Ilmastopsykoosi -ketju

Oletukset:

195000 barrelia per päivä on siis Suomen raakaöljyn kulutus @Hallinkorva mukaan.
Barrelin hinta $85 (sama lähde).
55% raakaöljystä menee liikenteeseen (sama lähde).
Googlaus kertoo, että 90% raakaöljystä tulee Venäjältä. Käytetään siis kerrointa 0,9.


Venäjältä hankitun raakaöljyn hinta per PÄIVÄ:

195 000 * 85 * 0.9 = ~$15M

Venäjältä hankitun raakaöljyn hinta per VUOSI:

$15M * 365 = ~5475 miljoona dollaria

Liikenteessä käytetyn venäläisen raakaöljyn arvo per vuosi (ei sis. voiteluaineita):

5475 * 0.55 = ~3011 miljoonaa dollaria

Ilman voiteluaineita Hanhikivi kuoletetaan 1-3 vuodessa. Ensimmäisessä laskutoimituksessa missasin liikennekertoimen 0,55 ja käytin raakaöölille pienempää hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten Suomessa käyttävien sähköautojen pitäisi oleellisesti erota Norjassa käytettävistä, jossa n. 10% kaikista henkilöautoista on täyssähköisiä. Lisäksi tällä hetkellä myytävistä henkilöautoista sähköautojen osuus on jo melkein puolet!

Ja kyllä niitä on koeponnistettu paikallisissa oloissa paitsi valmistajien, niin myös uteliaiden käyttäjien toimesta, ja toimivat täysin odotusten mukaisesti.


Oleellinen ero Norjaan taitaa olla sähköauton hinta (eli ei autoveroa ja lisäksi hankintatuki) yhdistettynä kansan parempaan ostovoimaan (paremmat palkat, pienemmät verot).

Meillä ei voida tähän päästä, koska vaikka autovero poistettaisiin (tähän en usko), niin vastaava rahasumma kerättäisiin samoilta kuluttajilta esim. tienkäyttömaksuina tai kilometripohjaisena auton käyttömaksuna. Tämä on mielestäni sanottu kaikkien poliitikkojen suilla, että kokonaisverokertymä pitää olla sama.

Jos voit ratkaista ongelman, jonka lähtötilanteena on suomalaisen auton keskimääräinen arvo (3600 €), josta pitäisi päästä saatavilla olevien sähköautojen keskimääräiseen arvoon (hinnat alkaen n. 35 000 €), niin haluaisin kuulla ratkaisun. Mistä suomalaisten ostovoima saadaan nousemaan tuollainen määrä? Se vaatisi kokonaisverotuksen huomattavaa keventämistä (esim. verokortin loppuprosentin tiputtamista 10 prosenttiyksikköä kaikilta tuloluokilta). Arvatkaa kerran löytyykö hallitukselta halua tähän?
 
Mä kysyn nyt uudestaan, että kumpi tässä nyt on Suomettumista.

a) Pistää 3mrd vuodessa venäläisperäiseen liikennepolttoaineeseen
b) Ostaa 7 miljardilla venäläinen (kun ei muuta saatu!) ydinvoimala, jolla edesautetaan liikenteen sähköistymistä

Tämä voi olla vaikea tehtävä, ja aiheuttaa voimakasta nyrkin puimista taskussa, mutta yrittäkääpä. Funtsikaa ankarasti.
 
Meillä ei voida tähän päästä, koska vaikka autovero poistettaisiin (tähän en usko),

Sähköauton autovero on 2,7% vuoden alusta. Onhan siinä tietysti puristille vielä 2,7% liikaa.
edit: Lisäksi 2000€ hankintatuki on saatavissa alle 50k€ autolle.

Jos voit ratkaista ongelman, jonka lähtötilanteena on suomalaisen auton keskimääräinen arvo (3600 €), josta pitäisi päästä saatavilla olevien sähköautojen keskimääräiseen arvoon (hinnat alkaen n. 35 000 €), niin haluaisin kuulla ratkaisun. Mistä suomalaisten ostovoima saadaan nousemaan tuollainen määrä? Se vaatisi kokonaisverotuksen huomattavaa keventämistä (esim. verokortin loppuprosentin tiputtamista 10 prosenttiyksikköä kaikilta tuloluokilta). Arvatkaa kerran löytyykö hallitukselta halua tähän?

