Ilmastopsykoosi -ketju

Allekirjoitan tämän, mutta jos vaikka lähtisi siitä, että jokainen pitää yhden pakollisen etäpäivän viikossa ja se etäpäivä ei saa olla maanantai tai perjantai? Näin taklattaisiin se, että kaikkia hommia ei voi tehdä etänä (eli on pakollisia läsnäolopäiviä) ja taklattaisiin myös lintsaus sillä, että etäpäivää ei voisi käyttää viikonlopun etkoina tai jatkoina.

Miksi ihmeessä pitäisi estää maanantain tai perjantain etäpäivät?

Luojalle kiitos en enää ole tuollaista hourehtivan työnantajan palveluksessa!

Olen pitänyt monesti etäviikonkin milloin kotoa milloin mökiltä. Parhaimillaan olin Sveitsissä Alpeilla ja tein täyden työviikon.

Sähköposti, skype ja puhelinyhteys riittää ja takaa riittävän osallistumisen.

Työt ja niiden hoitaminen ratkaisee, ei se missä ja milloin työntekijä ne tekee.

Valtiolla oltiin kellokortin orjia ja kyllä sitä luppoaikaa konttorilla tapettiinkin ihan urakalla. Itse tapasin ottaa virka-auton alle ja kruisailla huvikseen pitkin ja poikin maakuntaa. Ainahan sitä jotain syytä reissuun keksi jos joku olisi kysellyt. En sentään päivärahoja laskuttanut..
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemuksia kaasuautoista; siis sellaisista bensakäyttöisistä jotka on muutettu käyttämään bensan lisäksi kaasua? Tällainen voisi olla kiinnostava vaihtoehto tulevaisuuden kannalta.

Paljonko muutostyö maksoi?
Paljonko maksaa kaasulla ajaminen vs bensa?
Miten vaikuttaa verotukseen?
Miten auto toimii käytännössä?

Muutossarjoista ei ole kokemusta koska tehdasvalmiitakin kaasumalleja on tarjolla.

Toin takavuosina Sveitsistä Volvo V70 Bifuelin.

Maakaasulla ajaa noin puoleen hintaan bensaan verrattuna, mutta kun tuollainen lahna-Volvo tomaattina vie kaupungissa liki 20 litraa satasella niin kaasuakin kului melko paljon.

Autoverossa ei eroa, mutta nyt kaasuautoilla on jälleen käyttövoimavero eli kansankielellä dieselvero. On dieseliä pienempi eli ehkä1/4 siitä.

Toimii siinä missä muutkin Volvot.

Maksoin vaihdelaatikon kanssa elämäni kovimmat ja ensimmäiset todelliset autoilun oppirahat. Se ei mitenkään liittynyt kaasun polttamiseen eli ei siitä sen enempää tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten näissä sähköauton akustoissa määritellään tuo takuu? Kapasiteetista jäljellä n % 8 vuoden kuluttua?

Juuri noin. Ainakin Leafin mittaristossa on näyttö kapasiteetille.

Jenkkifoorumeilla paljon aiheesta keskusteltu, eikä viileissä osavaltioissa ole ollut käytännössä ongelmia eikä ole takuuremontteja ollut. Ongelmia on ollut todella kuumissa osavaltioissa kuten Arizonassa.

Tällä hetkellä II-sukupolven Leafin 40 kWh akku maksaa Suomessa 8 tonnia, koska akkujen kehitys on nopeaa. Tuskin maksaa sitä 8 vuoden päästä ja tuskin akku antautuu heti takuun päättymisen jälkeen. Akkua ei myöskään vaihdeta kokonaan vaan yksittäisiä soluja voidaan uusia eli kustannus on varmasti paljon alle tuon koko akkupaketin hinnan.

8 tonnin säästäminen bensakuluissa vaatii noin 70-80 tkm ajon eli ei mikään mahdoton yhtälö.

Ainakin I-sukupolven Leafeissä tuntuu akku kestävän sen minkä autokin.
 
Viimeksi muokattu:
Allekirjoitan tämän, mutta jos vaikka lähtisi siitä, että jokainen pitää yhden pakollisen etäpäivän viikossa ja se etäpäivä ei saa olla maanantai tai perjantai? Näin taklattaisiin se, että kaikkia hommia ei voi tehdä etänä (eli on pakollisia läsnäolopäiviä) ja taklattaisiin myös lintsaus sillä, että etäpäivää ei voisi käyttää viikonlopun etkoina tai jatkoina.
Joo, mäkin olen monesti ajatellut että talvikuukausina voisi ma-to yövuorot hoitaa etänä. En tosin ihan vakavissani...
 
