Ilmastopsykoosi -ketju

Kymmenessä vuodessa tuskin on mahdollista kehitystä pysäyttää, en ainakaan näin maallikkona sitä oikein usko.

Mikä sitten on katastrofi ja mikä ei - ja millä perspektiivillä tarkasteltuna - on vaikea juttu arvioida.
Lyhyellä perspektiivillä (meidän ja lastemme elinikä noin suurinpiirtein) näyttää kyllä aika huonolta. Elintilasta ja puhtaasta vedestä on tulossa pulaa - ja se saa ihmismassat liikkeelle. Huonoa on se, että meilläpäin on sekä tilaa että vettä..

Meillä on myös pirusti sotureita joilla torpata kohti vellovat ihmismassat. Poliittinen tahto määrittelee tilan ja veden käytön. Lakimuutos antaa turvan olla välittämättä ihmismassoista.
 
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6

Ei edes kunnon pakkasia, siis Suomeen verrattuna.
Se oli huvittava se autotalli.com blogi seppä, joka ei päässyt kuin joku 170 km 40kw sähköpirssillä, etelä- Suomen valtateillä kun vähän oli pakkasta, nyt viime kuussa. Uutinen näky kyllä vielä viime viikolla, kun porukalla naurettiin. Ja auto oli siis esilämmitetty ennen ajoa.
Nyt on toki uutinen/ viesti poistettu kun ei ollut agendan mukainen.

Eli edelleen sähköautoilu on paluuta hevoskyytien aikaan, akkuteknologia on edelleen 1800- luvulta, jolloin lyijyakku keksittiin. Mitään olennaista ei ole sillä saralla saavutettu.
Sen olen kyllä tiennyt jo, alan kehitystä ihan henkilökohtaisesti melko kauan seuranneena.

Mutta kun huvittaa nähdä taas elson& kumpp. sähköpirssi ja akkumainoksia, joten Fire at Will!
 
Viittaan äsköisessä viestissä joulun seutuun käytyyn keskusteluun tässä toikissa, kuinka verraton on sähköpirssi Kuusamo- Rovis välillä tammikuussa kun vielä tie on aurattu normi standardien mukaisesti.
Ja uudella sähköpirssillä (30000€ min.)
Ja miten mainiota mahtaa olla liikkua sillä 4000€ sähköautolla, jonka keskiverto suomalaisella on mahdollisuus omistaa.

Tällä sivustolla taitaa olla muitakin maksettuja trollia, kun vain ryssälän putinistit.

Joo, sano rengit päissään!
 
@Kveeni Jätkä höpisee ilmeisesti sarkastiseen sävyyn paikallisista tienaurauksen "normistandardeista" porukalle, joka käy Oulun pohjoispuolella kerran vuosikymmenessä, jos silloinkaan. Vitustako me tiedetään minkälaiset tiet siellä "jossain" on.

Ei noista sun höpinöistä saa kiinni. Kaupasta pitäisi ilmeisesti saada - nyt ja just heti - puolen metrin maavaralla oleva 100kWh akkupaketilla varustettu 4000€ maksava sähkömaasturi. Sitten tyydyttäisi. Mahtuisi kelkkakin kyytiin :rolleyes:

Aina sama vinkuna; Tulee uusi tekniikka ja muutosvastarintaa on, koska se ei ole heti valmis teknistaloudellisessa mielessä korvaamaan vanhaa.
 
Aina sama vinkuna; Tulee uusi tekniikka ja muutosvastarintaa on, koska se ei ole heti valmis teknistaloudellisessa mielessä korvaamaan vanhaa.
Niin. Siis ainakin maakuntien normijampan kannattaa korvata uudella tekniikalla vanhaa vasta sitten, kun se on teknistaloudellisessa mielessä kypsää siihen. Tuohan saakka annamme niiden massimiesten, joille pitkien matkojen liikkuminen ei ole elintärkeää, toimia hommassa edelläkävijöinä ja maksajina.
 
Aina sama vinkuna; Tulee uusi tekniikka ja muutosvastarintaa on, koska se ei ole heti valmis teknistaloudellisessa mielessä korvaamaan vanhaa.

