Ilmastopsykoosi -ketju

Minä tarvitsisin auton kokoluokassa (V70-V90 , 5-sarja, E-sarja jne.) eli jonkin verran kuljetuskapasiteettia smurffeja isommille ihmisille, turvalliset ajo-ominaisuudet, mukavuutta, hyvä lämmityslaite ja ilmastointi, reilusti vetokykyä ja toimintasäteen tulisi olla 1200km kelillä kuin kelillä. Hintaluokaksi kelpaisi em. malleja vastaava haarukka halpuuden ollessa valttia. Monipuoliset latausmahdollisuudet tietysti mukaan ostoskoriin ja kestävyyttähän akustolta tietysti toivoo, kun kiisselikirnullakin on onnellisesti tahkottu jo yli 420tkm. Nyt tällaista autoa ei ilmeisesti ole täyssähköisenä, mutta onko huomenna?
P.S. Jos em. ominaisuuksilla varustettu kosla löytyy jnkn valmistajan mallistosta, laittakaa vinkki.
 
Riippuu autosta, reitistä ja laturista. 145kW latausteho on jo aika jämäkkä, sillä tulee parhaimmillaan 100km hieman yli 6 minuutissa ja peräkärryn vetohommissakin 100km 12-15 minuutissa. Tietyillä autoilla ja reiteillä tämä on realismia Suonessa jo nyt.
Ja nämä tietyt autot ovat arkipäivää ihmiselle joka tienaa 40-60k€ /vuosi?
Reitti ovat Hki - Ruka ja Hki - Levi?
 
Minä tarvitsisin auton kokoluokassa (V70-V90 , 5-sarja, E-sarja jne.) eli jonkin verran kuljetuskapasiteettia smurffeja isommille ihmisille, turvalliset ajo-ominaisuudet, mukavuutta, hyvä lämmityslaite ja ilmastointi, reilusti vetokykyä ja toimintasäteen tulisi olla 1200km kelillä kuin kelillä. Hintaluokaksi kelpaisi em. malleja vastaava haarukka halpuuden ollessa valttia. Monipuoliset latausmahdollisuudet tietysti mukaan ostoskoriin ja kestävyyttähän akustolta tietysti toivoo, kun kiisselikirnullakin on onnellisesti tahkottu jo yli 420tkm. Nyt tällaista autoa ei ilmeisesti ole täyssähköisenä, mutta onko huomenna?
P.S. Jos em. ominaisuuksilla varustettu kosla löytyy jnkn valmistajan mallistosta, laittakaa vinkki.
Kommentti näille bensa ja diisseli autojen kieltäjille että ostan heti sähköauton, jos saadaan tehtyä sellainen että talvisissa olosuhteissa (-15c ) ja nelivedolla sekä riittävällä maavaralla (paljon enemmän kuin kitymaasturissa) ja ihmisiä pitää saada kyytiin se min 5 kpl. mieluimin 7.
Toimintamatka pitää olla min 400km ja tämän lisäksi auton pitää pysyä lämpimänä 12h. Ja tämä ei saa maksaa käytettynä yli 20k.

Jos tälläinen auto kehitetään niin ostan heti, muuten voitte pitää tunkkinne haistaa vitun ja mennä taas lentäen lomalle.
 
Viimeksi muokattu:
Minä tarvitsisin auton kokoluokassa (V70-V90 , 5-sarja, E-sarja jne.) eli jonkin verran kuljetuskapasiteettia smurffeja isommille ihmisille, turvalliset ajo-ominaisuudet, mukavuutta, hyvä lämmityslaite ja ilmastointi, reilusti vetokykyä ja toimintasäteen tulisi olla 1200km kelillä kuin kelillä. Hintaluokaksi kelpaisi em. malleja vastaava haarukka halpuuden ollessa valttia. Monipuoliset latausmahdollisuudet tietysti mukaan ostoskoriin ja kestävyyttähän akustolta tietysti toivoo, kun kiisselikirnullakin on onnellisesti tahkottu jo yli 420tkm. Nyt tällaista autoa ei ilmeisesti ole täyssähköisenä, mutta onko huomenna?
P.S. Jos em. ominaisuuksilla varustettu kosla löytyy jnkn valmistajan mallistosta, laittakaa vinkki.
Joo, kyllähän siinä voi muutama tovi vierähtää ennen kuin nuo kriteerit täyttävä sähköbiili rullaa linjalta ulos.