Miksi samat ihmiset epäilevät ilmastonmuutosta ja vastustavat maahanmuuttoa? Sitä selittää yksi piirre, jonka vuoksi ilmastonmuutoksesta pitäisi puhua aivan eri tavoin
Kirsti M. Jylhä tutkii, millainen poliittinen suuntaus ja persoonallisuuden piirteet johtavat ilmastonmuutoksen epäilyyn.

 
Tästä saan vielä kivitystuomion mutta... Ihan sama ajaako näillä tavallisilla arjenharmailla bensavärkeillä, kohta autoilu on niin kallista ettei tavallisilla duunareilla palkka riitä siihen luksukseen. Tiestö on hoitamatonta paskaa, nämä rospuuton raiskaamat kärrypolut kun saa sitkaimmankin alustan uusinta kuntoon viimeistään vuosittaiselle leimalle. Kuka viitsii hankkia kalliin auton särjettäväksi näille ala-arvoisille laduille?

Pelastuuko maailma jos me kaikki ajetaan tesloilla? Onko meillä kaikilla varaa ostaa tesla tai pari pihaan? Mä luulen et mun sairaseläkkeellä ei hankita yhtä eikä kahta teslaa. Vetääkö ees tollanen heppakärryä, paria hevosta, kaikkia kilkkeitä ja siideriloota hanskalokerossa? Vai kuuluuko tohon konseptiin ajelu sadanmetrin matkaa smoothiebaariin soijalattelle miettimään start up-ideoita niiden kavereiden kanssa jotka elää samanlailla iskän rahoilla.. (Sori, oli tosi rumasti sanottu)

Mua mietityttää ja ahistaa ihan muut asiat ku autoilu. Mua on alkanu ihan tosissaan ahistaa se kun katon ihan mihin tahansa suuntaan pihaltani, nään pelkkää helvetin raiskiota. Metsät on hakattu viimestä tikkua myöten sileeksi. Peltojen ja teiden laidat niitetään maata myöden. Ryöstöviljellyille savipelloille kylvetään lähinnä rehukauraa mitä ei ole tarkoituskaan kerätä. Perään lykätään meksimimäärä myrkkyjä ja lopulta vaan niitetään alas. Maata ei paranneta, satoa ei edes kiinnosta korjata ja kaikki pölyttäjät tapetaan.

Luonnonkukkia täällä ei ole, pölyttäjiä täällä ei ole, ruokaa täällä tuskin näin köyhillä mailla edes saisi tuotettua. Kaikki on raiskattua paskaa, monoviljelyä ja avohakkuuta.

Mulle on sama seisooko mun pihassa bensa volvo vai tesla jos mulla ja mun lapsilla on nälkä. Toi tukimaatalous on se mikä pitäisi eka poistaa tappamasta ekosysteemiä, mietitään sit niit tesloja.

Mä toki olen nyt viettännyt aikani tuhertaen kaikkia permakultturikasvimaitani ja ostin kaupanhyllyt tyhjiin niittykukkien siemenistä, mutta mitä se auttaa tällä pienellä pientilalla kun kohta loiskuu taas glyfosaatit rajoilla. Satoa noiltakaan pelloilta ei ole kerätty n. 4-5 vuoteen, vilja (se kolme kortta neliöllä) niitetään vaan alas niin miksi on pakko lotrata niiden myrkkyjen kanssa?

Me asutaan sellasessa oikeen alleviivatusti agraaripitäjässä. Haluaisin ostaa eläimille viljaa ja heinää syötäväksi. Kappas kehveli, kellään ei ole myydä. Kas kun harva tekee mitään myytävää. Kas kun tukia saadakses ei vissiin tartte tuottaa mitään.

Mä olen nyt vähän karheena. Olis loputtomasti hehtaareja tarjolla tehdä ensi talveksi heinää, kellään vaan ei ole heinän tekoon vehkeitä. Tässä maatalouspitäjässä vissiin ainoa tapa tehdä (muuta kuin kesantoa, suojavyöhykettä ja korjaamatonta rehukauraa) heinää on järjestää talkoot. Viikatteet ja seipäät käyttöön vaan. Olen miettinyt myös haasiaa. Tuleeko joku talkoisiin?

