Ilmastopsykoosi -ketju

Joo, varmaan kännissä ja läpällä. Sama pilke silmäkulmassa yksi jäsenistä sai "ilmastopsykooseistaan" kuukauden banaania.

Pelle mikä pelle.
Kyllähän banaanin saaja oli kovaa vauhtia etenemässä kohti Royal Ascotia ja olisi saattanut olla korkealla tuloksissa..

Siinä mielessä tauko on ihan paikallaan, pisteissä olisi vähempikin riittänyt.

Toivottavasti palaa hieman rauhallisemmalla tyylillä.

Voisit itsekin siistiä ulostuloa..
 
pisteissä olisi vähempikin riittänyt.
Niin, aika päivänselvää että väärät mielipiteet olivat vaikuttimena huilin kestoon. Tuossa kontekstissa tämän vitjan nimenvaihtokaan tuskin tapahtui missään huumorimielessä, sen verran kovasti aihe tuntuu tirehtöörin tunteisiin menevän.
Voisit itsekin siistiä ulostuloa..
Mitä isot edellä...
 
Paljonkohan suomalaisten tulisi lisätä CO2 - kasvien kasvunedistyskaasun määrää, jotta jääkauden vaikutukset minimoidaan?

AVARUUS
|28.12.2017 7:10
Tutkijat varoittavat Auringon aiheuttamasta ”minijääkaudesta”, joka voi viilentää maapalloa 2030-luvulla
 
No yksilön teot ovat aika rajattuja tässä asiassa. Voi ajaa biodieselillä, kierrättää ja käyttää julkisia, noin esimerkiksi.

Mitkäs ovat baikalin teot haittamaahanmuuton vähentämisessä? Aivan. Kovasti signaloidaan, höpötetään keskustelufoorumilla, ja sitten ne teot. Nolla.

Olisko se baikal niin, että joidenkin ongelmien ytimeen pääsee tehokkaammin esimerkiksi lainsäädännön kautta kuin yksilön lihaksilla?
Mitkä ovat keinot vaikuttaa humanitaariseen maahantuloon maan rajojen sisäpuolella? Muiden kuin rajaviranomaisten harjoittama rajavalvonta taidetaan lopettaa drakoonisin toimenpitein laillisen esivallan toimesta.
Voit yrittää saattaa potentiaalisten maahantulijoiden tietoisuuteen, että tänne ei kannata tulla joko todellisin tai keksityin syin. Koska mitä ilmeisemmin pääministerin harkitsemattomat ulostulot ja tieto sosiaaliturvan kattavuudesta todellakin liikkuu esim. arabiankielisissä verkkopuskaradioissa.

Sen ihka oikean 'rotusyrjinnän' harjoittaminenkin voi ajaa jonkun jo maahan tulleen täältä pois, mutta siitäkin saattaa esivalta sivaltaa ja mikään muu kuin järjestelmällinen valtiollinen syrjintä ei taida esimerkiksi arabeihin vaikuttaa tuon taivaallista tai vaikuttaa juuri päinvastoin ja nämä rupeavat merkkaamaan reviiriään entistä ankarammin.

Poistumalla kotimaasta ja lähtemällä harjoittamaan jotain uudenlaista kehitystyötä entisaikojen yksityisten kristillisten lähetysten tapaan voi olla keino vaikuttaa yhteen ongelman ytimistä eli holtittomaan lisääntymiseen kehitysmaissa.
Muutos valtiolliseen kehitysyhteistyöhön voisi olla vaikka niiden 'jakamattomien ihmisoikeuksien' kippaaminen roskiin ja avun antamisen vastikkeena sterilisaation vaatiminen. Tämäkin temppu tosin saattaa kohdata lopun paikallisen lepardinnahkahattuisen esivallan toimesta.

