Ulkomaalaiset omistajat vuolevat kultaa veronmaksajien tukemilla Alepa-fillareilla – ”Erittäin kannattava yhtiö”
...
Talouselämä kysyi Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n projektipäällikkö
Samuli Mäkiseltä, onko Helsingin kaupunki tehnyt liian edullisen sopimuksen yhtiön kannalta.
”Kyllä tämä on kaupungillekin edullista joukkoliikennettä ja kannattava järjestelmä. Hinta vaikuttaa fiksulta kaupungin kannaltakin. Kilpailutuksessa saatiin hyvä hinta”, Mäkinen sanoi.
Mäkinen kertoi, että alun perin Helsinki maksoi 1,3 miljoonaa vuodessa Citybike Finlandille.
”Sitten kautta laajennettiin niin, että se alkaa jo huhtikuussa, joka toi vuodelle 118 000 euroa lisää. Lisäksi on hankittu palvelun laajennus Helsingin itäosiin, joka toi kustannusta miljoona euroa lisää. Kustannus on siis ollut viime vuodesta alkaen noin 2,4 miljoonaa euroa vuodessa. Sitä ennen se oli noin miljoonan vähemmän”, Mäkinen kertoi.
Käyttäjätulot tulevat kuitenkin kokonaisuudessaan kaupungille siten, että Helsingin nettomaksuksi Citybike Finlandille muodostuu noin miljoona euroa vuodessa. Ennen kuin palvelu laajennettiin itään viime vuonna, tulot kattoivat Mäkisen mukaan kulut lähes kokonaan.
”Laajennuksen myötä käyttäjämäärä ja tulot kasvoivat merkittävästi, mutta suuri osa laajennuksen tavoittamien uusien alueiden käyttäjistä oli ollut palvelun asiakkaana ollut jo edellisillä kausilla.”
Nettomaksun lisäksi
Helsinki maksoi viime vuonna yhtiölle 400 000 euron bonuksen, joka perustuu laatutavoitteiden täyttämiseen.
Citybike Finland hoitaa kaupunkipyöräpalvelua myös Espoossa.
Espoon kaupunkiliikennepäällikkö
Johanna Nyberg kertoo, että Espoo maksaa Citybike Finlandille noin miljoona euroa vuodessa. Espoo sai takaisin käyttäjätuloina 200 000 euroa vuonna 2018 ja 300 000 euroa vuonna 2019.
Espoo maksoi viime vuonna yhtiöille laatutavoitteiden perusteella noin 20 000 euron bonuksen.
Nyberg ei halunnut ottaa kantaa Citybike Finlandin tekemään tulokseen.
”
Palvelu on hankittu kilpailun kautta.”
Kaupunkien suorittamien maksujen lisäksi Citybike Finland saa tuloja mainonnasta. Pääyhteistyökumppanina toimii
HOK Elannon Alepa-ketju, jonka perusteella pyörät on nimetty Alepa-fillareiksi.
Citybike Finlandin liikevaihto kasvoi vuodesta 2017 peräti 68 prosenttia eli 1,5 miljoonalla eurolla. Liiketulos puolestaan kaksinkertaistui vuoden 2017 lähes 678 900 eurosta. Pääoman tuottoaste on yli 20 prosenttia.
Citybike Finlandin tilikauden tulos oli runsaat 930 000 euroa, ja
hallitus ehdotti yhtiökokoukselle, että se jaetaan kokonaisuudessaan osinkona.
Alma Talentin analyytikko
Ari Rajala huomauttaa, että
yhtiö on tehnyt tilinpäätöksen perusteella suuret investoinnit.
”
Yhtiö on erittäin kannattava, mutta se on vaatinut aika paljon alkuinvestointeja”, Rajala sanoi.
Yhtiö on investoinut Suomeen kolmessa toimintavuodessa runsaat yhdeksän miljoonaa euroa.
Investointeja yhtiö on rahoittanut pääosin konsernilta saaduilla lainoilla.
HKL vastaa Helsingin kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta.
Sopimus on tehty kymmeneksi vuodeksi ja sen arvo on vajaat 13 miljoonaa euroa. Järjestelmän toimittaa espanjalais-ranskalainen konsortio Moventia & Smoove. Citybike Finland on toimittajakonsortion Suomeen perustama yhtiö, joka vastaa pyörien päivittäishuollosta, asiakaspalvelusta ja siitä, että pyöräasemien täyttöaste pysyy tasaisena.
Helsingissä tehtiin kaupunkipyörillä viime vuonna noin 3,8 miljoonaa matkaa. Vuonna 2018 matkoja oli noin 3,2 miljoonaa.
Talouselämä ei tavoittanut Citybike Finlandin edustajia kommentoimaan.
Espanjalaistaustaisen Citybike Finlandin liikevoittoprosentiksi muodostuu 34, joka tarkoittaa erittäin kannattavaa liiketoimintaa.
www.talouselama.fi