Ilmastopsykoosi -ketju

Valtion puuttumisestako johtuu siis, että kansallisia kilpiä näkee edelleen niin paljon liikenteessä?

Yritän toivoa sitä, että valtio ei ottaisi nykyisenlaista roolia, jos ajoneuvokanta oikeasti halutaan uusia vastaamaan tulevaisuutta. Ei mitään tolkuttomia lisämaksuja, ei mitään sähkölisämaksuja, ei mitään keplotteluveroja kierrätyssyistä jne.jne. Mieluummin niin, että uutukaisen saisi hankkia ilman veroja ja varsinainen veropyytö olisi käyttömaksu ja piste. Piste. Piste. Ja tietyn käyttöiän jälkeen käyttömaksu esim. puolittuu. Toivon yksinkertaista mallia, joka antaa valtiolle mahkut kastaa nokkaansa ja joka antaa käyttöiän loppupäähän mielekkään tavan loppukäyttää tuotteet tarkkaan loppuun - ja mielekkään hintaisen tuotteen käyttökuluineen heille, jotka eivät halua sitoa rahaa ajoneuvoon tai joilla ei siihen ole liikaa rahaa. Plus että tuontikalut kannattaa aina kansantalousmielessä kuluttaa siunattuun päätyyn asti.

Kannattaa muistaa sekin, että nykyajoneuvojen polttoaine muokataan TUONTIÖLJYSTÄ. Se maksetaan rahalla, joka menee ulos. Tuontiöljy tulee meille pääosin Venäjältä. Se luo myös riippuvuutta, jota ei liene halua kasvattaa vaan vähentää. Kun myllytetään ajoneuvojen energia itse, järkevillä ja kustannustehokkailla tavoilla, se säästää hyvin yksinkertaisesti silkkaa fyrkkaa.

Ja oltiimpa ilmastonmuutoksesta mitä mieltä tahansa, niin jo suomalaisten kaupunkien ja taajamien ilmanlaatu paranee varmasti, kun siirrytään sähköajoneuvoihin. Ei paha. Täällä meillä päin on ihan sama ajetaanko vaikka paksulla raakaöljyllä, suoritemäärät marginaalisia, mutta ei kummainen kasvukeskus tarvi olla, kun liikenteen päästöt jo luovat silkkoja haittoja.
 
Novaya Zemljalla on ongelmia jääkarhujen kanssa. Syyksi väitetään ilmastonmuutoksen aiheuttama jäätiköiden sulaminen.

07-minister.jpg


- "Ilmasto on muuttunut kautta maapallon historian ilman ihmisen toimiakin!":cool:
 
Markkinat hoitaa liikenteen sähköistymisen ja se tulee tapahtumaan vaikka seuraavat 3 hallitusta eivät edes sanoisi sanaa "liikenne".

hoitaa hoitaa. Joskus sitten.

2018 ensirekusteröitiin 120 000 uutta henkilöautoa.
2018 suomessa oli 2 700 000 henkilöautoa.
Vaikka huomisesta eteenpäin kaikki uudet olisi sähköautoja niin menee tovi ennenkuin sähköautoja on edes puolet.


Niin ja ne sähköautot.

Sähköautoja ensirekisteröitiin lokakuussa 2018 yhteensä 59 kappaletta, joka on pitkästi yli kaksinkertainen määrä edellisvuoden 22 kappaleeseen nähden. Koko alkuvuoden 2018 aikana on rekisteröity jo 624 sähköautoa ja se on 48% enemmän,
http://blogi.autotie.fi/tien-sivust...innit-yli-kaksinkertaistuivat-lokakuussa-2018

Lyijynkorvike haisoo vielä pitkään.
 
Lyijynkorvike haisoo vielä pitkään.

Haiskoot. Pääasia, että uusi suunta on näytetty ja fossiiliautot korvautuvat pikkuhiljaa sähköautoilla. Perinneautoilijat saavat varmasti jatkaa harrastustaan vaikka maailman tappiin asti jos se vappuajelu ja muu pakollinen kesäkruisailu on ehdottomasti saatava suorittaa joka vuosi.
 
hoitaa hoitaa. Joskus sitten.

2018 ensirekusteröitiin 120 000 uutta henkilöautoa.
2018 suomessa oli 2 700 000 henkilöautoa.
Vaikka huomisesta eteenpäin kaikki uudet olisi sähköautoja niin menee tovi ennenkuin sähköautoja on edes puolet.


Niin ja ne sähköautot.

Sähköautoja ensirekisteröitiin lokakuussa 2018 yhteensä 59 kappaletta, joka on pitkästi yli kaksinkertainen määrä edellisvuoden 22 kappaleeseen nähden. Koko alkuvuoden 2018 aikana on rekisteröity jo 624 sähköautoa ja se on 48% enemmän,
http://blogi.autotie.fi/tien-sivust...innit-yli-kaksinkertaistuivat-lokakuussa-2018

Lyijynkorvike haisoo vielä pitkään.

