Ilmastopsykoosi -ketju

turska

Eversti
En tiedä onko näitä videoita linkattu vielä tänne. Mielenkiitoista katsottavaa kuitenkin.... oli sitten totuuden siemen tai ei.


 
Viimeksi muokattu:

Lurker

Eversti
https://yle.fi/uutiset/3-10677704

Valtioneuvosto myönsi Olkiluoto 3:lle käyttöluvan – uusi reaktori alkaa tuottaa sähköä valtakunnan verkkoon ensi vuoden alussa
Valmistuessaan Olkiluoto 3 kattaa yksin noin 15 prosenttia Suomen sähköntarpeesta.


/////////////

Hieno homma. OL3:n pitäisi tuottaa vuodessa n. 13TWh, kun viime vuonna ulkomailta ostettiin 20TWh. Vielä kun tuulivoiman kasvu jatkaa nykyisellä urallaan, Suomesta tullee 2030-luvulla sähköntuotannossa omavarainen vaikka liikenne sähköistetään ja hiilen polttaminen lopetetaan.

Screenshot_20190307-235937.jpg
 

fulcrum

Ylipäällikkö
12 minuutin videonpätkä 1000km roadtripistä sähköautolla Australiassa, sisältää myös juttua siitä miten maan sähköntuotanto on siirtymässä hyvää vauhtia hiilestä ja maakaasusta aurinkoon ja tuuleen.

Linkissä juttua Australiaan tuulivoimapuistoon asennetusta maailman suurimmasta akustosta, joka toimii fossiilisia tuotantolaitoksia huomattavasti tarkempana säätövoimana sekä tuottaa sähköä verkkoon jos olosuhteet eivät ole otolliset tuulisähkön tuotantoon tai kun hiilivoimala nyykähtää, kuten Australian vanhoille voimaloille on lisääntyvässä määrin viime aikoina käynyt.
Aussien energiapolitiikassa ei ole kyllä kauheasti järkeä: rakennetaan valtavia akkuja ja dieselgeneraattoreita niitä hetkiä varten kun ei tuule, tai aurinko ei paista. Voihan sitä niinkin tehdä maassa jossa rahaa on liikaakin, mutta kustannustehokkuuden kannalta siinä ei ole mitään mieltä.
 

ak.tied

Ylipäällikkö
Niin, tai sähkön verotuksen korotukset tms... Tällä hetkellä Helsinki-Tampere-Helsinki menopaluun ajo Tesla 3:lla kuluttaisi noin 9 euron edestä sähköä, kun bensakulut olisivat jossain 30 euron kieppeillä.

Sähköstä veroa on n. 40% ja bensasta noin 70%. Jos sähkön verotus nousisi samalle tasolle kuin bensalla on nyt, maksaisi matka Tesla 3:lla noin 18 euroa. Euroopassa ilmeisesti Tanskassa sähkön verotus lähentelee tuota 70% tasoa.

Nämäkin jutut on toki hyvä pitää mielessä pohtiessaan, kuinka paljon sähköautolla voisikaan säästää bensalaskuissa.
Mulla on 2010-mallin diesel, keskikulutus tuolla pätkällä olisi noin 5ltr/100 eli noin 20€ pa-kulut. Kyllä se verottaja jotain päänmenoksesi keksii ja käyttää vaikka 100 miljoonaa ja epäreilua taktiikkaa sen keksinnön toteuttamiseen. Varmaa on, että niitä kustannussäästöjä ei kannata diskontata paria hallituskautta pidemmälle.
 

Lurker

Eversti
Aussien energiapolitiikassa ei ole kyllä kauheasti järkeä: rakennetaan valtavia akkuja ja dieselgeneraattoreita niitä hetkiä varten kun ei tuule, tai aurinko ei paista. Voihan sitä niinkin tehdä maassa jossa rahaa on liikaakin, mutta kustannustehokkuuden kannalta siinä ei ole mitään mieltä.
Itse asiassa tuota akustoa on käytetty paljon niitä hetkiä varten kun hiilivoimalat nyykähtää. Aussien hiilivoimalat on vanhoja ja niillä on ollut varsinki kesäaikaan suuria vaikeuksia.

Näyttäis tuosta jäävän vähän voita leivän päällekin, en kauhean monta sijoituskohdetta keksi mistä saa paremman tuoton;

https://www.theguardian.com/technology/2018/sep/27/south-australias-tesla-battery-on-track-to-make-back-a-third-of-cost-in-a-year

South Australia's Tesla battery on track to make back a third of cost in a year
World’s largest lithium battery cost $90.6m but revenue is healthy, according to documents filed by French renewable company Neoen
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Niin, kun on sössitty energiaverkon rakentaminen muuten niin voihan siitä tuollakin tavalla rahastaa. Veronmaksaja olisi ilahtunut enemmän siitä että olisi alkujaankin tehty joku järkevä ratkaisu.

