Ilmastopsykoosi -ketju

Hybridi-Sisu vois olla ok jos tarttee vääntöä, esim. liikkeellelähtö metsätieltä täyskuormassa
https://www.diesel-international.com/automotive/sisu-first-hybrid-truck-with-mercedes-and-visedo/

The key is transient moments, ie those situations in which the engine is asked to give its best. Because it is when the truck rides through endless ups and downs, that the diesel shows its limits, mainly in terms of consumption. A few seconds of thrust, but featuring the best that electricity can guarantee
 
Eli nykyisestä voidaan 50 - kertaistaa ottaen huomioon ym. perusteet. Melkoinen potentiaali.

Toki, mutta itse panostaisin näillä leveysasteilla mieluummin tasaisen tuoton takaavaan ydinvoimaan. Tuulivoimalat aiheuttavat paikallisia ympäristöongelmia koko elinkaarensa ajan ja synnyttävät haitallisesti kierrätettäviä jätteitä (esim. hiilikuitu). Jos taas varastointitekniikka, joka mahdollistaa sähkön varastoinnin kulutushuippuja varten (esim. sähköllä ilmakehän hiilidioksidista syntetisoitava metaani tms.), saadaan käyttöön on aurinkoenergia parempi ratkaisu. Aurinkovoimaloiden ympäristöhaitat ovat pienemmät ja niiden elinkaari on paljon pidempi.
 
Ydinvoimala maksetaan vain kerran. Öljy maksaa joka vuosi ydinvoimalan verran. Siksi öljy kiinnostaa!

edit: Normaalitilanteessa sähköautot saisivat yleistyä markkinoilla omaan tahtiinsa, mutta syyt sille, minkä vuoksi CO2-määrä nousee 2ppm ilmakehässä joka vuosi, ajaa kohti sähköautojen yleistämisen nopeuttamista.

Joo, ja se Suomi vastaa promilleja niistä edelleen, yhteensä. Ja niistä Suomen päästöistä on siis se 9% liikenne.
Mitä vittua se vaikuttaa mihinkään, edelleen ei pidä pakottaa sähköliikenne tulee kun se on valmis.
Ihmetyttää edelleen tuo ilmasto- meemi tässä yhteydessä.
Ja ajatelkaa lapsia!!!

Voi vittu, en paremmin sano. Lapseni elävät paremman tulevaisuuden kun liikenteen sähköistys tapahtuu markkinoiden ehdoilla, ei pakottamalla.
Kun teknologia on valmis, se voittaa ilman pakotusta.
 
Joo, ja se Suomi vastaa promilleja niistä edelleen, yhteensä. Ja niistä Suomen päästöistä on siis se 9% liikenne.
Mitä vittua se vaikuttaa mihinkään, edelleen ei pidä pakottaa sähköliikenne tulee kun se on valmis.
Ihmetyttää edelleen tuo ilmasto- meemi tässä yhteydessä.
Ja ajatelkaa lapsia!!!

Voi vittu, en paremmin sano. Lapseni elävät paremman tulevaisuuden kun liikenteen sähköistys tapahtuu markkinoiden ehdoilla, ei pakottamalla.
Kun teknologia on valmis, se voittaa ilman pakotusta.

On se näköjään hankala asia ymmärtää ettei tämä ole kansallisvaltiojuttu. Tätä ei vaan pelkästään kansallisvaltion toimin ratkaista. Ei tuo ilmakehä tunne valtakunnan rajoja.

Siitä samaa mieltä että pakolla ei kannata vääntää, siitä tulee kallis harjoitus jolla ei ole mitään havaittavia vaikutuksia. Mieluummin porkkanan kuin kepin kautta.

50 000+ hintaluokassa peli on jo selvä sähkön eduksi. Muutama vuosi vielä menee että 30-50ke hintaluokassa sähkö pyyhkii ohi, ja noin 2025 korvilla homma on taputeltu kaikissa auto- ja hintaluokissa.

Suosittelen ottamaan vähän lepposammin ettei tule verensyöksyä, joka päivä on edellistä parempi.
 
50 000+ hintaluokassa peli on jo selvä sähkön eduksi. Muutama vuosi vielä menee että 30-50ke hintaluokassa sähkö pyyhkii ohi, ja noin 2025 korvilla homma on taputeltu kaikissa auto- ja hintaluokissa.
Voisitko vähän avata näitä arvioita? Tesla S:n sanotaan olleen varsin kova premium-luokassa (USA:ssa Tesla S on selvästi myydyin premium-luokan auto), mutta hinta uutena Suomessa jossain 110 keur tienoilla eli sopii arviolta vain rikkaimman 5% autoksi. No, tuo premium-rinnastus asettaa Tesla S:n samalle viivalle esim. mersun S-luokan kanssa (hinnat Suomessa jossain 120+ keur ja ylöspäin), joten sikäli Teslan suosio kyseisessä vertailussa on ehkä luontevaakin (jopa vertailukohtaansa halvempi).