Veikkaan että polttomoottoriautojen myyntimäärät painuu käytännössä olemattomiin 30-luvun puoliväliin mennessä, ne viimeiset autot menee paaliin 50-luvun puoliväliin mennessä. Sen jälkeen on vain historic-vehkeitä.
 
Jos autoilua miettii omakohtaiselta kannalta eli subjektiivisesti, kuten sitä nimenomaan kuuluu miettiä, niin kaukana on ne ajat jolloin hybridi tai sähköauto oli yhtä kuin tylsä. Sähkömoottorin vääntö tuo aivan uuden kiihtyvyyden. Ja sivuotteena co2-päästövähennyksen. Uudistuva polttomoottoriteknologia, se muuten ottaa juuri nyt hurjia harppauksia, vähentää myös hybridien ja tavallisten autojen päästöjä.

Tässä tulee nyt kuitenkin pitää kokonaisuus mielessä, siitä henkilöautoilu on vain about 9-10% päästäjä ja realistisesti voi todeta, että autoilu on pakollista. Kyllä se kannattaa sähköistää. Tätä ei voi katsoa ympäristönkään kannalta vain yhdeltä kantilta vaikka ilmastonmuutos vakava uhka onkin. Globaali ja lokaali kannattaa pitää mielessä. Autoilun pienevät päästöt parantavat kaupunkien ja taajamien ilmanlaatua kiistatta vaikka ei uskoisi tipan tippaa ilmastonmuutokseen.

Asiassa on ulottuuvuksia hurjasti. Kiina pitää hallussaan kaivoksia ja alueita joista saadaan raaka-aineita neodyymimagneetteihin ja akkuihin. Kiina on strategisesti ottamassa samaa asemaa kuin lähi-idällä oli öljyssä. Akkuja ei voida tuottaa nyt niin paljoa kuin kysyntää olisi joten tässä vaiheessa voi olla fiksumpaa, että tuotetaan hybridejä jolloin useampi auto on osin sähkövetoinen kuin kokonaan sähköllä kulkeva. Infran kehittyminen ottaa aikaa ja tässä maassa ollaan about kaikessa mikä liittyy autoilun rankasti jälkijunassa. Miettikääs hetki lisäjarruvaloa, pakettiautosäänöksiä ja autoveroa. Suomen autokannan päästöt olisivat todennäköisesti pienemmät nyt jos valtio ei olisi koskaan "ohjannut" (=verottanut puhtaasti fiskaalisin perustein) auton hankintaa. Käytänössä kaikki efektiivinen vaikutus tulee maailman (=Saksan) suurten autovalmistajien ja EU:n sopimien päästönormien kautta. Kyllä EU on tässä ollut toimiva instanssi.

Päästöjen vähentäminen autoilussa ja energiantuotannossa on kuitenkin viisasta vaikka ilmastonmuutos olisi huijausta. Koska ympäristöön menee paljon muutakin kuin co2-kaasuja, saasteista on pirusti muitakin haittoja. Kivihiilen polttamisesta kun koituu muutakin harmia kuin hiilidioksidi.

co2-kaasujen osalta kannattaa myös muistaa sekin, että vaikka ilmastonmuutokseen ei uskoisi, ilmakehän co2-pitoisuus on noussut ja se kiistaton fakta. Sitä mitataan reaaliaikaisesti. Pitoisuuden noustessa ulkoilmasta tulee yhtä tunkkaista kuin sisäilmasta makuuhuoneessa aamulla tai koululuokassa ennen välituntia. Näillä on niin monia vaikutuksia, että vaikka ei uskoisi ilmastonmuutokseen, useimmat parannukset olisivat silti järkeviä. Vaikka ilmasto ei lämpenisi, ääri-ilmiöt olisivat luonnollista kehitystä, me silti hengitämme ilmaa ja hiilidioksidipitoisuudella on tässä suhteessa itseisarvo mikä usein unohdetaan kun keskitytään ilmastoon ja sääilmiöihin. Jos hypoteettisesti leikitään, että ilmastonmutos on suuri huijaus niin ilmastotoimet tulisi totetuttaa kuitenkin.
 
Asiassa on ulottuuvuksia hurjasti. Kiina pitää hallussaan kaivoksia ja alueita joista saadaan raaka-aineita neodyymimagneetteihin ja akkuihin

Teslan tapauksessa S ja X -mallit eivät käytä kestomagneetteja moottoreissansa.

Kolmosen nelivetomallissa toisessa moottorissa on neodyymit ja toinen on induktiotyyppinen. Model kolmosen takavetoversiossa on induktiomoottori.

