Ilmastopsykoosi -ketju

Siis minkä takia?
Monen asian ja Jo pelkästään enerkia poliitiikan takia.
Helsinki ja Uusimaa on perinteisesti ollut maamme huonoiten ympäristöystävällisiä energiamuotoja hyödyntävää aluetta. Kun pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla lisäksi asuu maamme suurin väestökeskittymä, on myös törkypäästöjen absoluuttinen määrä hyvin korkea.

Helsingin ja Uudenmaan ympäristöepäystävällisyys on ironista, sillä vihreät ovat vuosia olleet Helsingin valtapuolue.

Tekopyhiä paskoja koko sakki.

Ja jos muistellaan vanhoja, sekä syitä miksi kivihiiltä käytetään ja mikä esti että tuo kaikki enerkia olisi tuotettu suomalaisella enerkialla joka olisi saastuttanut vähemmän.


PS @elso . Miksei vihreät ei reakoi yhtä voimakkaasti venäjän tuontipuuhun vaikka lapsikin tietää että siellä tuotettu puu saastuttaa enemmän kuin Suomesta tuotettu?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on kuitenkin raakavegaani joka syö kalaa vain muutaman kuukauden verran. Samalla tyylillä Suomi on täysin fossilivapaa (inhottavia sanoja nuo vapaa-loppuiset). Mitä nyt muutaman kuukauden talvisin vähän muuta.
Ollaan ylpeitä nykytermin _täysin_ puhtaasta energiantuotannostamme!
 
Njaa... kai sitä saa pian alkaa hevoskärryillä ajamaan...

Näen jo mielessäni remonttimiesten ja tavarantoimittajien muulikaravaanit matkalla helsinkiin kaupunkibulevardeja pitkin, isompien firmojen vankkureissa on aluvanteet....:D
 
Maaliskuussa Norjassa 58% rekisteröidyistä autoista oli sähköautoja ja 11% ladattavia hybridejä.

Suomi tulee Norjaa noin 6 vuotta jäljessä, eli samankaltaisia lukemia on täällä edessä noin 2025.

Polttomoottoriautojen myynti loppunee Norjassa noin 2025 ja Suomessa noin 2030, ei siksi että se kiellettäisiin vaan siksi ettei kukaan halua enää ostaa vanhentunutta teknologiaa. Polttomoottoriauton kohtalo on sama kuin kirjoituskoneen ja lankapuhelimen.
 
Sveitsissä saatiin aika halpa aurinkopaneeli 29 % hyötysuhteella – tehostaa massavalmistettujen aurinkopaneelien sähköntuotantoa reilusti
p%C3%A4iv%C3%A4nvalo.jpg
Colourbox
JAA ARTIKKELI
Lausannen teknillisen korkeakoulun spin-off-yritys Insolight aikoo tuoda muutaman vuoden kuluttua markkinoille aurinkopaneelin, jonka hyötysuhteeksi on saatu laboratoriotesteissä 36 prosenttia ja joka on standardoitu massatuotantoa varten 29 prosentin hyötysuhdelupauksella.
Laboratorio-oloissa aurinkopaneeleilla on kyllä tehty huimia hyötysuhde-ennätyksiä, mutta nyt myynnissä olevien aurinkopaneelien hyötysuhde on tyypillisesti 17-19 prosenttia. Kaupallisten aurinkopaneelien hyötysuhde on parantunut viime vuosikymmeneltä vain noin 3,5 prosenttiyksikköä. Tuotantoparannus pinta-alaa kohden olisi siis sveitsiläispaneelilla roima.
Insolightin aurinkopaneeli perustuu hyvin pieniin, mutta erittäin tehokkaisiin aurinkokennoihin, joita normaalisti käytetään esimerkiksi satelliiteissa. Tällaiset kennot ovat kalliimpia kuin huonomman hyötysuhteen kennot. Hintaa pudottaa uutuuspaneelissa kuitenkin se, että aurinkokennot voidaan pitää kooltaan hyvin pieninä, kantiltaan muutamassa millimetrissä.


Lausannelaisaurinkopaneelin suojalasissa on nimittäin linssejä, jotka auttavat keskittämään auringonsäteet piskuisiin aurinkokennoihin. Näin aurinkokennojen pinta-ala suhteessa koko aurinkopaneelin alaan voidaan pitää jopa vain 0,5 prosentissa.
Insolightin mukaan yhtiön edullinen, mutta tehokas paneeli voi auttaa pienentämään aurinkoisten alueiden kotitalouksien energialaskua 30 prosentilla. Näillä näkymin yhtiön tuote tulee laajempaan myyntiin vuonna 2022.

 
Maaliskuussa Norjassa 58% rekisteröidyistä autoista oli sähköautoja ja 11% ladattavia hybridejä.

Suomi tulee Norjaa noin 6 vuotta jäljessä, eli samankaltaisia lukemia on täällä edessä noin 2025.