Nyt Teslan Model 3:sta toivotaan sähköautomarkkinoiden mullistajaa. Sen hinta kuitenkin tulee olemaan vähintään 40+ keur eli samoilla hujakoilla kuin joku C-luokan mersu, jota sitäkin voinee luonnehtia jo rikkaimman 20% piiriin kuuluvien autoksi. Muistutettakoon, että Suomessa hyvätuloisimpaan 20% pääsee jo alle 5000 euron kuukausipalkalla eli en nähdäkseni liioittele.

Monet Suomenkin suosituimmista autoista, esim. joku Toyota Yaris, Toyota Auris, Nissan Qashqai ja Kia Ceed, ovat perusmalliensa osalta 15-25 keur hujakoilla eli vielä pitäisi saada Model 3:n hinta ainakin puolitettua.

Suomessa auton keskimääräinen arvo muuten on 3600 euroa, eikä tätä arvoluokkaa olevan autokannan omistajat ihan niin vain nyhtäise moninkertaista rahamäärää autoa varten. Autoliittohan tästä on kantansa ilmaissutkin: Autoliitolta tyrmäys - ”Ei realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja"

Itsekin toki toivoisin, että sähköautot yleistyisivät nopeasti. Ei pelkästään kasvihuonepäästöjen vaan myös ilmanlaadun ja melun vähenemisen vuoksi. Ja kai sitäkin voisi pitää käytännöllisenä plussana, että sähköautoa todennäköisesti voisi ladata suoraan kotipihassa eli jäisi ainakin kaupunkiseudun perusarjessa erilliset bensantankkausreissut väliin.

Mitä öljyn kysyntään tulee, niin maailman energiajärjestön sivuilta löytyy ihan asiallisia analyysejä aiheesta. Heidän perusennusteensa mukaan öljyn kysyntä kasvaa ainakin vuoteen 2040 asti. Ympäristöystävällisessä ennusteessa öljy kysyntä laskisi noin 30% vuoteen 2040 mennessä.
 
Sähköautot ei tipu taivaasta eikä niitä ilmesty maagisesti käytettyinä, vaan sähköistyminen tulee tapahtumaan luonnollista tietä, uusien autojen myynnin kautta. Siitä syystä puheilla 3600 euron keskihinnasta ei ole mitään tekoa sähköautojen kanssa vielä moneen vuoteen.

Uusilla autoilla sen sijaan on, ja uusien autojen keskihinta oli v. 2017 32000e. Lähde:

https://yle.fi/uutiset/3-9410635

Uusia autoja myydään 100-120 000 kpl vuodessa, ei niitä perseaukiset tonnin pommin kuskit osta nytkään.

Mitä tulee arvokkaampiin malleihin, Tesla pudotti juuri rajusti Model S/X hintoja. Perusmalli 82 200 ja tehokkain versio 99 200. Markkinoilla ei ole mitään autoa mikä olisi samalla seinälläkään tuossa hintaluokassa. Vertasit S-sarjan Mersuun, halvin S on 137 000 ja suorituskyvyltään ehkä lähempänä oleva onkin jo pitkälle yli 200 000e.

Tässäkään ei vielä kaikki, polttomoottoriauton käyttökulut ovat reilusti kalliimpia. Sähkö maksaa 2e/100km, polttoaine helposti isoissa autoissa 10-15e/100km. Veroja on enemmän ja niin myös huoltokuluja. Kokonaiskustannuksiltaan 82ke Tesla Model S onkin samanhintainen n. 60-65ke polttomoottoriauton kanssa.

Noh mennään sitten pykälää alemmas. Model 3:n kilpailijoita on mm. A4 / 3-sarja / C-sarja. Model 3:sta on tällä hetkellä kaksi nelivetoista versiota myynnissä Suomessa, jotka vastaavat esim bemarikielellä 340i:tä ja M3:sta. Hinnat 57200 ja 68400. Vastaavat BMW:t 74000 ja 150 000.

Syksyllä tulee Model 3:n halpisversiot Suomeen, hinnat alk. n. 45000e. Mennään siis samoissa A4 / 3 / C karvalakkimallien kanssa hankintahinnan osalta, mutta kokonaiskustannukset on hyvin varustellun Toyota Corollan tasolla ja silti sataseen riipaistaan kuudessa sekunnissa. Jos ei Tesla nappaa, niin 40-50ke hintaluokasta löytyy myös Hyundaita, Kiaa ja Nissania.

