Kuten jo kirjoitin, talouden romauttaminen veisi tilannetta vain pahempaan suuntaan. Et esittänyt kirjoittamani suhteen mitään vasta-argumentteja, vaan vain toistit jo kirjoittamasi.
En näe mitenkään välttämättömänä, että Kiinan päästöt merkittävästi nousevat nykyisestä.
Kiinan hiilenpoltto on pysynyt vakiona n. vuodesta 2010 asti. Liikenne on tietenkin lisääntynyt ja sitä myötä öljyn poltto, mutta siellä on vielä valtavasti potentiaalia vähentää juuri sähkön ja lämmön tuotannossa käytettävää hiiltä.
Kuten sanoin, minun ehdotukseni juuri johtaisi siihen, että rahaa kanavoituisi niiden Kiinan tehottomien hiilivoimaloiden korvaamiseen päästöttömillä. Sinun ehdotuksesi taas tarkoittaisi sitä, että hiilestä ei siellä luovuttaisi kirveelläkään.
Ja mitä Kiinan tuonnin blokkaamiseen tulee, niin kai tajuat, että se tarkoittaa samalla sitä, että vienti sinne lakkaa. Tämä tarkoittaisi todennäköisesti suurempia tuhoja meidän (Suomi, Eurooppa, länsimaat) taloudellemme kuin se, että investoisimme päästöttömään energiatuotantoon. Miksi haluat "hirttää meidät hengiltä", kuten Kent Uranium asian ilmaisi?
Niin haluaa. Juuri siksi perustinkin mallini markkinatalouteen nojaavaan ideaan enkä siihen, mitä sinä toivot, että kiinalaiset hyvää hyvyyttään lopettavat tupruttamisen, kun me olemme ensin tuhonneet heidän taloutensa. Kyse tässä on siitä, että maailman ihmiset tajuavat, että ilmastomuutos on paha suunnilleen kaikille (ok, jotkut saattavat ehkä mahdollisesti lyhyellä aikavälillä hetkellisesti hyötyä siitä) ja ainoa tapa saada se kuriin on se, että päästöjä vähennetään globaalisti. Se, että lasketaan sen varaan, että toiset kyllä vähentävät, mutta minä voin jatkaa porskuttamista, ei kerta kaikkiaan toimi. Minun ehdotuksessani ei ole kyse tästä. Se ei perustu hyväntekeväisyyteen, vaan maailman kaikkien ihmisten omistaman resurssin (kasvihuonekaasupäästöt) jakamisesta tasan ja sen jälkeen sen resurssin uudelleenallokoinnista ihan niin kuin teemme kaikkien muidenkin resurssien kohdalla, eli markkinatalouden ehdoin. Ehkä lähimpänä tätä on tällä hetkellä kalavarojen hoito. Jos kalakantojen kestävyys olisi sen varassa, että kalastajat hyvää hyvyyttään jättäisivät niitä kalastamatta, niin ne romahtaisivat varmasti (ja niin romahtivatkin, kun niitä ei kontrolloitu). Nyt niitä kuitenkin jaetaan kalastajille tietyin perustein ja sitten itse kalat myydään ihan markkinatalouden ehdoin. Periaatteessa täsmälleen sama pätee siihen minun ehdotukseeni.