Evoluutiossa ihmistä on lajina hyödyttänyt se, että on ollut innovaattoreita ja jarrumiehiä. Niin se on nytkin. Innovaattori tahtoo lähteä laukalle ja jarrumies polkee seisattimista. Lopputulos yleensä sitten tarpeeksi hyvä.

Jonkin verran on varmasti myös sukupolvieroja. Jos nyt joku pensalotjiin jo lapsuudessa vihitty ukko itkeekin muutoksessa, niin tulee sitten sukupolvi, jolle sähköauto on SE ja bensa-autoja ihmetellään museoissa, näinhän se menee. Joku kokoontumisajo vuonna 2040 ysärijapseilla saa katsojat haukkomaan henkeään: jeesus, kunne savuttaa ja mikä ääni.....
 
Sähköautojen aika on jo ohi. :)

Main article: History of the electric vehicle

Early electric car, built by Thomas Parker, photo from 1895[20]


In 1884, over 20 years before the Ford Model T, Thomas Parker built the first practical production electric car in London using his own specially designed high-capacity rechargeable batteries.[21][22][23] The Flocken Elektrowagen of 1888 was designed by German inventor Andreas Flocken.[24] Electric cars were among the preferred methods for automobile propulsion in the late 19th century and early 20th century, providing a level of comfort and ease of operation that could not be achieved by the gasoline cars of the time.[25] The electric vehicle stock peaked at approximately 30,000 vehicles at the turn of the 20th century.[26]

In 1897, electric cars found their first commercial use in the US. Based on the design of the Electrobat II, a fleet of twelve hansom cabs and one brougham were used in New York City as part of a project funded in part by the Electric Storage Battery Company of Philadelphia.[27] During the 20th century, the main manufacturers of electric vehicles in the US were Anthony Electric, Baker, Columbia, Anderson, Edison, Riker, Milburn, Bailey Electric and others. Unlike gasoline-powered vehicles, the electric ones were less noisy, and did not require gear changes.[28][29]

Advances in internal combustion engines (ICE) in the first decade of the 20th century lessened the relative advantages of the electric car. Their much quicker refueling times, and cheaper production costs, made them more popular. However, a decisive moment was the introduction in 1912 of the electric starter motor which replaced other, often laborious, methods of starting the ICE, such as hand-cranking.[30]

Six electric cars held the land speed record.[31] The last of them was the rocket-shaped La Jamais Contente, driven by Camille Jenatzy, which broke the 100 km/h (62 mph) speed barrier by reaching a top speed of 105.88 km/h (65.79 mph) on 29 April 1899.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car
 
Talouselämän toimittaja käyttää mua hyväkseen. Tai pirunmoinen sattuma. :)

https://maanpuolustus.net/threads/i...npuolustuksen-paikka.5055/page-86#post-702406
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/15bd8114-ce04-3792-af4f-1d808e300612?ref=ampparit:e74c
Mitä autoilulle olisi tapahtunut ilman polttomoottorin sähköstarttia, öljylöytöjä ja Henry Fordia?
9.2.201917:45
AUTOLIIKENNESÄHKÖAUTOENERGIAAKKUTEKNOLOGIA

Sähköauto vai polttomoottori? Valinta oli vaikea. Sähköautot olivat käryttömiä, hiljaisia ja ylellisiä. Siksi niitä näkyi kaupunki- autoina ja Lontoon takseinakin.
Ongelma oli, ettei sähköautolla päässyt yhtä pitkälle kuin polttomoottorilla, vaikka akkutekniikka etenikin. Käyttösäteellä alkoi olla merkitystä, koska tieverkosto kehittyi.
Kuulostaako tutulta? Se oli tilanne jo 1800-luvun lopussa. Ero nykyiseen oli se, että sähköautot hallitsivat markkinaa. Rakettimainen sähköauto La Jamais Contente – ei koskaan tyytyväinen – rikkoi ensimmäisenä sadan kilometrin tuntinopeuden. Polttomoottoreja kammettiin käyntiin alkeellisesti.

