Ilmastopsykoosi -ketju


Nämä tyypit sitten linjaavat, että ”tavallisten” ihmisten pitää ajaa sähköautolla, polkea työmatkat polkupyörällä, maksaa kotien lämmitysenergiasta mittavia ilmastoveroja ja investoida poskettomat määrät ilmastoteknologiaan sekä uhrata työpaikkoja ja verotuloja hirvittävän hiilen hävittämiseksi.

Näitä tyyppejä miellyttääksen meidän johtavat poliittiset edustajat ottavat kaiken ehdotetun kirjaimellisesti ja kertovat vielä kahdella, jotta voivat seuraavassa kokouksessa jeesustella omilla saavutuksillaan itse maksattamassaan valokeilassa.

Tunnustan. Olen skeptikko vaikka luontoa rakastankin.
 
Mallia muille etäkokoustamalla. Säästyy arvokkaiden matkaajien aikaakin. Sekin kun on korvaamatonta. Kun on parikaan vuotta näyttänyt noin mallia, niin ehkä muidenkin ilmastoystävällisten ratkaisujen kehityksen perään on isompi mielenkiinto, ei vain pelkkää vastuullisuushöpinää, että mihin mennessä teemme sitäjatätä, ilman konkretiaa.
 
Kyllähän Ruotsiin lisää uusiutuvia mahtuu, mutta se on sähköverkko, ja siinä olevat voimalaitokset, jotka määrittelevät, kuinka paljon uusiutuvaa kapasiteettia sähköverkkoon "mahtuu" kerrallaan.

Ja olen melko varma, että Ruotsissa tullaan uusimaan reaktoreita. Toinen mahdollisuus on fosssiiliset, ja sehän ei nykyään käy.


Eilen kuuntelin autossa uutisia ja uutisissa mainittiin Saksan hiilivoimalat, jotka poistetaan käytöstä olikohan se nyt 2038 menessä. On siinä Energiewendensä kanssa hurmostelevalle maalle tekemistä korvata aurinko- ja tuulivoimalla 3000 ja 4000 MW hiilivoimalaitoskombit kun kerran ydinvoimakin on absolute nein, nein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende_in_Germany
 
Viimeksi muokattu:
tästä herätys niille jotka vielä "nukkuvat" ja pitävät sormiaan korvien tukkona...mutta tuskin niin tapahtuu sillä vihersosialistin ilmasto ja muu usko on kova ja horjumaton :D

 
Eilen kuuntelin autossa uutisia ja uutisissa mainittiin Saksan hiilivoimalat, jotka poistetaan käytöstä olikohan se nyt 2038 menessä. On siinä Energiewendensä kanssa hurmostelevalle maalle tekemistä korvata aurinko- ja tuulivoimalla 3000 ja 4000 MW hiilivoimalaitoskombit kun kerran ydinvoimakin on absolute nein, nein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende_in_Germany

Saksa rakentaa n. 5GW nimellistehon edestä lisää tuulivoimaa joka vuosi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany
 
Eilen kuuntelin autossa uutisia ja uutisissa mainittiin Saksan hiilivoimalat, jotka poistetaan käytöstä olikohan se nyt 2038 menessä. On siinä Energiewendensä kanssa hurmostelevalle maalle tekemistä korvata aurinko- ja tuulivoimalla 3000 ja 4000 MW hiilivoimalaitoskombit kun kerran ydinvoimakin on absolute nein, nein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende_in_Germany

On siinä tekemistä ja edelleen olen sitä mieltä että ydinvoimasta luopuminen oli muutoin usein rationaalisilta saksalaisilta idioottimainen hätäpäätös.

Viime vuonna Saksan sähköstä tuotettiin tuulivoimalla 20,4% ja aurinkopaneeleilla 8,4%.

Suomessakin on hyvät edellytykset tuottaa kaikki tarvittava sähkö itse ja vielä ottaen huomioon liikenteen sähköistymisen. Paletti vesi - ydin - tuuli - turve - aurinko - biomassa hoitanee potin seuraavan 20 vuoden sisään ja päästään Vladimirin kiristysruuvista irti.
 
Naapurin tilan otti haltuunsa tytär miehineen,nuoria ovat,ensi töikseen pistivät taloon ilpit,tilpit,tälpit sun muut nykylämpöpelit,on kuulema muutakin tekemistä kun pätkiä jotain vitun klapeja metästä pakkasessa...nyt valitellaan sähkön kalleutta...elämisen helppous ja maailman pelastus ottaa lompakon päälle;)
 
Kuntoilijat, urheilijat jne huomio! Jos syöt enemmän kuin kulutat se on ympäristöteko, eiku. :)

https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/paljonko_hiilidioksidia_ihmiskeho_tuottaa_vuodessa
klo 11:11 | 8.1.2007
Päivitetty
klo 11:11 | 8.1.2007

Ihmisen elimistö tuottaa täydessä levossa hiilidioksidia 0,2 litraa minuutissa ja maksimaalisessa fyysisessä rasituksessa 2,5-3,0 litraa minuutissa.