Tuon akun kapasiteetti on sähköverkon kokoon nähden todella pieni.
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 1.0
Ottamatta kantaa akun kokoon (onko se iso vai pieni?), niin se on aika pitkälti ratkaissut Australian energiaverkon ongelmia.

How Tesla's big battery is bringing Australia’s gas cartel to heel
https://www.theguardian.com/technology/2018/feb/06/how-teslas-big-battery-is-bringing-australias-gas-cartel-to-heel

Tesla’s giant battery in Australia reduced grid service cost by 90%
https://electrek.co/2018/05/11/tesla-giant-battery-australia-reduced-grid-service-cost/

Did Tesla’s Big Australian Battery Kill the Business Case for More?
There might not be much of an ancillary services market left for other projects.
https://www.greentechmedia.com/articles/read/has-teslas-big-australian-battery-killed-the-business-case-for-more#gs.0061wo


Nämä sähköverkkopalveluita ylläpitävät ratkaisut yleistyvät varmasti muuallakin tulevaisuudessa. Tässä esim. Fortum.

https://www.fortum.fi/media/2018/11/fortum-asentaa-pohjoismaiden-suurimman-akun-tukemaan-sahkoverkon-vakautta
 
Tässäpä hieman puolustettavaa..:

https://www.flightradar24.com
https://www.marinetraffic.com/

Maaliikenteestä ja sen määristä on turha edes sanoa mitään. Suomen ja EU:n ulkopuolella kun rullaa rekka jos toinenkin.

Hyvä ja kannatettava asia, ehdottomasti. Vaan kun Suomi on pelkkä pisara meressä eikä asia etene minnekään ennen kuin Kiina, Intia, USA etc. tekevät asialle jotain konkreettista. Kyseessä on Suomelle taloudellinen itsemurha jos rupeamme uhraamaan itseämme koko maailman hyväksi. Vaan yritä tässä puhua järkeä näille varajeesuksille.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Ottamatta kantaa akun kokoon (onko se iso vai pieni?), niin se on aika pitkälti ratkaissut Australian energiaverkon ongelmia.
"When fully charged, the battery can power up to 30,000 homes for an hour. "
Akun kapasiteetti on noin 130 megawattituntia. Suomen sähkönkulutus talvisin on noin 11-12000MWh. Siitä voi jokainen laskea montako akkua pitäisi pykätä että saataisiin varavoimaa esimerkiksi talvikuukausina usein tapahtuvaan päivän-parin breikkiin jolloin tuulivoima ei tuota juuri mitään.

Nämä sähköverkkopalveluita ylläpitävät ratkaisut yleistyvät varmasti muuallakin tulevaisuudessa. Tässä esim. Fortum.

https://www.fortum.fi/media/2018/11/fortum-asentaa-pohjoismaiden-suurimman-akun-tukemaan-sahkoverkon-vakautta
6MWh, eli kooltaan 1/20 tuosta Teslan tekemästä akusta. Ideana näyttää olevan enemmänkin "prosessorin välimuisti" kuin varsinainen sähkön varastointimenetelmä.
 

Lurker

Eversti
Ainakin tällä hetkellä kaupallinen lentoliikenne ja pitkän matkan laivaliikenne on sellaisia liikenteen muotoja joissa sähköistymistä ei ole nähtävissä vuosikymmeniin.

Koska biopolttoaineita tulee aina olemaan varsin rajallisesti, kannattaakin rajalliset biopolttoainevarat käyttää niihin liikenteen muotoihin joita ei voi mielekkäästi sähköistää.
 

StmSvejk

Kenraali
Hyvä ja kannatettava asia, ehdottomasti. Vaan kun Suomi on pelkkä pisara meressä eikä asia etene minnekään ennen kuin Kiina, Intia, USA etc. tekevät asialle jotain konkreettista. Kyseessä on Suomelle taloudellinen itsemurha jos rupeamme uhraamaan itseämme koko maailman hyväksi. Vaan yritä tässä puhua järkeä näille varajeesuksille.
Samasta syystä itse varastan kaupasta aina kun voin. Ei se tunnu S-ryhmän katteessa mistään eikä näy tilastoissa kun varkaita on niin paljon muitakin. Varusmiespalveluksen voi myös lintsata, miksi mennä kuin muitakin menijöitä on? ;)
 

dr. Strangelove

Kersantti
Samasta syystä itse varastan kaupasta aina kun voin. Ei se tunnu S-ryhmän katteessa mistään eikä näy tilastoissa kun varkaita on niin paljon muitakin. Varusmiespalveluksen voi myös lintsata, miksi mennä kuin muitakin menijöitä on? ;)
Koska tämä oli ilmiselvää sarkasmia, oletan sinun säännöllisesti tukevan lähikauppiasta rahallisesti, jotta kauppias ei liiaksi kaljavarkaista kärsi ja elintarvikkeiden hinnat pysyvät edullisempina koko naapurustolle?
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 1.0
Ideana näyttää olevan enemmänkin "prosessorin välimuisti" kuin varsinainen sähkön varastointimenetelmä.
Juuri näin. Kaikki varastointimenetelmät ovat luonteeltaan välimuisteja, joita puretaan ja ladataan. Mitä pienempi, sen kannattavampi.

