Ilmastopsykoosi -ketju

Joko pian alkaa alavilla rantatonteilla tennareissa varpaat kastua?

Pelottava havainto Antarktikselta: jään sulamisen nopeus kuusinkertaistunut – ”Sulamassa tyystin, ei vain joiltakin osin”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005965792.html
 
Heitän nyt puolihumoristisen ajatuksen ilmoille.
Kun tuotamme erinäisin tavoin hiilidioksiidia sen tuottamista halutaan kompensoida verottamalla tai päästöjä vähentämällä niin mites metsänomistajat?
Käytännössä heidän omat päästönsä ovat osittain tai kokonaan kompensoitu, sillä metsä sitoo hiilidioksiidia puihin ja maaperään.
Tulisiko tämä huomioida jotenkin?
Itse en maata omista

Edit: typo veks
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä luulen että seuraava hallitus "kompensoi" sitäkin sillä SDP on vakavissaan esittänyt että kiinteistövero metsämaalle.
 
Heitän nyt puolihumoristisen ajatuksen ilmoille.
Kun tuotamme erinäisin tavoin hiilidioksiidia sen tuottamista halutaan kompensoida verottamalla tai päästöjä vähentämällä niin mites metsänomistajat?
Käytännössä heidän omat päästönsä ovat osittain tai kokonaan kompensoitu, sillä metsä sitoo hiilidioksiidia puihin ja maaperään.
Tulisiko tämä huomioida jotenkin?
Itse on maata omista
Lentomatkustusta harrastavien pitäisi ostaa metsänomistajilta päästöhelpotukset, tietenkin. (en omista metsää)
edit: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005965704.html?ref=rss
”Nykyisillä nieluilla ei voida ajatella kuitattavan lentomatkan päästöjä, sillä nielut ovat jo Suomenkin osalta täyskäytössä, eivätkä ne riitä nykyistenkään päästöjen hoitamiseen”, sanoo tutkimusprofessori Antti Asikainen Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

”On houkuttelevaa suoraviivaisesti verrata, paljonko hehtaari Suomessa kiertoaikansa aikana sitoo hiiltä ja monenko Thaimaan-matkan aiheuttaman päästön verran se on. Näin laskien yksi metsähehtaari nielaisisi karkeasti nelihenkisen perheen matkan vuodessa”, hän jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Heitän nyt puolihumoristisen ajatuksen ilmoille.
Kun tuotamme erinäisin tavoin hiilidioksiidia sen tuottamista halutaan kompensoida verottamalla tai päästöjä vähentämällä niin mites metsänomistajat?
Käytännössä heidän omat päästönsä ovat osittain tai kokonaan kompensoitu, sillä metsä sitoo hiilidioksiidia puihin ja maaperään.
Tulisiko tämä huomioida jotenkin?
Itse en maata omista

Edit: typo veks

Kyllä se kuule vielä huomioidaankin panemalla mehtäpohjat verolle.:cool:
 
Joko pian alkaa alavilla rantatonteilla tennareissa varpaat kastua?

Olisko täältä lainattu: https://www.nasa.gov/feature/goddard/2018/more-glaciers-in-antarctica-are-waking-up

edit: ei ollut tuo, vaikka asiaan hyvin liittyykin. Hemmetti noita iltalehtiPellejä, kun eivät viitsi pistää lähteitä selkeästi esille.
edit2: Sen lisäksi, että ne klikkihuoraa ja raiskaa uutisen siinä samalla.
edit3: No nyt!: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190114161150.htm
 
Viimeksi muokattu:
Hienot otsikot yms... Sit kun lukee tarkemmin...
"Tutkimusjohtaja Rignot varoittaa, että nykyinen sulamisvauhti nostaa merenpintaa metrikaupalla tulevien vuosisatojen kuluessa."

Jep. Vuoteen 2200 mennessä ehtiä tapahtua muutama muukin asia. Yksi ihan oikea keskustelunaihe viimeistään tuossa vaiheessa on Marsin ilmaston tarkoituksellinen muokkaus, enemmän ihmiselle sopivaksi.
 
Jep. Vuoteen 2200 mennessä ehtiä tapahtua muutama muukin asia. Yksi ihan oikea keskustelunaihe viimeistään tuossa vaiheessa on Marsin ilmaston tarkoituksellinen muokkaus, enemmän ihmiselle sopivaksi.

Ikävä kyllä planeettojen terraformaatiossa aikaa kuluu todennäköisesti tuhansia vuosia, joten ihmiskunta joutuu odottelemaan uusia asuinkelpoisia planeettoja vielä hyvän tovin.

Asteroidin louhinta taas todennäköisesti muuttuu kannattavaksi joskus 2100-luvulla.
 
Niin ja toisaalta 2000 vuoden päästä Uumajasta lompsii Vaasaan maankohoamisen vuoksi. Ei tarvi tornion kautta kiertää.
Täytyykin vissiin tästä sitten lähteä vaelluskenkä ostoksille, alkavat nykyiset olla kohta tiensä päässä. Alkaa nääs oleen kanssa voi ja kahvee myös vähissä, ja uudet porsliini kupit voisivat kanssa tehdä kinkerikahveilla mukavan säväyksen.
 