Sen sijaan henkilökohtaista ympäristörasitetta voit pienentää ihan huomattavasti ja ilman pienintäkään vastaansanomista laillisen esivallan toimesta:

-kävelemällä, pyöräilemällä tai hiihtämällä yksityisautoilun tai julkisten liikennöintivälineiden käytön asemesta (tosin siellä missä julkisille on oikeasti käyttöä eli pääkaupunkiseudulla, se saattaa olla jopa pyöräilyä vihreämpää),
-syömällä enemmän kotimaista kasviproteiinia härkäpapujen ja hampunsiementen muodossa lihan sijasta ja syömällä mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa,
-asumalla mahdollisimman vähän lämmitysenergiaa vaativassa asumuksessa,
-ostamalla käytettyä tavaraa ja silloin kun ostaa uutta, niin mahdollisimman lähellä valmistettua (mieluiten tietysti kotimaista) ja laadukasta tavaraa (monille näyttää tosin laadun tunnistaminenkin olevan nykyään vaikeaa esimerkiksi vaatteissa),
-lopettamalla kaiken turhan tavaran käyttämisen ja ostamisen, erityisesti elektroniikkatuotteiden,
-ylipäänsä tekemällä ostosvalintoja, jotka eivät edesauta tuotannon lisäämistä maissa tai alueilla, joissa ei välitetä ympäristövaiktuuksista tippaakaan; tärkein kohde tässä on tietysti manner-Kiina, joka tuottaa uskomattomat määrät täysin hyödytöntä, turhaa ja laaduntonta roskatuotetta joka ikinen päivä ja kaiken lisäksi vieläpä poliittisilla vangeilla tai ylipäätänsä epäinhimillisissä työolosuhteissa,
-olemalla kylvämättä sitä paskaa sinne tienlaitaan ja 'epäviralliseen' kaatopaikkaan ja
-olemalla käyttämättä kulutustavaraa, jota ei pysy kierrättämään Suomessa.

Yksilön ympäristöteoilla on suhteellisesti just saman verran vaikutusta maan sisäisesti kuin on Suomen valtiollisilla päästöjen vähennyksillä koko maailman mittakaavaassa.

Esimerkki pitäisi olla se oikea tapa muuttaa ihmisten käyttäytymistä, eikä pakottaminen valtiollisesti. Tietysti jos ei pidä vapaudella valita mitään hintaa, niin sitten vero- tahikka rangaistuspiiskan käyttö voi tuntua järkevimmältä tavalta. Esimerkin näytäminen tosin toimii vain jos se huomataan: kukaan ei huomaa Suomen valtiollisia tekoja muualla maailmassa, mutta yksittäisten kansalaisten teot voidaan huomata, ainakin siellä missä näkijöitä on eli asutuskeskuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Muutosvastarinta. Ei asioita voi Lahdesta tai Kuopiosta käsin tehdä, sanovat.
Valitettavasti asia ei ole noin yksioikoinen. Kaikki hommat eivät onnistu etänä, eikä kaikista ole etätyöläisiksi. Näiden kanssa on tullut tahkottua projektipäällikön ominaisuudessa.
 
Valitettavasti asia ei ole noin yksioikoinen. Kaikki hommat eivät onnistu etänä, eikä kaikista ole etätyöläisiksi. Näiden kanssa on tullut tahkottua projektipäällikön ominaisuudessa.
Ei kait kukaan ole missään kaikkia hommia etätyöksi esittänytkään.

Pointti on lähinnä se, että potentiaali olisi valtava vaikka annettasiin mahdollisuus vain halukkaille ja kyvykkäille.
 
Valitettavasti ne ureavehkeet ei tahdo pakkasilla toimia edes tuolla ammatti puolella päivittäisessä ajossa, kuinka sitten pakkasilla kun auto saattaa olla jonkun päivän ajamatta
Uusissa paketti- ja kuorma-autoissa urea suihkutus on ollut jo muutaman vuoden käytännössä pakollinen. Aluksi aiheuttivat luotettavuusongelmia ihan kesälläkin, mutta ne ovat historiaa. Meillä useampi ambulanssi juo ureaa blandiksena. Pakkasella ei ole ollut ikinä ongelmia sen kanssa.
 
Otsikkomuutos kuvaa lähinnä tämän paikan sirkustirehtöörin poliittista maailmankuvaa, ei mitään muuta. On se tuokin tapa tehdä asia selväksi heti kaikille uusille tänne tulijoille. Ei tarvitse edes Twitter-feediä vilkaista.
Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö ympäristökysymyksiin liittyisi lähes uskonnollista kiihkoa puolin sun toisin? Enkä viittaa tällä sinuun, vaan yleisesti.
Asia on tärkeä ja ansaitsisi tulla käsitellyksi fakta pohjalta ja asiallisesti. Ilmastoasia ja sen vaikutukset ovat kuitenkin laajoja, joten on luonnollista, ettei sitä voida katsella vain yhdestä näkökulmasta. Vähän niin kuin lääkkeissä, lääke saattaa olla hyvä ja tehokas, mutta sen haittavaikutukset kauheat.
 
