Ilmastopsykoosi -ketju

tenor.gif
 
Volkswagenilta sähköautojen uutispommi: VW e-Up myyntiin 17 550 eurolla ja e-Golf 29 100 eurolla

Juuri äsken e-golffin hintaa jo kertaalleen laskettiin.

Maksoi syyskuussa 43 000€.
Tarkan markan miestä vituttaa jos on ostanut golffin ennen lokakuuta.
Nettiautossakin on käytettyjä myynnis yli 30000€.

:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ihan kiva lupaus, noita muunnettavia bensa-autojakin on melkein pari miljoonaa:
Koska puhuttiin yhden vuoden ajasta, niin hyvä vertailukohde on koko opetus ja kulttuuri-hallinnonalan meno (6.8MRD€/v). Vuosi ilman tuota, niin tulee kuitattua.

Siellä on mennyt Gasumin lobbausrahat hyvään käyttöön...
 
Ei tuo Golf 229km rangella oikein lämmitä..

Pakkasista riippuu onko lämmintä :D .. Mutta pääkaupunkilaisen kakkosautonahan tuo on ihan ok. Tärkeintä on että hinnat laskee ja markkinat toimii - koska jos ne eivät toimisi niin nehän keksii sitten vaikka mitä #pakkoa - tai lisää tukiaisia sähköautokauppiaille. Kommunistit ja vihreät sotkemassa autokauppaakin, siitä ei hyvää tule. Jospa hintojen lasku omalta osaltaan estäisi sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mua haittaa hinnanlaskut, voin kyllä ostaa itselle/vaimolle kauppakassiksi kun paikallinen S-Market tarjoaa latauspaikkoja... täällä Savossa.. sitä odottaessa..
 
Jyväskylässä K- kauppa tarjoaa latauspaikkoja, saas nähä milloin iloinen osuuskaupan väki seuraa perässä. Niin se vaan saapuu valo synkkään Keski- Suomeen...
 
Saksassa käydään kovaa väittelyä ilmastonmuutoksesta, mutta käytännössä kansa piut paut välittää: Lomalentoja varataan nyt ennätystahtia

Ota huomioon, että tuosta synnistä seuraa -lentoahdistus-. Ja kun siitä edetään -lentosyyllisyyteen- aletaan olla jo pitkällä. Sitten on aika esitellä hintalappu hommalle.

Toivottavasti Rinne latoo suorat sanat saksalaisille. Kun kerran -johdamme eurooppalaista arvokeskustelua ilmastokärki etupellossa-.
 
Ilmaston suojeleminen on kyllä kallista puuhaa :rolleyes:

Pyöräilytapahtuman puuhamies paljastui talousrikolliseksi – WWF: ”Olemme pettyneitä”

Eilen klo 12:04 (muokattu eilen klo 13:33)
Paljon julkisuutta saaneen Climate Cycling -tapahtuman pääjärjestäjä sai toukokuussa tuomion törkeistä talousrikoksista. Mies pimitti asian kaikilta yhteistyökumppaneiltaan.
---------
Tapahtuman suojelijaksi saatiin tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
--------
Osallistumismaksuja kertyi yhteensä 153 000 euroa, mistä noin 97 prosenttia meni tapahtuman kuluihin. Jäljelle jäänyt osuus on luvattu WWF:lle.
 
MIT arvioi:
MIT Energy Initiativen tuore raportti (s. 16) varoittaa, että täyssähköautojen hinta ei laske perinteisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle niin kauan kun niiden voimanlähteenä on litiumioniakut, kirjoittaa MIT Technology Review.

Itse asiassa kestää vielä jopa vuosikymmenen ennen kuin edes sähköautojen ja polttomoottoriautojen elinkaaren aikaiset kokonaiskulut ovat tasoissa, vaikka laskelmassa huomioidaan perinteisten autojen ja rekkojen korkeammat polttoaine- ja huoltokulut.

