Ilmastopsykoosi -ketju

Öljyn piti muinaisten ennusteiden mukaan olla maailmasta jo tässä vaiheessa aika finito. Jostain sitä on kuitenkin vielä riittänyt. On selvää, että koko ihmiskunnan pitää voimallisesti kehittää teknologiaa, jolla korvataan öljyteollisuuden reilun vuosisadan aikana rakentama globaali riippuvuushimmeli. Autot ovat yksi pieni ratas tässä suuressa koneistossa. Mutta ei ainoa; koetetaan muistaa kokonaisuus, jonka perään jossain kohtaa huutelin. Suurin vastustaja on se, jolla on eniten taloudellisia intressejä menetettävänä. Se en ole minä etkä sinä; meidän työmuurahaisten huolena nykytilanteessa on se, kuinka selkänahasta saadaan revittyä varat ja keinot siihen, että keon rakentaminen voi jatkua. Olemassa oleva ja potentiaalinen globaali bisnes on se, joka pyörittää tätäkin sirkusta. Ja meitä viedään kuin havunneulasia virran mukana.

Öljyä on ostettu naapurista, koska sitä on saanut sieltä halvalla ja toimittaja on lähellä. Toki sitä voisi ostaa myös muualta, ainakin vielä toistaiseksi sitä saa muualtakin kuin Venäjältä. Hinta voi tosin olla kalliimpi, mikä heikentää varmaankin ideologisen ohjauksen vaikutusta hankintapäätöksessä. Tyhmä maksaa itsensä kipeäksi. Naapurilla on sattuneesta syystä pakkorako myydä mustaa kultaa suhteellisen edulliseen hintaan ja meillä taas on tarve ostaa edullisesti. Fifty-sixty tjsp.

———
Kuristamalla omaa kansaamme esim. kieltäytymällä yksin ja itse kaikesta kaupankäynnistä itänaapurin suhteen (EU-pakotteet ja kv yhteistoimintarintama luettakoon tästä erikseen) emme kuitenkaan ratkaise ongelmia, vaan synnytämme lisää niitä.

Se, että naapuri oireilee ja öykkäröi, on toivottavimmin pitemmällä aikavälillä ohimenevä olotila. Butler ja silovikit kemppuroivat sisäisten ongelmien ja ulkoisen puristuksen välissä koettaen pysyä vallan kahvassa kiinni ja se kuuluu seinän läpi naapuriin. Mehän emme muuta kaipaa kuin sitä, että saamme elää ja olla rauhassa. Naapurissa asuu öykkäröivä katupoika, joka ymmärtää asioita omalla tavallaan ja säilyttääksemme katu-uskotavuutemme meidän täytyy viestiä paitsi valikoiduin sanoin, myös kuvaannollisesti nonverbaalisella tavalla, joka menee oikealla tavalla jakeluun.
 
Tässä on varmaan joku perspektiiviero myös mikä selittää tätä keskustelua.

Autokannan uusiutuminen kestää Suomessa parikymmentä vuotta. Liikenteen sähköistymistä on siis hyvä tarkastella tästä päivästä vaikkapa vuoteen 2040.

Sähköautoja on voimallisesti kehitetty vasta kymmenkunta vuotta, polttomoottoriautoja yli sata vuotta. Ne ovat kehityskaaressa eri kohdalla.

80-luvulla kirjoituskoneita sai satasilla tai ehkä tuhannella markalla, tietokoneet maksoi helposti 15-20 tuhatta markkaa. 20 vuoden päästä kirjoituskoneet oli muisto vain.

Lentomatkustus oli ennen sotia ja heti sen jälkeen todella rikkaitten touhua. 70-luvulla vyölaukkukansa lensi jo Kanarialle ja tänä päivänä Espanjaan pääsee parilla satasella.

Autotkin oli autojen alkuaikoina hevoseen verrattuna hemmetin kalliita. Kesti parikymmentä vuotta ja T-Fordin massatuotantoon saakka ennen kuin duunarilla oli varaa autoon. Siitä 30 vuotta eteenpäin eikä kukaan enää ajanut hevosella kauppareissujaan.