Puhut tästä hetkestä. Nyt halvimmat sähköautot maksaa muistaakseni 25k€. Mitä enemmän niitä ostetaan, sitä enemmän kehittyvät myös käytettyjen markkinat.

Halvempia pirssejä on tulossa. Malttia nyt ja katse tulevaisuuteen. Edes 5 vuoden päähän...
 
Vastausta edelleen kaipaan kokonaiskuvaan:

Jääkö ydinvoiman rakentaminen Hanhikiveen? Ei sähkösuuntauksella. Kuka rakentaa jatkossa?
 
Jääkö ydinvoiman rakentaminen Hanhikiveen? Ei sähkösuuntauksella. Kuka rakentaa jatkossa?

Toivottavasti ei jää Hanhikiveen. Henkilökohtaisesti mulle rakentaja on ihan sama, mutta mieluiten joku muu kuin Rosatom.

En usko, että ensi vaalikaudella tehdään ydinvoimapäätöksiä, koska Vihreät ovat hallituksessa. Siksikin Hanhikiven läpimeno oli tärkeää.
 
Sitten kun

- 30 - 40 000:lla saa toimintasäteen esim. 500 km ja virta riittää samalla auton sisätilan lämmittämiseen 25 asteen pakkasessa,
- autoon mahtuu tavaraa,
- lataussysteemejä on riittävästi, jottei Muonion ja Kilpisjärven välillä kaikki lomalaiset käytä suurin piirtein vaivaista kahta latausreikää,
- akut ja autot tehdään lähellä, esim. Suomessa.

Lupaan ostaa sähköauton heti. Uutena.
 
Me tarvitsemme lisäkapasiteettia ja mistäpä sitä tehdään? Arevalta? Ehei...

Ettekö huomaa, miten Fennovoima-lobbarit, berneröinti ja jopa kansalaisten tietojen antaminen ulkomaisten tiedustelupalvelujen käsiin ovat samoissa karsinoissa?

Siinä ne todelliset suomettajat ovat.

Mistäkö? No sitä voi tehdä ja tehdäänkin monella tavalla. Ei sähkön tekeminen mikään taikatemppu ole. Sitä voi myös ostaa helposti ystävällismielisiltä naapureilta, kuten tehdäänkin. Kokonaistuotanto Suomessa 2017 oli n. 65 TWh.

https://goo.gl/images/gQCC2Y

Linkissä käppyrä tuulivoiman kasvusta. Viime vuonna tuulivoima tuotti 4,8 TWh ja koko liikenteen sähköistäminen vaatii noin 8-10 TWh vuodessa. Toisin sanoen tuulivoiman kolminkertaistaminen täyttää jo liikenteen sähköistämisen tarpeet. Ydinvoimaa saa muualtakin kuin Arevalta ja Rosatomilta, yksi ydinvoimala tuottaa jo toistakymmentä terawattituntia vuodessa eli yli sähköisen liikenteen tarpeen.

Onko jätteenpoltossa tai biomassan käytössä tai aurinkovoimassa saavutettu kasvun rajat? Tuskin. Jos kova tarve tulee niin vielä voi vesivoimaakin Suomeen rakentaa.

Edelleen: sähköntuotanto ei ole mikään ratkaisematon ongelma liikenteen sähköistämisessä. Sitä ei ole myöskään siirtoverkot, eikä sitä pääosin ole myöskään kuluttajajakelu.

Tuohon lopun foliohattujuttuun en jaksa ottaa kantaa, kas kun et vielä sekoittanut federalisteja, mamuja ja bolshevikkeja siihen.

Ei muuta kun kuskaa vain rahasi iivanalle, tiukan paikan tullen taistelukentälle kaatuvat reserviläiset voivat muistella lämmöllä kuinka hienoa oli rahoittaa Vladimirin sotakoneistoa öljytaloudessa.
 
Vain lähellä tekeminen alkaa vaikuttaa maailmanlaajuisesti. Niin kauan, kun kulutuksemme on suurta ja kulutustavara tehdään kaukomailla huonoissa työoloissa karmealla hiilijalanjäljellä, tätä palloa ei pelasta mikään.

Tarvitaan systeemisiä muutoksia.