Työssä käyvä tai muuten aktiivinen ihminen tuottaa vuorokauden mittaan keskimäärin 0,6-0,9 litraa hiilidioksidia minuutissa. Tästä kertyy vuodessa 300 000-500 000 litraa. Puoli miljoonaa hiilidioksidilitraa painaa noin tuhat kiloa.

Yli nelihenkinen perhe tuottaa hiilidioksidia suunnilleen yhden auton verran. Tavanomaisista hiilivetypolttoaineista kuten bensiinistä ja dieselistä syntyy loppukäytössä hiilidioksidia noin 3,1 kiloa käytettyä polttoainekiloa kohti. Jos bensiiniautolla ajetaan vuodessa 20 000 kilometriä ja auto kuluttaa keskimäärin 8 litraa sadalla kilometrillä, saadaan vuotuiseksi polttoaineenkulutukseksi 1 600 litraa. Tämä tuottaa noin 3 720 kiloa hiilidioksidia, mikä vastaa 4-6 ihmisen vuotuista hiilidioksidituotantoa.

Toisin kuin fossiilisista polttoaineista syntyvän hiilidioksidin ihmistuotteen ajatellaan kuitenkin kuuluvan luonnolliseen hiilikiertoon. Meidän hönkäilemämme hiilidioksidihan on peräisin viljasta, kasviksista, lihasta ja muusta bioenergiasta.
Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2006
 
Vaihtoehtoiset vs perinteiset.

Perinteisten bensiinimoottorien määrä lisääntyi edellisvuodesta yli 5000:lla.

Moottori-lehti on julkaissut tilastoja ensirekisteröidyistä henkilöautoista Suomessa käyttövoimittain.

Sähkökäyttöisiä autoja rekisteröitiin vuonna 2018 kaikkiaan 776 kappaletta. Vuotta aiemmin vastaava rekisteröintiluku sähköautoille oli 502 kappaletta.

Lisäksi lataushybridejä rekisteröitiin 2018 eli viime vuonna 4 932 (2017: 2 553) ja maakaasuautoja 1 161 (2017: 433).

Bensiinikäyttöisiä autoja 2018 rekisteröitiin 84 696 (2017: 79 032). Dieselautoja rekisteröitiin 28 934 (2017: 36 062).

Muutama viikko sitten kohutussa SDP:n ilmasto-ohjelmassa puolue toteaa, että ”SDP tukee Smart Energy Transition hankkeessa esitettyä 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä. Lisäksi on otettava käyttöön riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi ja panostettava latausinfrastruktuurin kehittämiseen”.

https://www.verkkouutiset.fi/et-arvaa-nain-monta-sahkoautoa-suomessa-2018-rekisteroitiin/
 

Tänä vuonna täyssähköjen määrä noussee 1500 auton kinkamille ja ladattavien hybridien määrä jonnekin 5000 ja 10000 auton väliin. Sama tahti jos jatkuu, niin 2025 täyssähköjen markkinaosuus kasvanee 30-50% alueelle ja 2030 ollaan jo 80-90%:ssa. Nyt ollaan S-käyrän jyrkän osan alapäässä. Norja on jyrkän osan puolivälissä, siellä jo puolet myydyistä on sähköisiä. Demareiden kieltopolitiikka on aika turhaa, markkinat hoitaa asian kuntoon.

1_yuA9Ba3hsT6ti7cQt492tA.png
 
Tänä vuonna täyssähköjen määrä noussee 1500 auton kinkamille ja ladattavien hybridien määrä jonnekin 5000 ja 10000 auton väliin. Sama tahti jos jatkuu, niin 2025 täyssähköjen markkinaosuus kasvanee 30-50% alueelle ja 2030 ollaan jo 80-90%:ssa. Nyt ollaan S-käyrän jyrkän osan alapäässä. Norja on jyrkän osan puolivälissä, siellä jo puolet myydyistä on sähköisiä. Demareiden kieltopolitiikka on aika turhaa, markkinat hoitaa asian kuntoon.