Tuosta vaatimuslistasta herätti mielenkiinnon kaksi kohtaa:

Miksi toimintasäteen on oltava noin pitkä? Tuskin pappa-ikäinen ystävämme ajaa tuollaista pätkää ilman kymmentä kusitaukoa. Eikö siinä voi samalla vähän tankata tai ladata?

Toinen on tuo kestoikä. Kuinka monen tällä hetkellä uutena kaupasta ostettavan kiesin voi olettaa kestävän 420tkm käyttövoimasta riippumatta?
 
Toinen on tuo kestoikä. Kuinka monen tällä hetkellä uutena kaupasta ostettavan kiesin voi olettaa kestävän 420tkm käyttövoimasta riippumatta?
Huutelee nyt tähän sivusta.
Jokaisessa autossani on ollut vaihtaessa enemmän kuin 400tkm ja yhteenkään ei ole vaihdettu moottoria/vaihdelaatikkoa. Normaalia niveliä puslia laturia yms kuluvia osia on vaihdettu. Herää kysymys että kuinka huonoilla autoilla/kuinka huonolla huollolla teikäläinen on ajanut jos oletat että auto ei kestä yli 400tkm.
 
Joo, kyllähän siinä voi muutama tovi vierähtää ennen kuin nuo kriteerit täyttävä sähköbiili rullaa linjalta ulos.

Tuosta vaatimuslistasta herätti mielenkiinnon kaksi kohtaa:

Miksi toimintasäteen on oltava noin pitkä? Tuskin pappa-ikäinen ystävämme ajaa tuollaista pätkää ilman kymmentä kusitaukoa. Eikö siinä voi samalla vähän tankata tai ladata?

Toinen on tuo kestoikä. Kuinka monen tällä hetkellä uutena kaupasta ostettavan kiesin voi olettaa kestävän 420tkm käyttövoimasta riippumatta?

Eihän 420 tkm ole sinänsä kilometrimäärä eikä mikään. Maantieajolla ennakoivaa huolenpitoa (ruostesuojaukset ym.) ja kuluvien osien vaihtoa tehden ihan mahdollista laatuautolle. Yli puoli miljoonaa kulkeneita henkilöautoja on rekisterissä 25 000, jos Talouselämää on uskominen. Mersut, Volvot ym. kestävät kyllä.
 
Huutelee nyt tähän sivusta.
Jokaisessa autossani on ollut vaihtaessa enemmän kuin 400tkm ja yhteenkään ei ole vaihdettu moottoria/vaihdelaatikkoa. Normaalia niveliä puslia laturia yms kuluvia osia on vaihdettu. Herää kysymys että kuinka huonoilla autoilla/kuinka huonolla huollolla teikäläinen on ajanut jos oletat että auto ei kestä yli 400tkm.

Luulen, että käyttöprofiililla on iso vaikutus tähän mielikuvaan auton eliniästä. Vahvaa mutua ja yleistystä luvassa, varoitan jo etukäteen.

Kaupunkiajossa kilometrejä ei kerry samalla tavalla kuin haja-asutusalueella, mutta toisaalta rattia pyöritetään enemmän ja ajetaan lyhyitä matkoja. Auto todennäköisesti seisoo taivasalla, eikä pohjaa ole mahdollista puhdistaa suolavedestä, kun eipä kerrostaloasuja saa painepesuriinsa sähköä saati sitten vettä. Kun auton ikä lähestyy 20 vuotta, mittarissa on 200-300 tkm ja korjaamolaskua alkaa kertyä, niin helposti herää houkutus laittaa auto paaliin ja ostaa uudempaa tilalle. Kuluttaahan se vähemmän, on turvallisempi ja mukavampi eikä vanha auto muutenkaan oikein vastaa enää perhetilannetta.

