Ilmastopsykoosi -ketju

Olisiko yksi tapa vähentää dieselautojen ympäristövaikutuksia biodieselin verotuksen muuttaminen? Tällä tavalla dieselautojen päästöt saataisiin putoamaan murto-osaan, saman tien, ilman muutoksia ajoneuvokalustoon.

Myös kaasuautojen verotusta voisi mulkkailla, koska kaasuautot ovat käsittääkseni Suomen oloihin parhaiten soveltuva nk ympäristöä säästävä moottoriteknologia.

Sillä vähällä autotietämiselläni sanon, että ymmärtääkseni dieselin (NOX) päästöt saataisiin aika lähelle nollaa urearuiskutuksella, joko pakotahdissa tai pakoputkessa. Hintana olisi sitten huoltsikkakäynti tietyn ajomäärän jälkeen. Vissiin jotain 20k-30k kilsaa. CO2 tasothan noissa ovat jo aika hyvät muutenkin, kuten kulutuskin.

Niitä kaasujen täyttöpaikkoja pitäisi saada lisää.

Kaverin kaveri hommasi itselleen nk."viinasaabin", eli E85:lla käyvän pelin. Eihän siinä mitään, mutta kun lähin tankkauspiste on 45km:n päässä, niin että joo... ysivitosta saa parin kilsan päästä. Näin täällä ruuhkasuomen ulkopuolella.
 
Sillä vähällä autotietämiselläni sanon, että ymmärtääkseni dieselin (NOX) päästöt saataisiin aika lähelle nollaa urearuiskutuksella, joko pakotahdissa tai pakoputkessa. Hintana olisi sitten huoltsikkakäynti tietyn ajomäärän jälkeen. Vissiin jotain 20k-30k kilsaa. CO2 tasothan noissa ovat jo aika hyvät muutenkin, kuten kulutuskin.

Niitä kaasujen täyttöpaikkoja pitäisi saada lisää.

Kaverin kaveri hommasi itselleen nk."viinasaabin", eli E85:lla käyvän pelin. Eihän siinä mitään, mutta kun lähin tankkauspiste on 45km:n päässä, niin että joo... ysivitosta saa parin kilsan päästä. Näin täällä ruuhkasuomen ulkopuolella.
Ellei ole tonnin ureakonttia pihassa valmiiksi, kun traktoritkin juovat sitä nykyään :sneaky: Paitsi jenkit (y)
 
Ellei ole tonnin ureakonttia pihassa valmiiksi, kun traktoritkin juovat sitä nykyään :sneaky: Paitsi jenkit (y)
Valitettavasti ne ureavehkeet ei tahdo pakkasilla toimia edes tuolla ammatti puolella päivittäisessä ajossa, kuinka sitten pakkasilla kun auto saattaa olla jonkun päivän ajamatta
 
Yksityisautoilun merkitys ilmastolle on varsin pieni, tai vieläkin vähäisempi. Se on kuitenkin yksi helpoimmista tavoista, jolla yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin.

Olisiko yksi tapa vähentää dieselautojen ympäristövaikutuksia biodieselin verotuksen muuttaminen? Tällä tavalla dieselautojen päästöt saataisiin putoamaan murto-osaan, saman tien, ilman muutoksia ajoneuvokalustoon.

Myös kaasuautojen verotusta voisi mulkkailla, koska kaasuautot ovat käsittääkseni Suomen oloihin parhaiten soveltuva nk ympäristöä säästävä moottoriteknologia.
Näissä voisi päästä nopeaan vaikutukseen, verrataan esimerkiksi että koska bensiinin sekaan laitetaan nykyään 10% etanolia, niin saman tien bensiinin kulutus laski heitetään vaikka 9% koska etanolilla pienempi lämpöarvo. Voisiko menetellä dieselin osalta samoin, 10% biodieseliä näin aluksi. Vaatisi EU-lainsäädäntöä oletan, mutta siinähän aukeaisi kivasti markkinat biodieselille siinä sivussa.
 
