Rosatomin omistuksen kautta on yhtiö mukana energiapolitiikan ratkaisuissa.
Jos sillä ei ole tarpeeksi päätäntävaltaa - kuten nyt asian laita sattuu olemaan - niin en olisi kovin huolissani.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rosatomin omistuksen kautta on yhtiö mukana energiapolitiikan ratkaisuissa.
Vyyhtiin on kietoutunut myös Fortum. https://www.savonsanomat.fi/paakirj...d-Stream-ja-Fortum-kietoutuvat-yhteen/1046027Jos sillä ei ole tarpeeksi päätäntävaltaa - kuten nyt asian laita sattuu olemaan - niin en olisi kovin huolissani.
On katsottu verkon riittävän:Niin, onko viisaampi energiantuotannossa olla riippuvainen öljystä vai uraanista, ja osittain laitostoimittajista?
Ja ei tuo Hanhikivi ratkaise mitään, jos tässä sähköllä mennään niin kapasiteettia pitäisi lisätä helvetisti. Jos maan kattava latausverkko niin pelkät siirtohäviöt on perkeleelliset.
Ilmeisesti kukaan ei ole vaivautunut laskemaan mitä se vaatii infralta ja paljon maksaa että ajetaan hevosella eikun sähköautolla 2030+ kaikki ja polttomoottorit on museossa? Vitun hiilineutraali liikenne, ei semmoista ole.
On katsottu verkon riittävän:
Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Sähköauto kulkee yhdellä kilowattitunnilla sähköä noin 5–6 kilometriä. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät.
Sähköt päällä keskimäärin ei kuitenkaan riitä, sähköä tarvitaan joka hetki. Autojen lataaminen yhtaikaisesti voisi aiheuttaa paikallisia ongelmia ja myös heilahtelua järjestelmässä. Kuvaan astuvat tulevaisuudessa älykkäät sähköverkot. Sähkömiehen silmin sähköautot ovat nimittäin fillareilla liikkuvia mobiileja akkuvarastoja, joita voidaan hyödyntää sähköjärjestelmän tehotasapainon hallinnassa ja alueellisten pullonkaulojen hoitamisessa.
https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/
Raskasta liikennettäkin alkaa jo olla. Esim. Mersu https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/trucks/eactros-heavy-duty-electric-truck/Joo, verkko riittää mutta ei tuotanto. Ja talvella tuo sinun arvio 5- 6 kilometriä on unelmaa. Ei riitä. Plus siirto- ja lataushäviöt.
Entäs raskas liikenne?
Niin, onko viisaampi energiantuotannossa olla riippuvainen öljystä vai uraanista, ja osittain laitostoimittajista?
Ja ei tuo Hanhikivi ratkaise mitään, jos tässä sähköllä mennään niin kapasiteettia pitäisi lisätä helvetisti. Jos maan kattava latausverkko niin pelkät siirtohäviöt on perkeleelliset.
Ilmeisesti kukaan ei ole vaivautunut laskemaan mitä se vaatii infralta ja paljon maksaa että ajetaan hevosella eikun sähköautolla 2030+ kaikki ja polttomoottorit on museossa? Vitun hiilineutraali liikenne, ei semmoista ole.
Raskasta liikennettäkin alkaa jo olla. Esim. Mersu https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/trucks/eactros-heavy-duty-electric-truck/
Kyllä tiedän että on, nyt oli kysymys vaikutuksista ja hinnasta infraan ja yleensäkin yhteiskuntaan.
Ei vittu jaksa, sama kuin laestadiolaisille puhuisi, olkaa toki uskossanne vahvoja!
Edelleenkään 1800- lukulainen akkuteknologia ei ole riittävää, saatanan kallista on silti ja ympäristövaikutukset aivan järkyttävät.
Mietippä rauhassa ympäristövaikutuksia jota sähköautoteollisuus aiheuttaa jos Euroopassa vaikka 30% autoista korvataan sähköautoilla? Entäs 70%?
Sulla on joku kummallinen tarve "ratkaista kaikki" yhdellä hopealuodilla. Todellisuus on aina monimutkaisempi.
Siirtohäviöt on muutamia prosentteja ja latauksessakin on omat häviöt, se on totta. Polttomoottorin häviöt pyörivät siellä 80% korvilla, sen verran muuttuu polttoaineesta lämmöksi ja 20% liikkeeksi.
Hämmästyttää kerta toisensa jälkeen tämä maanpuolustajien foorumi, missä tyytyväisenä taputellaan käsiä siitä että Putinille lapetaan enemmän rahaa kuin omaan sotaväkeen ja rajavartiolaitokseen ja poliisiin yhteensä.
Epäilen että Puuttini tienaa enemmän Hanhikivellä ja myymällään sähköenergialla kuin öljyllä, käsittääkseni suurin osa raaka- öljystä ostetaan muualta. Ja eikös se Fortum omista öljykenttiä Saudeista?
Ja vittuako se puutiainen tähän kuuluu, ölppää saa muualtakin.
1800 luvun polttomoottoriteknologia ryssän öljyllä, sehän se ympäristöystävällistä onkin!
Liikenteen sähköistämisen ympäristövaikutuksista on aivan riittävästi tietoa, ja se kannattaa toteuttaa niin ympäristö-, huoltovarmuus- kuin ajomukavuudellisistakin syistä.
85% Suomen käyttämästä öljystä tulee ryssältä. Joka kerta kun me käydään tankilla, käy näin.
Katso liite: 27537
http://www.oil.fi/fi/tilastot-3-suomen-oljymarkkinat/32-raakaoljyn-ja-oljytuotteiden-tuonti
Fortum ei todellakaan omista öljykenttiä mistään, saati Saudeista. Fortum ei ole öljy-yhtiö.
Kyllä se vituttaa kävellä, ajaa talvella suksella tai hevosella. Jos sulla on kerran "aivan riittävästi tietoa" ympäristö- ja huoltovarmuus syistä niin kerroppa meille myös.
Etenkin ympäristöllä jos perustelet niin juokse helvettiin. Katso kuinka akkuja tehdään, kannattaa käydä tutustumassa kaivosteollisuuteen ja yleensä tuotantoon, sitten miettiä.
Uskovaisten kanssa ei toinna väitellä, he eivät faktoja ota huomioon.
Ja ostavat sieltä mistä halvimmalla saa, ei kukaan estä norjalaisilta (tai vaikkapa ämörikasta) ostamasta öljyä, se vain maksaa hieman enemmän.
Ei polttomoottorin käyttö lisää meidän riippuvuutta Venäjästä mitenkään, alkaa olla aika väsynyttä jos muuta argumenttia ei ole.
Aloita vaikka näistä:
https://www.theicct.org/publications/EV-battery-manufacturing-emissions
https://www.transportenvironment.or...ations/2018_09_Electric_vehicles_briefing.pdf
Onko akkumateriaalien tuotannossa ympäristöongelmia? Kyllä. Onko öljyn tuotannossa, kuljettamisessa ja polttamisessa ympäristöongelmia? Jep, paljon enemmän.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Exxon_Valdezin_öljyonnettomuus
https://www.theguardian.com/global-...6/niger-delta-oil-spills-linked-infant-deaths
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Meksikonlahden_öljyonnettomuus_2010
Tietysti mittakaavaa ei voi ottaa huomioon.
Öljyä tuotetaan melko reippaasti, pistä sähköautojen määrä vaikkapa puolet nykyisten autojen määrästä ja mieti kuinka ympäristövaikutusten käy.