Haja-asutusalueella kaikki taas on toisin. Kiihdytykset ja jarrutukset loistavat poissaolollaan. Auto vain rullaa maantiellä, subwoofer ulvoo takakontissa ja wunderbaum roikkuu taustapeilistä. Liikkeelle lähtiessä kiihdytetään kahdeksaankymppiin ja sitten ajetaan 50 kilometriä kutonen silmässä lähikaupunkiin, jossa pysähdytään kaupan tai työpaikan pihaan. Jos autotallia ei ole, niin pihalle on viritelty jonkinlainen pressukatos. Painepesuri löytyy omasta varastosta. Korjaamolaskua ei kerry, vaan osat haetaan Motonetistä ja vaihdetaan itse. Sitten mennään ABC:lle oluelle ja kerrotaan tutuille, kuinka Corollalla ajaa nyt toiset 250 tkm.
 
Katselin nopeasti ja nettiautossa näytti olevan 1035 tieliikennekelpoista ajoneuvoa yli ½ miljoonan kilometrin mittarilukemalla.
Ja tuohon voi varmaan lisätä puolet kaikista Saksantuonneista lisäksi...
 
Pidän näitä näkemyksiä aika naivistisina.

Taannoin ajoimme siskon muuttokuorman yli 500km kuomuperäkärryllä (talvella). Olisiko tuo reissut onnistunut sähköautolla? No ei.

Ihan kerran teitte tuollaisen reissun ja siksi auto pitää mitoittaa sen mukaan.. Lämpimästi suosittelen pakettiauton vuokraamista muuttoreissuun.

Reissunahan tuo mikään ihmeellinen ole, kun itselläkin on mökkimatkaa 470 km ja aika monesti olen kärryn kanssa ajellut.

Nyt sähköautolla menee yhdellä pysähdyksellä, mutta siinäkin menee enemmän aikaa lasten huoltamiseen kuin auton lataamiseen. Olen yleensä käynyt siirtämässä auton pois laturista kesken tauon, kun Fortum laskuttaa sen verran härskiä minuuttiperusteista hintaa, että akun viimeisten prosenttien täyttäminen maksaa turhan paljon. Maksullisia pikalatureitahan ei tarvitse käyttää kuin tuollaisilla pitkillä matkoilla. Kotona ja mökillä lataa tavallisesta pistorasiasta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Minä tarvitsisin auton kokoluokassa (V70-V90 , 5-sarja, E-sarja jne.) eli jonkin verran kuljetuskapasiteettia smurffeja isommille ihmisille, turvalliset ajo-ominaisuudet, mukavuutta, hyvä lämmityslaite ja ilmastointi, reilusti vetokykyä ja toimintasäteen tulisi olla 1200km kelillä kuin kelillä. Hintaluokaksi kelpaisi em. malleja vastaava haarukka halpuuden ollessa valttia. Monipuoliset latausmahdollisuudet tietysti mukaan ostoskoriin ja kestävyyttähän akustolta tietysti toivoo, kun kiisselikirnullakin on onnellisesti tahkottu jo yli 420tkm. Nyt tällaista autoa ei ilmeisesti ole täyssähköisenä, mutta onko huomenna?
P.S. Jos em. ominaisuuksilla varustettu kosla löytyy jnkn valmistajan mallistosta, laittakaa vinkki.

Mun 2,5-litraisella bensa-Volvolla tahkottu nyt 474 tkm ja hyvin kulkee. Maantiellä kulutus ihan siedettävä, mutta kaupungissa ei.

Hyvä vaihtoehto on plug in hybridi noista hienoista autoista. Volvolla T8, Biimerillä 530e jne. Arkiajot sähköllä ja pitemmät matkat bensalla. Eikä uudet täyssähköiset Audi etron tai Jaguar E-pace hullummilta vaikuta nekään.