Matkapuhelimet tuli 80-luvulla. Silloin ne oli monta monta kertaa kalliimpia kuin lankapuhelimet. Puhuttiin jupeista ja naureskeltiin ja pelättiin aivosyöpää. 20 vuotta myöhemmin kaikilla oli kännykkä. 10 vuotta siitä, kaikilla oli älypuhelin.

Sähköautot on nyt siinä tilanteessa missä kännykät oli ehkä vuonna 1991. Vain harvalla on kokemusta ja ne joilla on, tietää että se on aika kätevä keksintö. Pääosa odottelee ja äänekkäimmät pelkää ja vastustaa. 20 vuoden päästä me kaikki liikutaan niillä, joka vuosi yhä useampi. 2040 polttomoottoriauto on samanlainen kuriositeetti kuin lankapuhelin vuonna 2010.
 
Tässä on varmaan joku perspektiiviero myös mikä selittää tätä keskustelua.

Autokannan uusiutuminen kestää Suomessa parikymmentä vuotta. Liikenteen sähköistymistä on siis hyvä tarkastella tästä päivästä vaikkapa vuoteen 2040.

Sähköautoja on voimallisesti kehitetty vasta kymmenkunta vuotta, polttomoottoriautoja yli sata vuotta. Ne ovat kehityskaaressa eri kohdalla.

80-luvulla kirjoituskoneita sai satasilla tai ehkä tuhannella markalla, tietokoneet maksoi helposti 15-20 tuhatta markkaa. 20 vuoden päästä kirjoituskoneet oli muisto vain.

Lentomatkustus oli ennen sotia ja heti sen jälkeen todella rikkaitten touhua. 70-luvulla vyölaukkukansa lensi jo Kanarialle ja tänä päivänä Espanjaan pääsee parilla satasella.

Autotkin oli autojen alkuaikoina hevoseen verrattuna hemmetin kalliita. Kesti parikymmentä vuotta ja T-Fordin massatuotantoon saakka ennen kuin duunarilla oli varaa autoon. Siitä 30 vuotta eteenpäin eikä kukaan enää ajanut hevosella kauppareissujaan.

Matkapuhelimet tuli 80-luvulla. Silloin ne oli monta monta kertaa kalliimpia kuin lankapuhelimet. Puhuttiin jupeista ja naureskeltiin ja pelättiin aivosyöpää. 20 vuotta myöhemmin kaikilla oli kännykkä. 10 vuotta siitä, kaikilla oli älypuhelin.

Sähköautot on nyt siinä tilanteessa missä kännykät oli ehkä vuonna 1991. Vain harvalla on kokemusta ja ne joilla on, tietää että se on aika kätevä keksintö. Pääosa odottelee ja äänekkäimmät pelkää ja vastustaa. 20 vuoden päästä me kaikki liikutaan niillä, joka vuosi yhä useampi. 2040 polttomoottoriauto on samanlainen kuriositeetti kuin lankapuhelin vuonna 2010.
Ei lankapuhelimiakaan kielletty
 
Mitä sitten kun valtiolta jää miljoonien bensaverot saamatta, maksaako sähköautoilu tulevaisuudessa sitten saman mitä tälläkin hetkellä?
 
8.6% kannatuksella... sie se ihme sälli oot ;)

Olen viikon aikana sekä lukenut että kuullut melkoisen laajan puolueotannan sisältäviltä insinööreiltä, biologeilta ja toimittajilta varsin voimakkaan viestin siitä, että sähköauto ei ole ratkaisu globaaliin ongelmaan.

Kriittiset artikkelit, joita on ilmestynyt miltei joka lehdessä paitsi Vihreässä langassa, ovat luettavissa jopa tässä ketjussa. Juttuja on ollut Taloussanomissa, Tekniikka ja Talous - lehdessä ja Kauppalehdessä.

Nämä sähköautolobbarit kiertävät kaukaa.

Ei tästä reaktiosta voi todellakaan persuja syyttää.
 
Mitä sitten kun valtiolta jää miljoonien bensaverot saamatta, maksaako sähköautoilu tulevaisuudessa sitten saman mitä tälläkin hetkellä?