Löydökset ovat täysin eri linjassa kuin monien muiden tutkimusryhmien tulokset, joiden mukaan sähköautojen listahinnat tulevat tasoihin polttomoottoriautojen kanssa seuraavan viiden vuoden aikana. MIT:n ennustama pitkään jatkuva hintaero voi hidastaa siirtymää vähäpäästöisiin autoihin. Se puolestaan vaatisi hallituksia lisäämään tukiaisia tai ottamaan käyttöön voimakkaampaa sääntelyä, jotta aiemmin ennustettu sähköautojen määrä tavoitetaan.


Lehden mukaan liikenne on Yhdysvaltojen suurin ja globaalisti neljänneksi suurin päästöjen aiheuttaja, joten ilman voimakasta siirtymää puhtaaseen yksityisautoiluun ja joukkoliikenteeseen ilmastotavoitteiden saavuttaminen ei ole mitenkään mahdollista.

Tutkimuksen mukaan ongelman syy on, että litiumioniakkujen hintojen tasainen laskeminen hidastuu muutaman vuoden kuluessa, kun raaka-aineen hinnat tulevat vastaan. Akustojen hinnan osuus täyssähköautosta on noin kolmasosa, joten vaikutus koko auton hintaan on merkittävä.

”Jos tutkii jotain näistä toisista projektioista, niin päätyy tilanteeseen, jossa akkujen hinta on pienempi kuin mitä siihen tarvittavat raaka-aineet maksavat. Meidän mielestämme se on puute”, MIT:n Mobility of the Future -ryhmän johtaja Randall Fields sanoo MIT Technology Review’lle.


Ja sitten ne numerot.

Lehden mukaan tällä hetkellä litiumioniakut maksavat 175-300 dollaria per kilowattitunti. Tyypillisessä sähköautossa noin 60 kWh:n akut.

Useat kaupalliset ja akateemiset tutkimukset ovat esittäneet, että akkujen hinta / kWh putoaa 100 dollariin vuoteen 2025 mennessä. Monet pitävät sitä haamurajana, jonka jälkeen sähköautot ja polttomoottoriautot maksavat kuluttajille saman verran ilman sähköautojen tukiaisia. Ja ennusteiden mukaan akustojen hinnat jatkavat alenemistaan vuoden 2025 jälkeenkin.

Mutta jotta tuo 100 dollaria / kWh saavutettaisiin edes vuonna 2030 pitäisi materiaalikustannusten pysyä nykytasolla seuraavat kymmenen vuotta. Ja tämä siis aikana, jona litiumionakkujen kysyntä kasvaa hyvin nopeasti. MIT:n tutkimus ennustaa, että akkupaketin hinta on vuonna 2030 vielä 124 dollaria kilowattitunnilta. Silloin sähkö- ja polttomoottoriautojen koko elinkaaren kustannukset olisivat jokseenkin tasoissa.

Elinkaarikustannukset eivät kuitenkaan vaikuttaisi myyntihintaan, joka sähköautolla olisi yhä tuhansia dollareita vastaavaa polttomoottoriautoa korkeampi. Elinkaarikulujen välisen eron tasaaminen on toki tärkeä virstanpylväs sähköautoilulle, mutta kuluttajat ovat huomattavan herkkiä kauppahinnalle - ja vähittäismaksuerän dollarimäärälle.


Lehden mukaan akustojen hinnat laskevat lähivuosina, kun akkuvalmistajat vähentävät kalliin koboltin määrää akuissa ja tehostavat muutenkin valmistustaan tuotantomäärien lisääntyessä. Mutta kaivannaisteollisuus on jo kypsää toimintaa, joten hintojen putoamien todennäköisesti hidastuu nopeasti vuoden 2025 jälkeen, kun materiaalien kustannukset tekevät yhä suuremman osan kokonaishinnasta.

Vuoden 2030 jälkeen jyrkempi hinnanlasku vaatii vaihtoa nyt vallitsevasta litiumionitekniikasta muihin akkukemioihin. Lehden mukaan niitä voisivat litium-metalli-, solid state- ja litium-rikki -teknologiat. Mutta niistä jokainen on vielä tuotekehityksensä alussa, eikä ole mitään takeita, että ne voisivat korvata litiumioniakut vuonna 2030.