Tuota 1200 km rangea en kyllä ymmärrä. Eihän siihen yllä yksikään bensakoneinen ja dieselilläkin jo yrittämistä. Suomalaisilla keskinopeuksilla tekee vähintään 15 tuntia pelkkää ajoa ja kovemmat nopeudet taas syövät niin paljon enemmän ainetta, että jää 1200 km ajamatta. Saksanreissullakin pitää vedättää siellä oikealla kaistalla rekkojen possujunassa, että pystyy ajamaan tauotta tuon 1200 km. Huvinsa kullakin.
 
Viimeksi muokattu:
Huutelee nyt tähän sivusta.
Jokaisessa autossani on ollut vaihtaessa enemmän kuin 400tkm ja yhteenkään ei ole vaihdettu moottoria/vaihdelaatikkoa. Normaalia niveliä puslia laturia yms kuluvia osia on vaihdettu. Herää kysymys että kuinka huonoilla autoilla/kuinka huonolla huollolla teikäläinen on ajanut jos oletat että auto ei kestä yli 400tkm.
Puhuin tällä hetkellä uutena ostettavista autoista.

Eli 20 vuotta sitten ostettu vitos-sarjalainen bemari on tänään elossa, mutta onko tänään ostettu samanlainen elossa vielä 20 vuoden päässä. Sitä tarkoitin, hienoa toki jos on.

Itse epäilen että ei ole.
 
Katselin nopeasti ja nettiautossa näytti olevan 1035 tieliikennekelpoista ajoneuvoa yli ½ miljoonan kilometrin mittarilukemalla.
Ja tuohon voi varmaan lisätä puolet kaikista Saksantuonneista lisäksi...
Puhuin tällä hetkellä uutena ostettavista. Löysitkö tosiaan yli tuhat yli puoli miljoonaa kilsaa ajettua 2019-vuosimallista autoa?
 
Puhuin tällä hetkellä uutena ostettavista autoista.

Eli 20 vuotta sitten ostettu vitos-sarjalainen bemari on tänään elossa, mutta onko tänään ostettu samanlainen elossa vielä 20 vuoden päässä. Sitä tarkoitin, hienoa toki jos on.

Itse epäilen että ei ole.
No juu, tottahan on että lähes kaikki tehdään nykyään lyhkäisemmällä elinkaarella
 
Hurri kirjoitteli ongelmasta, joka on näkynyt hyvin tässä keskustelussa. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006056654.html

Ilmastotragedia on kuin päivitetty versio ”yhteismaan tragediana” tunnetusta taloustieteen klassisesta ilmiöstä. Siinä kylän yhteiset laidunmaat pilataan ylilaiduntamisella ensi alkuun kunkin ylilaiduntajan yksityiseksi eduksi mutta ennen pitkää kaikkien kyläläisten yhteiseksi tappioksi.

 
Puhuin tällä hetkellä uutena ostettavista autoista.

Eli 20 vuotta sitten ostettu vitos-sarjalainen bemari on tänään elossa, mutta onko tänään ostettu samanlainen elossa vielä 20 vuoden päässä. Sitä tarkoitin, hienoa toki jos on.

Itse epäilen että ei ole.

No juu, tottahan on että lähes kaikki tehdään nykyään lyhkäisemmällä elinkaarella

Haastan sinut Gyllis1 parantamaan tätä wikipedia-artikkelia, mikäli ajatuksellesi on muutakin kuin anekdotaalista perustaa. :)

Pikainen hakukoneen penkominen ei oikein tuottanut tuollaista ajatusta tukevaa tietoa. Pikemminkin tuntui tulevan päinvastaista tietoa. Jos tyypilliselläkin autolla pitäisi päästä pitkälle yli 300 tkm, niin entä sitten parhaimmisto?

“Today’s cars are built to last as long as 250,000 miles or more with simple routine care,” says ASE-certified Master Automobile Technician and Chicago Tribune auto-service columnist Bob Weber.

-Forbes 2013

--

A typical passenger car should last 200,000 miles or more, says Rich White, executive director of the nonprofit Car Care Council (which offers a free car care guide).

