Ilmastopsykoosi -ketju

Samaa mieltä. Ne kaupunkilaiset jotka enimmäkseen ajavat autolla ne muutaman kilometrin matkat sietäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja enemmän siirtyä polkemaan. Suurelta osin se on vain laiskuutta.
 
Samaa mieltä. Ne kaupunkilaiset jotka enimmäkseen ajavat autolla ne muutaman kilometrin matkat sietäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja enemmän siirtyä polkemaan. Suurelta osin se on vain laiskuutta.

Mökeillehän ne eivät mene ja Rukallehan lennetään..

Tokipa yksityisautoilun poistamisen voisi aloittaa Helsingistä. Sieltä mistä tämä ilmastopsykoosikin on Suomeen lanseerattu. Pakkoko on paskoa koko maa.
 
Mökeillehän ne eivät mene ja Rukallehan lennetään..

Tokipa yksityisautoilun poistamisen voisi aloittaa Helsingistä. Sieltä mistä tämä ilmastopsykoosikin on Suomeen lanseerattu. Pakkoko on paskoa koko maa.
Tämä näin. Helsinkiläisten viherpiipertäjien ensi tähtäimessä on haitata yksityisautoilua, koska se sattuu vähiten heitä itseään ja heidän äänestäjiään kohtaan. Jos taas sitten pistettäisiin kunnon ilmastoverot esim. toiselta puolelta maapalloa rehattavalle vegeruoalle tai pikamuodille niin saattaisi hesalaisten viherpiiperöidenkin lompakossa sattua.
 
Kävi kuten arvelun. Ihmiset ei lukenut ajatuksella tuota kirjoitusta. Ei hän tuominnut autoilua silloin kun se on tarpeellista jos on pitkä matka tai paljon tavaraa kuljetettavana. Ainoastaan ne lyhyet matkat jolloin hyvin voisi mennä pyörällä pitäisi mennä pyörällä. Pienet ostokset menee hyvin repussa, siitä minä olen elävä esimerkki. Tai jos poikkeaa kioskilla hakemassa illan pornolehti tai tupakka, menee hyvin pyörällä se muutama kilometri.
 
Kävi kuten arvelun. Ihmiset ei lukenut ajatuksella tuota kirjoitusta. Ei hän tuominnut autoilua silloin kun se on tarpeellista jos on pitkä matka tai paljon tavaraa kuljetettavana. Ainoastaan ne lyhyet matkat jolloin hyvin voisi mennä pyörällä pitäisi mennä pyörällä. Pienet ostokset menee hyvin repussa, siitä minä olen elävä esimerkki. Tai jos poikkeaa kioskilla hakemassa illan pornolehti tai tupakka, menee hyvin pyörällä se muutama kilometri.
Mutta kuljetapa kerralla se parikin kilometriä koko perheen ruokaostokset pyörällä. Esim. meidän perheessa tuli helpostikin muutama täysi muovikassillista ruokaa.
 
Näkökulma: Puhe auton välttämättömyydestä Suomen kokoisessa maassa on potaskaa

Tänään klo 19:34
Autoilua perustellaan välttämättömäksi haja-asutussa Suomessa, mutta lähes puolet ajomatkoista on oikeasti alle viiden kilometrin mittaisia, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Elli Harju.

nakokulma_elli_harju_df.png

Suomalaiset ajavat liikaa autolla ja henkilöautoilua on vähennettävä, jos Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjä halutaan pienentää.

Suomen kokonaispäästöistä viidennes syntyy liikenteestä, ja siitä noin puolet henkilöautoista. Kymmenesosa koko Suomen päästöistä on valtava siivu.

Autoilun välttämättömyyttä perustellaan sillä, että Suomessa on pitkät välimatkat ja vain suurissa kaupungeissa toimiva joukkoliikenne. Näin on, mutta tilastotpa paljastavat, että autolla ajetaan enimmäkseen juuri lyhyitä matkoja.

Liikenneviraston viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan Suomessa tehtävistä automatkoista noin 28 prosenttia on alle kolmen kilometrin mittaisia. Yli 40 prosenttia matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia. Lyhyitä välimatkoja kuljetaan autolla kaikkialla Suomessa.

