Mielestäni tässä ilmastoasiassa on hyvin havaittavissa ideologian sokaisema kahtiajakautuminen. Kuulun itse niihin, jotka katselevat päivän menoa nimittäen sitä ilmastohysteriaksi, mutta koen havaitsevani, että kumpikin puoli asiassa on hyvällä asialla, muttei suostu millään edes yrittämään ymmärtää toista osapuolta. Tältä kannalta näen, että periaatteessa kokonaisuudessaan enemmän oikeassa on se osapuoli, joka suhtautuu varauksella ilmastorummutukseen.
Olisi hyvä ymmärtää, että vain toinen osapuoli ajaa kieltoja ja kajoamista toisen osapuolen elämäntapaan, joka ei objektiivisesti arvioiden todellakaan ole, etenkään Suomen mittakaavassa, juurisyy sille, että ihmiskunta toimillaan kiihdyttää ilmastonmuutosta. Onko siis kovinkaan suuri ihme, että oma viesti ei mene perille, jos ei nähdä metsää puilta, vaan lähdetään syyllistämään tavallisia ihmisiä aivan arkisissa asioissa, kun syypäät ja ratkaisut löytyvät jostain ihan muualta.
Täyssähkö vs 25l/100km kuluttavat RAMit eivät edusta sitä vaikuttavuudeltaan suurinta segmenttiä, vaan seuraavan vuosikymmenen suurin vaikuttaja liikenteen päästöihin tulee olemaan hybridi ja etenkin pistokehybridi. Täyssähköjen osuus alkanee ilman valtion keinotekoisia vaikuttamisia kasvamaan rajusti ensi vuosikymmenen loppua kohden. Norjan tilannetta ei rehellisesti ottaen voi pitää vertailukohtana siihen, miten muualla asia tulee menemään. Verotuksen, muun erityiskohtelun ja ETENKIN ostovoiman takia norjalaisilla on varaa ostella Tesla jos toinenkin, mutta realismiahan tämä ei tule Suomessa olemaan, jos verotus ei kokonaisuudessaan muutu radikaalisti.
Ajan itse pelkästään diesel-kalustolla ja kun ensisijaisen kulkineen vaihto tulee eteen tulevaisuudessa, uskon vahvasti valinnan osuvan pistokehybridiin. Toivoisin, että se kulkisi sähkön lisäksi Dieselillä, mutta viime vuosien kiisselipaniikki lienee tehnyt nämä toiveet täysin tyhjiksi. No, fiksu bensahybrisi ei liene kovin huono vaihtoehto, sikälimikälo kun polttomoottori on mitoitettu tarpeeksi suureksi, jotta polttoaineenkulutus ja tätä myötä oheistuotteena myös päästöt pysyy kurissa. Täyssähköauto ei valitettavasti minun ajosuoritteillani ole vielä realismia lähivuosina, mutta hybridillä pelkällä sähköllä päivittäinen asiointi tulee kyllä onnistumaan, jos range on lähempänä 100 kuin 50 kilsaa.
Jotta oma mielipide olisi vakavastiotettava, pitäisi hetkeksi pysähtyä miettimään että onko oma näkökanta sittenkään täydellinen ja ainoa oikea. Muutaman sähköautoilua markkinoineen keskustelijan argumentointi vaikuttaisi ohittavan koko joukon arjen realiteetteja, pohjaten myös suurelta osin seuraavan vuosikymmenen tuleviin sähköautomalleihin, mutta argumentoiden kuitenkin siten, että pitäis vaihtaa tässä ja nyt. Tai tämän vaikutelman itse ainakin olen saanut.
Täyssähköt tulevat olemaan hyvä vaihtoehto siellä, missä ajoprofiilit niihin sopivat, eli Ruuhka-Suomessa ja kaupunkien läheisyydessä. Kun akusto, latausverkosto ja -teknologia kehittyy, tulee tästä toki entistä parempi vaihtoehto entistä useammalle. Näillä alueilla liikenteen päästöt ovat myös suuremmassa asemassa terveydelle haitallisten päästöjen osalta, ollen siltikin tietysti kohtuullisen pieni ongelma. Vastaavasti valtateillä pitkin Suomea liikkuvien voidaan jatkossakin antaa suht rauhallisin mielin taittaa matkaa niillä kulkineilla, jotka heidän käyttöönsä ja talouteensa parhaiten sopivat.
Yksi kysymysmerkki on vielä se, miten sähköä liikenteen osalta aletaan tulevaisuudessa verottamaan ja myymään. Sähköautojen yleistyessä oletettavasti apajille kiirehtivät niin valtio kuin energiayhtiötkin, joten tähän kannattaa varautua liikkumisen kustannuksia räknätessä autonvaihtoa pohtiessaan.
Sinällään sähköautoilun ideologinen vastustaminen taas on myös vähintään kummallista, ellei suorastaan typerää. Toki asiassa on monia muttia, mutta näkisin, että kannattaisi ottaa hetki happea ilmastomääkimisen aiheuttamassa ärtymystilassa ja keskittyä kylmiin faktoihin: Milloin ja missä tilanteessa ajoneuvoni osittainen tai täyssähköisyys on minulle edullisin ja muiltakin kanteilta paras tai riittävän hyvä vaihtoehto.