--

“Ten years ago, you’d need to change your spark plugs probably every 30,000 miles — now it’s every 100,000 miles,” says Jill Trotta, a longtime mechanic and vice president, industry advocacy and sales, for RepairPal Inc., which certifies repair shops.

--

Technology, however, is the main reason for longer-lasting vehicles. Most improvements in efficiency, emissions, safety, reliability and longevity are from “microprocessors, microcontrollers and extensive unseen networks on board the cars themselves,” writes Cars.com Executive Editor Joe Wiesenfelder. Such improvements are increasing not only cars’ lifespans, but manufacturer warranties. Three years, 36,000 miles used to be standard, but 10-year, 100,000-mile warranties are becoming the norm.

--

-AARP 2018


P.S. Mikä on eniten ajettu Tesla? 804 670 kilometriä ajettu S P85.
 
Ilmastotragedia on kuin päivitetty versio ”yhteismaan tragediana” tunnetusta taloustieteen klassisesta ilmiöstä. Siinä kylän yhteiset laidunmaat pilataan ylilaiduntamisella ensi alkuun kunkin ylilaiduntajan yksityiseksi eduksi mutta ennen pitkää kaikkien kyläläisten yhteiseksi tappioksi.

Yhteismaat ja sosialismi ovatkin pahasta. Rajat ovat rakkautta ja niillä säästyy edes osa laitumista ylilaiduntamiselta. Kuten vaikkapa Suomi, jos on aitaa ja tarvittaessa piikkilankaa.
 
Joo, kyllähän siinä voi muutama tovi vierähtää ennen kuin nuo kriteerit täyttävä sähköbiili rullaa linjalta ulos.

Tuosta vaatimuslistasta herätti mielenkiinnon kaksi kohtaa:

Miksi toimintasäteen on oltava noin pitkä? Tuskin pappa-ikäinen ystävämme ajaa tuollaista pätkää ilman kymmentä kusitaukoa. Eikö siinä voi samalla vähän tankata tai ladata?

Toinen on tuo kestoikä. Kuinka monen tällä hetkellä uutena kaupasta ostettavan kiesin voi olettaa kestävän 420tkm käyttövoimasta riippumatta?
Mun 2,5-litraisella bensa-Volvolla tahkottu nyt 474 tkm ja hyvin kulkee. Maantiellä kulutus ihan siedettävä, mutta kaupungissa ei.

Hyvä vaihtoehto on plug in hybridi noista hienoista autoista. Volvolla T8, Biimerillä 530e jne. Arkiajot sähköllä ja pitemmät matkat bensalla. Eikä uudet täyssähköiset Audi etron tai Jaguar E-pace hullummilta vaikuta nekään.

Tuota 1200 km rangea en kyllä ymmärrä. Eihän siihen yllä yksikään bensakoneinen ja dieselilläkin jo yrittämistä. Suomalaisilla keskinopeuksilla tekee vähintään 15 tuntia pelkkää ajoa ja kovemmat nopeudet taas syövät niin paljon enemmän ainetta, että jää 1200 km ajamatta. Saksanreissullakin pitää vedättää siellä oikealla kaistalla rekkojen possujunassa, että pystyy ajamaan tauotta tuon 1200 km. Huvinsa kullakin.

Nyt nappaa, luki jo kauan sitten Abun katalogissa.

Avaan hieman ajattelua tai sitä muistuttavaa liikehdintää luiskan otsani alla. Asun pohjoisessa Suomessa, jossa välimatkat ovat pitkiä, jos niitä vertaa keskimääräiseen pizzakolmion sisällä tapahtuvaan suhailuun. Tiestön kunto vaihtelee etenkin nykyään ja tullee tulevaisuudessa olemaan tällä tienhoidon resursoinnilla huonompi kuin nyt. Polttoaineen jakelupisteitä on hivenen harvemmassa haja-asutusalueella kuin kaupunkien ja taajamien alueella. Olen itse citypelle, se on fakta, mutta liikun kohtalaisesti alueilla, joilla palveluita on vähemmän tarjolla.