Olisiko tässä hyvä esimerkki PÄTKÄJOURNALISMISTA jossa käsitellään liian monimutkaisia asioita ja ohjataan kansalaista muuttamaan Ruotsiin?
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005976894.html

Asiantuntijana olen sitä mieltä Suomessa autokanta on vanhempaa verotuksellisista syistä ja etäisyydet ovat suurempia, siinäpä kaiketi suurin syy tähän keskiarvo lukemaan. Tämä kuluttajan hiilijalanjälki lukema. Pitää taas olla erimieltä kuin valtamedia.
 
Muut Pohjoismaat haluavat polttomoottorit pois liikenteestä – Ruotsin ilmastoministeri: ”Tämä on viesti autoteollisuudelle”
Suomessa valtion toimet keskittyvät biopolttoaineiden käytön lisäämiseen.

”Meidän on tehtävä rohkeita päätöksiä, jos aiomme pelastaa planeetan”, sanoo Isabella Lövin. (KUVA: RIO GANDARA / HS)
Jarno Hartikainen HS
Julkaistu: 25.1. 18:12


SUOMI on jäämässä Pohjoismaissa liikennelinjauksineen yksin. Kun muut Pohjoismaat ovat vauhdilla siirtymässä kohti liikenteen sähköistämistä, on Suomessa vielä usko polttomoottoriin ja biopolttoaineisiin vahva.

Viimeksi sähköistämisen kannalle asettui Ruotsin uusi hallitus, jonka toimenpideohjelmassa linjataan, että Ruotsi kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoden 2030 jälkeen. Tanska teki samanlaisen linjauksen jo aiemmin. Norja ei ole kieltämässä polttomoottoreita, mutta tavoitteena on, että vuoden 2025 jälkeen uudet autot eivät käyttäisi fossiilisia polttoaineita.

Ruotsin ilmastoministeri Isabella Lövin perustelee hallituksensa linjausta sillä, että se antaa autoteollisuudelle varmuuden siitä, millainen tuotekehitys tulevaisuudessa palkitaan. Polttomoottorien myyntikielto häämöttää nyt 11 vuoden päässä. Aikajänne on lyhyempi kuin uuden auton keskimääräisen käyttöaika Ruotsissa, 17 vuotta.

”Tämä antaa autoteollisuudelle vahvan ja selkeän viestin siitä, mihin olemme menossa. Jos aiotte käyttää rahaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, teidän on otettava huomioon se, että tulevaisuudessa autojen on oltava nollapäästöisiä. On autoteollisuuden tehtävä päästä tähän tavoitteeseen”, Lövin sanoo.

”Meidän on tehtävä rohkeita päätöksiä, jos aiomme pelastaa planeetan.”

SUOMESSA sähköautot ovat yleistyneet, mutta poliittiset toimet painottuvat tällä hetkellä biopolttoaineiden käytön lisäämiseen. Keskustelu sähköautoista myös kuumentaa tunteita. Kun esimerkiksi kansallinen ilmastopaneeli esitti polttomoottorien myyntikieltoa, kutsui Autoliitto esitystä harkitsemattomaksi ja epärealistiseksi.

Lövin sanoo, että myös hän sai kuulla kritiikkiä, mutta kaikkiaan reaktiot polttomoottorikieltoon ovat olleet vaimeita.

Ruotsikaan ei ole biopolttoaineita täysin hylkäämässä, vaan käyttö jatkuu ainakin siirtymäajan. Lövin on kuitenkin vakuuttunut, että pidemmän päälle irtaantuminen polttomoottoreista on järkevää.

”Polttomoottori on paljon tehottomampi kuin sähkömoottori. Siinä haaskataan paljon energiaa lämmön tuottamiseen.”

LIIKENNE on yksi esimerkki siitä, kuinka eri keinoilla Pohjoismaat pyrkivät päästöjään leikkaamaan, vaikka iso tavoite on pitkälti yhteinen.

Ruotsi on jo pitkään ollut ilmastopolitiikan edelläkävijä, mutta nyt myös Suomessa puolueet ovat selvästi nostaneet ilmastopolitiikan kunnianhimon tasoa. Joulukuussa kahdeksan eduskuntapuoluetta julkaisi yhteisen linjapaperin, jossa muun muassa asetettiin tavoite, että 2040-luvulla Suomen nettopäästöt ovat negatiiviset. Ruotsilla on samantyyppinen tavoite: hiilineutraalius vuoteen 2045 mennessä.

Nyt Pohjoismaat pyrkivät tiivistämään yhteistyötään ilmastopolitiikassa. Lövin saapui Helsinkiin pääministeri Juha Sipilän (kesk) ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) kutsusta yhdessä norjalaisten, tanskalaisten ja islantilaisten kollegoidensa kanssa.

