seuraamaan tämänkin toimijan sivuja josko vähän paremmin tiedottaisivat tapahtumista.


Harmittaa vietävästi. Onko vinkkiä mistä näitä Eroopassa tapahtuvia lentonäytöksiä, siis nimen omaan Me 109 lentoja, keskitetysti saisi tietoonsa edes kk varotusajalla? Olen jo pari kertaa missannut vastaavan vaikka olin ihan vieressä samaan aikaan. Jotenkin nihkeesti tiedottavat.



PS: Varoitus: Selkänahka on koko videon ajan kananlihalla. o_O
 
Saatanan littu perkele. Alkuvuodesta olin tohkeissani kun liikkui huhu jonka mukaan 109 tulee Suomeen. En sitten halunnut pilata elämääni kuuntelemalla RR konetta Mersun keulalla sen sijaan vimmatusti etsin josko jossain päin olisi oikea DB 109 lentonäytös. En löytänyt kunnes nyt sain tietooni että tällainen oli järjestetty ja vieläpä G14 ja kaiken kukkuraksi pilootti oli kuulemma vetänyt ihan kovilla kierroksilla. Nyt vaan täytyy alkaa seuraamaan tämänkin toimijan sivuja josko vähän paremmin tiedottaisivat tapahtumista.


Harmittaa vietävästi. Onko vinkkiä mistä näitä Eroopassa tapahtuvia lentonäytöksiä, siis nimen omaan Me 109 lentoja, keskitetysti saisi tietoonsa edes kk varotusajalla? Olen jo pari kertaa missannut vastaavan vaikka olin ihan vieressä samaan aikaan. Jotenkin nihkeesti tiedottavat.



PS: Varoitus: Selkänahka on koko videon ajan kananlihalla. o_O

Messerschmitt-lentomuseon sivuja kannattanee tarkkailla. Heillä on pari sataysiä arsenaalissaan.


 
Back
Top