Bwana
Kenraali
Jokaisella on toki omat jouluperinteensä mutta......Eihän se riitä edes siihen että jouluna käy sukuloimassa ja hautausmailla kukkia panemassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jokaisella on toki omat jouluperinteensä mutta......Eihän se riitä edes siihen että jouluna käy sukuloimassa ja hautausmailla kukkia panemassa.
Pääkaupunkiseudulle sopiva, mutta eipä Jyväskylän pohjoispuolella paljon lämmitä. Ennemmin vielä pienempi kauppakassi/työmatka-auto ja sitten kakkosautoksi oikea työjuhta.
Juuri äsken e-golffin hintaa jo kertaalleen laskettiin.Volkswagenilta sähköautojen uutispommi: VW e-Up myyntiin 17 550 eurolla ja e-Golf 29 100 eurolla
Volkswagenilta sähköautojen uutispommi: VW e-Up myyntiin 17 550 eurolla ja e-Golf 29 100 eurolla
Volkswagenilta on odotettavissa varsinainen uutispommi, kun VW e-Up sähköauton uusi hinta julkistetaan – se jää alle 18 000 euron. Sähkö-Golfin hinta putoaa noin 29 000 euroon.www.iltalehti.fi
Ihan kiva lupaus, noita muunnettavia bensa-autojakin on melkein pari miljoonaa:
Koska puhuttiin yhden vuoden ajasta, niin hyvä vertailukohde on koko opetus ja kulttuuri-hallinnonalan meno (6.8MRD€/v). Vuosi ilman tuota, niin tulee kuitattua.
Tutkibudjettia.fi-sivusto uudistuu - Valtiovarainministeriö
tutkibudjettia.fi
On. Kun vielä muistetaan, mistä se putkikaasu sitten tulee., niin jepjep.Siellä on mennyt Gasumin lobbausrahat hyvään käyttöön...
Ei tuo Golf 229km rangella oikein lämmitä..
Saksassa käydään kovaa väittelyä ilmastonmuutoksesta, mutta käytännössä kansa piut paut välittää: Lomalentoja varataan nyt ennätystahtia
Ota huomioon, että tuosta synnistä seuraa -lentoahdistus-. Ja kun siitä edetään -lentosyyllisyyteen- aletaan olla jo pitkällä. Sitten on aika esitellä hintalappu hommalle.
Ota huomioon, että tuosta synnistä seuraa -lentoahdistus-. Ja kun siitä edetään -lentosyyllisyyteen- aletaan olla jo pitkällä. Sitten on aika esitellä hintalappu hommalle.
Lisää anteeksipyydettävää. Tuossa pannaan halvalla savolaisia, lentäjiä, seksituristeja jne.
Pyöräilytapahtuman puuhamies paljastui talousrikolliseksi – WWF: ”Olemme pettyneitä”
Eilen klo 12:04 (muokattu eilen klo 13:33)
Paljon julkisuutta saaneen Climate Cycling -tapahtuman pääjärjestäjä sai toukokuussa tuomion törkeistä talousrikoksista. Mies pimitti asian kaikilta yhteistyökumppaneiltaan.
---------
Tapahtuman suojelijaksi saatiin tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
--------
Osallistumismaksuja kertyi yhteensä 153 000 euroa, mistä noin 97 prosenttia meni tapahtuman kuluihin. Jäljelle jäänyt osuus on luvattu WWF:lle.
MIT Energy Initiativen tuore raportti (s. 16) varoittaa, että täyssähköautojen hinta ei laske perinteisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle niin kauan kun niiden voimanlähteenä on litiumioniakut, kirjoittaa MIT Technology Review.
Itse asiassa kestää vielä jopa vuosikymmenen ennen kuin edes sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaaren aikaiset kokonaiskulut ovat tasoissa, vaikka laskelmassa huomioidaan perinteisten autojen ja rekkojen korkeammat polttoaine- ja huoltokulut.
Löydökset ovat täysin eri linjassa kuin monien muiden tutkimusryhmien tulokset, joiden mukaan sähköautojen listahinnat tulevat tasoihin polttomoottoriautojen kanssa seuraavan viiden vuoden aikana. MIT:n ennustama pitkään jatkuva hintaero voi hidastaa siirtymää vähäpäästöisiin autoihin. Se puolestaan vaatisi hallituksia lisäämään tukiaisia tai ottamaan käyttöön voimakkaampaa sääntelyä, jotta aiemmin ennustettu sähköautojen määrä tavoitetaan.
Lehden mukaan liikenne on Yhdysvaltojen suurin ja globaalisti neljänneksi suurin päästöjen aiheuttaja, joten ilman voimakasta siirtymää puhtaaseen yksityisautoiluun ja joukkoliikenteeseen ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei ole mitenkään mahdollista.