Mutta siis turha miettiä teslan akun kestoa, pölyttäjien kadotessa suolen kurninta on isompi huoli kuin teslan akku.

Kivittäkää, olkaat hyvät.
En kivitä, kritisoin minäkin tukisysteemiä.
Sadonkorjuu velvoite oli aikaisemmin, Eu:n määräyksestä se poistettiin. Tukien saamisen yläikäraja oli aikaisemmin 65 v, tämäkin poistettiin komission tms. määräyksestä.

No, näitähän osa viljelijöistä hyödyntää, eläketulon päälle tukipotti on pienillä kuluilla minimipanostuksia käyttäen kiva lisä.

Parhaiten asiasta jyvällä olleet katseli kasvin, jossa on mahdollisimman iso hehtaarituki. Kylvettiin sitä sen verran, että viljelyvaatimus rimaa hipoen täyttyi ja kyntää jurnautettiin sato syksyllä maan sisään. Kasvi oli joku puutarhakasvi ja sen sadonkorjuu vaatimus palautettiin, paha ullatus.

Kyllä olisi tukisysteemissä kirveelle töitä.

Suurimmat ongelmat olisi ratkaistu palauttamalla 65 v ikäraja tukien saamiseksi ja sadonkorjuu velvoite. Harrastelijat lähtisi kuppaamasta oikeasti viljelevien leipää.
Peltoja vapautuisi nuoremmille, lisäksi nykyinen systeemi nostaa pellon ja pellon vuokran hintatasoa.

Osa viljelijöistä kuitenkin yrittää, (tähän pölvästien joukkoon kuuluu allekirjoittanut), maksimi panostukset, hyvä ja laadukas sato.

Ongelma on maataloushallinnollamme takuuvarmasti tiedossa, ei nekään täysin tyhmiä ole. Minulle tuntemattomasta syystä keskuspolitbyroo (Eu) haluaa nykyisen todella vinksallaan olevan tukisysteemin säilyttää.

Sitä ihmettelen @Baltriber , miksi ne ruiskuttaa niitä ''kaura'' peltoja, jos sadonkäsittely ja korjuu on syksyllä maan sisään kyntö?
 
Ongelma on maataloushallinnollamme takuuvarmasti tiedossa, ei nekään täysin tyhmiä ole. Minulle tuntemattomasta syystä keskuspolitbyroo (Eu) haluaa nykyisen todella vinksallaan olevan tukisysteemin säilyttää.

No, byroo kerää maataloutta varten tukipotin, jota hallinoimalla se ohjaa mahdollisuuksia elintarvikejäteille. Vakaa, edullinen raaka-ainehinta ja -saatavuus. Teollisuus kiittää ja missä kaupat voivat toimia -järkevästi- myös ne kiittävät. Kuluttajalle jää ostajan osa ja farmarille hulvaton työmäärä ja kustannusten hallinta.

No, saadaanhan sentään syödä.
 
Onko virka-ajoneuvoissa muuten paikantimet ja Päämajassa tieto kunkin auton sijainnista?
No ei mitään niin salamyhkäistä. Kaikki autot näkevät toistensa sijainnin, samoin häke ym.
 
Miksi ihmeessä pitäisi estää maanantain tai perjantain etäpäivät?

Luojalle kiitos en enää ole tuollaista hourehtivan työnantajan palveluksessa!

Olen pitänyt monesti etäviikonkin milloin kotoa milloin mökiltä. Parhaimillaan olin Sveitsissä Alpeilla ja tein täyden työviikon.

Sähköposti, skype ja puhelinyhteys riittää ja takaa riittävän osallistumisen.

Työt ja niiden hoitaminen ratkaisee, ei se missä ja milloin työntekijä ne tekee.

Valtiolla oltiin kellokortin orjia ja kyllä sitä luppoaikaa konttorilla tapettiinkin ihan urakalla. Itse tapasin ottaa virka-auton alle ja kruisailla huvikseen pitkin ja poikin maakuntaa. Ainahan sitä jotain syytä reissuun keksi jos joku olisi kysellyt. En sentään päivärahoja laskuttanut..

Tämä käy, jos henkilöstö on motivoitunut tekemään sovitut hommat. Se ei käy, jos jengiä ei vain kiinnosta. Ja vaikka jengi olisikin motivoitunutta, niin jos ei ikinä saa enää klo 13 jälkeen perjantaisin kiinni millään laitteella, kun ollaan etäpäivää viettämässä, niin se vaikeuttaa paljon asioiden hoitamista.
 