Kun puhutaan ympäristönsuojelusta, tällaista toimintaa tulisi tukea raskaalla kädellä. Tällä parannetaan maailmaa, ei uusien verojen keksimisellä.

Kauppalehti

Tämä firma taikoo ongelmajätteet rahaksi: ”Asiakkaat ovat kimpussamme kuin hullut”
21.4.201906:31
d3335b26-06ba-5d59-bf86-8832e4262ded

Keksijä. EPSEn tekninen johtaja Vesa Rissanen näyttää, kuinka epselöinti saostaa liuoksista lähes kaikkia metalleja.KUVA: JORMA HUOVINEN
EPSEn menetelmällä jätevesien metallit muuttuvat kiinteiksi. ”Maailmaa tässä parannetaan yhdessä EU:n kanssa.”

(Artikkeli on julkaistu aiemmin 26.3.2019. Julkaisemme sen nyt uudelleen.)
YLÖJÄRVI
Kaivosteollisuuden jätevedet ja teollisuuden vaaralliset nesteet voidaan puhdistaa tavalla, joka lyö vielä koko maailman ällikällä.
Näin ainakin uskoo Ylöjärveltä johdettu Global EcoProcess Services Oy eli lyhyemmin EPSE. Tässä meillä on yritys, joka säästää kustannuksia ja muuttaa myrkyt rahaksi.

”Olemme jonkin suuren äärellä. Ongelmajätteiden tuottajat ovat kimpussamme kuin hullut”, kertoo EPSEn toimitusjohtaja Jouni Jääskeläinen.
Yhtiön kemiallinen menetelmä saostaa veteen liuenneet raskasmetallit liukenemattomaksi, kiinteäksi sakaksi. Jos sakassa on kiinnostavia metalleja, ne voidaan kierrättää hyötykäyttöön.
”Näin syntyy puhdasta vettä ja monimetallisakkaa. Vesi voidaan kierrättää, kun taas sakka voidaan käyttää uudelleen raaka-aineena tai sijoittaa vaarattomana kaatopaikalle”, Jääskeläinen tiivistää.
Ongelmajätteestä rahaksi

Vaarallisia jätteitä ei tuhota, vaan ne käytetään uudelleen. Menetelmän etuna on, että se voidaan jälkikäteen asentaa olemassa olevaan vedenkäsittelyjärjestelmään.
”Lopputuloksena on 10–100 kertaa puhtaampi vesi, ja lisäksi sakka on myytävissä. Näin ongelmajäte muuttuu rahaksi.”
Esimerkiksi sinkkisakasta saatetaan maksaa 2 000 euroa kuutiolta.
Pilaantuneet maatkin voidaan käsitellä paikan päällä. Myös raskasmetallipitoista mutaa ja lentotuhkaa voi muuttaa vaarattomaksi. Jääskeläinen sanoo, että raskasmetallien saostusmenetelmälle löytyy jatkuvasti uutta käyttöä.
182a204b-96b2-5797-b6e9-b9d047a42e3b

Odotus. EPSEn toimitusjohtaja Jouni Jääskeläinen uskoo, että kaivos- ja teollisuusjätteen käsittely tarjoaa valtavat mahdollisuudet.KUVA: JORMA HUOVINENUutta rahoitusta EU:lta
Kaivosvesien käsittelyn arvoksi lasketaan yli viisi miljardia dollaria vuodessa. Teollisuusjätteen käsittelyn globaalit markkinat ovat tätä kymmenen kertaa suuremmat.
”Menetelmä säästää vettä, koska sitä voidaan puhdistuksen jälkeen kierrättää uudelleen ja uudelleen. Innovaatio on yksinkertaisuudessaan nerokas, koska kemikaalillamme voidaan käsitellä sekä hyvin suuria että pieniä vesimääriä.”
Rahoitusta yhtiö on kerännyt matkan varrella noin 1,5 miljoonaa euroa.
Maaliskuussa EPSE sai EU:lta ilouutisia, sillä se voitti itselleen 2,7 miljoonan euron Horizon 2020 -rahoituksen. Tästä tuen osuus on 1,9 miljoonaa euroa.
”Rahoituksen ansiosta voimme palkata lisää työntekijöitä. Maailmaa tässä parannetaan yhdessä EU:n kanssa”, Jääskeläinen lohkaisee.
1186914f-eed1-5dc8-988e-263ea0363613

