Ilmastopsykoosi -ketju

Jos laturi pukkaa 120kW teholla sähköä ulos, ja auton akku on vaikkapa 72kWh kokoinen. Laske siitä. Yleensä myöskään akku ei ole lataukseen tulossa aivan tyhjä, eikä latausta kannata myöskään suorittaa ihan tappiin asti, koska BMS rajoittaa lataustehoa kohti täyttä akkua mentäessä. Kannattaa mieluummin lähteä ajamaan. Yleensä auto (Tesla) latautuu nopeammin kuin kuski.
Joo, eli puolisen tuntia pitää budjetoida aikaa lataamiseen. Kusi- tai kahvitauon aikana ei tankata joten kuskia vaihtamallakaan ei ajeta pitkiä baanoja. Sitten vielä se, että ensin odotellaan se puoli tuntia että se nyt latauksessa oleva auto lähtee latauspisteestä että voidaan aloittaa se oman auton lataaminen.

Pikalatauspisteiden sijainnit löytyvät netistä. edit: ja yleensä myös muut laturin tiedot. Tämän datan perusteella on varsin helppo suunnitella sellainen lomareitti, että sähköautolla ei jää pulaan.

Lomareitin voi myös suunnitella siten, että kulkee bussilla.


Hyvä, jos näin on. Ovatkin sitten täysin erilaista akkutekniikkaa kuin kaikki muut akut, koska yleensä akkujen kapasiteetti laskee huomattavasti käytön aikana. Toivottavasti tämä sama tekniikka tulee käyttöön esim puhelimiin...

Siis minä en missään nimessä vastusta sähköautoja sinänsä; tälläkin hetkellä soveltuvat varmasti hyvin joihinkin käyttötarkoituksiin ja joillekin käyttäjille. Mutta jos haetaan sellaista yleiskäyttöistä ympäristöystävällistä ratkaisua, niin varmaankin biodieselin käyttäminen dieselautoissa sekä bensiini- ja kaasuhybridit ovat paljon realistisempia vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä puolueet kieltäisivät jos saisivat enemmistön eduskunnassa? VIhreät ja vasemmistoliitto. Voit olla varma siitä.

Tää on tietysti jossittelua. Ei niiden kannatus tuosta nouse.

Palaisin noihin aiempiin kysymyksiin. Kuinka hyvin itselatautuva hybriidi toimii moottoritiellä tai vaikka matka-ajossa Lappiin? Kaupunkiajo varmasti toimivaa ja tulee säästöä. Mutta mikä on säästö jos ei autoile kaupungissa

En siis tarkoita pistokehybridejä.


Meillä on perhepiirissä muutama hybridi, Priuksella pääsee oikein optimaalisesti ajettuna kesä kelillä alle 4 ltr/100km. mutta lapin reissulla menee talvella kuormattuna 5,5 ltr./100km.
Sitten noi isommilla moottoreilla olevat 450h pyytää oikein pro eco ajossa kesällä 6,8 ltr. ja talvella menee n.8 ltr./100km. Noissa hybriidi autoissa kuskilla on todella suuri osuus kulutuksen syntyyn.
 
Kuinka hyvin itselatautuva hybriidi toimii moottoritiellä tai vaikka matka-ajossa Lappiin

Itselatautuva hybridi? Nyt on jollain valmistajalla (kenellä?) markkinointitermistössä jännäkokeilu menossa. *ttu mitä paskaa.

edit: Toyota. Ok, mun 80-luvulla valmistettu Opel oli määritelmällisesti itselatautuva hybridi. Ykkönen silmään ja kääntö virta-avaimesta ja eteenpäin mentiin sähkön voimin.. Ei tosin kovin lujaa :p Ristusnotta.
 
Viimeksi muokattu:
Itselatautuva hybridi? Nyt on jollain valmistajalla (kenellä?) markkinointitermistössä jännäkokeilu menossa. *ttu mitä paskaa.

Tarkoitetaankohan tuossa sellaista hybridiautoa, jossa polttomoottori lataa akkuja. Esim. Toyotallahan on sellaisia. Yhdellä kaverilla on sellainen RAV4 hybridi.
Jos olisi vähemmän tunnetta mukana, niin ehkä saattaisi huomata termin olevan peräisin ko. autonvalmistajilta. Ja onhan se siinä mielessä ”itselataava”, että ulkoista häpsvärkistöä lataamiseen ei välttämättä tarvita tuossa konseptissa.
Täysin uusi Toyota RAV4 Hybrid
Ratkaisevasti vahvempi täysimittainen katumaasturi. Itselataava hybridi ilman kompromisseja.
https://www.toyota.fi/ajankohtaista/uutiset/rav4-2019.json
 
Tarkoitetaankohan tuossa sellaista hybridiautoa, jossa polttomoottori lataa akkuja. Esim. Toyotallahan on sellaisia. Yhdellä kaverilla on sellainen RAV4 hybridi.
Jos olisi vähemmän tunnetta mukana, niin ehkä saattaisi huomata termin olevan peräisin ko. autonvalmistajilta. Ja onhan se siinä mielessä ”itselataava”, että ulkoista häpsvärkistöä lataamiseen ei välttämättä tarvita tuossa konseptissa.

