Ilmastopsykoosi -ketju

Muistan jostain maininnan, olisikohan Elon Muskin puheesta, että energiamäärällä mikä menee bensiinin jalostamiseen 100km varten ajaa sähköautolla 100km.

En tiedä tarkemmin asiasta, mutta jos ollaan edes samoilla dekadeilla, niin onhan se iso öljymäärä pois saudien ja venäläisten ansainnasta vaikka sähkö tehtäisiin öljystä.

Ja vähemmän rahaa saudeille ja venäläisille on hyvä.
 
Muistan jostain maininnan, olisikohan Elon Muskin puheesta, että energiamäärällä mikä menee bensiinin jalostamiseen 100km varten ajaa sähköautolla 100km.

En tiedä tarkemmin asiasta, mutta jos ollaan edes samoilla dekadeilla, niin onhan se iso öljymäärä pois saudien ja venäläisten ansainnasta vaikka sähkö tehtäisiin öljystä.

Ja vähemmän rahaa saudeille ja venäläisille on hyvä.

Aika lähellä ollaan. Jos Suomen kaikki 3 miljoonaa autoa muutettaisiin sähköautoiksi, kuluttaisivat ne noin 6 TWh sähköä.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/mi...uisivat-yhdessa-yossa-sahkoautoiksi-200312493

Neste Oyj käyttää vuodessa 12,7 TWh energiaa. Tuotannosta 40% menee kotimaahan. (Neste vuosikertomus 2017, s. 55)

https://www.neste.com/fi/konserni/uutiset-media/materiaalit/vuosikertomukset

Lopettamalla öljynjalostus ja siirtymällä sähköiseen liikenteeseen ja korvaamalla öljylämmitys lämpöpumpuilla:

- kokonaisenergiakulutus laskisi
- omavaraisuus paranisi
- Vladimirilta jäisi miljardit saamatta
- lapset kiittäisivät paremmasta tulevaisuudesta
 
Mainittakoon vielä suuruusluokkien härmistymiseksi että Olkiluoto 1&2 tuottaa hieman yli 13 TWh ja OL3:n suunniteltu tuotanto on niin ikään noin 13 TWh.

Tuulivoimalla tuotettiin viime vuonna 5,8 TWh, saman verran mitä henkilöautoliikenteen sähköistäminen vaatisi. 10 TWh raja rikkoutunee muutaman vuoden päästä.

VTT:n mukaan tuulivoimapotentiaali Suomessa on noin 300 TWh, vaikka tuulivoimaa rakennettaisiin vain hyvätuulisille alueille maanrakennuksen rajoitukset huomioon ottaen.

Puhtaan sähkön tekeminen korvaamaan hiili-, öljy, maakaasu, turve ja ulkomainen tuonti ei siis ole mikään tekninen ongelma. Se todennäköisesti tapahtuu seuraavan 20 vuoden aikana, samaan tahtiin kuin liikenteen sähköistyminenkin. Samalla päästään Venäjän peukaloruuvin alta, mitä energiaan tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka sähköautoilu ei itsessään pelasta maailmaa, on sähköntuotannon muuttaminen hiilivapaaksi ihan tehtävissä ja oikeastaan melko helppoa. Hiilettömien liikennepolttoaineiden tuotanto suuressa mittakaavassa on sen sijaan vaikeaa ja kallista. Sähköistämällä pääosa henkilöliikenteestä, voidaan esim biopolttoaineet säästää raskaille ajoneuvoille tai lentoliikenteeseen.
 
Sähköistämällä pääosa henkilöliikenteestä...…..
Hmm.... yritykset voisivat olla yhteiskuntavastuullisia ja lopettaa ympäri Eurooppaa pyörivän "asiakaskäynti"-toiminnan. Myyntimiehet konttorille näyttöpäätteelle online-hommiin, palaverit videoyhteyksillä, eli lopetetaan se yrityksen aiheuttama asiakkaille ajaminen. Ympäristötyö ensin tässä asiassa ja sen jälkeen voi tarkistaa että tarviiko niitä työsuhdeautojakaan enää.
Mitä helevatin järkeä on asiakaskäynnillä tänä päivänä kun voi myydä online-yhteyksilläkin? Video, VR, AR, nämä ovat tätä päivää.