Tulos. EPSE-kemikaali saostaa raskasmetallit koeastian pohjalle. Jopa arseeni saostuu liukenemattomaksi ja vesi kirkastuu.KUVA: JORMA HUOVINENHaussa kumppaneita ympäri maailmaa
Menetelmää testaavat ja käyttävät muun muassa Lassila & Tikanoja, Kierto Ympäristöpalvelut ja Vantaan Energia. Kansainvälisiä avauksia on tehty Kiinassa, Etelä-Afrikassa, Ranskassa, Ghanassa, Namibiassa ja Meksikossa.
”Teemme jalkatyötä ympäri maailmaa”, Jääskeläinen sanoo.
EPSE ottaa osaa Mining Finland -ohjelmaan, jolla halutaan kasvattaa kaivosteknologian pk-yritysten vientiä.
Yhtiö hakee ympäri maailmaa ympäristöteknologian partnereita, joille se myy menetelmänsä lisenssin. Partneri myy sen eteenpäin kaivos-, teollisuus- tai voimalaitosasiakkaalle.
Käytännössä yhtiö tekee rahansa, kun se vuokraa neljällä patentilla suojatun menetelmän käyttöoikeutta.
Jätevesi muuttuu kirkkaaksi minuuteissa
Epselöinniksi kutsutun menetelmän keksi 1990-luvulla Vesa Rissanen, joka nykyisin työskentelee yhtiön teknisenä johtajana.
Rissanen esittelee kernaasti asiakkaille, kuinka teollisuusjätevesi muuttuu minuuteissa kirkkaaksi. Jokainen saa nähdä omin silmin, kuinka raskasmetallit saostuvat klimpiksi koeastian pohjalle.
”Tätä ei alkuun pidetty edes keksintönä. Se oli vain keino säästää rahaa peittaussakan käsittelyssä”, Rissanen kertoo.
Tänään oivallusta muutetaan rahaksi.
Jotain luottamuksesta kertoo se, että EPSE on saanut hallitukseensa Pohjolan Voiman entisen toimitusjohtajan Timo Rajalan. Myös UPM:n ex-toimitusjohtaja Juha Niemelä vaikuttaa yhtiön hallituksessa.

”Ongelmajätteiden tuottajat ovat kimpussamme kuin hullut.”
Jouni Jääskeläinen
toimitusjohtaja, EPSE
Global EcoProcess Services Oy (EPSE)
Tekee: Puhdistaa kaivosten ja teollisuuden jätevesiä, voimalaitosten tuhkia, savukaasulauhteita ja pilaantuneita maita.
Perustettu: 2012
Kotipaikka: Ylöjärvi
Toimitusjohtaja: Jouni Jääskeläinen
Henkilöstö: 12
Liikevaihto: 2,0 milj. euroa (2019 ennuste)
Nettotulos: 0,15 milj. euroa (2019 ennuste)
Omistus: Toimiva johto ja hallituksen jäsenet noin 40%. Noin 60 muuta omistajaa.
 
Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö ympäristökysymyksiin liittyisi lähes uskonnollista kiihkoa puolin sun toisin? Enkä viittaa tällä sinuun, vaan yleisesti.
Asia on tärkeä ja ansaitsisi tulla käsitellyksi fakta pohjalta ja asiallisesti. Ilmastoasia ja sen vaikutukset ovat kuitenkin laajoja, joten on luonnollista, ettei sitä voida katsella vain yhdestä näkökulmasta. Vähän niin kuin lääkkeissä, lääke saattaa olla hyvä ja tehokas, mutta sen haittavaikutukset kauheat.
No liittyypä hyvinkin uskonnollista kiihkoa, ja puolin ja toisin, kuten uusi otsikko kertoo.