Asetelma kääntyi 1900-luvun alussa. Silloin polttomoottoriin keksittiin sähköstartti. Teksasista löytyi öljyä ja pian Henry Ford aloitti polttomoottoriautojen sarjavalmistuksen. Sähköauto hävisi kisan, koska se oli liian kallis. Sata vuotta asetelma pysyi samana. Mitä olisi tapahtunut ilman sähköstarttia, öljylöytöjä ja Henry Fordia? Millainen olisi sähköautojen hallitsema maailma vuonna 2019?
Ehkä tällainen:
Sähköautoilu on mennyt liian pitkälle. Ympäristöhaitat akkumetallien tuotannossa ovat nousseet niin suuriksi, että muutos on väistämätön.
Kongonkin kobolttivarat ovat nyt ehtyneet. Siksi pärisevät ja konstikkaat bensa- ja dieselmoottorit kiinnostavat jo Suomessakin.
Äänekäs polttomoottori herättää huomiota ja on keino erottua. On hurja ajatus, että autoon on tankattu kymmeniä litroja räjähdysmäisesti palavaa bensiiniä. Viranomaiset vakuuttelevat turvallisuutta, mutta oikeasti kokemuksia on vielä vähän, paitsi tietysti Venäjällä. Neuvostoliitossa polttomoottori yleistyi, kun akkumetalleista tuli pulaa.
Äänekäs polttomoottori herättää huomiota ja on keino erottua.”​
Polttomoottoriautolla ajo on jännittävää. On uskomatonta, että moottorin äänen voi kuulla ja suorastaan tuntea tärinänä koko autossa. Autoilija saa tottua vihaisiin katseisiin, kun auto käryttää aamuruuhkassa.
Parkkihallissa kuskia odottaa iloinen yllätys. Bensa- ja diesel-autoille on varattu omat, tuuletetut paikat pakokaasujen vuoksi.
Tankkauspisteitä on harvassa, mutta verkosto kehittyy. Tankillisella pääseekin sitten varsin pitkälle – kunhan ei tankkaa väärää ainetta.
Polttomoottoriauto lämpenee hitaasti ja sopii muutenkin pohjoisiin oloihin huonosti. Moottori vaatii esilämmitystä toimiakseen hyvin. Diesel- autoon pitää tankata talvilaatua ja silti auto voi hyytyä pakkasessa kesken ajon. Myös jäähdytys- nesteen pakkasenkesto pitää mitata ja tarkkailla moottoriöljyn tasoa säännöllisesti.
Tämä kaikki on perinteisille sähköautoilijoille vaivalloista. Polttomoottorien yleistyminen vaatisikin tukea. Teiden varrella asuvat vaativat tosin koko autotyypin kieltämistä melun ja käryjen takia.
Jotkut tutkijat huomauttavat, että polttomoottorin tuottama hiilidioksidi voisi nopeuttaa maapallon kasvihuoneilmiötä. Tässä kyse voi olla vain sähköautoteollisuuden keinosta puolustautua. Öljyteollisuuden mukaan ongelmaa ei ole, sillä hiilidioksidi karkaa avaruuteen tai hajoaa tuulessa.
Asiaa kannattanee tutkia lisää.
Kirjoittaja sai inspiraatiota teknologiayrittäjä Lasse Laurilan Facebook-kirjoituksesta ”Koeajo: Polttomoottoriauto”.
 
@Kveeni Jätkä höpisee ilmeisesti sarkastiseen sävyyn paikallisista tienaurauksen "normistandardeista" porukalle, joka käy Oulun pohjoispuolella kerran vuosikymmenessä, jos silloinkaan. Vitustako me tiedetään minkälaiset tiet siellä "jossain" on.

Ei noista sun höpinöistä saa kiinni. Kaupasta pitäisi ilmeisesti saada - nyt ja just heti - puolen metrin maavaralla oleva 100kWh akkupaketilla varustettu 4000€ maksava sähkömaasturi. Sitten tyydyttäisi. Mahtuisi kelkkakin kyytiin :rolleyes:

Aina sama vinkuna; Tulee uusi tekniikka ja muutosvastarintaa on, koska se ei ole heti valmis teknistaloudellisessa mielessä korvaamaan vanhaa.