Tässä mennään siis maaliskuussa 2019. Seuraavien muutamien vuosien aikana on tulossa valtava vyöry sähkiksiä eri merkeiltä, eri kokoisina. Mm. saksalaiset autonvalmistajat ovat investoimassa jopa sata miljardia sähköautojen suunnitteluun ja tuotantoon. Itse odotan paljon VAG:n MEB-rakenteen päälle tehtävistä C- ja D-segmentin perheautoista, joista ensimmäisenä tulee VW ID3 ensi vuonna.

Pisimpään jouduttaneen odottamaan A- ja B- segmentin autoja, voi kestää jopa 2025 saakka että niiden valmistuskustannukset ovat kilpailukykyisiä polttisversioiden kanssa. Tulossa nekin on, googlatkaapa vaikka Peugeot e-208 ja Hondan Urban EV josta alla videonpätkää.

 
Viimeksi muokattu:
Toki, mutta itse panostaisin näillä leveysasteilla mieluummin tasaisen tuoton takaavaan ydinvoimaan.

Panostettiin sitten mihin tahansa, yllättävä potentiaali tuossa tuulivoimassa silti on. Vertailu ydinvoimaan ontuu puhuttaessa tuulivoimalaitteiden kierrätysongelmista....ydinvoimakin tuottaa melkoista tuomiopäivän jätettä, mikä helpohkosti unohtuu.

Ja jos ko. tuulivoimamateriaali on nyt heikosti kierrätettävää, niin aika näppärästi ihminen on oppinut kierrättämään, kun siihen ilmestyy taloudellinen kannustin ja keinot kierrättää.
 
Monet Suomenkin suosituimmista autoista, esim. joku Toyota Yaris, Toyota Auris, Nissan Qashqai ja Kia Ceed, ovat perusmalliensa osalta 15-25 keur hujakoilla eli vielä pitäisi saada Model 3:n hinta ainakin puolitettua.

Nissan Leafin saa 35 tonnilla ja elinkaarikustannuksillaan (säästö bensassa) se on jo tasoissa 25 tonnin autojen kanssa.

Suomessa auton keskimääräinen arvo muuten on 3600 euroa, eikä tätä arvoluokkaa olevan autokannan omistajat ihan niin vain nyhtäise moninkertaista rahamäärää autoa varten. Autoliittohan tästä on kantansa ilmaissutkin: Autoliitolta tyrmäys - ”Ei realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja"

Autoliiton ulostulo on kyllä sellaista tahallista uhriutumista, että hohhoijakkaa..

Samaa sarjaa kuin tahallinen väärinymmärrys autokannan "vaihtamisesta" vuoteen 2030 mennessä. Sehän vaihtuu päivittäin kun uusia rekisteröidään ja vanhoja paalataan. Kun keskimääräinen romutusikä on kai 18 vuotta, niin tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää yli puolet autokannasta vaihtuvan vuosien 2019-2030 välillä.

Joku ne 3600 euron autotkin on uutena ostanut ihan täyteen hintaan ja sähköautot kyllä aikanaan painuvat samaan hintaluokkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti, onko niillä sama käyttöarvo kuin nykyisillä, niin se onkin mielenkiintoinen nähdä..

Totta, se jää nähtäväksi. Akkujen tilaa moni varmaan miettii, mutta niihinhän vaihdetaan tarvittaessa yksittäisiä kennoja, ei koko akustoja. Jo nyt kustannukset on samaa luokkaa kuin polttomoottoriautojen perinteiset hiukkasloukku, ahdin, suutin ym. rempat.

Toisaalta vanhakin sähköauto kulkee lähes ilmaiseksi eli säästö polttomoottoriautoon syntyy jokaisella kilometrillä. Tämä varmaan pitää sähköautojen arvoa yllä. Rangen hupeneminen ei kuulosta niin pahalta kuin ensialkuun, koska ovat vajonneet siinä vaiheessa kakkos- ja kolmosautoiksi, joilla ei yleisesti kauhean pitkiä taipaleita ajeta. Jos rangea on satakin km käytettävissä ja ajaminen on lähes ilmaista, niin sopii monelle erittäin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
On se näköjään hankala asia ymmärtää ettei tämä ole kansallisvaltiojuttu. Tätä ei vaan pelkästään kansallisvaltion toimin ratkaista. Ei tuo ilmakehä tunne valtakunnan rajoja.

Siitä samaa mieltä että pakolla ei kannata vääntää, siitä tulee kallis harjoitus jolla ei ole mitään havaittavia vaikutuksia. Mieluummin porkkanan kuin kepin kautta.