Valitettavasti ne ureavehkeet ei tahdo pakkasilla toimia edes tuolla ammatti puolella päivittäisessä ajossa, kuinka sitten pakkasilla kun auto saattaa olla jonkun päivän ajamatta
Vielä ei ole maatalouskoneissa ongelmia ollut, edes viime talven pakkasilla, aikansa vain lykkää helvetinmoista valkoista pilveä kun ureakoneen lyö käymään pakkasesta. Mutta tiedän kyllä mitä meinaat. Ja koputan siis puuta :D Henkilöautoissa ne systeemit eivät varmasti olisi niinkään kestävästi ja jokapaikassa toimivasti rakennettuja kuin off-road moottorivehkeissä :unsure:
 
Sillä vähällä autotietämiselläni sanon, että ymmärtääkseni dieselin (NOX) päästöt saataisiin aika lähelle nollaa urearuiskutuksella, joko pakotahdissa tai pakoputkessa. Hintana olisi sitten huoltsikkakäynti tietyn ajomäärän jälkeen. Vissiin jotain 20k-30k kilsaa. CO2 tasothan noissa ovat jo aika hyvät muutenkin, kuten kulutuskin.

Niitä kaasujen täyttöpaikkoja pitäisi saada lisää.

Kaverin kaveri hommasi itselleen nk."viinasaabin", eli E85:lla käyvän pelin. Eihän siinä mitään, mutta kun lähin tankkauspiste on 45km:n päässä, niin että joo... ysivitosta saa parin kilsan päästä. Näin täällä ruuhkasuomen ulkopuolella.

Jos minä ei-maanviljelijänä lähden ostamaan tonnin urealastia, niin luulevat vielä terroristiksi :D

Voi kuule, se on jo hyllytavaraa jopa Hong Kongissa. :D Tosin joudut ehkä kiertämään useamman liikkeen...

https://www.apu.fi/artikkelit/syysk...yos-dieselkayttoisten-henkiloautojen-tankkiin
 
Yksityisautoilun merkitys ilmastolle on varsin pieni, tai vieläkin vähäisempi. Se on kuitenkin yksi helpoimmista tavoista, jolla yksittäinen ihminen voi vaikuttaa asioihin.

Olisiko yksi tapa vähentää dieselautojen ympäristövaikutuksia biodieselin verotuksen muuttaminen? Tällä tavalla dieselautojen päästöt saataisiin putoamaan murto-osaan, saman tien, ilman muutoksia ajoneuvokalustoon.

Myös kaasuautojen verotusta voisi mulkkailla, koska kaasuautot ovat käsittääkseni Suomen oloihin parhaiten soveltuva nk ympäristöä säästävä moottoriteknologia.

Euro5 ja Euro6 Dieselmoottorien päästöthän EIVÄT ole mitkään kovin kummoiset, vaikka dieselgatesta ja nokivasara-maineesta näin voisikin päätellä. Moderni dieselmoottori on ilmaston kannalta kautta linjan vähäpäästöisempi, kuin bensavastine, vaikka eroa kurotaankin kokoajan kiinni.
Tätä vanhemmat dieselit poistuvat kovaa tahtia autokannasta myös meillä ja siinä missä roikkuvat pitkään käytössä, on todellakin otettava huomioon uuden korvaavan auton aiheuttama kuormitus luonnolle ja ilmastolle.

Itselläkin löytyy yksi ketjussa mainittu AdBlue-kiisselivehje ja sen kohdalla kustannukset melkeinpä ovat vanhaa kovemmat, vaikka uutuuttaanhohtava kone vähän entistä vähemmän menovettä syökin, kun valmistajan arvailema ureakulutus on oikeassa ajossa jotain parinkertaista luokkaa. Urean valmistus, rahtaus, muoviin pakkaaminen yms. kuluttavat kaikki myös ympäristöä.

Mutta näin on hyvä, kun poliitikot on päästetty tekemään puulaakilainsäädäntöä. Tarkoitusperä hyvä, mutta toteutus ontuu, kuten edesmenneen päästömittaustavan osalta voitiin nähdä.

Sama koskee esimerkiksi co2-päästörajoja valmistajien autokannan kohdalla. Otetaan esimerkiksi VW Transporter: Tässä jos jossain konsernin moderni 3.0l V6 TDI-kone toimisi kuin häkä, mutta mittaustavan ero todellisuuden kanssa tarkoittaa, ettei pysty, ei kykene, eikä haluta. Siinä sit raavitaan päätä, kun velipojan automaatti-nelikko T6 maltillisella puolentoistasadan hepan kaksilitraisella rivinelosella hörppii jotain 10l/100km (+adblue), samalla kun meikäläisen 15v vanha automaatti T5 2.5l viisipyttyisellä pääsee jonnekin kasin pintaan.
Ensinmainittu ei myöskään ole jatkuva neliveto, joten kulutuksen taso ei suoraan selity sillä.
 