Onko muuten joku vielä nähnyt yritystä joka laskee ja ilmoittaa erikseen päästönä sen määrän mitä myyjät ajelee asiakaskäynneille?
.
 
yritykset voisivat olla yhteiskuntavastuullisia ja lopettaa ympäri Eurooppaa pyörivän "asiakaskäynti"-toiminnan

Eivät voi ellei tämäntyylisestä yhteiskuntavastuuttomuudesta ole niille jotain konkreettista haittaa. Nyt ne kokevat sen hyödylliseksi. Pitää muistaa, että tapaamisten virtualisointi vaatii toimia sekä asiakkaalta että myyvältä firmalta.
 
Puhtaan sähkön tekeminen korvaamaan hiili-, öljy, maakaasu, turve ja ulkomainen tuonti ei siis ole mikään tekninen ongelma. Se todennäköisesti tapahtuu seuraavan 20 vuoden aikana, samaan tahtiin kuin liikenteen sähköistyminenkin. Samalla päästään Venäjän peukaloruuvin alta, mitä energiaan tulee.

Mielenkiintoista on myös, että öljynkulutuksen fanittaminen ja islamin uhan korostaminen näyttävät usein korreloivan, vaikka kaiken järjen mukaan asian pitäisi olla päin vastoin. Tankkaus vaikuttaa öljyn globaaliin markkinahintaan mikä tuo dollaria myös Abdulin terrorikassaan Vladimirin tankkiostosten ohella. Joka kerta kun tankkaat, edistät wahhabistien moskeijoiden rakentamista Eurooppaan.

(Lisäksi, mikä pahinta: Joka kerta kun tankkaat, tuet Norjan hiihtourheilun menestystä...)
 
Mitä tulee Vladimirin öljykassaan, on mielenkiintoista nähdä milloin Venäjä alkaa oireilemaan asiasta, ja miten se sen tekee. Jossain vaiheessa sekin tapahtuu. Kyse on niin isosta muutoksesta, että ajava voima / tyytymättömyys voi tulla myös Venäjän sisältä, mikä on lähi-alueiden näkökulmasta "ajatuksia herättävää".

Venäjän talouden diversifiointihan ei ole mennyt "ihan" täysin putkeen. Tällä hetkellä Venäjä on käytännössä yksi iso bensa-asema.
 
2015:

Venäjällä ilmaston lämpeneminen "ei ole katastrofi"

linkki: https://yle.fi/uutiset/3-8486304

lainauksia:

"– Venäjän ykköskanavalla voidaan vakavasti kertoa, että ilmastomuutosta ei oikeasti ole, vaan se on amerikkalaisten salajuoni Venäjän talouden tuhoamiseksi, kertoo Venäjän Greenpeacen energiaohjelman johtaja Vladimir Tšuprov."

"Tšuprov uskoo median palvelevan Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuden etuja. Fossiiliset polttoaineet muodostavat noin 70 prosenttia Venäjän vientituloista."
 
Kyllähän tuo aina tulee mieleen kun ajan Lukoilin (Teboilin) aseman ohitse.

Ei ole suurta merkitystä minkä aseman ohi ajat.

Nesteen ja SEO:n asemilla myydään Nesteen jalostamaa polttoainetta joka tehdään käytännössä kokonaan Venäjän öljystä.

Teboil myy joko Nesteen tekemää tai Venäjällä jalostettua polttoainetta.

St1, suomen Shell ja ABC ostavat polttoaineensa NEOT:lta, joka taas ostaa sitä mm. Nesteeltä, Puolasta (76% venäläistä öljyä), Tanskasta (pääosin tanskalaista öljyä) ja Ruotsista (noin puolet venäläistä öljyä).