Sähköauton elinkaaripäästöt on myös otettava vakavasti.

Fortum ja Caruna ovat varmasti eri mieltä.
 
Mistäkö? No sitä voi tehdä ja tehdäänkin monella tavalla. Ei sähkön tekeminen mikään taikatemppu ole. Sitä voi myös ostaa helposti ystävällismielisiltä naapureilta, kuten tehdäänkin. Kokonaistuotanto Suomessa 2017 oli n. 65 TWh.

https://goo.gl/images/gQCC2Y

Linkissä käppyrä tuulivoiman kasvusta. Viime vuonna tuulivoima tuotti 4,8 TWh ja koko liikenteen sähköistäminen vaatii noin 8-10 TWh vuodessa. Toisin sanoen tuulivoiman kolminkertaistaminen täyttää jo liikenteen sähköistämisen tarpeet. Ydinvoimaa saa muualtakin kuin Arevalta ja Rosatomilta, yksi ydinvoimala tuottaa jo toistakymmentä terawattituntia vuodessa eli yli sähköisen liikenteen tarpeen.

Onko jätteenpoltossa tai biomassan käytössä tai aurinkovoimassa saavutettu kasvun rajat? Tuskin. Jos kova tarve tulee niin vielä voi vesivoimaakin Suomeen rakentaa.

Edelleen: sähköntuotanto ei ole mikään ratkaisematon ongelma liikenteen sähköistämisessä. Sitä ei ole myöskään siirtoverkot, eikä sitä pääosin ole myöskään kuluttajajakelu.

Tuohon lopun foliohattujuttuun en jaksa ottaa kantaa, kas kun et vielä sekoittanut federalisteja, mamuja ja bolshevikkeja siihen.

Ei muuta kun kuskaa vain rahasi iivanalle, tiukan paikan tullen taistelukentälle kaatuvat reserviläiset voivat muistella lämmöllä kuinka hienoa oli rahoittaa Vladimirin sotakoneistoa öljytaloudessa.

Osta sinä lisää Rosatomin kannuja.

Ilmastonmuutoksen varjolla sähköenergialobbaus ei saisi sumentaa realiteetteja. Voihan sen öljyn ostaa Norjastakin.
 
Ilmastonmuutoksen varjolla sähköenergialobbaus ei saisi sumentaa realiteetteja. Voihan sen öljyn ostaa Norjastakin

Voisi, mutta kun ei osteta. Se on myös realiteetti.

Niin kauan kun öljyä käytetään, se ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan ja mille laadulle jalostamat on viritetty.

Riippuvuutta venäläisestä öljystä vähennetään kulutusta pienentämällä. Jää kotitehtäväksi funtsia millä keinovalikoimalla siihen lähdetään.
 
Mutta niistä sähkösuristimista puuttuu se korkeoktaanisen bensiinin palamisen tuotteena syntyvä huumaava tuoksu. Ja se adrenaliinin suoniin saava korkeaviritteisen moottorin pauhu.

Toisin sanoen sähkökinnerit ja mopottimet ovat täysin hajuttomia, mauttomia ja noh... Niissä ei ole mitään tunnetta.

"Racing is life.
All else after and in between,
is just waiting."
 
Voisi, mutta kun ei osteta. Se on myös realiteetti.

Niin kauan kun öljyä käytetään, se ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan ja mille laadulle jalostamat on viritetty.

Riippuvuutta venäläisestä öljystä vähennetään kulutusta pienentämällä. Jää kotitehtäväksi funtsia millä keinovalikoimalla siihen lähdetään.

Ja ydinvoiman rakentajat sieltä, mistä tulee samanlainen tarjous.
 
Edelleen vaihtoehto 2.

Oletko katsellut minkälaisia vastauksia tänne on tullut?

Liian monella vastaus on ollut "petrooliauto pysyy kuin PASKA junttilan tuvan seinässä..."

Tottumuksien ja muutosvastarinnan voittamiseen tarvitaan lekaa. Näin se vaan on.

Lisäksi huomaan - tännekin kirjoittaneista - että liian moni assosioi sähköauton asioihin (esimn puolueeseen tai aatesuuntaan) jotka eivät siihen suoranaisesti liity. Edelleen, tällaisia ihmisiä pitää motivoida ajatteluun. Motivoinnin välineenä toimii rihikuiva raha.