Muista sähköautovalmistajista en osaa sanoa.

Neodyymimagneetit eivät siis ole autoilun kannalta kovinkaan kriittisiä materiaaleja.
 
Tätä ei voi katsoa ympäristönkään kannalta vain yhdeltä kantilta vaikka ilmastonmuutos vakava uhka onkin. Globaali ja lokaali kannattaa pitää mielessä. Autoilun pienevät päästöt parantavat kaupunkien ja taajamien ilmanlaatua kiistatta vaikka ei uskoisi tipan tippaa ilmastonmuutokseen.

Tämä on SE. Minä olen tietynlainen ilmastonmuutoskriitikko, en usko kaikkea sillä sektorilla esitettyä. Mutta se on sivuseikka, mielestäni. Kaupunkien ja taajamien ilmanlaatuun mitkä tahansa päästöt vaikuttavat negative, ei siinä selittelyt auta. Ei kai ole mitään järkeä tupsuttaa päästöjä ihmisten hengiteltäväksi, jos se voidaan vähänkään järkevillä tavoilla välttää?

Ajoneuvokannan muutosvauhtia on vaikea arvuutella, siihen tulee vaikuttamaan liian moni tekijä. Jos valtio kerran katsoo tarpeelliseksi pistää vauhtia, niin yllä kirjasin varsin toimivan konseptin. Mutta toisaalta puhetta tähän maailmaan sopii. Ja nyt ovat vaalien alla poliitikot saattaneet tässäkin asiassa ottaa vähän laukka-askelta.
 
Neodyymimagneetit eivät siis ole autoilun kannalta kovinkaan kriittisiä materiaaleja.

Ei ole tietenkään jos käytetään satavuotista keksintöä eli okosulkumoottoria,mutta teslahan laittoi tähän pitkän matkan autoonsa tämän kestomagneettimoottorin. Nämä moottorit on varmasti tulevaisuutta jos sähköautoja meinataan parantaa. Uskoisin että myös teslassa.

Kestomagneettimoottorissa on paljon etuja. Parempi hyötysuhde, parempi vääntö pienillä nopeuksilla ja kevyempiä.

Ainakin BMW,NISSAN,GEELY käyttää kestomagneettimoottoria.
 
Ei ole tietenkään jos käytetään satavuotista keksintöä eli okosulkumoottoria,mutta teslahan laittoi tähän pitkän matkan autoonsa tämän kestomagneettimoottorin. Nämä moottorit on varmasti tulevaisuutta jos sähköautoja meinataan parantaa. Uskoisin että myös teslassa.

Kestomagneettimoottorissa on paljon etuja. Parempi hyötysuhde, parempi vääntö pienillä nopeuksilla ja kevyempiä.

Ainakin BMW,NISSAN,GEELY käyttää kestomagneettimoottoria.

Kuten sanoin, ainoa Tesla-malli, jossa kestomagneettimoottoria hyödynnetään on AWD-model 3:n etumoottori.

Kummallakin moottorityypillä on puolensa, eivätkä ne ole toisensa poissulkevia.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs ovat sähköveneet? Kesällä paistaa aurinko, veneissä on tilaa paneeleille, leppoisaa matkaveneilyä sähköllä? Lomallahan voi jäädä lataamaan akkujaan melkein minne vaan.
 
Missäs ovat sähköveneet? Kesällä paistaa aurinko, veneissä on tilaa paneeleille, leppoisaa matkaveneilyä sähköllä? Lomallahan voi jäädä lataamaan akkujaan melkein minne vaan.

Pieniä sähköperämoottoreitahan on ollut maailman sivu Suomen järvillä. Isommissa paketeissa paino ja varsinkin hinta jarruttavat kehitystä.

https://m.nettivene.com/artikkeli/terhi_400_c_torqeedo_sahkolla_sahakampaan_vauhtiin

Tuosta poimittuna 2,5k€ arvoiseen Terhiin asennettuna 10kw sähköpaketti 25k€, painoa reilu 100kg.
 
Tuolla naapurissa on keli LÄMMINNYT tunnissa pahimmillaan 10 astetta joten YLLÄTYKSIÄ on tiedossa pariksi päiväksi missä vaan maanteillä, rakennuksilla, satamissa yms täällä.
 
Onneksi sähköpirssi pelastaa meidät kaikki, ilmastonmuutokselta, Puuttinin juonilta ja Sipilältä!
Markkinataloudessa toki paras voittaa, mutta ei toki täällä! Se on pakotettava paskaa taas ku muuten ei pärjää!
Hauska toki on runkata idealle että Suomi Eu Finlandia on energiaomavarainen tulevaisuudessa, joo on toki, tietysti sillä ehdolla notta sähköpirssi on kaikilla!
Ah, ma nauran, kun kuvasi kauniina peilissään nään,...!
 
Back
Top