Siitä saat olla varma, että jos uusia tulonlähteitä ei valtiolle ala ilmestymään, ja joka vuosi tehdään persnettoa, niin autoilua kupataan ihan vanhaan malliin. Tuskin kumminkaan enempää, koska liikkumaankin on päästävä
 
Lisäksi huomaan - tännekin kirjoittaneista - että liian moni assosioi sähköauton asioihin (esimn puolueeseen tai aatesuuntaan) jotka eivät siihen suoranaisesti liity. Edelleen, tällaisia ihmisiä pitää motivoida ajatteluun. Motivoinnin välineenä toimii rihikuiva raha.

Riihikuiva raha ja käytettävyys. Yleensä tässä järjestyksessä. Minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että nykyisellä dieselillä mennään vielä pari vuotta. Sitten vaihto uuteen dieseliin, jolla mennään yleensä noin 5 vuotta. Sen jälkeen, jos henki vielä pihisee, harkitaan seuraavaa siirtoa sen hetkisen tilanteen mukaan. Ei mitään kiirettä sähköautojen suuntaan, annetaan hätäisempien kypsytellä markkinoita ja toimintaympäristöä, kun kerran pakkoa ei vielä ole mihinkään.

Mistä me muuten tiedetään, ettei polttokenno tule ja jyrää akustot autokäytössä?
 
Perspektiivieron aiheuttaa se, kuinka vahva teknologiausko on.

Uskossaan vahva uskoo, että teknologia ratkaisee kaikki ne ongelmat, mitkä eteen tulevat.
Uskossa heikkosaattoisempi taas epäilee teknologian mahdollisuuksia ratkoa näitä ongelmia.

Historia opettaa meille sen, että tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja teknologisen kehityksen valtimoita ja haarautumia on hankala tietää etukäteen. Kirjoitan tätä padilaitteella, joka ”keksittiin” n. 1987 Star Trekissä ja se oli huikeaa silloin se. Moni mielikuvituksen tuote ei kuitenkaan ole toteutunut, esim. lentäviä autoja ei vieläkään näy tai sitten ne ovat jatkuvasti häivetilassa.

Akkukäyttöinen sähköauto on vain yksi teknologinen lähestymiskulma autojen käyttövoiman muutokseen. Ja niitä muitakin täydentäviä ja vaihtoehtoisia vaihtoehtoja on ja voidaan kehittää. Jos ei mentäisi tässäkään laput silmillä ja hätäisesti hönkien. Rauhallisesti se on otettava, politiikan tuuliviiri pyörii kuin väkkärä.
 
Tällä humauttelulla pyritään tekemään poliittinen päätöksenteko helpommaksi.

Ilmastonmuutosketju on jopa väärä topiikki tähän sähköautokeskusteluun. Se on vain suomalaisten oma hullutus, kun kusessa ollaan. Muistakaa se 39%!

Nuo taloudelliset "porkkanat" ovat kuin huumausaineiden myyjän koe-erä.

Liikenteestä kerätään 8 miljardia vuodessa. Vain kaksi miljardia palaa teihin.

Kyllä se sähköautoistakin vielä kerätään, älkää yhtään huoliko.

Tällä en sano, etten ole valmis maksamaan, kun tuote jonain päivänä kelpaa. Mutta ensisijaisesti haluan globaaleja ratkaisuja Ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
 
Mitä sitten kun valtiolta jää miljoonien bensaverot saamatta, maksaako sähköautoilu tulevaisuudessa sitten saman mitä tälläkin hetkellä?

Asia tulee olemaan poliittisesti hankala ja se perkelöityy jo ensi hallituskaudella.

Jotenkin se raha tullaan keräämään, se on selvä. Sähköveron nosto ei ole se ratkaisu koska se kohdistuu kaikkiin ja toisaalta sähkön kotituotanto lisääntyisi huimasti ja taas jää verot saamatta.

Hankinnan verotuksen kasvattaminen on ongelmallista koska autokanta on jo nyt vanha ja hankinnan verot korkeat.

