Suomalaisilla sähköbussimarkkinoilla on tapahtumassa melkoinen käänne, sillä yksi alan isoimmista toimijoista Pohjolan Liikenne ostaa Kiinasta 30 isoilla akuilla varustettua bussia Espoon Leppävaaran ja Keravan bussiliikenteeseen.
Isot akut ladataan yön aikana varikolla täyteen, ja latausta täydennetään tarvittaessa työpäivän aikana.
Tähän mennessä bussiliikenteen tilaaja Helsingin seudun liikenne (HSL) on varautunut pienillä akuilla varustettujen sähköbussien yleistymiseen. HSL on rakennuttanut tätä tarkoitusta varten latauslaitteita sekä Helsinkiin että Espooseen päivän aikana tapahtuvaa lataamista varten.
Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja
Heikki Alanko sanoo, että maailman suurimman bussivalmistajan Yutongin autot ovat nyt kilpailukykyinen vaihtoehto. Ne päihittivät hinnassa kilpailijoiden tarjoaman dieselbussiliikenteen sekä Leppävaarassa että Keravalla.
”Pidän tien päällä ladattavia busseja siirtymäkauden ilmiönä. Yön yli ladattavat akut ovat toiminnaltaan varmempia kuin pikaladattavat. Niiden hinnat ovat tulleet koko ajan alaspäin”, Alanko sanoo.
HSL oli edellyttänyt vain viittä sähköbussia Leppävaaran liikenteeseen, mutta Pohjolan Liikenne sijoittaa sinne yhteensä 25 sähköbussia, joista viisi on HSL:n kilpailuehtoihin soveltuvia hollantilaisvalmistaja VDL:n pikaladattavia autoja.
Keravan liikenteeseen tulee 10 kiinalaisbussia.
HSL:n sähköbussiprojektista vastaava johtaja
Reijo Mäkinen ei vielä ole vakuuttunut pikaladattavien sähköbussien häviöstä.
HSL on juuri kilpailuttanut latauslaitteiden huollon, jonka voitti tamperelaisyritys Plugit. Sopimukseen kuuluu mahdollisuus tuoda lisää latauslaitteita Espooseen.
”Jos olisimme halunneet pelkästään yön yli ladattavaa kalustoa, meillä olisi liikenteessä vain kiinalaisia busseja. Nyt eri valmistajilla on tasaveroiset mahdollisuudet”, sanoo Mäkinen.
Helsingissä sähköbusseja on liikkeellä parilla bussilinjalla ja latauslaitteita on rakennettu pääteasemille sen mukaisesti. Isoin latausasema valmistui viime vuonna Rautatientorille.
Yutong ei ole Euroopassa niin tuttu sähköbussivalmistaja kuin sen kiinalainen kilpakumppani BYD, jolla on oma bussitehdas Puolassa. Yutongin sähköbusseja on kuitenkin liikenteessä muun muassa Islannissa, Tanskassa ja Ranskassa.
Alanko kumppaneineen kävi koeajamassa Yutongin busseja Islannissa.
”Nehän eivät ulkonäöltään mitenkään eroa dieselbusseista. Ne ovat hiljaisia ja siistejä. Hyvin huolellisesti tehtyjä.”
Kun bussin käyttöikä on tyypillisesti 16 vuotta, voi miettiä, miten järkevä investointi dieselbussi on ilmastonmuutoksen torjunnan vuoksi.
”Saako enää vuonna 2035 dieselbusseja käyttää ollenkaan?”, Alanko miettii.
Vierailu Yutongin pääpaikalla Zhengzhoussa Keski-Kiinassa oli Alangon mukaan valaiseva. Jättimäinen tehdas valmisti viime vuonna 25 000 sähköbussia. Muita busseja tehdas valmisti yli 70 000.
Yutong on ollut viimeisten parin vuoden ajan maailman suurin bussivalmistaja.
Zhengzhoun lisäksi suomalaiset kävivät katsomassa, miten Harbinin kaupungissa Koillis-Kiinassa sähköbussit lähtivät liikkeelle kello neljän aikaan aamulla.
”Pakkasta oli 20 astetta, mutta niin vain kuljettajat laittoivat sähköt päälle ja auton käyntiin. Nopeammin ne lähtivät liikkeelle kuin dieselbussit samoissa pakkaslukemissa”, Alanko sanoo.
Pohjolan Liikenne ei ole aiemmin toiminut Keravalla, joten se joutuu perustamaan sinne oman bussivarikon latauslaitteineen. Yhtiön päävarikolle Ilmalaan rakennetaan kokonainen latauskenttä muuntajineen.
Investointi ei ole ylivoimainen, koska Ilmalasta on jo nyt riittävät yhteydet valtakunnan sähköverkkoon. Latausjännite autoon menevässä pistoolissa on Alangon mukaan alle 800 volttia.
Latausteho voi kuitenkin olla yöllisissä latauksissa pienempi kuin pikalatauksissa, koska yhden auton akkujen lataaminen kestää tunnista kahteen tuntiin.
Pikalatauksessa teho on tyypillisesti 250–350 kilowattia, koska latausaika on vain muutamia minuutteja. Yöllisissä latauksissa riittää 150–180 kilowatin teho.