Kutsu sinä sitä sitten sivistymättömäksi jos haluat. Persuja äänestämällä voi toki hakea vaihtoehtoa ja venäläiseen öljyynkin hirttäytyminen onnistuu tätä puoluetta äänestämällä vallan mainiosti.
 
Kun katsoo tätä kootusti, ilmastonmuutoksen hillitseminen ei ole edes prioriteettina vaan ainoastaan sen 39%:n päästötavoitteen saavuttaminen poliittisesti. Se että vaikkapa sähköauton hiilijalanjälki sinänsä on muikea, ei merkitse poliitikoille yhtään mitään. Nehän ovat jonkun toisen hiiliä. Ympäristöön ne kuitenkin vaikuttavat ihan yhtä tuhoisasti.

Nyt pitäisi täyttää EU:n velvoite pakolla.

Sitra ja Bernerin ministeriö unohtavat, kuten tänään Pasi Jaakkonen huomautti kolumnissaan, ettei polttomoottori tuota kasvihuonepäästöjä, vaan päästöt ovat peräisin polttoaineesta. Eli toisin ilmaisten: jos bensiini- tai dieselauto käy uusiutuvasti tuotetulla polttoaineella, kuten vaikka biokaasulla, ei se tuota grammaakaan kasvihuoneilmiötä voimistavaa hiilidioksidia. Ilmastomuutoksen kannalta harmiton auton moottori voi olla bensiini (eli Otto-moottori) tai diesel, siis polttomoottori.

Jaakkonen myös huomauttaa, että maamme henkilöautoliikenne tuottaa vajaat kuusi miljoona tonnia hiilidioksidia joka vuosi. Se on noin 10 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomen yhä nopeammin kasvavat metsät sitovat tuon määrän itseensä noin viisinkertaisesti.

Kommentti: Ministeriön laskelma Suomen siirtymisestä sähköautoihin on niin huimaava, että se syö koko raportin uskottavuutta


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005932832.html?
 
Oletko katsellut minkälaisia vastauksia tänne on tullut?

Liian monella vastaus on ollut "petrooliauto pysyy kuin PASKA junttilan tuvan seinässä..."

Tottumuksien ja muutosvastarinnan voittamiseen tarvitaan lekaa. Näin se vaan on.

Lisäksi huomaan - tännekin kirjoittaneista - että liian moni assosioi sähköauton asioihin (esimn puolueeseen tai aatesuuntaan) jotka eivät siihen suoranaisesti liity. Edelleen, tällaisia ihmisiä pitää motivoida ajatteluun. Motivoinnin välineenä toimii rihikuiva raha.

Kutsu sinä sitä sitten sivistymättömäksi jos haluat. Persuja äänestämällä voi toki hakea vaihtoehtoa ja venäläiseen öljyynkin hirttäytyminen onnistuu tätä puoluetta äänestämällä vallan mainiosti.

Olen katsellut ja ihmetellyt sitä paatosta millä sähköautoiluun motivoidaan.

Jos ei suoraan ilosta kiljuen toivo julkistetun raportin sisällön käytäntöön ajamista pikana, niin yllätys yllätys, taas päästään Vladimirin tiimiin...upeeta ja ihan uutta.

Miten persuja äänestämällä vaikutetaan siihen mistä öljynjalostajat raaka-aineensa ostaa?

Oletan kuitenkin suurimman osan suhtautuvan siirtymään ihan neutraalisti, mikäli se hoidetaan harkiten ja siten, että käyttäjiin kohdistuvat talousvaikutukset on hallittavissa.

Lisäksi tietenkin pitää olla tarjolla järkihintaista kalustoa eri käyttötarpeisiin.
 
Miten persuja äänestämällä vaikutetaan siihen mistä öljynjalostajat raaka-aineensa ostaa

Mikään puolue ei tällä hetkellä vaikuta siihen mistä öljy ostetaan. Mutta persut voivat vaikuttaa toimillaan siihen, että sen menekki pysyy isona. Ja kun sitä ostetaan, se ostetaan Venäjältä, koska hinta on matala ja jalostusprosessi on valmiina. Tässä kuvio lyhykäisyydessään.
 
Back
Top