Pikainen mutu-heitto:

Tuo on kyllä ihan puhdas polttisauto. Mitä järkeä on tehdä paskalla hyötysuhteella bensasta sähköä ja sit muuntaa tää generoitu sähkö jollain 70- 90% hyötysuhteella liike-energiaksi. Eiks olis järkevämpää vaan heivata ne sähkökilkkeet tosta autosta mäkeen ja muuntaa bensa suoraan liikkeeksi ilman välivaiheita
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen mutu-heitto:

Tuo on kyllä ihan puhdas polttisauto. Mitä järkeä on tehdä paskalla hyötysuhteella bensasta sähköä ja sit muuntaa tää generoitu sähkö jollain 70- 90% hyötysuhteella liike-energiaksi. Eiks olis järkevämpää vaan heivata ne sähkökilkkeet tosta autosta mäkeen ja muuntaa bensa suoraan liikkeeksi ilman välivaiheita
Kaikki Toyotan hybridit ovat itselataavia hybridejä; kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä akun varauksen tai sähkön riittävyyden suhteen.

Riittää, kun nauttii automaattivaihteiston vaivattomuudesta ja tankkaa autonsa normaaliin tapaan huoltoasemalla.

Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

Itselataavia hybridejä kutsutaan myös nimellä täyshybridi. Nimi kertoo tässäkin tapauksessa sen, että auto osaa itsenäisesti valvoa ja huolehtia polttomoottorin, sähkömoottorin ja akun saumattomasta yhteistoiminnasta. Sinun tehtäväsi on nauttia ajamisesta. Täyshybridi on Toyotan termi ja nimi erottaa kuvaavasti Toyotan mikrohybrideistä tai kevythybrideistä.

 
Vihreiden uusi puoluevaltuuskunta valitaan tänä vuonna. He määrittävät puolueen linjan.

Vihreiden ydinvoimakanta kumpuaa puolueen vanhemmista jäsenistä. Tuoreemmalle sukupolvelle se ei ole niin kriittinen.

Tällaista kirjoittelee ViiTe (Tieteen ja teknologian Vihreät):

Pelkästä ydinvoimasta vääntäminen lieneekin usein harhautus siitä isommasta kysymyksestä eli ilmastonmuutoksen kokonaisvaltaisesta torjunnasta.
Ei ole harhautusta, vaan vähintäänkin tarpeellinen kysymys ottavatko Vihreät (ja Vihreiden puoluejohto erityisesti) itse ilmastomuutoksen vakavasti.

Esimerkiksi Varsinais-Suomen Vihreiden vaalikoneessa kysymykseen “Mikäli uusiutuvien energia ei riitä kattamaan Suomen energiantarvetta, pitäisikö loppuosa saada ennemmin ydinvoimasta vai fossiilisista polttoaineista?” kaikki vastanneet olivat mieluummin ydinvoiman kannalla.
Hyvä. Nuorempi vihreiden polvi on vanhempaa viisampaa.

Saksan Energiewenden kaltaista tilannetta, missä vähäpäästöistä ydinvoimaa korvataan fossiilisilla energianlähteillä, eivät Vihreät missään tapauksessa halua.
Hyvä kuulla tämäkin. Saksan toiminta on jotain kerta kaikkiaan pöyristyttävää.

Kun tarkastellaan globaalia energiankulutusta, tilanne näyttää synkältä. Edelleen yli 80% globaalista energiankulutuksesta on fossiilisia polttoaineita. IPCC:n raportissa todetaankin, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi ennen kaikkea vähäpäästöisten uusiutuvien – tuulen, auringon ja geotermisen energian – pitää kasvaa moninkertaiseksi. Lisäksi myös ydinvoimaa tarvitaan lisää.
Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan sekä vähäpäästöisiä uusiutuvia että ydinvoimaa. Paikalliset olosuhteet huomioiden

Ei ydinvoima mikään autuaaksi tekevä ole. Mutta juuri nyt se on paitsi puhdas energiamuoto ilmastonmuutoksen kannalta, niin vakaa ja varma siinä missä tuuli j aurinko riippuvat paikallisista olosuhteista. Massiivinen ydinvoimaloiden rakentaminen ei olisi globaalisti ollenkaan pöllömpi tapa korvata saastuttavaa hiiltä.
 
Kaikki Toyotan hybridit ovat itselataavia hybridejä; kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä akun varauksen tai sähkön riittävyyden suhteen.

Riittää, kun nauttii automaattivaihteiston vaivattomuudesta ja tankkaa autonsa normaaliin tapaan huoltoasemalla.

Itselataava täyshybridi lataa ajoneuvon akun jarrutusenergian talteenoton sekä polttomoottorienergian avulla ajon aikana. Itselataavaa hybridiä ei siis tarvitse erikseen ladata pistokkeesta. Monet kuljettajat arvostavat juuri tätä itselataavan hybridin tarjoamaa vaivattomuutta.