Asiaa voi miettiä näin:
- Mitä useammin sitä käytetään, sen enemmän se saa tuottoa, sen pienempi se voi olla, sen vähemmän se maksaa, sen kannattavampi se on
- Vastaavasti, jos rakennettaisiin vaikka sähkövarasto, joka riittäisi tuottamaan virtaa Suomelle kuukaudeksi, niin se olisi järjettömän iso, järjettömän kallis, eikä sitä koskaan kuitenkaan käytettäisi kuukauden ajan, joten se ei saisi riittävästi tuottoja. Se olisi kannattamaton.

Raha näissä asioissa kuitenkin jyllää, tavalla tai toisella. Ja kun aika pienillä jutuilla monipuolisesti verkotettuna ja tehtynä saa isoja vaikutuksia, niin ei Suomeen tulla rakentamaan mitään sanotaan vaikka 5 miljardin euron sähkövarastoa.
 

dr. Strangelove

Kersantti
"When fully charged, the battery can power up to 30,000 homes for an hour. "
Akun kapasiteetti on noin 130 megawattituntia. Suomen sähkönkulutus talvisin on noin 11-12000MWh. Siitä voi jokainen laskea montako akkua pitäisi pykätä että saataisiin varavoimaa esimerkiksi talvikuukausina usein tapahtuvaan päivän-parin breikkiin jolloin tuulivoima ei tuota juuri mitään.

...
6MWh, eli kooltaan 1/20 tuosta Teslan tekemästä akusta. Ideana näyttää olevan enemmänkin "prosessorin välimuisti" kuin varsinainen sähkön varastointimenetelmä.
Eiköhän Australian jättiakulla ole aivan sama idea. Kun pelkästään Adelaidessa on yli puoli miljoonaa kotia (plus palvelut, teollisuus ja kaikki muu sähköä kuluttava päälle), ei maailman suurin akku montaa minuuttia riitä mutta antaa aikaa käynnistellä varajärjestelmiä.

Ei uusiutuvista energiamuodoista akkujenkaan avulla perusvoimaksi ole mutta saa siihen toki uskoa. Riittää ainakin akkutehtailla töitä.
 
Samasta syystä itse varastan kaupasta aina kun voin. Ei se tunnu S-ryhmän katteessa mistään eikä näy tilastoissa kun varkaita on niin paljon muitakin. Varusmiespalveluksen voi myös lintsata, miksi mennä kuin muitakin menijöitä on? ;)
En nyt suoraan sanottuna aivan ymmärrä asiayhteyttä noihin mainitsemiisi esimerkkeihin mutta voit vapaasti avata logiikkaasi.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Juuri näin. Kaikki varastointimenetelmät ovat luonteeltaan välimuisteja, joita puretaan ja ladataan. Mitä pienempi, sen kannattavampi.
Kyllä, valitettavasti pahimmat tuulivoimaintoilijat usein viittaavat juuri näihin suurta julkisuutta saaneisiin akkuihin (valmistajana vielä hipsterijumala Elon Musk) kun otetaan puheeksi tuuli- ja aurinkovoiman suuresti vaihtelevat tuotantokapasiteetit. Akut eivät kuitenkaan poista säätö- tai varavoiman tarvetta, vaan korkeintaan vähentävät varavoimaan siirtymisessä tulevia katkoksia. Australiassa on käytetty tähän tarkoitukseen kaasuturbiineja tai dieselgeneraattoreita, mikä on isossa mittakaavassa aivan järjettömän tehotonta eikä lainkaan ympäristöystävällistä.
Se mitä tuo akku käytännössä tekee, on että pidetään sähköverkossa virtaa sen aikaa että saadaan joku toinen hiilivoimala tupruttamaan. Hip hei?

Australiassa ei ole maanlaajuista kantaverkkoa mikä varmaan aiheuttaa omat ongelmansa. Vesivoiman mahdollisuudetkin ovat rajallisemmat kuin esim pohjoismaissa. Asiaan olisi yksinkertainen ratkaisu, mutta poliittisesti se on tehty mahdottomaksi, siksi aussien sähköntuotto edelleen nojaa hiilivoimaan.
 

StmSvejk

Kenraali
Australiassa ei ole maanlaajuista kantaverkkoa mikä varmaan aiheuttaa omat ongelmansa. Vesivoiman mahdollisuudetkin ovat rajallisemmat kuin esim pohjoismaissa. Asiaan olisi yksinkertainen ratkaisu, mutta poliittisesti se on tehty mahdottomaksi, siksi aussien sähköntuotto edelleen nojaa hiilivoimaan.
Heti kun (ja jos) power-to-x -eli synteettisten polttoaineiden valmistaminen ilmakehän hiilidioksidista sähkön avulla tulee toimimaan on Australian asema aurinkoenergian tuottajana erinomainen. Sitä odotellessa...
 
Top