En kivitä, kritisoin minäkin tukisysteemiä.
Sadonkorjuu velvoite oli aikaisemmin, Eu:n määräyksestä se poistettiin. Tukien saamisen yläikäraja oli aikaisemmin 65 v, tämäkin poistettiin komission tms. määräyksestä.

No, näitähän osa viljelijöistä hyödyntää, eläketulon päälle tukipotti on pienillä kuluilla minimipanostuksia käyttäen kiva lisä.

Parhaiten asiasta jyvällä olleet katseli kasvin, jossa on mahdollisimman iso hehtaarituki. Kylvettiin sitä sen verran, että viljelyvaatimus rimaa hipoen täyttyi ja kyntää jurnautettiin sato syksyllä maan sisään. Kasvi oli joku puutarhakasvi ja sen sadonkorjuu vaatimus palautettiin, paha ullatus.

Kyllä olisi tukisysteemissä kirveelle töitä.

Suurimmat ongelmat olisi ratkaistu palauttamalla 65 v ikäraja tukien saamiseksi ja sadonkorjuu velvoite. Harrastelijat lähtisi kuppaamasta oikeasti viljelevien leipää.
Peltoja vapautuisi nuoremmille, lisäksi nykyinen systeemi nostaa pellon ja pellon vuokran hintatasoa.

Osa viljelijöistä kuitenkin yrittää, (tähän pölvästien joukkoon kuuluu allekirjoittanut), maksimi panostukset, hyvä ja laadukas sato.

Ongelma on maataloushallinnollamme takuuvarmasti tiedossa, ei nekään täysin tyhmiä ole. Minulle tuntemattomasta syystä keskuspolitbyroo (Eu) haluaa nykyisen todella vinksallaan olevan tukisysteemin säilyttää.

Sitä ihmettelen @Baltriber , miksi ne ruiskuttaa niitä ''kaura'' peltoja, jos sadonkäsittely ja korjuu on syksyllä maan sisään kyntö?

Sitä samaa saamarin ruiskutusvimmaa mäkin olen ihmetelly. Tolla rajanaapurilla kun on vielä lystikäs tapa kylvää myrkkynsä keskellä päivää ja tuulesta välittämättä. Musta tuet kuuluis niille kutka oikeesti kasvattaa ruokaa, nää hehtaareja keräävät ympäristötuhot joutais tunkioon.
 
Tämä käy, jos henkilöstö on motivoitunut tekemään sovitut hommat. Se ei käy, jos jengiä ei vain kiinnosta. Ja vaikka jengi olisikin motivoitunutta, niin jos ei ikinä saa enää klo 13 jälkeen perjantaisin kiinni millään laitteella, kun ollaan etäpäivää viettämässä, niin se vaikeuttaa paljon asioiden hoitamista.
Koko etätyö perustuu luottamukseen ja tuloksiin. Eli jos et tee hommiasi, ansaitset kenkää. Ei kai se, että oleillaan työpaikalla ole sen parempi vaihtoehto kuin olla poissa työstä.

Luonnollisesti etätyö ei sovi joka työhön ja tilanteeseen. Esim itselle se sopii huonosti, tai en ole tehokkaimillani. Silti joskus sille on paikkansa.
 
"Miksi samat ihmiset epäilevät ilmastonmuutosta ja vastustavat maahanmuuttoa? Sitä selittää yksi piirre, jonka vuoksi ilmastonmuutoksesta pitäisi puhua aivan eri tavoin

Miksi samat ihmiset selittävät että ilmastomuutos on totta ja samaan aikaan haluavat houkutella lisää väkeä Pohjolaan jossa on TALVI? Siinä on ristiriita. Iso sellainen.

Jos täällä asuisi väkeä kuin joissakin Intian osavaltioissa niin paljonko kuluisi energiaa?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä käy, jos henkilöstö on motivoitunut tekemään sovitut hommat. Se ei käy, jos jengiä ei vain kiinnosta. Ja vaikka jengi olisikin motivoitunutta, niin jos ei ikinä saa enää klo 13 jälkeen perjantaisin kiinni millään laitteella, kun ollaan etäpäivää viettämässä, niin se vaikeuttaa paljon asioiden hoitamista.

