Valtion puuttumisestako johtuu siis, että kansallisia kilpiä näkee edelleen niin paljon liikenteessä?
Yritän toivoa sitä, että valtio ei ottaisi nykyisenlaista roolia, jos ajoneuvokanta oikeasti halutaan uusia vastaamaan tulevaisuutta. Ei mitään tolkuttomia lisämaksuja, ei mitään sähkölisämaksuja, ei mitään keplotteluveroja kierrätyssyistä jne.jne. Mieluummin niin, että uutukaisen saisi hankkia ilman veroja ja varsinainen veropyytö olisi käyttömaksu ja piste. Piste. Piste. Ja tietyn käyttöiän jälkeen käyttömaksu esim. puolittuu. Toivon yksinkertaista mallia, joka antaa valtiolle mahkut kastaa nokkaansa ja joka antaa käyttöiän loppupäähän mielekkään tavan loppukäyttää tuotteet tarkkaan loppuun - ja mielekkään hintaisen tuotteen käyttökuluineen heille, jotka eivät halua sitoa rahaa ajoneuvoon tai joilla ei siihen ole liikaa rahaa. Plus että tuontikalut kannattaa aina kansantalousmielessä kuluttaa siunattuun päätyyn asti.
Kannattaa muistaa sekin, että nykyajoneuvojen polttoaine muokataan TUONTIÖLJYSTÄ. Se maksetaan rahalla, joka menee ulos. Tuontiöljy tulee meille pääosin Venäjältä. Se luo myös riippuvuutta, jota ei liene halua kasvattaa vaan vähentää. Kun myllytetään ajoneuvojen energia itse, järkevillä ja kustannustehokkailla tavoilla, se säästää hyvin yksinkertaisesti silkkaa fyrkkaa.
Ja oltiimpa ilmastonmuutoksesta mitä mieltä tahansa, niin jo suomalaisten kaupunkien ja taajamien ilmanlaatu paranee varmasti, kun siirrytään sähköajoneuvoihin. Ei paha. Täällä meillä päin on ihan sama ajetaanko vaikka paksulla raakaöljyllä, suoritemäärät marginaalisia, mutta ei kummainen kasvukeskus tarvi olla, kun liikenteen päästöt jo luovat silkkoja haittoja.