Autoa tarvitaan, mutta kysymys kuuluu, kuinka paljon? Ongelma ei ole viikonloppujen mökkireissuissa tai ihmisissä, joiden työmatka on 80 kilometriä. Ongelma ovat jokapäiväiset pienet matkat, jotka taitetaan autolla.

Olen tänä syksynä kirjoittanut kahdesta autottomasta perheestä. Espoolaisperheestä, jolla ei ole ikinä ollut autoa sekä jyväskyläläisestä perheestä, joka luopui omastaan viime keväänä.

Molemmissa perheissä auto on korvattu pääosin tavallisilla tai sähköavusteisilla pyörillä. Pyörä antaa samanlaista vapautta kuin auto: menoja ei tarvitse suunnitella joukkoliikenteen aikataulujen mukaan.

Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä.
Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä.

Lyhyitä matkoja pitäisi kulkea auton sijaan kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. TOMI NATRI/AOP

Nämä perheet ovat radikaali esimerkki. Kaikkien kotitalouksien ei tarvitsisi luopua autosta kokonaan, mutta parin kilometrin mittaiset kauppareissut, harrastusmatkat ja kyläilyt voisi tehdä kävellen, pyöräillen tai julkisilla.

Nykyinen hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Hallitusohjelmassa todetaan, että suurin päästöjen vähennyspotentiaali on juuri tieliikenteessä.

Hallitusohjelmassa on sovittu pienestä polttoaineveron noususta, mutta kovemmat bensan hinnan korotukset eivät ole saaneet kannatusta. Kun Aalto-yliopiston tutkijat esittivät tänä syksynä päästövähennysten ratkaisuksi polttoaineen hinnan reilua korotusta, se sai ministereiltä tylyn vastaanoton.

Marraskuun alussa liikenneministeri Sanna Marin (sd) asetti työryhmän valmistelemaan ehdotuksia vähäpäästöisemmästä liikenteestä. Työn pitäisi olla valmista vuoden päästä. Ryhmältä odotetaan nyt todellisia ratkaisuehdotuksia.

Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti.

Tiedän sen itsekin.

Autoilun suuri määrä on yhteinen ongelma, jota pitäisi pystyä käsittelemään rehellisesti.
Suomessa on myönnettävä, että autolla ajetaan liikaa ja turhia matkoja. Kun auto on valmiina pihassa, siihen tarttuu helposti. Tiedän sen itsekin.


Tämä Elli-tyllerö ei nyt tajua, kuten eivät muutkaan vihervasemmiston tiedostavat ihmiset tajua, että NÄPIT IRTI YKSILÖN HENKILÖKOHTAISISTA VALINNOISTA! Länsimaisen yhteiskunnan hienoimpia asioita on henkilökohtainen vapaus tehdä omat valintansa. Jos minä haluan ajaa autollani, niin VITTU SE EI ELLILLE KUULU! Älä puutu toisten asioihin.
 
Ei juma...hulluja olette kaikki. Ei hän sanonut että pitää lopettaa autoilu vaan että voisi alkaa enemmän pyöräilemään kun se on mahdollista eikä ottaa se auto vanhasta tottumuksesta. Lukekaa se teksti eikä oelkästään otsikko. Otsikko on päin persettä suhteessa tekstiin.
 
Mutta kuljetapa kerralla se parikin kilometriä koko perheen ruokaostokset pyörällä. Esim. meidän perheessa tuli helpostikin muutama täysi muovikassillista ruokaa.

Kun kaupungissa asuin talvisin vedettiin kahdella pulkalla viikko-ostokset kotiin kun ei millään viittinyt kylmää autoa käynnistää. Pienin lapsista sai sitten istua pulkassa jos mahtui kassien sekaan. Matkaa n.1.5km.

Nyt on matkaa 15km suuntaan enkä siksi enää pulkalla lähde kiskomaan.

Polkupyörällä se on hankalampaa mutta kehittää tasapainoa ja voimaa.
 