Vielä ei ole maatalouskoneissa ongelmia ollut, edes viime talven pakkasilla, aikansa vain lykkää helvetinmoista valkoista pilveä kun ureakoneen lyö käymään pakkasesta. Mutta tiedän kyllä mitä meinaat. Ja koputan siis puuta :D Henkilöautoissa ne systeemit eivät varmasti olisi niinkään kestävästi ja jokapaikassa toimivasti rakennettuja kuin off-road moottorivehkeissä :unsure:
En tiedä off-road vehkeistä mutta tunnen muutaman rekkamiehen, osalla yksi ja osalla monta autoa ja kukaan ei kehu että olisi autot vastannut markkinoitua säästöä kaikki kyllä haukkuu ureavehkeet alimpaan helvettiin.
 
En tiedä off-road vehkeistä mutta tunnen muutaman rekkamiehen, osalla yksi ja osalla monta autoa ja kukaan ei kehu että olisi autot vastannut markkinoitua säästöä kaikki kyllä haukkuu ureavehkeet alimpaan helvettiin.
Niin siis kulutusta meinaat, etkä laitteiden kestävyyttä? Joo ne on aika paskaa ne myyntipuheet kulutuksen laskusta. Se on todellisuudessa mallia maksa tonni, saat satasen. Ei kannata ihmetellä miksi ne kytketään/ohjelmoidaan pois päältä, tai pumppaamaan ympyrää heti takuuajan jälkeen.
 
Niin siis kulutusta meinaat, etkä laitteiden kestävyyttä? Joo ne on aika paskaa ne myyntipuheet kulutuksen laskusta. Se on todellisuudessa mallia maksa tonni, saat satasen. Ei kannata ihmetellä miksi ne kytketään/ohjelmoidaan pois päältä, tai pumppaamaan ympyrää heti takuuajan jälkeen.
Kyllä meinasin sekä että, ei kestä laitteet ja kulutus on suurempi. Tuolla raskaalla puolella vain on se ongelma ettei oikein voi nykyään ohittaakkaan ureaa koska katsastus, ja jos ohitat ne ureavehkeet ja ajelet vuoden ja yrität sen jälkeen saada niitä pelaamaan niin ei muuten ole ihan yksinkertainen juttu.
 
Ennustan, että ilmastonmuutosmielenosoitukset muuttuvat jollain aikavälillä yleiseksi mellakoinniksi mikä riistäytyy hallinnasta väkirikkaiden maiden suurkaupungeissa. Hyvää tarkoittaneet alullepanijat katuvat vielä kun pyysivät kansaa kaduille.
 
Olisiko yksi tapa vähentää dieselautojen ympäristövaikutuksia biodieselin verotuksen muuttaminen? Tällä tavalla dieselautojen päästöt saataisiin putoamaan murto-osaan, saman tien, ilman muutoksia ajoneuvokalustoon.

Myös kaasuautojen verotusta voisi mulkkailla, koska kaasuautot ovat käsittääkseni Suomen oloihin parhaiten soveltuva nk ympäristöä säästävä moottoriteknologia.

Mä luulen, että tämän kärhäkimmän ilmastonmuutostorjuntavoittovaiheen jälkeen todetaankin taas ihan sovussa, että pitää kehittää rinnan bio-kaasu-sähkö-comboa. Ja melko pitkään se inhoittava bensiinikin mukana kulkee kera etanolin.