Itselataavia hybridejä kutsutaan myös nimellä täyshybridi. Nimi kertoo tässäkin tapauksessa sen, että auto osaa itsenäisesti valvoa ja huolehtia polttomoottorin, sähkömoottorin ja akun saumattomasta yhteistoiminnasta. Sinun tehtäväsi on nauttia ajamisesta. Täyshybridi on Toyotan termi ja nimi erottaa kuvaavasti Toyotan mikrohybrideistä tai kevythybrideistä.


Kaikki Toyotan hybridit eivät ole itselataavia hybridejä. Plugareitakin löytyy. Niitä saa ladata myös itse.
 
Itselatautuva hybridi? Nyt on jollain valmistajalla (kenellä?) markkinointitermistössä jännäkokeilu menossa. *ttu mitä paskaa.

Sori en tunne kaikkia autoalan termejä. Siksihän minä kyselen. En siks että sinnuu kiusaisin.

Itselataava hybridi (tai mikä se nyt on, auto jonka akkua lataa alamäki, jarrutus ja polttomoottori?), niin tuntuis toimivalta kaupunkikäytössä mutta siihen kaipaisin laskeskeluja miten kannattava se on jos ajelu on pääasiassa 50km mökkimatkoja.

Lueskelin just tuossa Mazda CX-5:stä. Suomessa hyllyttivät dieselit, Yhdysvalloissa aloittavat juuri niiden myynnin. On tämä erikoista. Mennäänkö näissä aina laidasta laitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.
Tämänhetkisellä tekniikan kehitystasolla ja tällä kolkalla maailmaa saattaisin olla hyvinkin kiinnostunut vähäpäästöisestä euro6 -dieselhybridistä (se toivetraktorin kokoluokka). Olisi hyvä, jos auton sähkövoimavarat riittäisivät noin 500km:n sähköajoon otollisissa oloissa ja tankki takaisi omalta osaltaan noin 800km toimintamatkan menovedellä. Akustoa voisi ladata jokseenkin kaikilla johto- ja induktiolatausjärjestelmillä ja hädän tullen vaikka polttomoottorilla. Jarrutusenergian talteenotto olisi ilman muuta toivottava ominaisuus.

Tällaisella mobiililla voisi kurvata vaikka maailman maalikylille; taajamakyltin kohdalla napsauttaisi täyssähköt päälle ja a vot! Ei haittaa hiukkaspäästöt citylaiffilaisen keuhkorakkulaa. Periferiassa möyriessä voisi poltella sitten vaikka sitä ekodieseliä. Ja pieraista varovasti silloin kun kukaan ei näe eikä kuule.
 
Meillä on perhepiirissä muutama hybridi, Priuksella pääsee oikein optimaalisesti ajettuna kesä kelillä alle 4 ltr/100km. mutta lapin reissulla menee talvella kuormattuna 5,5 ltr./100km.
Sitten noi isommilla moottoreilla olevat 450h pyytää oikein pro eco ajossa kesällä 6,8 ltr. ja talvella menee n.8 ltr./100km. Noissa hybriidi autoissa kuskilla on todella suuri osuus kulutuksen syntyyn.
Nyt en oikein ymmärrä. Mitä etua tuo itselataava hybridisysteemi tuo kulutukseen uusiin dieseleihin verrattuna? Vai syntyykö etua jostain muusta, mitä en hahmota?
 
Hmm.
Tämänhetkisellä tekniikan kehitystasolla ja tällä kolkalla maailmaa saattaisin olla hyvinkin kiinnostunut vähäpäästöisestä euro6 -dieselhybridistä (se toivetraktorin kokoluokka). Olisi hyvä, jos auton sähkövoimavarat riittäisivät noin 500km:n sähköajoon otollisissa oloissa ja tankki takaisi omalta osaltaan noin 800km toimintamatkan menovedellä. Akustoa voisi ladata jokseenkin kaikilla johto- ja induktiolatausjärjestelmillä ja hädän tullen vaikka polttomoottorilla. Jarrutusenergian talteenotto olisi ilman muuta toivottava ominaisuus.

Tällaisella mobiililla voisi kurvata vaikka maailman maalikylille; taajamakyltin kohdalla napsauttaisi täyssähköt päälle ja a vot! Ei haittaa hiukkaspäästöt citylaiffilaisen keuhkorakkulaa. Periferiassa möyriessä voisi poltella sitten vaikka sitä ekodieseliä. Ja pieraista varovasti silloin kun kukaan ei näe eikä kuule.
Volvo V60 plugari näyttää olevan hyvin suosittu tullin tilastojen mukaan. Iso diesel, nelikko ja liki nolla verot..tilaahan tuossa ei taida juuri Golffia enempää olla.
 
Onko kenelläkään kokemuksia kaasuautoista; siis sellaisista bensakäyttöisistä jotka on muutettu käyttämään bensan lisäksi kaasua? Tällainen voisi olla kiinnostava vaihtoehto tulevaisuuden kannalta.

Paljonko muutostyö maksoi?
Paljonko maksaa kaasulla ajaminen vs bensa?
Miten vaikuttaa verotukseen?
Miten auto toimii käytännössä?
 
Back
Top