Niin, vitustako te tiedätte? Silti pakotatte niitä vitun sähköautoja myös tänne.

Suomalaisen ihmisen ajoneuvon keskihinta on 3900€, sitten kun oikeasti toimivan sähköpirssin saa tuohon hintaan käytettynä niin voit jatkaa vouhotusta.

Myönnätkö siis kuitenkin että nykyaikainen akkuteknologia ei ole ehkä parasta ja takaa liikkuvuutta Suomen olosuhteissa Etelä- Suomen ulkopuolella?
Mekin kuitenkin maksetaan veroja, yritetään elää ja pärjätä.

Joo ja btw. Kiina aikoo aukaista pari sataa uutta hiilivoimalaa, miten paljon meidän pitää maksaa lisää päästömaksuja täällä sen kattamiseksi? Pitäskö polttoaineveroa hieman nostaa? Mikään ei ole pahempi vihulainen kun suomalainen syrjäseudun eläjä, tappaa kaikki saatanan jääkarhut ja ilmaston!
 
Niin, vitustako te tiedätte? Silti pakotatte niitä vitun sähköautoja myös tänne.

Suomalaisen ihmisen ajoneuvon keskihinta on 3900€, sitten kun oikeasti toimivan sähköpirssin saa tuohon hintaan käytettynä niin voit jatkaa vouhotusta.

Myönnätkö siis kuitenkin että nykyaikainen akkuteknologia ei ole ehkä parasta ja takaa liikkuvuutta Suomen olosuhteissa Etelä- Suomen ulkopuolella?
Mekin kuitenkin maksetaan veroja, yritetään elää ja pärjätä.

Joo ja btw. Kiina aikoo aukaista pari sataa uutta hiilivoimalaa, miten paljon meidän pitää maksaa lisää päästömaksuja täällä sen kattamiseksi? Pitäskö polttoaineveroa hieman nostaa? Mikään ei ole pahempi vihulainen kun suomalainen syrjäseudun eläjä, tappaa kaikki saatanan jääkarhut ja ilmaston!

Kuka pakottaa?

Uusista autoistahan tässä puhutaan. Niiden keskihinta on yli 30ke. Niitä muutaman tonnin käytettyjä tulee sitten 15 vuoden päästä.

Nykyaikainen akkuteknologia mahdollistaa oikein hyvin sähköisen liikkumisen kaikkialla Suomessa. Maakunnissa latausinfra on vielä rajallinen, mutta akut kyllä riittää.

Suomalaisten päästöt henkeä kohden on vielä aika paljon korkeammat kuin kiinalaisten.
 
Joo, mutta kun ei mahdollista. Ja liikenneministeriö ja poliitikot nuo tuntuu pakottavan. Onhan siellä suunnittelu jopa täyskieltoa polttomoottoriautoille.

Joo, suomalaiset tuhoaa viisine miljoonine ilmaston, sehän se. Päästävät saatanat enemmän kuin Deng Xiao Ping etelä- Kiinassa.

Voi helvetti, onneksi on täysi Meukow.
Ja vielä kerran voi helvetti tuolle "nykyaikaiselle akkuteknologia mahdollistaa".
Joopa joo.
 
Joo, mutta kun ei mahdollista. Ja liikenneministeriö ja poliitikot nuo tuntuu pakottavan. Onhan siellä suunnittelu jopa täyskieltoa polttomoottoriautoille.

Joo, suomalaiset tuhoaa viisine miljoonine ilmaston, sehän se. Päästävät saatanat enemmän kuin Deng Xiao Ping etelä- Kiinassa.

Voi helvetti, onneksi on täysi Meukow.
Ja vielä kerran voi helvetti tuolle "nykyaikaiselle akkuteknologia mahdollistaa".
Joopa joo.

Ajappa joku päivä sinne maalikyliin kokeilemaan ihan itte, niin ei tarvi aivan höpöjä täällä sepostaa.
 