50 000+ hintaluokassa peli on jo selvä sähkön eduksi. Muutama vuosi vielä menee että 30-50ke hintaluokassa sähkö pyyhkii ohi, ja noin 2025 korvilla homma on taputeltu kaikissa auto- ja hintaluokissa.

Suosittelen ottamaan vähän lepposammin ettei tule verensyöksyä, joka päivä on edellistä parempi.

Niin, ei ilmakehä rajoja tunne. Sitä juuri yrittänyt sanoa, on aivan sama ajetaanko täällä potkurilla, suksella, vai sähköautolla niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Vaikka kaikki suomalaiset laitettaisiin riviin huomenna ja ammuttaisiin niin ei mitään merkitystä olisi ilmastoon sillä.
Aasia ja Yhdysvallat pitkälti ratkaisee onko päästöjä vai ei ja miten ilmakehä pelaa.

Kiinassa on hauska käydä, ihan mieto on se savusumu isoimmissa kaupungeissa.
Hengitysilma alkaa olla kortilla siellä paikoitellen.
Mutta toki se paranee kun Rimpiläinen ajaa uudella Teslalla eikä vm. -92 Corollalla maitokauppaan, joo kyllä.
 
Hybridi-Sisu vois olla ok jos tarttee vääntöä, esim. liikkeellelähtö metsätieltä täyskuormassa
https://www.diesel-international.com/automotive/sisu-first-hybrid-truck-with-mercedes-and-visedo/

The key is transient moments, ie those situations in which the engine is asked to give its best. Because it is when the truck rides through endless ups and downs, that the diesel shows its limits, mainly in terms of consumption. A few seconds of thrust, but featuring the best that electricity can guarantee
Tässä on kyllä ideaa mitä olen aiheeseen tutustunut.
 
On se näköjään hankala asia ymmärtää ettei tämä ole kansallisvaltiojuttu. Tätä ei vaan pelkästään kansallisvaltion toimin ratkaista. Ei tuo ilmakehä tunne valtakunnan rajoja.

Ahaa. Eli muut saa määrätä mitä kansallisvaltio Suomi minimaalisella vaikutuksellaan ilmakehään tekee? Vai maksaako joku muu meille Suomessa käytetyt varat liikenteen äkkisähköistykseen?

Greenpeacea perustamassa ollut Patrick Moore on twiitannut Alexandria Ocasio-Cortezille tämän Green New Dealista:

"@AOC Pompous little twit. You don’t have a plan to grow food for 8 billion people without fossil fuels, or get food into the cities. Horses? If fossil fuels were banned every tree in the world would be cut down for fuel for cooking and heating. You would bring about mass death."

Melko suoraa tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinassa on hauska käydä, ihan mieto on se savusumu isoimmissa kaupungeissa.
Hengitysilma alkaa olla kortilla siellä paikoitellen.
Mutta toki se paranee kun Rimpiläinen ajaa uudella Teslalla eikä vm. -92 Corollalla maitokauppaan, joo kyllä.

Onhan se kätevää tai peräti vitsikästä sotkea paikalliset savusumut ja kasvihuonekaasut keskenään.

CO2:n kannalta on yhdentekevää missä päin palloa se lasketaan ilmakehään.

Kinukkien savusumut ovat paikallinen ongelma ja saavat ratkaista sen siellä jos haluavat.
 
Kai jokin SMART-auton kokoinen toimis hyvin perheen kakkoasautona jos asuu kaupungissa, sähköisenä versiona siis.
 
On mielenkiintoista nähdä, millaisessa kunnossa akustot ovat tuollaisissa 3600 € sähköautoissa. Joutuuko markettireissulla lataamaan kummassakin päässä?

Kymppitonnin maksavat 7-vuotiaat Leafit ainakin ovat ihan soivia kakkosautoja, eikä akusto ole sanonut sopimustaan irti. Sen vanhempia massatuotettuja sähköautoja ei ole olemassakaan.

Väitän kyllä, että 3600 euron auto on toimivana sähköautona kalliimpi, koska ajaminen on lähes ilmaista. Markkinataloudessa tuppaa olemaan niin, että sellaisen tuotteen hinta on kalliimpi jos ja kun se on kysytty. Onko se taso sitten 5 vaiko 6 tonnia jää nähtäväksi.
 
Onhan se kätevää tai peräti vitsikästä sotkea paikalliset savusumut ja kasvihuonekaasut keskenään.

CO2:n kannalta on yhdentekevää missä päin palloa se lasketaan ilmakehään.

Kinukkien savusumut ovat paikallinen ongelma ja saavat ratkaista sen siellä jos haluavat.

Onpa tuota savusumua täällä Sofiassakin silloin tällöin. Niinä päivinä saa ajaa metrolla ilmaiseksi.
 
Back
Top