Ilmastopsykoosi -ketju

Ahaa. Eli muut saa määrätä mitä kansallisvaltio Suomi minimaalisella vaikutuksellaan ilmankehään tekee? Vai maksaako joku muu meille Suomessa käytetyt varat liikenteen äkkisähköistykseen?

Greenpeacea perustamassa ollut Patrick Moore on twiitannut Alexandria Ocasio-Cortezille tämän Green New Dealista:

"@AOC Pompous little twit. You don’t have a plan to grow food for 8 billion people without fossil fuels, or get food into the cities. Horses? If fossil fuels were banned every tree in the world would be cut down for fuel for cooking and heating. You would bring about mass death."

Melko suoraa tekstiä.

Älä laita sanojasi minun suuhun. Sen sijaan suosittelen kokeilemaan ymmärtää toisenlaista näkökulmaa.

Kokeillaan analogian keinoin ja kuvitellaan että maapallo on muurahaispesä. Vaikka muurahaiset siellä pesässä olisivat keksineet keskenään minkälaiset rajat hyvänsä sinne pesän sisään, ne silti tarvitsevat kaikki sitä koko pesää että se toimii ja muurahaiset säilyy hengissä. Pesän ulkopuolelta katsottuna on täysin merkityksetöntä millaisissa laumoissa ne murkut siellä pesässään elelevät.

Nyt ne muurahaiset ovat alkaneet paskomaan pesäänsä. Osa muurahaisista paskoo enemmän kuin muut, osa vähemmän mutta kaikki silti paskoo. Jos paskominen jatkuu, muurahaiset kuolee kaikki.

Osa muurahaisista pesän nurkassa on eniten paskovien joukossa. Niitä on kohtuullisen vähän. Pesän toisella puolella on enemmän muurahaisia mutta jokainen niistä paskoo vähemmän per murkku.

Toisella puolella pesää huudetaan: me ei ainakaan lopeteta paskomista kun meitä on niin vähän.

Toisella puolella huudetaan: me ei ainakaan lopeteta paskomista koska te siellä toisella puolella paskotte jokainen kaksinkertaisesti meihin verrattuna.

Kysymys kuuluu: ymmärtääkö kaikki muurahaiset että kaikkien pitää lopettaa paskominen pesään? Sekä niiden joita on vähemmän mutta jotka paskovat enemmän, että niiden joita on enemmän mutta jotka paskovat vähemmän. Pesän ulkopuolelta katsottuna ne on kaikki vain muurahaisia.

Ehkä paskomisongelma on sellainen että sitä ei voi ratkaista vain yhdessä pesän nurkassa, vaan muurahaisten pitää tajuta tehdä se yhdessä.
 
Kymppitonnin maksavat 7-vuotiaat Leafit ainakin ovat ihan soivia kakkosautoja, eikä akusto ole sanonut sopimustaan irti. Sen vanhempia massatuotettuja sähköautoja ei ole olemassakaan.

Tässä muuten on markkinarako tuotteelle, jolla selvitetään mittaamalla käytetyn sähköauton akuston todellinen kunto. Samassa voisi myös ennustaa ostajalle akuston jäljellä olevaa käyttöikää ja kapasiteetin putoamisnopeutta sen kuluessa. Akuston kunto on niin merkittävä tekijä käytettyä sähköautoa arvioitaessa, että varmasti kiinnostaisi kaikkia.
 
Älä laita sanojasi minun suuhun. Sen sijaan suosittelen kokeilemaan ymmärtää toisenlaista näkökulmaa.

En toki. Siksi siellä oli kysymysmerkki. Yritin miettiä mikä taho se on jos ei kansallisvaltio ja miten se toimii jos se ei voi määrätä mitä kansallisvaltio tekee.

Muurahaisesimerkkisi ei tähän mitenkään vastaa.
 
Tässä muuten on markkinarako tuotteelle, jolla selvitetään mittaamalla käytetyn sähköauton akuston todellinen kunto. Samassa voisi myös ennustaa ostajalle akuston jäljellä olevaa käyttöikää ja kapasiteetin putoamisnopeutta sen kuluessa. Akuston kunto on niin merkittävä tekijä käytettyä sähköautoa arvioitaessa, että varmasti kiinnostaisi kaikkia.

Senhän näkee Leafissä mittaristosta aina kun kytkee virrat.

Varmaan samaan liikeideaan sopii dieseleiden hiukkaspönttöjen tarkastaminen, turbon välykset ja DSG-vaihteiston jäljellä olevan käyttöiän määrittäminen. Kaikki sellaisia pommeja, joihin pitää toimintatonneja olla valmiina.
 