Kyllä tuo sähköauto hypetys hieman tympäsee, kyllä Tesla P100D kiihtyy todella hyvin ja se kiinnostaa. mutta kun täällä kaikki ajaa sähköllä niin paluuta ei ole . Se siitä edullisesta "puhtaasta" ajamisesta Caruna ja kumppanit vuolevat kultaa ja käyttäjät köyhtyy.
 
Sähköautoista sen verran että jos unohdetaan kaikki ympäristöasiat ja otetaan lähestymiskulmaksi ajaminen ja ajonautinto. Teslaa ja muutamaa hybridiä olen saanut ajaa ja omaan kohtalaisen vertailupohjan polttomoottoriautoista, niin olen vaikuttunut siitä millaisia mahdollisuuksia sähkö tästä näkökulmasta autoiluun tuo. Sähköauton all out on huikea, mikään polttomoottori ei pysty samaa tekemään. Äänimaailma on tietysti tässä asiassa merkityksellinen juttu. V8 sopivalla putkistolla tarjoaa hyviä värinöitä kuljettajalle. Vaan onpa se esim. Teslan täysin äänetön, lähes järjettömältä tuntuva kiihdytyskin aikamoinen elämys. Samoin esim. muutaman tehokkaan hybridin kohdalla on sanottava että polttomoottori + sähkö + siihen sovitettu voimalinja todella toimii!

Sähkö sopii autoon ja avaa aivan uusia mahdollisuuksia heille, joille auto on muutakin kuin väline siirtymiseen paikasta toiseen. Oli ilmastoasioista mitä mieltä tahansa, niin ei sitä kiukkuaan kannata sähköön auton voimanlähteenä purkaa - se nimittäin todella sopii autoon ja on vasta kehityksensä alkuvaiheessa.
 
Kyllä tuo sähköauto hypetys hieman tympäsee, kyllä Tesla P100D kiihtyy todella hyvin ja se kiinnostaa. mutta kun täällä kaikki ajaa sähköllä niin paluuta ei ole . Se siitä edullisesta "puhtaasta" ajamisesta Caruna ja kumppanit vuolevat kultaa ja käyttäjät köyhtyy.

Piti se tämäkin päivä nähdä, että kun autoilu on saatu sähköistettyä, niin joku tulee valittamaan ettei Saudeille ja ryssille jää enää mitään.

Jos Carunan rikastuminen harmittaa, niin mikään ei estä sua tekemästä sähköä itse tai vaikkapa osuuskunnan voimin, halvemmalla.
 
Ajappa joku päivä sinne maalikyliin kokeilemaan ihan itte, niin ei tarvi aivan höpöjä täällä sepostaa.

Joo, tulehan ja opeta isäs nussimaan. Väitän että tuosta akkuteknologiasta tiedän jotakin.
Ja oonpa joskus ollu maalikylillä ja ajellu sähköpirssillä, jopa Tesla oli se.
Hieno auto, ei siinä mitä mutta edelleen ei sovi minulle arkikäyttöön talvisin.
Ja huvittaa myös se kuinka ruusuinen kuva täällä ja yleensäkin on tuosta akkujen valmistuksesta. Ilmasto ja maailma pelastuu, akkuteollisuus ja kaivokset tuottavat pelkkiä ruusun kukkasia ja iloa ympäristöön.
 
Piti se tämäkin päivä nähdä, että kun autoilu on saatu sähköistettyä, niin joku tulee valittamaan ettei Saudeille ja ryssille jää enää mitään.

Jos Carunan rikastuminen harmittaa, niin mikään ei estä sua tekemästä sähköä itse tai vaikkapa osuuskunnan voimin, halvemmalla.

No jos mikään ei estä niin miehin haluan terawatin ydinvoimalan tuohon rantaan.
Hyvin passaa ja myön halvemmalla sähköä kuin norjalaiset ja puuttini!
Tietysti hiilivoimala ois kanssa kätsä, jos joskus Euroopassa käyttö vähenee niin hiilen hinta vois olla edullinen.
 
Back
Top