Aina kun tankkaat, tuet Putinin sotakoneistoa. Näin se vaan on.
 
Voisiko tämän kuvan laittaa pakolliseksi varoituskuvaksi jokaiselle tankkauspisteelle tupakka-askien tapaan? Missähän vaiheessa trollitehtaat alkavat suoltamaan vastustusta polttomoottoriautojen kieltoja vastaan?

479
 
2015:

Venäjällä ilmaston lämpeneminen "ei ole katastrofi"

linkki: https://yle.fi/uutiset/3-8486304

lainauksia:

"– Venäjän ykköskanavalla voidaan vakavasti kertoa, että ilmastomuutosta ei oikeasti ole, vaan se on amerikkalaisten salajuoni Venäjän talouden tuhoamiseksi, kertoo Venäjän Greenpeacen energiaohjelman johtaja Vladimir Tšuprov."

"Tšuprov uskoo median palvelevan Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuden etuja. Fossiiliset polttoaineet muodostavat noin 70 prosenttia Venäjän vientituloista."
Venäjä saisi vain odottamalla haluamansa lämpimät satamat, meriyhteydet ja enemmän viljeltävää maata.
UMTuk5yQvjqECXuldMl4AdHaTcDLCsOA-cqDaCKIypM.jpg
 
Voisiko tämän kuvan laittaa pakolliseksi varoituskuvaksi jokaiselle tankkauspisteelle tupakka-askien tapaan? Missähän vaiheessa trollitehtaat alkavat suoltamaan vastustusta polttomoottoriautojen kieltoja vastaan?

479

Kyllähän tuo kuva saattaisi herättää ajatuksia, kun se istutettaisiin rullaavien euro ja litramäärien viereen :LOL:
 
St1, suomen Shell ja ABC ostavat polttoaineensa NEOT:lta, joka taas ostaa sitä mm. Nesteeltä, Puolasta (76% venäläistä öljyä), Tanskasta (pääosin tanskalaista öljyä) ja Ruotsista (noin puolet venäläistä öljyä).

Aina kun tankkaat, tuet Putinin sotakoneistoa. Näin se vaan on.

Onko lähdettä noille NEOTin tuontimaille ja osuuksille? Mielenkiintoinen aihe.

Mika Anttonen eli St1 omistaa kuitenkin Göteborgissa Shellin öljynjalostamon ja aiemmin NEOTin polttonesteiden kerrottiin tulevan pääosin sieltä. Raakaöljyn lähteestä ei tarkasti ole kerrottu vaan yleisellä tasolla sanottu sen olevan Pohjanmeren öljyä.

Olen pitänyt NEOTin aineita pitkälle putin-vapaina.

Liikemies Anttonen tietysti ostaa sieltä mistä halvalla saa.

Suomestahan tuli keskisuuri öljytuotteiden viejä kun Shell, St1 ja Abc lakkasi ostamasta Nesteen polttonesteitä ja Neste kauppaa ylijäämän maailmanmarkkinoille.
 
Voi vitsi.
Puuttini tappaa ja hyökkää, terroristit, vitsi mitä settiä.
Miksi silti oikeasti kun pitäisi mennä teknologia edellä ja markkinataloudessa paras voittaa, eli sähkö tulee kun se on valmis.

Ei saatana, missä sähkörattorit ja paljon lie tankkauspaikat maksaa? Milloin Kuusamossa, milloin vaikkapa Sallassa?
Verovelvollinen maksaa ne Etelä- Suomeen, ja loppu ei kiinnosta vittuakaan, mutta maksaa pitää! 9% kokonaispäästöt Suomessa, liikenteestä, mutta viisainta hinnalla millä hyvänsä siihen iskeä.