En toki. Siksi siellä oli kysymysmerkki. Yritin miettiä mikä taho se on jos ei kansallisvaltio ja miten se toimii jos se ei voi määrätä mitä kansallisvaltio tekee.

Muurahaisesimerkkisi ei tähän mitenkään vastaa.

Vain muurahaisyhdyskunnat yhdessä ja yksittäiset muurahaiset omalta osaltaan voivat paskomisen lopettaa, jos pesässä ei ole kuningasta tai kuningatarta joka voi paskomisen kieltää ja kieltoa valvoa. Kukaan sitä ei muurahaisten puolesta tule tekemään.
 
50 000+ hintaluokassa peli on jo selvä sähkön eduksi. Muutama vuosi vielä menee että 30-50ke hintaluokassa sähkö pyyhkii ohi, ja noin 2025 korvilla homma on taputeltu kaikissa auto- ja hintaluokissa.

Niin, voisi tosiaan kuvitella, että Saksassa seurataan Teslaa todella huolestuneina. Nythän keskustelunaiheeseen sopivasti lehdessä nostettiin esille, kuinka Model 3:n alentaminen 35000 dollariin toi samalla mukanaan myös muiden mallien halventumisen. Ja aika rutkankin sellaisen. Nyt Tesla Model S maksaa Iltalehden mukaan Suomessa halvimmillaan 82200 euroa. Paljon vielä tämäkin, mutta alkaa varmasti todella kuristaa paremman luokan mersujen, bemareiden ja Audien myyntiä. Eikä lienisi yllättävää, jos Model 3 tekisi saman keskitason Premium-luokassa.

Ilta-Sanomat kauhistelee Teslan alennuksia: Teslojen hinnat romahtivat viikonloppuna – hintalapusta suli kerralla kymmeniä tuhansia euroja, omistajille valtavia tappioita
Mitäpä sanoisit, jos pihassasi olisi vielä viime perjantaina ollut se pari vuotta vanha arvoauto, jota yrität myydä käytettynä mielestäsi ihan järkihintaan eli vähintäänkin nyt uutta reilusti halvemmalla.

Mutta sitten tapahtuu jotain aivan kummallista.

Twitter-eetteriin ilmaantuu yksi Elon Muskin lähettämä viesti, jonka myötä samanlaisen auton hinta uutena tippuu vaivaisessa yhdessä yössä niin rajusti, että tuo käytetty vaihdokkisi on tänään maanantaina pyyntihinnaltaan jo kymppitonneja kalliimpi kuin uusi!

Teslasta voi hyvinkin tulla automaailman Apple. Ainakaan henkilökohtaisesti ei tulisi mieleenkään ostaa enää mitään vähänkään hintavampaa bensa- tai dieselautoa. Jälleenmyyntiarvo voi romahtaa rajusti, jos Tesla (ja mikä ettei muutkin sähköautovalmistajat) lyö kunnolla läpi. Tesla on iPhone ja bensa/diesel-autot Nokian Symbianeja.
 
Varmaan samaan liikeideaan sopii dieseleiden hiukkaspönttöjen tarkastaminen, turbon välykset ja DSG-vaihteiston jäljellä olevan käyttöiän määrittäminen. Kaikki sellaisia pommeja, joihin pitää toimintatonneja olla valmiina.
Mitä akustoon tulee, niin ilmeisesti senkään vaihto ei kuitenkaan tule olemaan lähitulevaisuudessakaan mitään ihan järkyttävän kallista puuhaa. Nissan alkoi jo noin vuosi sitten tarjota Japanissa vuosimallien 2011-2015 Leafeille, joissa ilmeisesti vaihdon tarvetta voisi alkaa olla, akun vaihtoa reilulla parilla tuhannella eurolla. Se on jo sellainen rahamäärä, joka tulee säästettyä bensakuluissa todella nopeasti (lienisiko nykyautoilla 20000 - 30000 km bensa/dieselkulut?).