Lehden haastattelema anodimateriaaleja tekevän Sila Nanotechnologiesin toimitusjohtaja Gene Berdichevsky on samaa mieltä siitä, että nykyteknologialla sadan dollarin haamuraja on vaikea saavuttaa. Mutta hän myös sanoo, että tutkimus jättää huomiotta joitakin lyhyemmän aikavälin edistysaskelia litiumioniakkujen teknologioissa. Hänen mukaansa vuonna 2030 akustot pystyvät varastoimaan paljon nykyistä enemmän energiaa ja pidentämään sitä kautta sähköautojen toimintamatkaa. Se puolestaan alentaa kustannuksia, parantaa käytettävyyttä ja lisää ylipäätään sähköautojen houkuttelevuutta.
 
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa

Tänään klo 19:34
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.

nakokulma_elli_harju_df.png

Suomalaiset ajavat liikaa autolla ja henkilöautoilua on vähennettävä, jos Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää.

Suomen kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja siitä noin puolet henkilöautoista. Kymmenesosa koko Suomen päästöistä on valtava siivu.

Autoilun välttämättömyyttä perustellaan sillä, että Suomessa on pitkät välimatkat ja vain suurissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne. Näin on, mutta tilastotpa paljastavat, että autolla ajetaan enimmäkseen juuri lyhyitä matkoja.

Liikenneviraston viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan Suomessa tehtävistä automatkoista noin 28 prosenttia on alle kolmen kilometrin mittaisia. Yli 40 prosenttia matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Lyhyitä välimatkoja kuljetaan autolla kaikkialla Suomessa.

Autoa tarvitaan, mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon? Ongelma ei ole viikonloppujen mökkireissuissa tai ihmisissä, joiden työmatka on 80 kilometriä. Ongelma ovat jokapäiväiset pienet matkat, jotka taitetaan autolla.

Olen tänä syksynä kirjoittanut kahdesta autottomasta perheestä. Espoolaisperheestä, jolla ei ole ikinä ollut autoa sekä jyväskyläläisestä perheestä, joka luopui omastaan viime keväänä.

Molemmissa perheissä auto on korvattu pääosin tavallisilla tai sähköavusteisilla pyörillä. Pyörä antaa samanlaista vapautta kuin auto: menoja ei tarvitse suunnitella joukkoliikenteen aikataulujen mukaan.

Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä.
Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä.

Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. TOMI NATRI/AOP

Nämä perheet ovat radikaali esimerkki. Kaikkien kotitalouksien ei tarvitsisi luopua autosta kokonaan, mutta parin kilometrin mittaiset kauppareissut, harrastusmatkat ja kyläilyt voisi tehdä kävellen, pyöräillen tai julkisilla.

Nykyinen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Hallitusohjelmassa todetaan, että suurin päästöjen vähennyspotentiaali on juuri tieliikenteessä.

Hallitusohjelmassa on sovittu pienestä polttoaineveron noususta, mutta kovemmat bensan hinnan korotukset eivät ole saaneet kannatusta. Kun Aalto-yliopiston tutkijat esittivät tänä syksynä päästövähennysten ratkaisuksi polttoaineen hinnan reilua korotusta, se sai ministereiltä tylyn vastaanoton.

Marraskuun alussa liikenneministeri Sanna Marin (sd) asetti työryhmän valmistelemaan ehdotuksia vähäpäästöisemmästä liikenteestä. Työn pitäisi olla valmista vuoden päästä. Ryhmältä odotetaan nyt todellisia ratkaisuehdotuksia.

Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti.

Tiedän sen itsekin.

Autoilun suuri määrä on yhteinen ongelma, jota pitäisi pystyä käsittelemään rehellisesti.
Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti. Tiedän sen itsekin.

 
Back
Top