Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä. Ne kaupunkilaiset jotka enimmäkseen ajavat autolla ne muutaman kilometrin matkat sietäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja enemmän siirtyä polkemaan. Suurelta osin se on vain laiskuutta.
Tämä näin. Helsinkiläisten viherpiipertäjien ensi tähtäimessä on haitata yksityisautoilua, koska se sattuu vähiten heitä itseään ja heidän äänestäjiään kohtaan. Jos taas sitten pistettäisiin kunnon ilmastoverot esim. toiselta puolelta maapalloa rehattavalle vegeruoalle tai pikamuodille niin saattaisi hesalaisten viherpiiperöidenkin lompakossa sattua.Mökeillehän ne eivät mene ja Rukallehan lennetään..
Tokipa yksityisautoilun poistamisen voisi aloittaa Helsingistä. Sieltä mistä tämä ilmastopsykoosikin on Suomeen lanseerattu. Pakkoko on paskoa koko maa.
Mutta kuljetapa kerralla se parikin kilometriä koko perheen ruokaostokset pyörällä. Esim. meidän perheessa tuli helpostikin muutama täysi muovikassillista ruokaa.Kävi kuten arvelun. Ihmiset ei lukenut ajatuksella tuota kirjoitusta. Ei hän tuominnut autoilua silloin kun se on tarpeellista jos on pitkä matka tai paljon tavaraa kuljetettavana. Ainoastaan ne lyhyet matkat jolloin hyvin voisi mennä pyörällä pitäisi mennä pyörällä. Pienet ostokset menee hyvin repussa, siitä minä olen elävä esimerkki. Tai jos poikkeaa kioskilla hakemassa illan pornolehti tai tupakka, menee hyvin pyörällä se muutama kilometri.
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa
Tänään klo 19:34
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.
Suomalaiset ajavat liikaa autolla ja henkilöautoilua on vähennettävä, jos Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää.
Suomen kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja siitä noin puolet henkilöautoista. Kymmenesosa koko Suomen päästöistä on valtava siivu.
Autoilun välttämättömyyttä perustellaan sillä, että Suomessa on pitkät välimatkat ja vain suurissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne. Näin on, mutta tilastotpa paljastavat, että autolla ajetaan enimmäkseen juuri lyhyitä matkoja.
Liikenneviraston viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan Suomessa tehtävistä automatkoista noin 28 prosenttia on alle kolmen kilometrin mittaisia. Yli 40 prosenttia matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Lyhyitä välimatkoja kuljetaan autolla kaikkialla Suomessa.
Autoa tarvitaan, mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon? Ongelma ei ole viikonloppujen mökkireissuissa tai ihmisissä, joiden työmatka on 80 kilometriä. Ongelma ovat jokapäiväiset pienet matkat, jotka taitetaan autolla.
Olen tänä syksynä kirjoittanut kahdesta autottomasta perheestä. Espoolaisperheestä, jolla ei ole ikinä ollut autoa sekä jyväskyläläisestä perheestä, joka luopui omastaan viime keväänä.
Molemmissa perheissä auto on korvattu pääosin tavallisilla tai sähköavusteisilla pyörillä. Pyörä antaa samanlaista vapautta kuin auto: menoja ei tarvitse suunnitella joukkoliikenteen aikataulujen mukaan.
Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. TOMI NATRI/AOP
Nämä perheet ovat radikaali esimerkki. Kaikkien kotitalouksien ei tarvitsisi luopua autosta kokonaan, mutta parin kilometrin mittaiset kauppareissut, harrastusmatkat ja kyläilyt voisi tehdä kävellen, pyöräillen tai julkisilla.
Nykyinen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Hallitusohjelmassa todetaan, että suurin päästöjen vähennyspotentiaali on juuri tieliikenteessä.
Hallitusohjelmassa on sovittu pienestä polttoaineveron noususta, mutta kovemmat bensan hinnan korotukset eivät ole saaneet kannatusta. Kun Aalto-yliopiston tutkijat esittivät tänä syksynä päästövähennysten ratkaisuksi polttoaineen hinnan reilua korotusta, se sai ministereiltä tylyn vastaanoton.
Marraskuun alussa liikenneministeri Sanna Marin (sd) asetti työryhmän valmistelemaan ehdotuksia vähäpäästöisemmästä liikenteestä. Työn pitäisi olla valmista vuoden päästä. Ryhmältä odotetaan nyt todellisia ratkaisuehdotuksia.
Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti.
Tiedän sen itsekin.
Autoilun suuri määrä on yhteinen ongelma, jota pitäisi pystyä käsittelemään rehellisesti.
Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti. Tiedän sen itsekin.
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.www.iltalehti.fi
Mutta kuljetapa kerralla se parikin kilometriä koko perheen ruokaostokset pyörällä. Esim. meidän perheessa tuli helpostikin muutama täysi muovikassillista ruokaa.
Ei hän tuominnut autoilua silloin kun se on tarpeellista jos on pitkä matka tai paljon tavaraa kuljetettavana. Ainoastaan ne lyhyet matkat jolloin hyvin voisi mennä pyörällä pitäisi mennä pyörällä.
Kiina on viime vuosikymmeninä käännellyt suuntaansa ilmastoasioissa. Välillä parempaan ja välillä huonompaan suuntaan. Kiinassa kaikki alkaa hallitsevan järjestelmän tuntemasta pelosta. Kommunistinen puolue pelkää, että sen asema järkkyy, jos elintason kasvu ei jatku.
Otsikko on päin persettä suhteessa tekstiin.
Juuri näin eli se luetun ymmärtäminen: haloo!Juu, ja marttyyreille: tuo ei tarkoita että kuukauden ostokset pitäisi noutaa talven isoimmassa lumipyryssä kävellen.
Juuri näin eli se luetun ymmärtäminen: haloo!