Kevään vaalit olivat ensimmäiset ilmastovaalit Suomessa. Tämä on epäilemättä hyvä asia. Ilmastoteema nosti liikenteen ja sen päästöjen vähentämisen erääksi kuumimmista teemoista. Ja kuten niin usein, huonot tiedot, hyvät aikeet ja populismi täyttivät eetterin.
Hyvä aie, melkeinpä kaikkien puolueiden teemoissa, koski liikenteen verotuksen uudistamista. Huonot tiedot ja populismi puolestaan näkyivät siinä, että yksi sun toinen kiirehti ilmoittamaan verouudistuksen tapahtuvan kiristämällä suuripäästöisten autojen autoveroa ja vastaavasti laskemalla vähäpäästöisten sähköautojen autoveroa.
Täyssähköauton autovero oli kuitenkin vuoden alussa laskenut jo 2,7 prosenttiin. Tyhjästä on melko paha nyhjäistä. Sähköautojen menekkiä jarruttaa jo verottomana korkea hinta, jota akkupakketti nostaa. Ne tarvitsevatkin hankintatuen.
Vastaavasti käytettyjen suuripäästöisten autojen tuontiralli kukoisti juuri autoveron jyrkän progression vuoksi. Käytettynä tuoduille kun annetaan ”epävarmuusvähennyksenä” tunnettu merkittävä veroale, jota uusilla autoilla ei tunneta. Mitä suurempi päästö, sitä suurempi autoveron osuus ja sitä merkittävämpi epävarmuusvähennyksen vaikutus on. Lisäksi ongelmana on, että autoveron päästöprogressioon tehdyt kiristykset vaikuttavat EU-lainsäädännön vuoksi vain uusiin, veromuutoksen voimaantulon jälkeen ensirekisteröitäviin autoihin. Siksi autoveron päästöprogression kiristäminen sen kun vain kiihdyttäisi käytettyjen autojen tuontia.
Ongelma on koko autokanta. Kaikki kolme miljoonaa autoa. Sen nykyistä nopeampi uudistaminen on avain päästöjen vähentämiseen. Jos autojen kierrätykseen tuloikää saadaan laskettua neljällä vuodella, nykyisestä 21 vuodesta, laskevat henkilöautoliikenteemme päästöt 600 000 CO2-tonnilla.
Autovero on Suomessa EU-maiden toiseksi korkein. Käytettyjen autojen tuonnin suosiminen on siirtämässä Suomea pysyvästi Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottajien maiden ryhmään. Ruotsista vietiin viime vuonna 110 000 käytettyä autoa. Sinne tuotiin alle 10 000. Vastaavasti Suomesta vietiin alle 1 000 käytettyä autoa ja tuotiin 45 000 käytettyä autoa. Sisämarkkinat toimivat meitä vastaan. Syy on omamme. Juhlapuheet miljoonasta sähköautosta ja liikenteen päästöjen puolittamisesta vuonna 2030 ovat räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä juuri nyt tapahtuu.