Se, että rajattomasti paheksuttu @TomTom muutti vitjan nimeksi psykoosi-teesin, ei ole kovinkaan kaukaa haettu oikeellisuudessaan. Kaikkinainen keskusteluhan lähti Suomessa vaalien aikaan täysin laukalle. Ja vain vuosi sitten samat heput poliitikot istuivat paneelissa, jossa tuota polttoaineiden comboa pidettiin toteuttamiskelpoisimpana. Mutta kerrankos vaalikarja ajetaan pilttuuseen keinoilla, jotka aiheuttavat herkimmissä psyykkistä oireilua. :cool:
 
Ennustan, että ilmastonmuutosmielenosoitukset muuttuvat jollain aikavälillä yleiseksi mellakoinniksi mikä riistäytyy hallinnasta väkirikkaiden maiden suurkaupungeissa. Hyvää tarkoittaneet alullepanijat katuvat vielä kun pyysivät kansaa kaduille.

Tästähän on ollut viitteitä.
 

Liitteet

  • 1555762978612.png
    1555762978612.png
    523.9 KB · Luettu: 8
Otsikkomuutos kuvaa lähinnä tämän paikan sirkustirehtöörin poliittista maailmankuvaa, ei mitään muuta. On se tuokin tapa tehdä asia selväksi heti kaikille uusille tänne tulijoille. Ei tarvitse edes Twitter-feediä vilkaista.

Keskustelu olisi aika yksitoikkoista jos kaikki olisivat samaa mieltä esim sinun tai vaikkapa minun kanssa. Onneksi näin ei ole.
 
Otsikkomuutos kuvaa lähinnä tämän paikan sirkustirehtöörin poliittista maailmankuvaa, ei mitään muuta. On se tuokin tapa tehdä asia selväksi heti kaikille uusille tänne tulijoille. Ei tarvitse edes Twitter-feediä vilkaista.

Kyllä toi agenda lähti vaan laukalle ennen vaaleja, siitä tehtiin tarkoituksella jymyagenda, jonka piti peittää alleen monia melkoisia keskustelunaiheita. Sillä yritettiin myös ahtaa Persu nurkkaan ja kun se oikein kuninkaallisella taidolla tehtiin, niin satoihan se Persun laariin jonkun arvion mukaan 3-4 prosenttiyksikköä kannatusta. Osa äänestäjistä nyt vaan reagoi kohka-agendaan haluamalla pistää soraa kapitalistin rattaisiin. :cool:

Itse -saastuttamisen vähentäminen- saa ainakin minulta kannatuksen, mutta sekin homma ajetaan maaliin ilman ultrakohkaamista ja lähes psykoottista lähestymiskulmaa.

Joskus voisi tarkastella esim. otsikointia ihan huumorimielellä. Otaksun, että sirkustirehtööri @TomTom värkkäsi otsikon uudelleenluomisen hieman virnistäen....

Tuossa yllä boldasin hieman. Joka kerta näyttää siltä, että Halla-aho poistuu näyttämöltä kainaloita tuulettaen. Ja se johtuu siitä, että metia ja poliittinen kenttä EIVÄT OSAA NYT ottaa lusikkaa käteen ja uudistaa toimintamallejaan, jotka ovat luvalla sanoen perua melkein Heimosota-aikakaudelta.:cool:
 
Hienoa jos ilmastotoimet poikivat töitä. Ongelma on että Suomi on kuulemma harvinainen länsimaa. Meillä teollisuuden työpaikat on säilyneet paremmin. Melkein neljäsosa työssäkäyvistä. Eduskunnassa on puolue joka vihaa valmistavaa teollisuutta ja puhuu veroista sitä kohtaan.
 
Joskus voisi tarkastella esim. otsikointia ihan huumorimielellä. Otaksun, että sirkustirehtööri @TomTom värkkäsi otsikon uudelleenluomisen hieman virnistäen....
Joo, varmaan kännissä ja läpällä. Sama pilke silmäkulmassa yksi jäsenistä sai "ilmastopsykooseistaan" kuukauden banaania.

Muoks. Itsemoderoitu pellet pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ennustan, että ilmastonmuutosmielenosoitukset muuttuvat jollain aikavälillä yleiseksi mellakoinniksi mikä riistäytyy hallinnasta väkirikkaiden maiden suurkaupungeissa. Hyvää tarkoittaneet alullepanijat katuvat vielä kun pyysivät kansaa kaduille.
Näitä ilmastotapahtumia organisoimassa on ollut puhtaita anarkisteja, joilla on ainoana tarkoituksena saada aikaan epäsopua ja ongelmia. Lopullinen tavoite näillä on valtion ja "järjestelmän" romuttaminen.
 
Back
Top