Polttomoottoriautojen myynti loppunee Norjassa noin 2025 ja Suomessa noin 2030, ei siksi että se kiellettäisiin vaan siksi ettei kukaan halua enää ostaa vanhentunutta teknologiaa. Polttomoottoriauton kohtalo on sama kuin kirjoituskoneen ja lankapuhelimen.

Pidän näitä näkemyksiä aika naivistisina. Epäilemättä sähköautot tulevat jossain vaiheessa korvaamaan ison osan polttomoottoriautoista. Polttomoottorin käytännön edut ovat kuitenkin monessa asiassa niin suuret ettei nähtävissä olevassa tulevaisuudessa koko autokanta tule siirtymään sähköön. Taannoin ajoimme siskon muuttokuorman yli 500km kuomuperäkärryllä (talvella). Olisiko tuo reissut onnistunut sähköautolla? No ei.
Lisäksi bensiini tulee tietenkin halpumaan siinä vaiheessa kun bensa-autojen määrä vähenee merkittävästi.

(Mekaanisia kirjoituskoneita muuten edelleen valmistetaan, ei tietenkään enää kovin paljon mutta on niille edelleen käyttäjäkunta.)
 
Pidän näitä näkemyksiä aika naivistisina. Epäilemättä sähköautot tulevat jossain vaiheessa korvaamaan ison osan polttomoottoriautoista. Polttomoottorin käytännön edut ovat kuitenkin monessa asiassa niin suuret ettei nähtävissä olevassa tulevaisuudessa koko autokanta tule siirtymään sähköön. Taannoin ajoimme siskon muuttokuorman yli 500km kuomuperäkärryllä (talvella). Olisiko tuo reissut onnistunut sähköautolla? No ei.
Lisäksi bensiini tulee tietenkin halpumaan siinä vaiheessa kun bensa-autojen määrä vähenee merkittävästi.

(Mekaanisia kirjoituskoneita muuten edelleen valmistetaan, ei tietenkään enää kovin paljon mutta on niille edelleen käyttäjäkunta.)

Mikään ei estä ajamista sähköautolla maailman tappiin peräkärry perässä, eli kyllä olisi onnistunut. Jos muutto olisi ollut Nuorgamista Rovaniemelle, olisi se ollut melko hidasta mutta oikeastaan kaikilla muilla pätkillä Suomessa ihan tehtävissä oleva juttu, sen kuin ajaa vaan.

Aika paljon sais bensa halventua, varsinkin ottaen huomioon että sähkärien valmistuskustannukset alkaa olla tasoissa polttisten kanssa ensi vuosikymmenen puolessavälissä. Käytännössä bensan hinnan pitäisi pudota 60-70% eli öljy-yhtiöiden pitäisi alkaa jakamaan sitä ilmaiseksi ja verojen pitäisi alentua. Jätän harkintaan kuinka todennäköistä se on.

Kannattaa myös erottaa keskusteluissa koko autokanta ja myydyt uudet autot toisistaan. Koko autokannan uusiutuminen Suomessa kestää noin 18-19 vuotta valitusta ajan hetkestä eteenpäin.

Kannattaa käydä koeajamassa, saattaa silmät aueta.
 
Mikään ei estä ajamista sähköautolla maailman tappiin peräkärry perässä, eli kyllä olisi onnistunut. Jos muutto olisi ollut Nuorgamista Rovaniemelle, olisi se ollut melko hidasta mutta oikeastaan kaikilla muilla pätkillä Suomessa ihan tehtävissä oleva juttu, sen kuin ajaa vaan.

Ajastahan kaikki on kiinni.
Latauspisteitä on jonkin verran pääteiden varsilla, mutta latailu kestää kauemmin kuin peruskahvitauko+tankkaus ottaa.
20min pikalataus ei taida olla ihan arkipäivää, ainakaan vielä.
 
Ajastahan kaikki on kiinni.
Latauspisteitä on jonkin verran pääteiden varsilla, mutta latailu kestää kauemmin kuin peruskahvitauko+tankkaus ottaa.
20min pikalataus ei taida olla ihan arkipäivää, ainakaan vielä.

Riippuu autosta, reitistä ja laturista. 145kW latausteho on jo aika jämäkkä, sillä tulee parhaimmillaan 100km hieman yli 6 minuutissa ja peräkärryn vetohommissakin 100km 12-15 minuutissa. Tietyillä autoilla ja reiteillä tämä on realismia Suonessa jo nyt.
 
Riippuu autosta, reitistä ja laturista. 145kW latausteho on jo aika jämäkkä, sillä tulee parhaimmillaan 100km hieman yli 6 minuutissa ja peräkärryn vetohommissakin 100km 12-15 minuutissa. Tietyillä autoilla ja reiteillä tämä on realismia Suonessa jo nyt.
Eli taas puheena "kansan-auto"..
 
Back
Top