Tää erityisesti "tiedepuolue" Vihreiden elämöinti ja julistaminen ilmastonmuutoksella vaalien alla oli kaiken mauttomuuden huippu. Se on nimenomaan tiede joka on jo kaksi-kolmekymmentä vuotta kertonut, että ydinvoima on tämän siirtymäkauden ainoa järkevä tapa ratkaista puhdas energian tuotanto, tunnetuin sivuseurauksin kuten käytetyn uraanin käsittely. Silti uskontopuolue Vihreät ovat pitäneet ydinvoimaa Saatanan kaltaisena uskonnollisena vastustajana, ja nyt lopulta, kun saastuttaminen on lopullisesti lähdössä käsistä, niin nyt he alkavat kiemurrella että ei me koskaa sitä vastutettu mutta kuusi kananmunaa kuukaudessa. Ei jumalauta.

Ilmakehämme tuhoaminen on silti saletin varma totuus ja fakta, sama tiede on sen kertonut. Jos tätä vastaan väittää, niin samaa kerhoa Vihreiden kanssa, jos minulta kysytään.

Suomessa on huikean puhdas teollisuus. Sen sijaan että sitä mustamaalataan ja sen toiminta yritetään tehdä mahdottomaksi, sitä pitäisi valtion tuella markkinoilla joka puolelle maailmaa. Maailman puhtain alumiini. Maailman puhtain teräs. Maailman hienoimmat puhdistustekniikat. Maailman hienoimmat tavat tuottaa energiaa ja lämpöä yhteisvoimaloissa.

Jos ja kun ilmasto ja ilmakehä on menetetty, niin ensimmäisen saunan taakse Vihreät ja Greenpeacet ja muut hihhulit. Jos kellään enää happi riittää siihen.

Eli kyllä menee tunteisiin, kuten tästäkin postauksestä näkyy :camo:
 
Esimerkki pitäisi olla se oikea tapa muuttaa ihmisten käyttäytymistä, eikä pakottaminen valtiollisesti. Tietysti jos ei pidä vapaudella valita mitään hintaa, niin sitten vero- tahikka rangaistuspiiskan käyttö voi tuntua järkevimmältä tavalta. Esimerkin näytäminen tosin toimii vain jos se huomataan: kukaan ei huomaa Suomen valtiollisia tekoja muualla maailmassa, mutta yksittäisten kansalaisten teot voidaan huomata, ainakin siellä missä näkijöitä on eli asutuskeskuksissa.

Niin, ideaalitapauksissa esimerkki olisi juuri se oikea tapa. Ihmiset vaan ovat vaan kovin erilaisia. Jostain syystä ne liikenteen nopeusrajoituksetkin on säädetty. Nyt pelissä tosin ei ole yksittäisen auton tötöilyt vaan länsimainen elämäntapa, tai pahimmissa skenaarioissa tulee vielä ikäviä bonareita päälle. En nyt ole ihan vakuuttunut, että pelkkä hyvesignalointi oikeasta kulutuskäyttäytymisestä on ratkaisu tähän ongelmaan.

Jos ja kun ilmasto ja ilmakehä on menetetty, niin ensimmäisen saunan taakse Vihreät ja Greenpeacet ja muut hihhulit. Jos kellään enää happi riittää siihen.

Aha. Mikäs logiikan riemuvoitto tämä oikein on? Yrität vaikuttaa saastuttavimpien ihmisten saastutuksiin, ja sit saunan taakse kun happi loppuu.

Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö ympäristökysymyksiin liittyisi lähes uskonnollista kiihkoa puolin sun toisin?

No, voidaan kai tuokin nähdä syyksi tirehtöörille muuttaa otsikkoa omia poliittisia näkökulmia mukailevaksi. :rolleyes:
 
Niin, ideaalitapauksissa esimerkki olisi juuri se oikea tapa. Ihmiset vaan ovat vaan kovin erilaisia. Jostain syystä ne liikenteen nopeusrajoituksetkin on säädetty. Nyt pelissä tosin ei ole yksittäisen auton tötöilyt vaan länsimainen elämäntapa, tai pahimmissa skenaarioissa tulee vielä ikäviä bonareita päälle. En nyt ole ihan vakuuttunut, että pelkkä hyvesignalointi oikeasta kulutuskäyttäytymisestä on ratkaisu Aha. Mikäs logiikan riemuvoitto tämä oikein on? Yrität vaikuttaa saastuttavimpien ihmisten saastutuksiin, ja sit saunan taakse kun happi loppuu.
Aha. Mikäs logiikan riemuvoitto tämä oikein on? Yrität vaikuttaa saastuttavimpien ihmisten saastutuksiin, ja sit saunan taakse kun happi loppuu.
Kiukuttelen vuosikymmeniä jatkuneesta ydinvoiman rakentamisen jarruttamisesta. Joka nyt sitten yhtäkkiä kiistetään.

