Ilmasota

Pohjois-Korean ensimmäinen naissuihkuhävittäjälentäjä sai surmansa lento-onnettomuudessa. Näyttääpä antiikkinen MiG-15 olevan siellä yhä käytössä.

Eipä ihme, noilla museolaitteilla lentely ei ole ihan riskitöntä puuhaa. Ihmetellä sopii, mitä noilla nykyaikaista hävittäjää vastaa tehtäisiin? MiG-15 on pelkkä savikiekko.
 
Eipä ihme, noilla museolaitteilla lentely ei ole ihan riskitöntä puuhaa. Ihmetellä sopii, mitä noilla nykyaikaista hävittäjää vastaa tehtäisiin? MiG-15 on pelkkä savikiekko.

Varaosat varmaan hankitaan ilmailumuseoista eri puolilta maailmaa. Ei kait ne enää ensilinjan koneena sitä käytä ? Koulukoneversio eli suomalaisillekin tuttu MiG-15 UTI taitaa olla yhä käytössä.
 
A-7D kuski kertoilee:

Secondly, the big effect of altitude is the engine's performance. e.g. we cruised at 20K to 25K in the Sluf (A-7D) because the motor and drag combination was best for range there. And we were SLOW!!! We could gradually climb higher, but gained little miles per gallon. So from Korat to Hanoi we would get to 25K, then we started a full grunt descent about 100 miles out. The Viper (F-16) motor was really great up at 30 - 35K, and if clean we could handle 40K slightly supersonic in mil for a minute or two, then tap burner and get back to 1.1M for another minute or two (family model with centerline tank). I routinely demo'd this to students when coming back from Mountain Goat (we flew "strange" field insturment approaches at SLC and the Goat)

With a combat tour and 1000 hours in the 'D', it's about time to get another site goin'

Some things to ponder:

- Sluf flew about 2 and a half hours, unrefueled on combat missions carrying 10 x 500 pounders

- More avionics than current F-16's, in terms of radar modes, nav systems, displays and even radios
Enemmän taustaa tästä Gumsista (hyvä ketju, vilkaise):

 
Viimeksi muokattu:
Eipä ihme, noilla museolaitteilla lentely ei ole ihan riskitöntä puuhaa. Ihmetellä sopii, mitä noilla nykyaikaista hävittäjää vastaa tehtäisiin? MiG-15 on pelkkä savikiekko.

Tämä, mutta kääntöpuolena se että niin kauan kuin siellä on yksikin lentävä kone niin se sitoo joukkoja itseensä ja luo pelotetta.

Olisi kiva päästä simulaatiolla kokeilemaan miten tuollainen vanha kone suoriutuu uusia vastaan, jos olosuhteet olisi ihanteelliset ja ammattilainen puikoissa niin kyllä sillä jotain voisi saada aikaseksi, ainakin henki lähtee.:ROFLMAO:

Mutta eiköhän noi 99% tuhota kentille ennen kuin ehtii edes ilmaan...
 
Tämä, mutta kääntöpuolena se että niin kauan kuin siellä on yksikin lentävä kone niin se sitoo joukkoja itseensä ja luo pelotetta.

Olisi kiva päästä simulaatiolla kokeilemaan miten tuollainen vanha kone suoriutuu uusia vastaan, jos olosuhteet olisi ihanteelliset ja ammattilainen puikoissa niin kyllä sillä jotain voisi saada aikaseksi, ainakin henki lähtee.:ROFLMAO:

Mutta eiköhän noi 99% tuhota kentille ennen kuin ehtii edes ilmaan...
Kaartotaistelussa lähietäisyydeltä luultavasti pärjäisi vieläkin hyvin. Hornet evoluution kaartotaistelu harjoituksessa näytettiin Hawkilla närhen munat F-16:lle ja Miragelle.
Kerran tämä onnistui, toista kertaa ei, tehokkaamman koneen pilotit käytti vahvuuksiaan ja jättivät ''vasemmalla kädellä Hawk tonttiin'' -mentaliteetin pois matkasta.

Toinen asia on pääsisikö tuolla kaartotaisteluetäisyydelle ennen vastapuolen ohjuksen osumaa. Melko varmasti ei.
 
Back
Top