No ei perjantaina klo 13 valtiollakaan yhtään mitään tapahtunut. Hyvin ehti seuraavallakin viikolla hoitaa..

Istuttiin tunti tai puolitoista kahvilla, pelirinki värkkäsi pitkävetojaan ja muut surffailivat mitä surffailivat. Aika moni myös käytti viikottaiset kuntoiluaikansa talon punttisalilla. Ja pomo oli tyytyväinen kun kellokortit näyttivät vihreätä.
 
Sitä samaa saamarin ruiskutusvimmaa mäkin olen ihmetelly. Tolla rajanaapurilla kun on vielä lystikäs tapa kylvää myrkkynsä keskellä päivää ja tuulesta välittämättä. Musta tuet kuuluis niille kutka oikeesti kasvattaa ruokaa, nää hehtaareja keräävät ympäristötuhot joutais tunkioon.
Ota mehiläispesä tai kaksi pihallesi ja tee hommasta virallinen, Ilmoita tarhasi sylttytehtaalle ja olet mehiläistarhuri virallisesti, mulla ei ole ongelmia innokkaiden ruiskuttajien kanssa, homma pelaa hyvin kun olen virallisesti tarhuri ja ruiskumiehet sen tietävät.
 
Ota mehiläispesä tai kaksi pihallesi ja tee hommasta virallinen, Ilmoita tarhasi sylttytehtaalle ja olet mehiläistarhuri virallisesti, mulla ei ole ongelmia innokkaiden ruiskuttajien kanssa, homma pelaa hyvin kun olen virallisesti tarhuri ja ruiskumiehet sen tietävät.

Ja silloinko ei saa ruiskuttaa? Hitto jos se menee näin, oon sulle jonkun vähän paremman pullon velkaa!
 
On sulla ainakin jotain perstaskussa enempi kun alat valittamaan ruiskutuksesta, mulla homma pelitti heti kun aloin virallisesti tarhuriksi, ei sun ole pakko itse tarhata, voithan aina ottaa jonkun tarhurin pesiä pihallesi esim. omenapuitten pölytys hommiin tms. saa hän sitten hoitaa ruiskutus tappelun. Täällä hoitavat ruiskutuksen 22 jälkeen, pörrit palaavat pesään aika tarkasti 20.30,olen tätä tarkkuutta ihmetellyt monesti, luonto on ihmeellinen.
 

Paikallaan junnaavan akkutekniikan seuraavaa askelta kehitetään kiivaasti ympäri maailmaa. Suuri osa tutkijoista uskoo vastauksen akkukeston parantamiseen löytyvän kiinteästä litiummetalliakusta. Yksi aiheeseen liittyvä läpimurto on nyt tehty Columbian yliopistossa Yhdysvalloissa.
Jo pitkään on tiedetty mahdollisuudesta korvata nykyisten akkujen grafiitista valmistettu anodi litiummetallista valmistetulla anodilla. Tekniikan valitettavana ongelmana ovat helposti litiumin pintaan muodostuvat pienet piikikkäät epämuodostumat eli dendriitit, jotka saattavat aiheuttaa oikosulun akun sisään.
Kiinteissä akuissa käytettävät elektrolyytit eivät kuitenkaan saisi joutua suoraan kosketuksiin litiumista valmistetun kiinteän anodin kanssa syöpymisongelmien vuoksi.

Phys.orgin mukaan Columbian tutkijat kertovat kuitenkin onnistuneensa kehittämään andoin päälle erittäin ohuen päällysteen, joka toimii kuin ”luodinkestävänä liivinä” estäen materiaalien välisen suoran kosketuksen ja siitä johtuvat ongelmat. Valmistusmateriaalina toimi boorinitridi, ja suojaava kerros on vain 5-10 nanometrin paksuinen. Aiemmissa akkukokeiluissa suojaava kerros on ollut paksuudeltaan jopa 200 mikrometriä. Ohuemman suojakerroksen ansiosta myös akun suorituskyky on huomattavasti aiempia yrityksiä parempi.
Seuraavaksi tutkijat alkavat kokeilla eri elektrolyyttejä löytääkseen parhaan mahdollisen yhdistelmän, jonka latausnopeus ja kapasiteetti sekä kesto uusille latauksille olisivat mahdollisimman hyvin tasapainossa.

Otetaan tähänkin soppaan osaa. Jollei tämä jo täällä ollut.
 
Back
Top