Ja ainakin meidän perheessä on monesti yhdistetty automatkoja. Isä myyntiedustajana ajaa jopa satoja kilometrejä päivässä. Joten ei tuossa paina paljoa se, että äitiä töistä hakiessa tekee muutaman kilsan pidennyksen kun käy Cittarissa tai Minimanissa.
 
"Suomen kokoisessa?!“ Suomi on yksi Euroopan suurimpia maita ja harvimmin asuttu!

Toki näissä parin miljoonan kaupungeissa, kuten täällä missä asun, julkinen toimii, enkä ole yli kuukauteen ajanut tallista ulos. Ruokakauppoja on kymmenen minuutin kävelymatkan sisällä puoli tusinaa. Suomessa asun pk-seudulla jossa julkinen liikenne on kyllä olemassa, mutta ajan silti töihin 25 km suuntaansa. Koska julkisilla matkaan menee tunti pidempään, yhteen suuntaan. Samoin ruokaostokset viidelle hoituvat samalla keikalla, kotoa lähimpään Alepaan kaksi kilometriä. Kerralla haen sellaiset 4-5 kestokassia ruokaa, ja kaksi kertaa viikossa. Plus pakolliset rautakauppa (5 km), apteekki (10 km), lasten harrastukset (uimahalli 10 km, luistinrata 5 km, urheiluhalli päivästä riippuen 5-10 km), ja niin edespäin.

Ilmastotiedostava naisjournalisti on hyvä ja polkee alakoululaisten kanssa vaaditut matkat, tai harrastaa sitten vain kotona oleskelua. Ja ruokaahan saa Foodoralta.

Jatkakaa ilmastohörhöt valitsemallanne tiellä. Joka kerta kun joku naisoletettu kertoo miten pitää ja saa elää, muutamat silmät aukeavat.
 
Ei hän tuominnut autoilua silloin kun se on tarpeellista jos on pitkä matka tai paljon tavaraa kuljetettavana. Ainoastaan ne lyhyet matkat jolloin hyvin voisi mennä pyörällä pitäisi mennä pyörällä.

Minun tilanteessani (Suomenkodissa) ei yksinkertaisesti ole mitään "turhia" tai lyhyitä reissuja ylipäätään. Kävelyetäisyydellä ei ole mitään minne mennä piipahtamaan. Ulos lähdetään ulkoilemaan, nauttimaan valitusta elämänmuodosta: pientalo metsän reunassa. Jalan, pyörällä tai suksilla. Jos on mitään toimitettavaa asiaa, se on autokeikka.

Myönnetään että kun se auto seisoo pihalla niin tietysti sitä käytetään. Tuplasti hullua maksaa sekä julkisesta että omistaa auto! Huviajelua nyt vain ei harrasteta. Menemiset suunnitellaan ja eletään muutenkin kurinalaisesti.
 

Kiina on viime vuosikymmeninä käännellyt suuntaansa ilmastoasioissa. Välillä parempaan ja välillä huonompaan suuntaan. Kiinassa kaikki alkaa hallitsevan järjestelmän tuntemasta pelosta. Kommunistinen puolue pelkää, että sen asema järkkyy, jos elintason kasvu ei jatku.

Kiina se vaan borskuttaa. :(

Ja tuntuu jälleen enemmän hullummalta tämä Suomessa vallitseva ilmastonmuutoskeskustelu, joka on edennyt jo lähes hysteerisiin mittasuhteisiin. :rolleyes:
 

Ensisilmäyksellä Ari Nyyssösen Teslan kilometrejä on vaikea arvata. Penkkien verhoilut ovat ehjät. Pientä kulumaa löytyy lähinnä Tesla S85-auton ovien reunoista.
Matkamittari kuitenkin paljastaa, että autolla on ajettu 744 000 kilometriä. Se on kunnioitettava määrä mille tahansa autolle. Lisäksi se on Tesla High Mileage Leaderboard -palvelun mukaan toiseksi eniten maailmassa Tesla-sähköautolle. Toki enemmänkin ajettuja autoja voi olla, mutta niitä ei ole palveluun listattu.
”Tämä kulkee ihan hyvin. Ajettavuus ei ole muuttunut, eivätkä tehot eivät ole hävinneet. En mielelläni enää vaihtaisi polttomoottoriautoon”, Nyyssönen sanoo, kun ajaa Tuusulanväylällä kohti Helsingin keskustaa.

