Sähköautot ei tipu taivaasta eikä niitä ilmesty maagisesti käytettyinä, vaan sähköistyminen tulee tapahtumaan luonnollista tietä, uusien autojen myynnin kautta. Siitä syystä puheilla 3600 euron keskihinnasta ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa vielä moneen vuoteen.
Uusilla autoilla sen sijaan on, ja uusien autojen keskihinta oli v. 2017 32000e. Lähde:
https://yle.fi/uutiset/3-9410635
Uusia autoja myydään 100-120 000 kpl vuodessa, ei niitä perseaukiset tonnin pommin kuskit osta nytkään.
Mitä tulee arvokkaampiin malleihin, Tesla pudotti juuri rajusti Model S/X hintoja. Perusmalli 82 200 ja tehokkain versio 99 200. Markkinoilla ei ole mitään autoa mikä olisi samalla seinälläkään tuossa hintaluokassa. Vertasit S-sarjan Mersuun, halvin S on 137 000 ja suorituskyvyltään ehkä lähempänä oleva onkin jo pitkälle yli 200 000e.
Tässäkään ei vielä kaikki, polttomoottoriauton käyttökulut ovat reilusti kalliimpia. Sähkö maksaa 2e/100km, polttoaine helposti isoissa autoissa 10-15e/100km. Veroja on enemmän ja niin myös huoltokuluja. Kokonaiskustannuksiltaan 82ke Tesla Model S onkin samanhintainen n. 60-65ke polttomoottoriauton kanssa.
Noh mennään sitten pykälää alemmas. Model 3:n kilpailijoita on mm. A4 / 3-sarja / C-sarja. Model 3:sta on tällä hetkellä kaksi nelivetoista versiota myynnissä Suomessa, jotka vastaavat esim bemarikielellä 340i:tä ja M3:sta. Hinnat 57200 ja 68400. Vastaavat BMW:t 74000 ja 150 000.
Syksyllä tulee Model 3:n halpisversiot Suomeen, hinnat alk. n. 45000e. Mennään siis samoissa A4 / 3 / C karvalakkimallien kanssa hankintahinnan osalta, mutta kokonaiskustannukset on hyvin varustellun Toyota Corollan tasolla ja silti sataseen riipaistaan kuudessa sekunnissa. Jos ei Tesla nappaa, niin 40-50ke hintaluokasta löytyy myös Hyundaita, Kiaa ja Nissania.
Tässä mennään siis maaliskuussa 2019. Seuraavien muutamien vuosien aikana on tulossa valtava vyöry sähkiksiä eri merkeiltä, eri kokoisina. Mm. saksalaiset autonvalmistajat ovat investoimassa jopa sata miljardia sähköautojen suunnitteluun ja tuotantoon. Itse odotan paljon VAG:n MEB-rakenteen päälle tehtävistä C- ja D-segmentin perheautoista, joista ensimmäisenä tulee VW ID3 ensi vuonna.
Pisimpään jouduttaneen odottamaan A- ja B- segmentin autoja, voi kestää jopa 2025 saakka että niiden valmistuskustannukset ovat kilpailukykyisiä polttisversioiden kanssa. Tulossa nekin on, googlatkaapa vaikka Peugeot e-208 ja Hondan Urban EV josta alla videonpätkää.