Jokin matkaan perustuva järjestelmä on todennäköisin. Berner jo tätä yritti, tuli tyrmätyksi. Seuraaja tuskin yrittää heti uudelleen, perustuslakikin tulee vastaan. Luulen että viimeistä taistoa paikannusjärjestelmästä ei ole vielä käyty. Tietullit on yksi mahdollisuus.

Tietysti iso veroremontti on mahdollinen missä liikenteen verotusta kevennetään ja muualta kiristetään. Vaikka tuloverosta ja arvonlisäverosta.
 
Riihikuiva raha ja käytettävyys. Yleensä tässä järjestyksessä. Minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että nykyisellä dieselillä mennään vielä pari vuotta. Sitten vaihto uuteen dieseliin, jolla mennään yleensä noin 5 vuotta. Sen jälkeen, jos henki vielä pihisee, harkitaan seuraavaa siirtoa sen hetkisen tilanteen mukaan. Ei mitään kiirettä sähköautojen suuntaan, annetaan hätäisempien kypsytellä markkinoita ja toimintaympäristöä, kun kerran pakkoa ei vielä ole mihinkään.

Mistä me muuten tiedetään, ettei polttokenno tule ja jyrää akustot autokäytössä?

Polttokenno autokäytössä ei tule toteutumaan. Infra on poskettoman kallis ja hyötysuhde heikompi kuin akkuautossa. Autoja ei tule kun ei ole infraa ja infraa ei tule kun ei ole autoja. Hintakilpailukykykin on heikko akkuautoihin verrattuna.

Akkuautoihin ramaa jo lähes kaikki valmistajat. VW ilmoitti jo että nyt on viimeiset polttikset kehityksessä, tulevat myyntiin 20-luvulla ja myynti loppuu 30-luvun lopussa. Dieselistä on jo moni luopunut. Mersu laittaa 20 miljardia akkuautoihin. Fordin yhteistyöstä VW:n kanssa huhutaan. Kiinalaiset sähkisvalmistajat ja Tesla kasvaa huimaa vauhtia.

Polttokennoja yritti lähinnä Toyota ja Honda, molempien osalta lässähti jo.

Raskaan liikenteen osalta polttokennon viimeistä sanaa ei ole vielä sanottu.
 
Olen katsellut ja ihmetellyt sitä paatosta millä sähköautoiluun motivoidaan.

Jos ei suoraan ilosta kiljuen toivo julkistetun raportin sisällön käytäntöön ajamista pikana, niin yllätys yllätys, taas päästään Vladimirin tiimiin...upeeta ja ihan uutta.

Miten persuja äänestämällä vaikutetaan siihen mistä öljynjalostajat raaka-aineensa ostaa?

Oletan kuitenkin suurimman osan suhtautuvan siirtymään ihan neutraalisti, mikäli se hoidetaan harkiten ja siten, että käyttäjiin kohdistuvat talousvaikutukset on hallittavissa.

Lisäksi tietenkin pitää olla tarjolla järkihintaista kalustoa eri käyttötarpeisiin.
Uskontohan tuo sähköautoilu on kuten myös ilmastouskovaisuus sekä monikulttuurismi/globalismi.
Ei noihin uskovia pysty käännyttämään, ainoastaan kun itse kohtaavat realismin tulee yksilökohtainen muutos. :unsure:
 
Uskontohan tuo sähköautoilu on kuten myös ilmastouskovaisuus sekä monikulttuurismi/globalismi.
Ei noihin uskovia pysty käännyttämään, ainoastaan kun itse kohtaavat realismin tulee yksilökohtainen muutos. :unsure:

Uskonto tuo kirjoituskoneisiin ja lankapuhelimiin uskominen on. Me muut mennään eteenpäin, katsokaa te vaan taaksepäin ja matkustakaa hevosilla.
 
Mietitäänpä hiukan, nuo kaikki toimivat erinomaisesti kun sähköverkko pimenee, mitenkäs tesla?

Mitenkäs se polttomoottoriauto toimii kun sähköverkko pimenee? Yksikään bensa-asema ei nimittäin toimi ilman sähköä.

Onkos teillä pitkiäkin sähkökatkoja? Normijamppa ajelee Teslalla viikon ajelut yhdellä latauksella pakkaskelilläkin.
 
Back
Top