Katso liite: 27388

Ehkä. Kasvuprosentit ovat mielenkiintoiset. Maakaasu kaasuttaa.
  • Sähkö: +55% (eli 1.55x).
  • Hybridi: +93% (1.93x).
  • Maakaasu: +168% (2.68x).
  • Bensiini: +7% (1.07x).
  • Diesel: -20% (0.8x).
Norjan kehityksen perusteella voi olla mahdollista arvioida kasvukäyrän muotoa Suomessa.

Mutta akut ja harvinaiset maametallit saattavat loppua kesken isommissa maissa. Toistaiseksi akkuja on muutenkin vaikea valmistaa ilman isoja hiilijalanjälkiä.
 
Tämä nyt ei varsinaisesti liity ketjuun suoraan, mutta en keksinyt parempaakaan paikkaa. Olen tässä aloittanut kartoittamaan uutta asuntoa itselle pääkaupunkiseudulta. Uusissa kerrostaloasunnoissa on huomattavissa selkeä ”vihreä” trendi, nimittäin yllättävän monessa talossa uusista/valmistuvissa asunnoista löytyy viherhuone. Ensimmäinen kohdalla reaktioni oli, että haloo mikä hlvetti tämä nyt on. Näitä asuntoja peratessa huomasinkin kyseessä olevan ainakin pienimuotoinen muoti-ilmiö. Yhteinen nimittäjä huoneille on lasin runsas käyttö sekä pariovet. Ikään kuin lasitettu parveke huoneiston sisällä varsinaisen lasitetun parvekkeen lisäksi.

”Järkytyksestäni” toivuttuani ryhdyin hieman tätä pohtimaan tätä tarkemmin.

Asuntojen vuokrat huitelevat 20 euron/m2 huitevilla, uusien asuntojen myyntihinnat alkavat 3500/m2 nurkilta. Asuminen on saatanan kallista muutenkin, mutta 6m2 viherhuoneelle tulee hintaa hintaesimerkeilläni 1 440€/v tai ostettaessa 21 000€, toki viherhuoneen laskennallinen osuus voi olla matalampi. Annettakoon armoa viherhuoneen kustannukselle varastotilamaiset ~50% (mikä ei pitäne paikkaansa lasin käytön kalleuden takia), jolloin vuosikustannukseksi tulee vuokralla 750€ tai 500 kg kaupan porkkanoita (1,5€ /kg). Ostaessa kustannus on 12 000€ ja vastiketta maksat joka tapauksessa noista neliöistä saman kuin muistakin. Esimerkiksi armeliaalla 4m€/m2 vastikkeella viherhuoneen kustannukseksi tulee 288€/v + hankintahinta jaettuna 25 vuodelle, jolloin päästään karkeasti samaan lukuun kuin ”vuokraviljelyssä”. Kaverille kun tästä mainitsin hän totesi, ettei taida löytyä kuin yksi kasvi, joka tekee tuollaisesta huoneesta kannattavan, eikä se ole syötäväksi tarkoitettu.

Mikähän tämän tilan rakentamisen hiilijalanjälki on? Kun siihen lisätään vielä hiilijalanjälki tilan ylläpidosta sekä mahdollisesta viljely/kasvatustoiminnasta, niin väitän yhtälön päätyvän täydelliseen ympäristökatastrofiin.

Korkean hintatason takia asunnot ovat yhä ahtaampia, ihmisten maksukyky äärirajoilla. Lisäksi yhteiskunta maksaa ihmisten asumismenoista yhä suuremman osan. Mistähän tällainen järjen riemuvoittotrendi taas kumpuaa voimansa. Jostain omavaraisuus ja ympäristöajattelusta? ”Lähiruokaa omasta keittiöstä”? Ovatko ihmiset oikeasti valmiita maksamaan ”omatunnostaan” tästä tällaisia summia ja vielä ymmärtämättä tekojensa vaikutuksen ympäristölle? Vihreä kupla on kyllä välillä lähes hellyyttävän söpö, kuin 8-vuotiaan ikioma keksintö maailman pelastamiseksi.

Jos nyt kuitenkin vaihtoehtojen puutteessa päädyn asuntoon, jossa on viherhuone, valjastan sen harrastetilaksi. Sinne tulee pelitietokone ja härpäkkeet, erävarusteet, aseet ja ammukset sekä autourheiluvarusteet. Jos tilaa jää, laitan nurkkaan jukkapalmun.
 
Viimeksi muokattu:
20190204_103131.jpg
Kasvihuoneilmiötä ja Pohjois-Saksan talvien kaltaisia lauhkeita ja vähälumisia talvia odotellessa ei näy auttavan mikään: lumilapio sekä lumikola völjyyn ja katolle. Hyvin tarkenin, vaikka 6 m/s tuuli ja hieman vajaa -10 C.:)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top