Pitkä toimintasäde = more flexibility, increased reliability to get there and home and a lot less worries.
Normaalielämässä tankkaan auton usein eri aikaan ja eri paikassa, kuin missä kevennän tunnelmaa (eli käyn kusella). Käyn luonnollisesti kusella huomattavasti useammin kuin tankkaan kumpaakaan autoani (toinen on bensakoneella ja toimintasäde on lyhyempi koska pieni tankki).

Auton pitkä toimintamatka tuo varmuutta elämään. Sama juttu se on muissakn kulkupeleissä. Liikkuessani autolla en aja tankilta tankille, vaan paikkaan, toiseen, kolmanteen jne. Liikkumisen funktio on siis joku muu kuin tankkauspaikan jatkuva etsiminen. Mitä harvemmin autoon tarvitsee kiinnittää huomiota, sen parempi. 1200 km yhtäjaksoisen teoreettisen taipaleen tauot riippuvat tlianteesta ja mahdollisesta matkaseurasta. Sarekinkusema on kilometreissä ollut keskimäärin noin 400-450km. Siitäkin voi venyttää jos on pakko. Ja jos tulee juotua paljon, voi liritellä useammin. Pitkillä matkoilla pissahätää pahempi asia on, jos (lue: kun) sivut ovat kippeänä tai ronkkoa kolottaa. Ajjaesa kontattuu hilijalleen eikä sitä taho vanahuuttaan päästä mahottoman keviästi ylös penkistä.

Autojen hyvyys tai huonous tulee eräällä tavalla esille myös niiden kestävyydessä. Hankin mieluiten pitkään kestäviä tuotteita, sillä mielestäni sellaiset ovat paremmin kestävää kehitystä ja ekologisuutta edistäviä kuin osta ja hylkää hetken päästä -tuotteet. Auto on merkittävä hankinta Suomessa asuvalle paitsi liikkumisen mahdollistamisen kannalta, myös siihen kaikkinaisesti käytettävän rahan suhteen. Rahaa kun on yleensä hintsummin kuin mitä halu ja toive olisi.

Triviaa:
60-70 -lukujen vaihteen tietämillä Ford mainosti vaihtomoottoreita autoihinsa, joilla oli ajettu 100 000km. Se toinen auto on tuon merkkinen iältään 15v ja sillä on ajettu vasta reilut 110tkm vs ruotsitraktorin +420tkm.
 
8 hrs ·
Murhatun Robert Kennedyn poika Robert F Kennedy jr on ehkä tunnetuin ihmisoikeusjuristi Yhdysvalloissa. Hänellä on selkeä näkemys, mistä tässä ilmastohysteriassa on todellisuudessa kysymys.
”Planeettamme ei ole kuolemassa siksi, että tavalliset ihmiset eivät ala vegaaneiksi tai ota kylmiä suihkuja.
Se on kuolemassa siksi, että kourallinen yhtiöitä ja miljardöörejä tekevät voittoja pumppaamalla astronomisen määrän saastetta ilmaan ja vesistöihin. ”
20 helmikuu 2019
Robert F Kennedy jr
Image may contain: text
 
Etelä- Suomessa pyöritään alle sadan kilsan päässä kodista/ tankkauspisteestä, ihan turha niille selittää miksi tarvii toimintamatkaa.
Tässä samassa säikeessä on totuus ja suunnaton viisaus mainittu, että "vitustako me tiedetään kuinka siellä eletään ja ei se edes kiinnosta".
Silti pakotus täytyy ulottaa myös korpiin, selkosiin ja kairoihin.

Esimerkkinä on Kiinaakin käytetty, mikä olisi melko koomista ellei olisi surullista, kyllä pitäisi parempaan propagandaan pystyä.
Eka linkki googlesta: https://unearthed.greenpeace.org/2019/03/28/china-new-coal-plants-2030-climate/

Saatana että vituttaa idiotismi, ja älyllinen epärehellisyys.
 
Back
Top