Yksityisautoilun merkitys ilmastolle on varsin pieni, tai vieläkin vähäisempi. Se on kuitenkin yksi helpoimmista tavoista, jolla yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin.
Olisiko yksi tapa vähentää dieselautojen ympäristövaikutuksia biodieselin verotuksen muuttaminen? Tällä tavalla dieselautojen päästöt saataisiin putoamaan murto-osaan, saman tien, ilman muutoksia ajoneuvokalustoon.
Myös kaasuautojen verotusta voisi mulkkailla, koska kaasuautot ovat käsittääkseni Suomen oloihin parhaiten soveltuva nk ympäristöä säästävä moottoriteknologia.
Euro5 ja Euro6 Dieselmoottorien päästöthän EIVÄT ole mitkään kovin kummoiset, vaikka dieselgatesta ja nokivasara-maineesta näin voisikin päätellä. Moderni dieselmoottori on ilmaston kannalta kautta linjan vähäpäästöisempi, kuin bensavastine, vaikka eroa kurotaankin kokoajan kiinni.
Tätä vanhemmat dieselit poistuvat kovaa tahtia autokannasta myös meillä ja siinä missä roikkuvat pitkään käytössä, on todellakin otettava huomioon uuden korvaavan auton aiheuttama kuormitus luonnolle ja ilmastolle.
Itselläkin löytyy yksi ketjussa mainittu AdBlue-kiisselivehje ja sen kohdalla kustannukset melkeinpä ovat vanhaa kovemmat, vaikka uutuuttaanhohtava kone vähän entistä vähemmän menovettä syökin, kun valmistajan arvailema ureakulutus on oikeassa ajossa jotain parinkertaista luokkaa. Urean valmistus, rahtaus, muoviin pakkaaminen yms. kuluttavat kaikki myös ympäristöä.
Mutta näin on hyvä, kun poliitikot on päästetty tekemään puulaakilainsäädäntöä. Tarkoitusperä hyvä, mutta toteutus ontuu, kuten edesmenneen päästömittaustavan osalta voitiin nähdä.
Sama koskee esimerkiksi co2-päästörajoja valmistajien autokannan kohdalla. Otetaan esimerkiksi VW Transporter: Tässä jos jossain konsernin moderni 3.0l V6 TDI-kone toimisi kuin häkä, mutta mittaustavan ero todellisuuden kanssa tarkoittaa, ettei pysty, ei kykene, eikä haluta. Siinä sit raavitaan päätä, kun velipojan automaatti-nelikko T6 maltillisella puolentoistasadan hepan kaksilitraisella rivinelosella hörppii jotain 10l/100km (+adblue), samalla kun meikäläisen 15v vanha automaatti T5 2.5l viisipyttyisellä pääsee jonnekin kasin pintaan.
Ensinmainittu ei myöskään ole jatkuva neliveto, joten kulutuksen taso ei suoraan selity sillä.