Ehkä se sähkö ei olekaan niin hyvä jos sitä pitää verotuksella pakottaa.
Noh, verovelvollinen määkii kun lammas ja maksaa.

Puuttinin ydinvoimala ei kiinnosta ilmeisesti, mutta öljy!
 
Puuttinin ydinvoimala ei kiinnosta ilmeisesti, mutta öljy!

Ydinvoimala maksetaan vain kerran. Öljy maksaa joka vuosi ydinvoimalan verran. Siksi öljy kiinnostaa!

edit: Normaalitilanteessa sähköautot saisivat yleistyä markkinoilla omaan tahtiinsa, mutta syyt sille, minkä vuoksi CO2-määrä nousee 2ppm ilmakehässä joka vuosi, ajaa kohti sähköautojen yleistämisen nopeuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitsi.
Puuttini tappaa ja hyökkää, terroristit, vitsi mitä settiä.
Miksi silti oikeasti kun pitäisi mennä teknologia edellä ja markkinataloudessa paras voittaa, eli sähkö tulee kun se on valmis.

Ei saatana, missä sähkörattorit ja paljon lie tankkauspaikat maksaa? Milloin Kuusamossa, milloin vaikkapa Sallassa?
Verovelvollinen maksaa ne Etelä- Suomeen, ja loppu ei kiinnosta vittuakaan, mutta maksaa pitää! 9% kokonaispäästöt Suomessa, liikenteestä, mutta viisainta hinnalla millä hyvänsä siihen iskeä.

Ehkä se sähkö ei olekaan niin hyvä jos sitä pitää verotuksella pakottaa.
Noh, verovelvollinen määkii kun lammas ja maksaa.

Puuttinin ydinvoimala ei kiinnosta ilmeisesti, mutta öljy!

Missä sähkötraktorit? Onhan niitä tulossa, ja toki traktorien dieselien kulutus on aika marginaalinen juttu kokonaisuudessa. En ole missään nimessä maanviljelysekspertti, mutta sähköisiä maatalouskoneita kehitellään kyllä kovaa vauhtia.

https://www.fwi.co.uk/arable/analysis-electric-technology-set-kill-off-diesel-tractors (Farmer's Weekly UK)

"According to Professor Peter Pickel, deputy director of John Deere’s European Technology Centre, the electrification of tractors offers three key advantages.

First is increased efficiency. A diesel engine achieves about 35% efficiency in converting thermal to mechanical energy. Compare that with the overall efficiency of charging/discharging batteries at 80%, while electric motors have an efficiency of 90%.

Second, he says electrical power offers greater controllability and opportunities for implement automation.

One example is precision seeding. John Deere’s Exact Emerge system for single seed placing uses electric motors to place seeds within 1cm accuracy at a forward speed of 20kph.

“This [accuracy] is not possible with either hydrostatic or mechanical drive. Therefore, electric power is an enabler of greater precision control of agricultural machines,” he says.

Finally, electrification enables the use of renewable energy produced on farm, using wind, photovoltaic solar or biodigestion.

In fact, Prof Pickel sees it as a complete system where the battery is removable and is part of the farm’s electricity grid, providing backup power when not being used on a tractor. This would bring battery utilisation up to 96%."
 
https://www.neot.fi/toimitusketju/hankinta/jalostamot/

https://www.hameensanomat.fi/uutiset/venaja-ja-pohjanmeri-ovat-bensiinin-lahteet-154568/

Gdanskin ja Göteborgin jalostamojen tarkkaa Putin-osuutta en löytänyt, joten näytin Puolan ja Ruotsin osuuksia.

https://oilprice.com/Latest-Energy-...-Russian-Oil-Import-Dependence-At-A-Cost.html

Ruotsin osalta oli todella vaikea löytää tuoretta ja paikkaansapitävää dataa, tästä voi sitten vetää jokainen omat johtopäätöksensä:

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2954307-mista-tuleekaan-bensiini-suomen-huoltamoihin
 
Back
Top