Ja kun tähän vielä päälle tieto siitä, että akkujen hintatason ennustetaan alenevan merkittävästi, ei tuo akkujen sippaaminen taida olla enää kovinkaan suuri peikko. Akuston hinnan on sanottu olleen 400-600 USD/kWh vielä vuonna 2016, mutta jo kuluvan vuoden aikana hinnan odotetaan putoavan alle 200 USD/kWh tasolle. Ja Elon Muskhan on arvioinut, että Tesla saavuttaisi parissa vuodessa 100 USD/kWh tason. Jos päästään edes lähelle tuota tasoa, eivät akustojen hinnat enää aivan päätähuimaavia ole. No ok, onhan toki esim. pitkän kantaman Model 3:n akuston kapasiteetti 75 kWh, joten aivan upouuden akuston valmistaminen maksaisi vielä 7500 USD eli nykykurssilla noin 6600 euroa. Mutta kyllähän tuollaisella akustolla monta vuotta ajaakin ja säästää bensalaskuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä vaiheessa on jo siirrytty kilometripohjaiseen ajoneuvoverotukseen à la Ollila. Luuletteko te, että valtio päästää parhaan lypsylehmänsä luikahtamaan käsistään?

Ei ole juridisesti eikä teknisesti ihan helppo rasti.

Mutta joku keino on oltava, liikenteestä tuskin tulee verotuksellinen nettosaaja.
 
Siinä vaiheessa on jo siirrytty kilometripohjaiseen ajoneuvoverotukseen à la Ollila. Luuletteko te, että valtio päästää parhaan lypsylehmänsä luikahtamaan käsistään?
Niin, tai sähkön verotuksen korotukset tms... Tällä hetkellä Helsinki-Tampere-Helsinki menopaluun ajo Tesla 3:lla kuluttaisi noin 9 euron edestä sähköä, kun bensakulut olisivat jossain 30 euron kieppeillä.

Sähköstä veroa on n. 40% ja bensasta noin 70%. Jos sähkön verotus nousisi samalle tasolle kuin bensalla on nyt, maksaisi matka Tesla 3:lla noin 18 euroa. Euroopassa ilmeisesti Tanskassa sähkön verotus lähentelee tuota 70% tasoa.

Nämäkin jutut on toki hyvä pitää mielessä pohtiessaan, kuinka paljon sähköautolla voisikaan säästää bensalaskuissa.
 
Tärkeintä on, että kohta tulee myös niitä Androideja, ts. perässähiihtäjän edulla rymistäviä uusia tai vanhoja edullisempia autovalmistajia. Tosin varmaan Kiinasta pikemmin kuin Japanista, Euroopasta tai USA:sta.

Helvetin hyvä analogia.

Euroopan "Android" lienee tässä:

https://insideevs.com/volkswagen-opens-electric-car-platform-other-automakers/

Volkswagen Group officially announced that it is opening its Modular Electric Toolkit (MEB) platform for a wide range of all-electric cars to other manufacturers.
The idea behind the move is to lower costs through increased production scale, beyond the already high target of 15 million MEB cars (the first wave) that will be produced by all the brands within the VW Group.
 
12 minuutin videonpätkä 1000km roadtripistä sähköautolla Australiassa, sisältää myös juttua siitä miten maan sähköntuotanto on siirtymässä hyvää vauhtia hiilestä ja maakaasusta aurinkoon ja tuuleen.


Linkissä juttua Australiaan tuulivoimapuistoon asennetusta maailman suurimmasta akustosta, joka toimii fossiilisia tuotantolaitoksia huomattavasti tarkempana säätövoimana sekä tuottaa sähköä verkkoon jos olosuhteet eivät ole otolliset tuulisähkön tuotantoon tai kun hiilivoimala nyykähtää, kuten Australian vanhoille voimaloille on lisääntyvässä määrin viime aikoina käynyt.

http://m.digitaljournal.com/tech-an...ia-has-defied-all-expectations/article/533773
 
Viimeksi muokattu:
Kuulin viikonloppuna mielenkiintoisen näkemyksen Kalliolaisen räkälän vessassa ilmasto asiaan.
Tuulivoimaa Kiinaan kivihiilen tilalle. Eu tason asia.
 
Kuulin viikonloppuna mielenkiintoisen näkemyksen Kalliolaisen räkälän vessassa ilmasto asiaan.
Tuulivoimaa Kiinaan kivihiilen tilalle. Eu tason asia.

Kyllä Kalliossa tiedetään. Kiinassa on jo kolmasosa maailman tuulivoimakapasiteetista, 221GW. Täällä EU:ssa tullaan vähän perässä, n. 180GW ja Yhdysvalloissa n. 100GW. Ero Kiinan ja EU:n välillä vain kasvaa.

http://wwindea.org/blog/2019/02/25/...orldwide-reaches-600-gw-539-gw-added-in-2018/
 
Pointtina oli ottaa puheeksi että Kiinaan lisään tuulivoimaa, Gobin autiomaahan mahtuisi
paljos onkaan Kiinan kivihiili päästöt suhteessa muihin
 
Back
Top