...
Nyyssönen osti Teslan taksikäyttöön uutena viisi vuotta sitten. Auto oli viaton ja huoleton 300 000 kilometriin saakka.
”Tämä oli pari vuotta vanha, kun ohjaustehostin hajosi. Se maksoi 6 000 euroa. Harmittaa vieläkin.”
Tämän jälkeen huolettomia kilometrejä kertyi toiset 300 000. Viime tammikuussa, kun autolla oli ajettu noin 600 000 kilometriä, auton akku vaikutti olevan vielä hyvässä kunnossa. Se oli menettänyt varauskykyään 10 prosenttia.
Sitten Tesla alkoi käyttäytyä oudosti.
”Mittari näytti 60 kilometrin ajomatkaa, mutta sitten akku vain hyytyi”, Nyyssönen sanoo
Auto jätti tien päälle. Akku meni vaihtoon.
Ajoakun vaihto on erittäin kallis remontti. Nyyssöstä se ei kuitenkaan kovin paljon harmittanut. Auton akulla ja voimansiirrolla on kahdeksan vuoden takuu, ilman kilometrirajaa. Näin on uusilla Model S- ja Model X-autoilla. Tesla 3:ssa takuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä, sen mukaan kumpi täyttyy ensin.
Akku meni siis vaihtoon niin sanotusti Elon Muskin piikkiin. Työ tehtiin Helsingissä ja auto oli poissa ajosta viikon
.
...
Kesällä, kun mittarissa oli lähes 700 000 kilometriä ilmeni Teslassa uusi vika.
”Aamulla vaihteenilmaisimet muuttuivat punaisiksi ja kun piti lähteä liikkeelle, mitään ei tapahtunut. Yhteyttä ei ollut akun ja moottorin välillä. Ennen sitä ei ollut oiretta mistään”, Nyyssönen sanoo.
Näytön vaihteenilmaisimien väri oli vaihtunut tavanomaisesta valkoisesta punaiseksi, koska autosta oli hajonnut sähkömoottori. Se meni myöskin vaihtoon auton takuuseen. Lopputulos oli siis Nyyssösen kannalta varsin onnekas. Autosta oli vaihdettu kalleimmat osat, sähkömoottori ja akusto uuteen takuutyönä. Ja takuuta on yhä kolme vuotta jäljellä.

...
Paska auto, kun 600 000 kilometrin kohdalla akut sakkaa. Kannattaako tuollaiset vain 600 000 kestävää autoa edes ostaa?
 
Ihan kunnon nostamiseksi kannattaisi sään ja taakan salliessa käydä nuo parinkilsan reissut kävellen. Paikallisen kaupan pihassa katsoo autosta vääntäytyviä, niin suurin osa aika läskejä.

Juu, ja marttyyreille: tuo ei tarkoita että kuukauden ostokset pitäisi noutaa talven isoimmassa lumipyryssä kävellen.
 
Juuri näin eli se luetun ymmärtäminen: haloo!

Luetun ymmärtämistä häiritsee aika kovasti toimittelijan tyyli (halu?) provosoida. Useimmiten tulee kiinnitettyä huomio otsikkoon, muutamaan lauseeseen alussa ja mihin tarina päättyy.

Voisko tuossa olla käynyt niin että ennen julkaisua sekä otsikko että juttu olivat samaa tasoa mutta mietti vielä hetken ja siivosi tekstiä unohtaen otsikon.

Vaikka teksti olisi miten asiaa niin silti ensimmäinen mielikuva tuon jutun uutisvirrasta huomatessani oli että "taas ilmastopsykoosiin sairastunut toimittaja" joka on myös todennäköisesti "Trump-vihainen", ei tykkää maidosta vaan ranskalaisesta punaviinistä mutta lentelee sinne tänne kun "Helsingistä pääsee niin helposti". Eikä se mielikuva ole juuri parantunut vaikka miten tekstiä tavaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top