Tutkimuksen mukaan ongelman syy on, että litiumioniakkujen hintojen tasainen laskeminen hidastuu muutaman vuoden kuluessa, kun raaka-aineen hinnat tulevat vastaan. Akustojen hinnan osuus täyssähköautosta on noin kolmasosa, joten vaikutus koko auton hintaan on merkittävä.
”Jos tutkii jotain näistä toisista projektioista, niin päätyy tilanteeseen, jossa akkujen hinta on pienempi kuin mitä siihen tarvittavat raaka-aineet maksavat. Meidän mielestämme se on puute”, MIT:n Mobility of the Future -ryhmän johtaja Randall Fields sanoo MIT Technology Review’lle.
Ja sitten ne numerot.
Lehden mukaan tällä hetkellä litiumioniakut maksavat 175-300 dollaria per kilowattitunti. Tyypillisessä sähköautossa noin 60 kWh:n akut.
Useat kaupalliset ja akateemiset tutkimukset ovat esittäneet, että akkujen hinta / kWh putoaa 100 dollariin vuoteen 2025 mennessä. Monet pitävät sitä haamurajana, jonka jälkeen sähköautot ja polttomoottoriautot maksavat kuluttajille saman verran ilman sähköautojen tukiaisia. Ja ennusteiden mukaan akustojen hinnat jatkavat alenemistaan vuoden 2025 jälkeenkin.
Mutta jotta tuo 100 dollaria / kWh saavutettaisiin edes vuonna 2030 pitäisi materiaalikustannusten pysyä nykytasolla seuraavat kymmenen vuotta. Ja tämä siis aikana, jona litiumionakkujen kysyntä kasvaa hyvin nopeasti. MIT:n tutkimus ennustaa, että akkupaketin hinta on vuonna 2030 vielä 124 dollaria kilowattitunnilta. Silloin sähkö- ja polttomoottoriautojen koko elinkaaren kustannukset olisivat jokseenkin tasoissa.
Elinkaarikustannukset eivät kuitenkaan vaikuttaisi myyntihintaan, joka sähköautolla olisi yhä tuhansia dollareita vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi. Elinkaarikulujen välisen eron tasaaminen on toki tärkeä virstanpylväs sähköautoilulle, mutta kuluttajat ovat huomattavan herkkiä kauppahinnalle - ja vähittäismaksuerän dollarimäärälle.
Lehden mukaan akustojen hinnat laskevat lähivuosina, kun akkuvalmistajat vähentävät kalliin koboltin määrää akuissa ja tehostavat muutenkin valmistustaan tuotantomäärien lisääntyessä. Mutta kaivannaisteollisuus on jo kypsää toimintaa, joten hintojen putoamien todennäköisesti hidastuu nopeasti vuoden 2025 jälkeen, kun materiaalien kustannukset tekevät yhä suuremman osan kokonaishinnasta.
Vuoden 2030 jälkeen jyrkempi hinnanlasku vaatii vaihtoa nyt vallitsevasta litiumionitekniikasta muihin akkukemioihin. Lehden mukaan niitä voisivat litium-metalli-, solid state- ja litium-rikki -teknologiat. Mutta niistä jokainen on vielä tuotekehityksensä alussa, eikä ole mitään takeita, että ne voisivat korvata litiumioniakut vuonna 2030.
Lehden haastattelema anodimateriaaleja tekevän Sila Nanotechnologiesin toimitusjohtaja Gene Berdichevsky on samaa mieltä siitä, että nykyteknologialla sadan dollarin haamuraja on vaikea saavuttaa. Mutta hän myös sanoo, että tutkimus jättää huomiotta joitakin lyhyemmän aikavälin edistysaskelia litiumioniakkujen teknologioissa. Hänen mukaansa vuonna 2030 akustot pystyvät varastoimaan paljon nykyistä enemmän energiaa ja pidentämään sitä kautta sähköautojen toimintamatkaa. Se puolestaan alentaa kustannuksia, parantaa käytettävyyttä ja lisää ylipäätään sähköautojen houkuttelevuutta.
"noin 97 prosenttia meni tapahtuman kuluihin "Ilmaston suojeleminen on kyllä kallista puuhaa
Pyöräilytapahtuman puuhamies paljastui talousrikolliseksi – WWF: ”Olemme pettyneitä”
Paljon julkisuutta saaneen Climate Cycling -tapahtuman pääjärjestäjä sai toukokuussa tuomion törkeistä talousrikoksista. Mies pimitti asian kaikilta yhteistyökumppaneiltaan.www.iltalehti.fi