Ranska, joka ei lähtenyt tähän, pystyy nyt tekemään käytännössä kaiken energian lisätarpeen rakentamisen uusiutuvilla.

Sellainen logiikka.
 
Heti, kun valikoimiin tulee uusi viisihenkisen perheen ainoaksi käyttöautoksi soveltuva auto, joka liikkuu ilman pysähdyksiä yli 650km, omaa riittävän vetokyvyn ja maksaa maximissaan 30.000€.

Löytyykö tuollaisia edes polttomoottoriautoista? Siis nyt tietty puhutaan uusien autojen hinnoista. Viisihenkisen perheen Lapin matkaan ei mikään Ford Focus riitä kokonsa puolesta, joten joku VW Passat Variant ehkä? Saako noita alle kolmen kympin?
 
Minä tarvitsisin auton kokoluokassa (V70-V90 , 5-sarja, E-sarja jne.) eli jonkin verran kuljetuskapasiteettia smurffeja isommille ihmisille, turvalliset ajo-ominaisuudet, mukavuutta, hyvä lämmityslaite ja ilmastointi, reilusti vetokykyä ja toimintasäteen tulisi olla 1200km kelillä kuin kelillä. Hintaluokaksi kelpaisi em. malleja vastaava haarukka halpuuden ollessa valttia. Monipuoliset latausmahdollisuudet tietysti mukaan ostoskoriin ja kestävyyttähän akustolta tietysti toivoo, kun kiisselikirnullakin on onnellisesti tahkottu jo yli 420tkm. Nyt tällaista autoa ei ilmeisesti ole täyssähköisenä, mutta onko huomenna?
P.S. Jos em. ominaisuuksilla varustettu kosla löytyy jnkn valmistajan mallistosta, laittakaa vinkki.

Miksi auton toimintamatka pitää olla 1200 km? Pakko päästä Suomi päästä päähän ilman tankkausta? Miksi ihmeessä?
 
Jos ja kun ilmasto ja ilmakehä on menetetty, niin ensimmäisen saunan taakse Vihreät ja Greenpeacet ja muut hihhulit. Jos kellään enää happi riittää siihen.

Ei siihen tarvita edes ilmaston ja ilmakehän menetystä. Riittää kun Eurooppa menee lopullisesti sekaisin ja Suomi ajelehtii väärään ilmansuuntaan. Ilmastomuutos on siinä pelissä väline.

Voivatko tällä hetkellä "ilmastovastarinnan" nujertamisilla uhoavat tahot olla varmoja siitä keitä nujerretaan 10 vuoden kuluttua?
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti asia ei ole noin yksioikoinen. Kaikki hommat eivät onnistu etänä, eikä kaikista ole etätyöläisiksi. Näiden kanssa on tullut tahkottua projektipäällikön ominaisuudessa.
Allekirjoitan tämän, mutta jos vaikka lähtisi siitä, että jokainen pitää yhden pakollisen etäpäivän viikossa ja se etäpäivä ei saa olla maanantai tai perjantai? Näin taklattaisiin se, että kaikkia hommia ei voi tehdä etänä (eli on pakollisia läsnäolopäiviä) ja taklattaisiin myös lintsaus sillä, että etäpäivää ei voisi käyttää viikonlopun etkoina tai jatkoina.
 
Miksi auton toimintamatka pitää olla 1200 km? Pakko päästä Suomi päästä päähän ilman tankkausta? Miksi ihmeessä?

Tätä minäkin olen yrittänyt pohtia, tuloksetta. 500km WLTP on itselleni tarpeeksi, koska 3-4h ajomatkan jälkeen on jo turvallisuussyistä hyvä pitää taukoa. Samalla ehtii ladata autonkin akun.
 
Back
Top