Tavoitteena on, että yhdessä toimimalla Pohjoismaat saisivat äänensä paremmin kuuluviin ilmastopolitiikassa EU:ssa ja globaalilla tasolla. Lövinin mukaan nykytilanteessa, jossa esimerkiksi Yhdysvallat on irtaantumassa Pariisin ilmastosopimuksesta, johtajuudelle on tilausta, ja Pohjoismailla on mahdollisuus näyttää tietä.

”Pohjoismaiden taloudet muodostavat yhdessä Euroopan viidenneksi suurimman ja maailman 11. suurimman talouden. Meillä on mahdollisuus näyttää esimerkkiä muulle maailmalle.”

TOINEN kysymys, jossa Ruotsi ja Suomi kulkevat päinvastaisiin suuntiin, on ydinvoima.

Suomessa ydinvoimaa ollaan rakentamassa lisää, kun Ruotsissa siitä halutaan irti. Vuonna 2040 kaiken energiantuotannon pitäisi olla uusiutuvaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että käytössä olevia voimaloita suljettaisiin poliittisilla päätöksillä. Ydinvoimayhtiöille voidaan vielä myöntää lupia uusia reaktoreita nykyisissä voimaloissa.

Lövinin mukaan hallituksen halu irtaantua ydinvoimasta pohjautuu pitkälti taloudellisiin laskelmiin.

”Kuten Suomessa tiedätte, uudet reaktorit ovat hyvin kalliita. Britanniassa Hitachi vetäytyi juuri parin reaktorin rakentamisesta.”

”Uusiutuvien hinnat laskevat joka vuosi, kun ydinenergian hinta vain nousee.”

Nykyään noin 40 prosenttia Ruotsin sähköstä tuotetaan ydinvoimalla. Se on yksi syy sille, miksi Ruotsissa asukaskohtaiset hiilidioksidipäästöt ovat Suomea pienemmät. Osa voimaloista alkaa kuitenkin lähestyä käyttöikänsä päätepistettä.

Lövinin mielestä vanhenevien reaktorien korvaaminen uudella ydinvoimalla ei olisi järkevää.

”Uuden reaktorin rakentaminen veisi vuosikymmeniä. Tarvitsemme korvaavaa tuotantoa paljon nopeammin. Hinta on paljon pienempi, jos sen toteuttaa uusiutuvilla eikä ydinvoimalla.”
Kuka?
Isabella Lövin

Ruotsin kehitysyhteistyöstä ja ilmastosta vastaava ministeri sekä varapääministeri.

Edustaa ympäristöpuoluetta.


https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005978403.html
 
Kyllähän Ruotsiin lisää uusiutuvia mahtuu, mutta se on sähköverkko, ja siinä olevat voimalaitokset, jotka määrittelevät, kuinka paljon uusiutuvaa kapasiteettia sähköverkkoon "mahtuu" kerrallaan.

Ja olen melko varma, että Ruotsissa tullaan uusimaan reaktoreita. Toinen mahdollisuus on fosssiiliset, ja sehän ei nykyään käy.
 
Kyllähän Ruotsiin lisää uusiutuvia mahtuu, mutta se on sähköverkko, ja siinä olevat voimalaitokset, jotka määrittelevät, kuinka paljon uusiutuvaa kapasiteettia sähköverkkoon "mahtuu" kerrallaan.

Ja olen melko varma, että Ruotsissa tullaan uusimaan reaktoreita. Toinen mahdollisuus on fosssiiliset, ja sehän ei nykyään käy.
Mitä tarkoitat? Kapasiteettiahan voi olla vaikka tsiljoona megawattia. Kulutus verkon päälle käy.
 
Mitä tarkoitat? Kapasiteettiahan voi olla vaikka tsiljoona megawattia. Kulutus verkon päälle käy.

Toki tuulivoimaloita voidaan rakentaa vaikka kuinka paljon, mutta se, kuinka paljon kapasiteetista on tuotannossa, määräävät teho-, häiriö -ja säätöreservien määrä.
 
Pellet.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f9d10948-70bc-40d3-a95a-1b8a6211116d
Kansainvälinen eliitti lentää 1500 yksityiskoneella Sveitsiin keskustelemaan ilmastonmuutoksesta – Niinistö näpäytti Twitterissä: ”Sanat ja teot?”
Eilen klo 11:33
Guardianin mukaan kyseessä on ennätyksellinen määrä yksityiskoneita, mikäli asiantuntija-arviot toteutuvat.

b706350bdea57b55dd102805bdf9096d637e3f1fa282bcaa6a9164350c9d58b6.jpg

b706350bdea57b55dd102805bdf9096d637e3f1fa282bcaa6a9164350c9d58b6.jpg

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö kysyy Twitterissä, kohtaavatko sanat ja teot päättäjien lentäessä yksityiskoneilla Sveitsiin keskustelemaan ilmastonmuutoksesta.EPA/AOP, MATTI MATIKAINEN
 
Back
Top